مهمترین نکات پیرامون تعویض تسمه تایم ماشین

مهمترین نکات پیرامون تعویض تسمه تایم ماشین

اهمیت تعویض تسمه تایم ماشین

امروزه یکی از موارد مهمی در دنیای رانندگی آشنایی با تعویض تسمه تایم می باشد. هر راننده ی حرفه ای باید از زمان و نحوه ی تعویض این قطعه مهم و حیاتی آشنا باشد. برای تعویض تسمه تایم باید حتما اجزای آن را بشناسید و با قسمت های مرتبط با تسمه تایم  آشنا شوید. در این مقاله از دانستنی های خودرو، کالا یدکی شما را با نکات مهم پیرامون تعویض تسمه تایم آشنا می کند. در ادامه در مورد تاریخچه تعویض تسمه تایم، رازهایی در ارتباط با تعویض تسمه تایم، علت پاره شدن تسمه تایم و همچنین زمان تعویض آن و راههای مقابله با جلوگیری از خراب شدن تسمه تایم توضیحات مفصلی داده می شود، با ما همراه باشید.

How to Change a Timing Belt | Advance Auto Parts
مهمترین نکات پیرامون تعویض تسمه تایم ماشین

تاریخچه ی تعویض تسمه تایم در زمان قدیم

در زمان های گذشته نیازی به تعویض تسمه تایم نبود زیرا جنس تسمه ها عموما ازنجیر و آهن بوده و لاستیکی نبوده اند. این مورد باعث می‌شد که آسیب کمتری به سوپاپ ها وارد شود اما در کنار این مزیت یک اشکالی وجود داشت و آن هم ایجاد سر و صدای زیاد و آلودگی صوتی فراوان بود اما در مقابل، استفاده از تسمه های پلاستیکی آلودگی صوتی به همراه نداشته ولی جنس پلاستیکی آن موجب شده بعد از استفاده در یک بازه ی زمانی و از طرفی میزان مصرف شما از خودرو، تعویض تسمه تایم صورت بگیرد.

رازهایی در مورد تعویض تسمه تایم

یکی از نکات قابل توجه در مورد تعویض تسمه تایم خودرو این است که زمانی که به تشخیص این رسیدید که تسمه باید عوض شود باید ماشین خود را به مراکز معتبر برده و به یک مکانیک کار بلد و متخصص نشان دهید. دلیل اهمیت این نکته این است که اگر تسمه تایم به خوبی رو دنده هایی که باید جا بیفتد نباشد حتی جا به جایی چند دنده در آن باعث اختلال جدی در عملکرد آن می شود و بسیار خطرناک است و معمولا با هر گرد میزان سفتی و یا شل بودن تسمه تعیین می‌گردد.  

نکته ی دوم در مورد تعویض تسمه تایم این است که میزان سفتی و یا شل بودن تسمه تایم بسیار حائز اهمیت می باشد. سفت بودن بیش از حد باعث صداهای عجیب در خودرو و شل بودن آن باعث می شود در دور موتور بالا، ماشین به مشکل مواجه شود و اگر زمانی که تسمه تایم تنظیم نباشد گاهی حتی ماشین استارت هم نمی خورد و باید در این حالت توسط مکانیک چک شود و اقدام به تعویض تسمه تایم گردد. شو

علت پاره شده تسمه تایم و عواقب آن

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تسمه تایم پاره نشود تعویض تسمه تایم در زمان درست است اما اگر تسمه تایم پاره شود اتفاقاتی می افتد که شما باید از آن آگاهی داشته باشید.مطلوب ترین حالت در پاره شدن تسمه تایم زمانی است که بعد از پاره شدن تسمه تایم ماشین خاموش شود که در این صورت می‌توان با رفتن به تعمیرگاه اقدام به تعویض تسمه تایم نمود اما خسارت وارد شده در اثر پارگی تسمه به میزان قدرت موتور بستگی دارد. زمانی که تسمه تایم پاره می‌شود ارتباط بین میل لنگ با پیستون ها قطع می‌گردد و این باعث می‌شود که سوپاپ ها باز شوند و به سرسیلندر آسیب برسد البته در برخی از خودروها پاره شدن تسمه تایم باعث اختلال سرسیلندر نمی‌شود زیرا سوپاپ ها زمانی که به طور کامل بازهستند آسیبی وارد نمی کنند و با پاره شدن تسمه تایم فقط خودرو متوقف می شود و معمولا خودروهایی که  موتور پژو دارند یشتر آسیب می‌بینند و دارندگان خودروی پژو باید بیشتر حواسشان به تعویض تسمه تایم نسبت به سایر ماشین ها باشد.

اصل بودن یا نبودن تسمه تایم

از عواملی که در زمان تعویض تسمه تایم باید به آن دقت نمود تشخیص جنس اصل از فیک بودن هست که تسمه های موجود در بازار زیاد شده و رقابت سرسختی را در بازارهای رقابتی این جنس زیاد کرده است.

یکی از نشانه های اصل بودن تسمه ها وجود گارانتی و خدمات های پس از فروش تسمه تایم  هست که باعث می شود شما خیالتان از خرید این محصول راحت شود .متاسفانه تعداد تسمه های ارزان قیمت و فیک زیاد شده اما هزینه ای که بعد از استفاده از این تسمه ها ایجاد می‌شود خیلی بیشتر از هزینه ی خرید یک تسمه ی اصل هست، پس لطفا گول این بازارهای رقابتی را در خرید تسمه تایم نخورید و دقت لازم را داشته باشید و همچنین برای نصب تسمه تایم از یک تعمیر کار خوب کمک بگیرید زیرا جا انداختن تسمه بسیار سخت است و به احتیاط بالایی نیاز دارد و به همین دلیل است که باید به مراکز معتبر مراجعه کنید

زمان تعویض تسمه تایم

تعویض تسمه تایم زمان دقیق و ثابتی در ماشین ها ندارد ولی نشانه هایی وجود دارد که با دیدن این نشانه می‌توان به این موضوع پی برد که زمان تعویض تسمه تایم رسیده است .

مشکل روشن شدن و خاموش شدن موتور در زمان استفاده از ماشین نشان دهنده ی از بین رفتن دندانه های تسمه تایم است و همچنین اگر اگزوز ماشین شما مانند قبل کار نمی‌کند  می‌تواند خبر از این بدهد که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است همین طور حالت استانداردی که برای تعویض تسمه تایم در دفترچه های خودرو ثبت و تعریف شده می تواند به شما کمک کند.

تسمه تایم ؛ با رعایت این نکات نگذارید موتور خودرو از تایم خارج شود! - مجله  اینترنتی توربومگ
مهمترین نکات پیرامون تعویض تسمه تایم ماشین

راه هایی برای مراقبت از تسمه تایم

استفاده درست از قطعات دیگر خودرو مانند فن رادیاتور، دینام  سیستم تهویه ی هوا و همین طور پمپ آب، می‌تواند موجب عملکرد بهتر تسمه تایم شود و این نکته باعث به تاخیر افتادن تعویض تسمه تایم می گردد. پس ابتدایی ترین کار برای محافظت کردن از تسمه تایم استفاده مناسب از دیگر قطعات خودرو است. در این مقاله از کالا یدکی سعی شد مهمترین و اساسی ترین نکات در مورد تعویض تسمه تایم به شما دوست عزیز گفته شود. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید