چگونگی محاسبه افت قیمت خودرو !

da86daafd988d986daafdb8c d985d8add8a7d8b3d8a8d987 d8a7d981d8aa d982db8cd985d8aa d8aed988d8afd8b1d988 5f70bb79b18a6

در کشور ما خیلی از افراد داشتن خودرو را مانند یک سرمایه می‌دانند و بنابراین به خرید و فروش آن با دید سود و زیاد نگاه می‌کنند. این قضیه زمانی به چشم می‌آید که قیمت بعضی از خودروها با قیمت آپارتمان و زمین در یک سطح قرار می‌گیرد. وضعیت اقتصادی نه تنها در ایران بلکه در هر کشور دیگری باعث رونق بازار خودروهای دست دوم شده است. معمولا یک خودرو پس از چندین سال افت قیمت دارد ولی مقدار آن چطور محاسبه می‌شود؟

محاسبه قیمت خودرو

در این مطلب قصد داریم نحوه محاسبه افت قیمت خودرو و عواملی که روی آن تاثیر می‌گذارند را توضیح دهیم، چون تخمین ارزش یک خودروی کارکرده بسیار مهم است و می‌تواند شما را از دست دلالان بازار نجات دهد.

محاسبه افت قیمت خودرو

بدون شک برآورد قیمت خوروی کارکرده بعد از چند سال نه تنها دشوار است بلکه نیاز به بررسی کارشناسانه دارد. این موضوع زمانی که خودرو مشکلات فنی یا سابقه تصادف داشته باشد حادتر می‌شود.

هنگام محاسبه افت قیمت خودرو مواردی که در نظر گرفته می‌شوند عبارتند از سال تولید خودرو، تنوع مدل‌های موجود در بازار، رنگ، عدد کیلومترشمار، ماه‌های باقیمانده از بیمه و تخفیف آن، سابقه تصادف و رنگ شدگی قسمت‌های مختلف خودرو.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که معمولا هنگام محاسبه افت قیمت خودرو این مقدار در سال‌های اول پس از تولید خودرو بیشتر است و نسبت آن بسته به مدل خودرو و شرکت سازنده متغیر است.

به عبارت دیگر هرچه خودرو کارکرده طرفدار بیشتری داشته باشد افت آن کمتر است ولی در سوی دیگر ماجرا به عنوان مثال ماشین‌های چینی قرار می‌گیرند که در سال‌های اولیه ورود خود به بازار افت قیمت زیادی را شاهد بودند چون به سادگی طرفدار خود را از دست دادند.

در یک نگاه کلی می‌توانیم بگوییم اگر ۶ تا ۷ سال از تولید خودرو بگذرد افت آن خیلی کمتر خواهد شد.

 

برای خرید آنلاین لوازم یدکی خودرو کلیک کنید!

نحوه محاسبه قیمت خودرو

عوامل تاثیرگذار در محاسبه افت قیمت خودرو

مدل خودرو

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام تخمین ارزش خودرو کارکرده باید در نظر گرفت مدل خودرو است. افت قیمت در اولین سال پس از تولید ۱۲ درصد قیمت اولیه است که در سال‌های دوم، سوم و چهارم به ترتیب به ۱۸، ۲۳ و ۲۷ درصد می‌رسد.

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم مقدار افت قیمت در سال‌های گوناگون کم خواهد شد و بعد از سال تقریبا ششم به بعد رشد چندانی ندارد.

گاهی اوقات سال تولید و نظرات مردم در مورد خودروهای تولیدی در آن سال در برآورد قیمت تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال شایعات زیادی در مورد خودرو تندر ۹۰ وجود داشت که مدل‌هایی پایین‌تر از سال ۹۰ کیفیت ساخت بهتری دارند، نتیجه آن در زمان محاسبه افت قیمت پس از چند سال ارزش بالاتر این خودروها بود.

نکته دیگری که روی قیمت تاثیر می‌گذارد عمر مفید یک خودرو است. بدون شک کیفیت ساخت یک خودرو با طول عمر مفید آن نسبت مستقیم دارد و بعضی از مدل‌ها پس از چندین سال کارکرد به دلیل بالا رفتن هزینه‌های استهلاک ارزش خود را در مقایسه با سایر خودروها بیشتر از دست می‌دهند.

میزان کارکرد خودرو

بدون شک استهلاک به مقدار کارکرد خودرو که عدد کیلومترشمار گواه آن است ربط دارد. کارشناسان مقدار کارکرد استاندارد یک خودرو را سالیانه ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر می‌دانند و عدد کمتر از ۲۰ هزار آن ماشین را در دسته خودروهای کم‌کار قرار می‌دهد تا هنگام محاسبه افت قیمت خودرو عدد نهایی کمتر باشد.

همچنین باید دقت کنید عدد کیلومترشمار همیشه صحیح نیست، برخی از افراد با ترفندهای گوناگون آن را دستکاری می‌کنند. بهتر است بنابراین به آن بسنده نکنید و حتما به عنوان شاخص‌های بهتر به کهنگی فرمان، دسته‌دنده و صندلی راننده توجه کنید.

میزان کارکرد خودرو

بیمه و تعداد سال‌های تخفیف

بیمه یکی از هزینه‌های جانبی و الزامی یک خودرو است که سالیانه پرداخت می‌شود و داشتن سال‌های تخفیف در هزینه‌های خودرو می‌تواند صرفه‌جویی کند. همچنین اگر از مهلت تمدید بیمه‌نامه زمان زیادی باقیمانده باشد هنگام محاسبه افت قیمت خودرو یک مزیت افزوده خواهد بود.

رنگ‌شدگی قطعات خودرو

خودروهای تصادفی که گذرشان به مکانیکی و صافکاری افتاده است تجربه رنگ‌شدگی قطعات را داشته‌اند. بسته به قطعه‌ای که رنگ شده است افت قیمت متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال رنگ‌شدگی کاپوت، سقف و چارچوب، سینی‌های جلو و عقب و درب صندوق عقب در زمان محاسبه افت قیمت بیشترین تاثیر را روی آن می‌گذارند.

از طرفی قطعاتی مانند سپر، دسته‌های درب خودرو و به طور کلی مواردی که جزو قطعات اصلی نیستند، در افت قیمت تاثیر چندانی ندارند.

تصادف شدید

هیچکس دوست ندارد یک خودروی تصادفی بخرد، در نتیجه راننده‌ای که پس از تصادف شدید به دنبال فروش ماشین خود است باید انتظار افت شدید قیمت آن را داشته باشد. چون نتیجه تصادفات شدید رنگ‌شدگی قسمت زیادی از خودرو یا آسیب دیدن شاسی خودرو است.

از جمله تصادفات شدید می‌توانیم به چپ کردن یا مواردی اشاره کنیم که نتیجه آن تعویض بخش‌هایی مانند گلگیرها یا سقف است.

تصادف شدید

شرایط داخل خودرو

ظاهر یک خودرو از نظر تمیزی و همچنین سلامت بخش‌های درون آن مانند روکش‌های صندلی‌ها یا سروصدای داخل کابین جزو موارد دیگری هستند که هنگام محاسبه افت قیمت خودرو در نظر گرفته می‌شوند.

بعضی از رانندگان روی خودرو خود ممکن است سیستم صوتی و تصویری نصب کرده باشند که می‌تواند تخمین قیمت نهایی را تغییر دهد.

وضعیت فنی خودرو

مشکلی که اکثر افراد پس از خرید خودرو کارکرده با آن روبرو می‌شوند هزینه‌‌های بعدی و دردسرهای مراجعه به تعمیرگاه است. بنابراین در زمان ارزش‌گذاری خودروی کارکرده باید وضعیت فنی خودرو را دقیقا در نظر گرفت یعنی مشکلاتی مانند روغن‌سوزی، سوختن واشر سر سیلندر، تنظیم نبودن جعبه فرمان یا خرابی سیستم تعلیق خودرو.

بسته به شدت مشکلات فنی افت قیمت خودرو شدیدتر است.

وضعیت فنی خودرو

آپشن‌های خودرو

بعضی از خودروها هنگام تحویل از کارخانه آپشن‌های اضافه دارند که سلامت آن‌ها هنگام فروش مجدد از سوی خریدار روی قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد. از طرفی اگر خود راننده آپشن‌های بیشتری را اضافه کرده است افت قیمت را کمتر می‌کند.

در پایان باید اشاره کنیم بسیاری از دلالان هنگام ارزش‌گذاری روی خودروی کارکرده ممکن است بی دلیل روی آن عیب بگذارند، بنابراین برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از یک مرکز کارشناسی خودرو گواهی بگیرید و خودروی خود را با منطقی‌ترین قیمت ممکن بفروشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید