۷ نکته مهم در تعویض تسمه دینام خودرو

۷ نکته مهم در تعویض تسمه دینام خودرو

اهمیت تعویض تسمه دینام خودرو

برای بررسی نکات مربوط به تعویض تسمه دینام خودرو ابتدا باید اهمیت تسمه دینام را بدانید. در این مقاله از دانستنی های خودرو، شما را با موضوع نکته اساسی در تعویض تسمه دینام خودرو در سایت کالا یدکی آشنا می کنیم.

تسمه دینام خودرو همانند قلب که یک شریان حیاتی است و خون را به سایر نقاط بدن منتقل می‌کند و در صورت اختلال در این ارگان حیاتی، سایر ارگانها و اندام‌ها، دچار اختلال در عملکرد خود می‌شوند.

تعویض تسمه دینام بسیار مهم و ضروری است. تسمه دینام قطعه‌ای حیاتی در خودرو است که وظیفه آن تامین نیرو به سایر قطعات دیگر همانند کولر، فرمان، کمپرسور و…می‌باشد و هرگونه اختلال در این قسمت سبب از کار افتادن قسمت‌هایی می‌شود که نیروی آنها به وسیله‌ی این قطعه تامین می‌شود.

به عبارت دیگر تسمه دینام را می‌توان فرمانده خودور نام گذاشت بنابراین باید دقت زیادی در نگهداری و تعویض تسمه دینام داشت چرا که اجزای خودرو همانند کولر، فرمان و… را تحت کنترل و فرماندهی خود قرار می‌دهد.

هنگامی که تسمه دینام شروع به کار کردن می‌کند، نیروی مکانیکی و حرکتی را به نیروی الکتریکی تبدیل کرده و این باعث شارژ شدن باطری ماشین می‌شود.

روی موتور خودرو اجزایی قرار دارد که توسط تسمه دینام به قرقره‌ای که روی موتور قرار دارد را به قرقره اصلی وصل کرده و با حرکت قرقره، تسمه نیز حرکت می‌کند. شل بودن، پارگی و پوسیدگی باعث اختلال در عملکرد فرمان، کولر و…می‌گردد.

5 نشانه خرابی تسمه دینام که باید جدی گرفت - کار ویترین
۷ نکته مهم در تعویض تسمه دینام خودرو

علت شل شدن تسمه دینام

 گاهی به ندرت تعویض تسمه دینام  در اثر شل شدن تسمه دینام اتفاق می افتد که در حالت های پایین  تسمه شل می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد:

  • انتخاب نادرست تسمه دینام
  • استفاده از دور موتور بیش از ۴۰۰۰ در دقیقه
  • هنگامی که خودرو در سربالایی قرار می‌گیرد یا قرار است از سرعت گیر عبور کند
  • سفت کردن زیاد تسمه دینام ،چرا که اگر زیاد سفت شود، تسمه سفت کن خراب و در نهایت تسمه دینام شل و خراب می‌شود.

عواقب شل بودن تسمه دینام

تسمه دینام اگر بسیار شل باشد باعث ایجاد مشکل  در خودرو می‌شود و به تاخیر انداختن تعویض تسمه دینام ممکن است اختلال ایجاد کند همواره اصل تعادل باید در نحوه قرار گرفتن تسمه پروانه رعایت گردد.

اگر تسمه دینام بیش از حد شل باشد، ممکن است تسمه دینام داغ شود و سپس از کار بیفتد و در این حالت دیگر نمی‌تواند سبب شارژ شدن باتری شود. هم‌چنین در سیستم خنک کننده و تهویه اختلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود فرمان هیدرولیک ماشین از کنترل راننده در حین رانندگی خارج شود.

اگر در هنگام  تعویض تسمه دینام شل باشد، صدای موتور به حالت جیرجیر در می‌آید چرا که تسمه دینام  جابجا شده و یا ساییده شده است.

دور موتور نیز می‌تواند در حال بالارفتن باشد که می‌تواند معیوب بودن تسمه پروانه را تایید کند.

چگونه مطلع شویم تسمه دینام خراب شده است؟

تعویض تسمه دینام  معمولا به دلیل خرابی تسمه رخ می‌دهد.  زمانی که تسمه دینام خراب می شود نشانه هایی در خودرو ایجاد می‌ گردد. بر

ای مثال اگر در هنگام رانندگی کنترل ماشین از دسترس خارج شد، می‌تواند یکی از نشانه های معیوب بودن تسمه پروانه باشد.

و همچنین از طریق روشن شدن چراغ باطری نیز می‌توان فهمید که تسمه دینام دچار اختلال شده است. با توجه به آنکه هر وسیله ای یک روز خراب خواهد شد، اگر تغییری در ظاهر تسمه دینام ایجاد شود و یا خودرو جوش آید می‌توان فهمید تسمه دینام  دچار اشکال شده است و باید اقدام به تعویض تسمه دینام نمود  و گاهی اوقات از صدای غیرعادی نیز می‌توان به ایراد داشتن تسمه دینام پی برد.

بنابراین مداوم مثلا هنگامی که روغن ماشین را تعویض می‌کنیم، تسمه پروانه را نیز بررسی کنیم اگر مشاهده کردیم دچار پوسیدگی، ترک و یا پارگی شده بود، آن را  باید تعویض کنیم.

برای جلوگیری از تخریب تسمه دینام چه کارهایی انجام دهیم؟

 برای جلوگیری از خرابی تسمه دینام فقط  باید  در مواقع لازم چراغ اتومبیل را روشن کنیم و در مواقع غیر ضروری چراغ اتومبیل خاموش گردد. ه

مواره تسمه دینام را بررسی کنیم که بیش از حد سفت و یا شل نباشد. از باتری با ظرفیت بالای ۶۵ میلی آمپر در ساعت استفاده کنیم. خرابی پمپ هیدرولیک در تخریب تسمه دینام موثر است.

تسمه دینام همواره باید خشک باشد اگر مرطوب و خیس باشد در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند بنابراین توصیه می‌شود تسمه پروانه را هر چند وقت یکبار بررسی کرده و از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید.

همواره باید سعی شود پایه‌هایی که تسمه را سفت می‌کنند بررسی کرده که مبادا پایه‌ها شل شده باشند.

  • زمان تعویض تسمه دینام    اگر تسمه‌ای ترک خورده و یا پوسیده شده باشد سریعا آن را تعویض کنید.
  • اگر کولر به درستی خنک نکند باید تعویض تسمه دینام را داشته باشیم
  • اگر کنترل ماشین از دست راننده خارج شود باید فوری تسمه دینام را تعویض کنیم.
  • اگر تسمه دینام پاره شده باشد و یا ترک خورده و پوسیده شود آن را تعویض کنیم.
  • اگر از موتور صدای ناهنجار شنیده شود و جیرجیر کند، باید تسمه دینام عوض شود.
نشانه های تسمه دینام خراب خودرو چیست ؟ [ ۵ علامت ] | ماگرتا
۷ نکته مهم در تعویض تسمه دینام خودرو

دلایل پاره شدن تسمه دینام

فرسودگی و پوسیدگی، انحراف غلطکهای تسمه دینام، تیز شدن و… دلایل پاره‌شدن تسمه دینام و همچنین تعویض تمسمه دینام است.

هنگامی که تسمه دینام پاره شود موتور دیگر کار نمی‌کند و به قطعاتی هم‌چون فرمان، کمپرسور کولر و… آسیب وارد می‌کند.

علت تعویض تسمه دینام

 هنگامی که خودرو روشن می‌شود تسمه دینام به مرور زمان فرسوده و مستهلک می‌شود. بنابراین نیاز به تعویض دارد. و هم‌چنین تسمه دینام به شارژ کردن باطری کمک می‌کند و درصورت عدم شارژ، کولر ماشین از کار خواهد افتاد و به دنبال آن ماشین نیز خاموش می‌شود. بنابراین این مساله ضروی است که تسمه دینام هر چند وقت یکبار تعویض گردد.

مهمترین نکته هنگام خرید تسمه دینام

در هنگام خرید تسمه دینام مهمترین نکته این است که باید تسمه‌ای انتخاب شود که متناسب با خودرو باشد یعنی از لحاظ طول و عرض و هم‌چنین تعداد شکاف‌ها باید متناسب باشد. با کالا یدکی برای یادگیری مطالب مفید در رابطه با خودرو همراه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید