۸ نکته اساسی در تعویض دنده ماشین

نکات مهم در تعویض دنده ماشین

اهمیت یادگیری اصول تعویض دنده ماشین

 از سری دانستنی های خودرو در سایت کالا یدکی شما را با اصول تعویض دنده ماشین آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

اصول تعویض دنده ماشین  یکی از اصل های مهم در یادگیری رانندگی می باشد. از زمان قدیم رانندگی به معنای مهارت کنترل کردن ماشین های نقلیه مثل کامیون اتوبوس و…بوده است.

این مهارت ها لازم به رعایت برخی از نکات است مانند دقت بالا رعایت قوانین  راهنمایی و رانندگی و آشنایی با اجزای مهم ماشین و مواردی که در آموزشگاه های رانندگی از آن استفاده می‌کنند و آنها را آموزش می‌دهند .

یکی از موارد مهم هم در اصول رانندگی، اصول تعویض دنده ماشین است که هم باعث عملکرد بهتر قطعات ماشین می‌شود و هم باعث رانندگی کردن بهتر در طول مسیر می گردد.

آموزش کامل تعویض دندان ماشین در رانندگی + اصول
۸ نکته اساسی در تعویض دنده ماشین

دنده چیست؟

یکی از بخش های مهم که با تعویض دنده ماشین رابطه مستقیمی دارد نحوه آشنایی با دنده است. دنده اهرمی است که با آن می‌توان  میزان سرعت ماشین عقب رفتن یا جلو رفتن ماشین و همچنین جلوگیری از سرعت های ناخواسته  را کنترل و تعیین کرد .هنگام استفاده از ماشین قبل از روشن کردن ماشین باید اهرم دنده در حالت خلاص باشد زیرا این حالت نشان دهنده ی این است که دنده ها درگیری ای با جعبه دنده ی ماشین ندارند و حالت آماده باشی برای شروع به حرکت کردن ماشین است.

رابطه ی کلاچ با دنده ها چگونه است

کلاچ قطعه ای است که موتور و گیربکس را به هم ارتباط می‌دهد و برای استفاده ی اصولی از تعویض دنده ماشین شناخت آن امری ضروریست. 

این قطعه در مواقع لازم گیربکس را از موتور قطع می‌کند و در مواقع مورد نیاز هم به آن اتصال می‌دهد.

همچنین کاربرد اساسی این قطعه‌ی مکانیکی انتقال دهنده ی نیرواست و کنترل حاصل از این انتقال در واقع کلاچ تنظیم کننده ی نیرو و عملکرد آن است و همچنین سرعت را هنگام جلوگیری از تصادفات کنترل می‌کند و امکانی را ایجاد می‌کند که ماشین بدون خاموشی اقدام به تعویض دنده ماشین کند و باعث قطع اتصال سیستم انتقال نیرو هنگام عوض کردن دنده و تغییر گشتاور موتور و دور موتور می گردد.

گیربکس در تعویض دنده ماشین چگونه عمل می کند ؟

گیربکس یا همان جعبه دنده، ارتباط دهنده دنده وتعویض دنده ماشین است. وظیفه ی اصلی گیربکس تعادل بر قرار کردن میان سرعت و نیروی ماشین است . گیربکس از اجزای مهم خوردو هست که عملا بدون آن حرکتی وجود ندارد. گیربکس دارای ۵ حالت برای حرکت رو به جلوی خودرو و یک دنده برای حالت به عقب رفتن دارد و همچنین یک حالت خلاص یا همان بدون جهت را نیز دارا است .

تفاوت دنده سنگین با دنده سبک هم در قطر و اندازه ی آنها است. قطعا قطر دنده ی سنگین بیشتر است و دنده سبک قطر کمتری دارد دنده سنگین قدرت بالا و سرعت کم دارد و دنده سبک قدرت پایین تری در چرخ دنده ها و سرعت بیشتری را دارا است

و هر دنده دامنه ی خاصی برای حرکت دارد و میزان معینی از سرعت را در بر می‌گیرد که به آن دور موتور می‌گویند و با بالا رفتن هر دنده و حرکت ماشین رو به جلو باعث می‌شود دور موتور افزایش بیابد .

رابطه ی کلاچ با دنده در هنگام عوض کردن دنده ماشین چیست؟

اصول تعویض دنده ماشین به این گونه است که شما زمانی که می‌خواهید از دنده ی یک به دنده ی دو بروید باید پای خود را روی کلاچ نگه می‌دارید تا چرخ دنده ها آزاد شده و گیربکس در این حالت آزادانه عمل ‌کند . شما در این حالت توانایی رفتن به دنده ی بعدی را بدست می آورید.  بعد از تعویض دنده ماشین وقتی پا را از روی کلاچ بردارید و همزمان با آن گاز دهید، دور موتور به راحتی افزایش یدا می کند.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که درانتخاب دنده باید بدانید گشتاور نیرو و سرعت در هر دنده چگونه است تا به موقع برای انتخاب اصولی تعویض دنده  خودرو اقدام کنید.

در سربالایی دنده ها چگونه قرار بگیرند؟

برای مثال برای سر بالایی ها بهترین و اصولی ترین دنده بین عدد ۱ و ۲ هست و در کل در سر بالایی دور موتور تغییر می‌کند و نیاز به سرعت و نیروی بالاتری است که ماشین راحت تر حرکت کند .

استفاده ی نادرست از اصول تعویض دنده ماشین و عواقب آن

شاید برای شما سوال شده باشد اگر شما به موقع اقدام به  تعویض دنده ماشین نکنید  چه اتفاقی می افتد.اتفاقی که پیش روی شما قرار می‌گیرد این است که به موتور خودرو فشار زیادی تحمیل شده و باعث مصرف بیشتر بنزین می‌شود .

از طرف دیگر اقدام نکردن به تعویض اصولی دنده باعث شتاب نگرفتن صحیح در خودرو شده و در نتیجه خودرو به درستی حرکت نمی‌کند و به اصطلاح به آن دنده مرده می‌گویند که موجب روغن سوزی و خرابی پیستون های درحال حرکت می‌شود.

تعریف ساده از جعبه‌دنده‌های AMT،CVT و DCT | bama
۸ نکته اساسی در تعویض دنده ماشین

دنده اتوماتیک بهتر است یا دنده دستی؟

بسیاری از رانندگان خودرو تعویض دنده ماشین را بسیار دوست دارند و در برخی از موارد دنده های دستی را به دنده های اتوماتیک ترجیح می‌دهند زیرا اگر راننده آگاهانه دنده را عوض کند نسبت به دنده های اتوماتیک آسیب های کمتری به خودرو می‌زند.

اما در ترافیک های طولانی مدت دنده ی اتومات بهتر است زیرا دردسر تعویض دنده با راننده نیست و کلاچ ندارد و خستگی کمتری را  برای رانندگان دارد و همچنین دنده اتومات دیرتر تعویض می‌شود زیرا آگاهانه نیست و مدت استفاده از گیربکس های اتومات بسیار کمتر از گیربکس های دستی است و هزینه ی بیشتری را متحمل می‌کند.

و نحوه ی استفاده از دنده اتوماتیک به این صورت است که شما هر چقدر بیشتر به پدال گاز فشار بیاورید  دنده در حالت سبک تری قرار می‌گیرد و گیربکس در حالت آزاد تری است و شتاب خودرو بیشتر می‌شود و عدم فشار پدال گاز در دنده اتوماتیک نشان دهنده ی دنده ی سنگین تر و چرخ دنده ها فعالیت بیشتری در گیربکس دارند و سرعت خودرو را کمتر می‌کنند که این در سر پایینی ها نقش خوبی را ایفا می‌کند.

روغن گیربکس رو کی عوض کنیم؟

اگر شما اصول تعویض دنده ماشین را به خوبی رعایت کنید روغنی که برای گیربکس استفاده می‌کنید هر یک سال یکبار باید تعویض کنید. متخصصین ما در کالا یدکی معتقدند روغن گیربکس باید در هر ۳۰ هزار کارکرد خودرو ، برای روانکاری بهتر اجزای گیربکس و حرکت چرخ دنده ها تعویض شود.

روغن گیربکس اتوماتیک تندر 90 | روغن گیربکس اتوماتیک تندر نود
۸ نکته اساسی در تعویض دنده ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید