برف پاک کن خودرو چگونه کار می‌کند؟

d8a8d8b1d981 d9bed8a7daa9 daa9d986 d8aed988d8afd8b1d988 da86daafd988d986d987 daa9d8a7d8b1 d985db8ce2808cdaa9d986d8afd89f 5f70bb2f85bcb

یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین ابزارهای ایمنی خود، برف پاک‌ کن یا شیشه پاک‌کن محسوب می‌شود و وجود آن برای انواع وسایل نقلیه موتوری از جمله خودرو سواری، کامیون، اتوبوس و … ضروری است. اهمیت وجود برف پاک کن در خودروها به خصوص با شروع فصل پاییز و زمستان مشخص می‌شود و رانندگان تمامی وسایل نقلیه که برف پاک کن دارند باید از سلامت این ابزار مهم اطمینان حاصل کنند. بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که شیشه پاک‌ کن خودرو چگونه کار می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که موتور شیشه پاک کن خودرو با اعمال نیرو سبب حرکت رفت و برگشتی تیغه‌های مربوطه می‌شود تا شیشه  از برف و آب باران پاک شود. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل و جامع به معرفی برف پاک کن خودرو بپردازیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با توربومگ همراه باشید.

window wiper

تاریخچه برف پاک‌ کن

اولین بار ۳ شخص مختلف در سال ۱۹۰۳ میلادی ادعا داشتند که برف پاک ‌کن را اختراع کرده‌اند اما در سال ۱۹۱۱ میلادی طرح رسمی اختراع این ابزار مهم در کشور انگلیس به نام «گلدستون آدامز» به ثبت رسید. این درحالی است که در سال ۱۹۰۳ میلادی، شخصی آمریکایی به نام «مری اندرسون» و فردی ایرلندی به نام «جیمز هنری اپجان» ایده برف پاک‌ کن را دادند و پیش از آن‌ها فردی دیگر طرحی مشابه برای کابین لوکوموتیو را داده بود اما در این رقابت و ثبت اختراع، اولین نمونه واقعی این محصول در صنعت خودروسازی در سال ۱۹۱۷ میلادی توسط یک شرکت آمریکایی تولید شد و با کشیدن اهرم کار می‌کرد. به مرور زمان شیشه پاک‌کن‌های اتوماتیک و زمان‌دار طراحی و وارد بازار شدند و امروزه نسل جدیدی از این ابزار با سنسورها و نرم افزارهای پیشرفته بر روی خودروهای لوکس و مدرن نصب شده‌اند.

آشنایی با اجزای تشکیل‌دهنده‌ی برف پاک‌کن

نمونه شیشه پاک کن هایی که در خودروهای داخل ایران مشاهده می‌کنید از ساختار پیچیده‌ای برخوردار نیستند و تنها از چند قطعه تشکیل شده‌اند. در ادامه اجزای تشکیل‌دهنده‌ی برف پاک کن را نام می‌بریم:

– دو عدد قطعه مکانیکی یعنی موتور برقی و چرخ دنده کرمی به منظور تامین نیرو

– مجموعه رابط مکانیکی به منظور انتقال نیرو

– تیغه‌های پاک‌کننده شیشه

– آب پاش

لازم به ذکر است که در نمونه‌های مدرن و پیشرفته برف پاک کن خودرو از سنسورهای اپتیکال و کاملا هوشمند استفاده می‌شود.

 

برای خرید آنلاین انواع تیغه برف پاک کن کلیک کنید!

دسته برف پاک کن

 

آشنایی با عملکرد موتور برف پاک کن

مهمترین قطعات سیستم برف پاک‌ کن خودرو، ۲ عدد قطعه مکانیکی محسوب می‌شوند که وظیفه تامین نیرو برای حرکت رفت و برگشتی تیغه‌ها روی شیشه با سرعت بالا را برعهده دارند. بدین منظور چرخ دنده کرمی برای کمک به موتور الکتریکی در نظر گرفته شده است تا گشتاور موتور برقی را تا ۵۰ برابر افزایش دهد و در نقطه مقابل سرعت خروجی موتور را به نصف کاهش دهد. نیروی به وجود آمده در این سیستم توسط رابط‌های مکانیکی سبب حرکت تیغه‌های شیشه پاک‌کن می‌شود. مدار الکتریکی در سیستم شیشه پاک‌کن در هر لحظه مکان تیغه‌ها را شناسایی می‌کند. در واقع وجود میله کوچک متصل به محور چرخ دنده و ارتباط آن با شاتون بلند سبب حرکت رفت و برگشتی تیغه‌ها بر روی شیشه می‌شود.

برای خرید آنلاین انواع موتور برف پاک کن کلیک کنید!

موتور برف پاک کن

طرح‌های حرکت برف پاک کن چگونه است؟

حرکت تیغه‌ها بر روی سطح شیشه در خودروهای مختلف به شکل‌های گوناگون طراحی شده است. در ادامه برخی از طرح‌های حرکت برف پاک‌ کن بر روی سطح شیشه خودرو  را معرفی می‌کنیم:

– طرح ساده حرکت رفت و برگشتی تیغه‌ها که در اغلب خودروها مشاهده می‌شود، در واقع به این صورت است که محور دورانی یک تیغه در سمت راننده و محور دیگر در مرکز شیشه قرار می‌گیرد.

– تیغه تک و به شکل M که در برخی از خودروها مانند مرسدس بنز وجود دارد، در واقع به این صورت است که یک تیغه مرکزی حرکت رفت و برگشتی دورانی را بر روی شیشه اتومبیل انجام می‌شود.

– طرح تیغه‌های مخالف چپ و راست

– طرح ۳ تیغه

– پانتوگراف اتوبوس‌ها

– دو تیغه با اتصال سقفی

و…

شیشه پاک کن

سیستم کنترل برف پاک‌کن

شاید این سوال در ذهنتان وجود دارد که سیستم کنترل برف پاک کن چگونه است؟  در پاسخ به این سوال باید گفت که در اغلب برف پاک‌ کن‌های ساده و اولیه، ۳ حالت سرعت بالا، سرعت پایین و زمان ‌بندی متناوب وجود دارد. در ۲ حالت سرعت بالا و پایین، موتور برقی سیستم به صورت دائمی روشن است ولی در حالت زمان‌بندی متناوب، موتور برقی با توجه به زمان‌بندی مورد نظر فعال و غیر‌فعال می‌شود. در خودروهای بسیار قدیمی فقط شاهد یک حالت متناوب شیشه پاک‌کن هستیم اما در خودروهای مدل بالا و مدرن تا ۱۰ حالت مختلف وجود دارد. همچنین در خودروهای کاملا سفارشی شاهد حرکت تیغه‌ها به صورت کاملا زمان‌بندی و هوشمند هستیم.

رانندگان عزیز به منظور رانندگی راحت‌تر در شرایط برف و باران باید با توجه به تنظیمات شیشه پاک‌کن خودرو، بهترین حالت حرکت تیغه‌ها را با توجه شرایط جوی و سرعت حرکت انتخاب کنند.

این نکته را در نظر بگیرید که سرعت بالای حرکت تیغه‌ها سبب لک‌زدگی شیشه و سرعت بسیار پایین تیغه‌ها سبب اختلال در دید راننده به جاده می‌شود. امروزه شرکت‌های معتبر به منظور رفع مشکل سیستم کنترل برف پاک ‌کن در طراحی و ساخت خودروهای شیک و مدرن از سنسورهای تشخیص باران استفاده می‌کنند تا رانندگان با خیال راحت و آسوده در شرایط مختلف آب و هوایی به رانندگی ادامه دهند.

سنسور باران

برف پاک‌کن مجهز به سنسور تشخیص باران

همانطور که اشاره کردیم، همواره رانندگان با مشکل سیستم کنترل برف پاک ‌کن در شرایط مختلف جوی رو به رو هستند و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی پس از تکامل شیشه پاک‌کن‌های ابتدایی به دنبال عملکرد کاملا اتوماتیک این سیستم بوده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از خودروهای مدرن و گران‌قیمت به سنسورهای تشخیص باران و حرکت خودکار تیغه‌ها با توجه به آب روی شیشه مجهز شده‌اند. در واقع در این سیستم از سنسورهای اپتیکال در کنار آینه دید به عقب کابین و در اتصال با شیشه جلو  خودرو استفاده می‌کنند.

این سنسورها فروسرخ را با زاویه ۴۵ درجه به شیشه جلو خودرو می‌تابند و خیس با خشک بودن شیشه را تشخیص می‌دهند. این عمل به این صورت است که اگر شیشه خشک بود، مقدار زیادی از فروسرخ تابشی به سنسور بر می‌گردد ولی در صورت خیس بودن شیشه، مقدار برگشت فروسرخ با توجه به میزان خیس بودن متفاوت است و در این حالت با توجه به بازگشت کم فروسرخ تابشی از مقدار اولیه، قطعات برقی سنسور به طور خودکار تیغه‌های برف پاک‌ کن خودرو را به حرکت در می‌آورند.

همچنین نرم‌ا‌فزار این سیستم با توجه به میزان آب و رطوبت روی شیشه پس از هر حرکت رفت و برگشتی به تنظیم سرعت برف پاک ‌کن اقدام می‌کند و دیگر راننده در این امر دخالتی ندارد و با خیال راحت می‌تواند به رانندگی خود در شرایط مختلف جوی ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید