اطلاعات و اعداد مربوط به باتری خودرو !

d8a7d8b7d984d8a7d8b9d8a7d8aa d988 d8a7d8b9d8afd8a7d8af d985d8b1d8a8d988d8b7 d8a8d987 d8a8d8a7d8aad8b1db8c d8aed988d8afd8b1d988 5f70bb6412990

تا به حال به اعداد اعلام شده در مورد باتری خودرو توجه کرده‌اید؟ تا به حال در مورد تفاوت باتری ۶۰ آمپر و ۷۴ آمپر سوالی داشته اید؟ مشخصات تعیین کننده کیفیت باتری را می دانید ؟ با توربومگ همراه شوید تا به صورت تخصصی یک باتری را تحلیل کنید.

5e0214bc2101a w0h0q70

تعریف باطری

باتری در واقع تنها یک وسیله‌ی ذخیره انرژی است که وظیفه‌ی آن تولید یک اختلاف سطح(ولتاژ) در نقاط اتصال می‌باشد. در نتیجه اولین مشخصه باتری میزان ولتاژ تولیدی توسط باطری می‌باشد. باتری ها در اصل از نظر روشی که برای ذخیره سازی انرژی استفاده می‌کنند دسته بندی می‌شوند. عملکرد تمام آنها بر پایه‌ی تبدیل انرژی الکتریکی به الکترو شیمیایی است اما این که چه موادی در این واکنش شیمیایی شرکت کند انواع متفاوتی از باطری را تولید می‌کند: ۱٫سرب – اسید  ۲٫لیتیوم – یون  ۳٫لیتیوم – پلیمر  ۴٫ نیکل – کادمیوم  ۵٫ نیکل – هیبرید فلز و … .

در خودرو از تکنولوژی سرب ـ اسید استفاده می‌شود ، پس در اینجا تنها به توضیح این تکنولوژی می‌پردازیم.

 

برای خرید آنلاین لوازم یدکی خودرو کلیک کنید!

5e0215732fc20 w0h0q70

شماتیک فنی داخل باتری

در داخل باتری های سرب اسید تعدادی شبکه وجود دارند که هر کدام از این شبکه ها یک باتری کوچک با همان آمپر باطری اصلی است. نام دیگر هر کدام از این بخش‌ها سلول باتری است این شبکه ها وظیفه دارند با ثابت نگاه داشتن ولتاژ تولیدی هر آمپراژی که مورد نیاز بود، تامین کنند. این کار با سری کردن اتصالات این شبکه‌ها ممکن می‌شود زیرا که در ساختار باتری سری ، ولتاژ دو سر ترمینال با یکدیگر جمع شده  و آمپراژ در میان این شبکه  ها ثابت می‌ماند. ( در باتری‌های اسیدی قدیم که در بالای آنها دربی برای اضافه کردن اسید داشتند هر درب به یکی از این شبکه‌ها دسترسی داشت)  یعنی تعداد شبکه‌های باتری با افزایش ولتاژ تولیدی باتری افزایش می‌یابد.

5e0215582bf9f w0h0q70

تعداد این سلول‌ها با توجه به ولتاژ نهایی باطری و تقسیم آن بر ولتاژ تولیدی هرسلول به دست می اید. در باطری خودرو ،  باتری دارای ولتاژ اسمی ۱۲ ولت و هر سلول سرب اسید دارای ولتاژ اسمی ۲٫۰۳ ولت می‌باشد. پس وجود ۶ سلول در هر باطری خودرو الزامی می‌باشد. در داخل هر سلول تعدادی صفحه موازی وجود دارد که در باتری سرب اسیدی این صفحات یکی در میان از جنس سرب و اکسید سرب می‌باشد.

5e0215b477783 w0h0q70

انجام واکنش شیمیایی میان سرب ، اکسید سرب و اسید سولفوریک موجب ذخیره انرژی الکتریکی در قالب ماده شیمیایی و پر انرژی سرب سولفات می‌شود و از اسید سولفوریک اولیه تنها آب باقی می‌ماند. در هنگام استفاده از انرژی باطری آب و سرب سولفات دوباره به سرب و سرب اکسید و اسید سولفوریک تبدیل شده و انرژی خود را آزاد میکند. هر چه تعداد صفحات موجود در هر سلول بیشتر باشد آمپراژ تولیدی توسط باطری افزایش می‌یابد ، از طرفی ظرفیت ذخیره انرژی در هرباتری به اندازه صفحات و میزان اسید و آب موجود در باتری بستگی دارد در نتیجه باتری هایی با ولتاژ و آمپراژ تولیدی مساوی اما  بزرگتر میزان انرژی بیشتری در خود ذخیره می‌کنند.

5e0215e55d897 w0h0q70

انتخاب باتری

در این مرحله بیان می‌کنیم که برای هر خودرویی که دارید چگونه باتری انتخاب کنید ، اشاره شد که باطری با ظرفیت بیشتر اندازه بزرگتری دارد.

عددی که در عموم مردم به عنوان آمپر بیان میشود ( برای مثال باتری ۷۴ آمپر ) اصلا هیچ ارتباطی به توانایی تولید جریان باطری و یا توانایی شارژ دینام ندارد. در واقع این عدد به ظرفیت ذخیره انرژی باتری برمی‌گردد و نماینده‌ی کلمه‌ی آمپر-ساعت می‌باشد و بیان میکند اگر جریانی معادل ۷۴  آمپر از باطری کشیده شود ، باتری تا یک ساعت توانایی تولید این آمپراژ و ولتاز ثابت را دارد . یعنی شما می‌توانید یک باطری ۱۰۰ آمپر ساعت را بر روی یک خودرو با دینام ۳۰ آمپر بدون هیچ مشکلی نصب کنید. باطری خودرو در هنگام استارت زدن نزدیک به ۲۰۰ آمپر برق تولید میکند که عددی دور از ذهن است. پس اگر برای خودروی خود باطری انتخاب می‌کنید تنها کافیست باتری در محل در نظر گرفته شده در موتور جای بگیرد.

 

برای خرید آنلاین انواع لنت ترمز کلیک کنید!

5e02161d8a648 w0h0q70

هر باتری دارای جریان امن عبوری مشخصی است که اگر از آن حد مشخص جریان فرا‌تر رود واکنش‌های شیمیایی داخل آن مسیری متفاوت را طی کرده در نتیجه بعد از مصرف ، امکان برگشت واکنش توسط شارژ دینام وجود ندارد در نتیجه عمر باطری کاهش پیدا میکند ، این جریان توسط شرکت سازنده مشخص می‌شود. به همین منظور در خودروهایی که لوازم برقی اضافه نظیر سیستم صوتی و یا یخچال و … دارند از دو باتری موازی به جای یک باطری با ظرفیت بالا استفاده می‌شود تا جریان کشیده شده در میان این دو باتری تقسیم شود.

5e02169458183 w0h0q70

مشخصه دیگر این باتری‌ها دمای عملکردی امن است. با افزایش دما واکنش‌های شیمیایی سرعت بیشتری پیدا می کنند در نتیجه آمپراژ تولیدی افزایش می‌یابد اما با بالاتر رفتن دما واکنش‌ها مسیری غیر قابل بازگشت را طی می‌کند و یا محلول اسیدی شروع به تبخیر می‌کند که در هر دو حالت عمر باطری  کاهش می‌یابد. در باتری‌های خودرو حداکثر دمای باطری در نمونه‌های معمولی ۵۰ درجه و در نمونه‌های با کیفیت تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد اوج می‌گیرد. در دمای پایین نیز کند شدن واکنش‌ها و افزایش غلظت محلول اسیدی می‌تواند آسیب زننده باشد که معمولا تا منفی ۱۰ درجه ضمانت می‌شود.

5e0216d3a0c79

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید