قلم خشگیر چیست و چگونه از آن استفاده می‌کنند؟

d982d984d985 d8aed8b4daafdb8cd8b1 da86db8cd8b3d8aa d988 da86daafd988d986d987 d8a7d8b2 d8a2d986 d8a7d8b3d8aad981d8a7d8afd987 d985db8c 5f70bb3d90690

همه ی ما با خط و خش هایی که به دلایل مختلف بر روی خودروی ما ظاهر می‌شوند آشنایی داریم. آزار دهنده ترین نوع آن‌ها  کشیدن نوک کلید بر روی رنگ خودرو تا ساییده شدن درب و گلگیر خودرو به درب پارکینگ است. ساییده شدن سپرها به جدول خیابان و حتی برخورد سبک خودرو با خودروهای دیگر. تمام این موارد عواملی هستند که ظاهر زیبا و بی نقص رنگ خودروی شما را از بین میبرد.در اینجا این سؤال پیش می‌آید، آیا روشی کم هزینه و در عین حال مؤثر برای بر طرف کردن این خط و خش‌ها وجود دارد؟ آیا هر شخص می‌تواند رنگ آسیب دیده‌ی خودروی خود را ترمیم کند؟ آیا ترمیم رنگ تیره از روشن سخت‌تر است؟ آیا رنگ‌های متالیک در مقابل خط و خش مقاوم‌تر هستند؟ آیا تا به حال در مورد قلم خشگیر و روش استفاده از آن سؤالی داشته‌اید؟ با توربومگ همراه شوید تا روشی ساده ، کم هزینه و مؤثر برای خلاصی از این مزاحمان زیبایی به شما معرفی شود.

قلم خشگیر

گروهی از افراد با خط و خش‌ها کنار می‌آیند و روز به روز به تعداد خش‌های به ظاهر بی‌اهمیت خودرویشان اضافه می‌شود، در صورتی که گروهی دیگر جهت ترمیم و مرمت آن‌ها هزینه‌های سنگینی را در صافکاری و نقاشی متحمل میشوند. این هزینه‌ها خود عاملی می‌شوند تا تعداد افراد بی‌توجه به خط و خش‌ها روز به روز افزایش یابد.

قلم خشگیر ایران خودروان

قلم خشگیر ایران خودروان در واقع یک محصول نوین به منظور رفع آسیب دیدگی‌های جزئی در بدنه و رنگ خودرو است که توسط دانشکده پلیمر و رنگ دانشگاه امیر کبیر مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. یک بسته بندی مخصوص که حاوی رنگی دقیقا مطابق با رنگ خودروی شماست، به گونه‌ای طراحی شده که علاوه‌ بر استفاده آسان، امکان نگه‌داری نمونه رنگ را به مدت ۵ سال، بدون انجام واکنش شیمیایی با حلال‌های صنعتی موجود در رنگ برای شما به ارمغان می‌آورد.

نمونه رنگ موجود در بسته بندی قلم خشگیر ایران خودروان باید دارای خصوصیاتی باشد که در پایین به بخشی از آنها اشاره می‌کنیم.

همرنگی:

رنگ داخل قوطی می بایست (با توجه به اندکی کهنگی رنگ خودرو) پس از خشک شدن کاملا شبیه به رنگ خودرو شود.

مدت زمان خشک شدن:

رنگ‌های خودرویی معمولی بدون وجود مکمل خشک کن به راحتی خشک نمی‌شوند و معمولا تا چندین روز مغز رنگ خیس است. این موضوع مشکلاتی را به وجود می‌آورد، به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

– این دوره‌ی چند روزه باعث تغییر رنگ و دو رنگی محل قلم گرفته شده می شود.

– در هنگام استفاده عدم چسبندگی مناسب رنگ به سطح موجب حرکت رنگ و اصطلاحا ایجاد شرّه می‌شود.

– رنگ خیس باعث جذب ریز گردهای محیط می شود و سطحی کدر را ایجاد می‌کند.

– نقاط عمیق پر شده با رنگ، سطح ناهمواری را به خود می‌گیرد.

درخشندگی :

رنگ‌های خودرو در توضیحی خیلی عامیانه اکثرا دو دسته هستند: ۱٫رنگ های سالید  ۲٫رنگ های دو جزئی(متالیک)

– رنگ های سالید توسط مکمل خشک کن به سرعت خشک می‌شوند و سطحی صاف و براقی را به جای میگذارند. به همین منظور در ساخت قلم خش گیر این نوع رنگ ها می‌بایست موادی را بکار برد تا علاوه بر  خشک شدن سریع ، براقیتی نظیر رنگ خودرو داشته باشد. (این رنگ ها بدون خشک کن کاملا مات میشود و این یکی از علت هایی است که شما نمیتوانید از رنگ های رنگ سازی اتومبیل جهت قلم گیری استفاده کنید). بخش قابل توجهی از تولید کنندگان قلم خش گیر در ایران هنوز نتوانستند به این فرمول برسند و رنگ پس ازخشک شدن سطحی مات را ایجاد می‌کنند.

– رنگ های دو جزئی پس از اجرا  شدن کاملا مات می‌شوند. از این رو ماده‌ای شفاف و بی رنگ به نام کیلر بر روی آن پاشیده میشود که سطحی شیشه‌ای را بر روی رنگ تشکیل می‌دهد. این سطح شیشه‌ای موجب درخشندگی بسیار عالی رنگ می‌شود. ساخت و تولید قلم خشگیر برای این گروه از رنگها بسیار سخت و پیچیده است. زیرا می بایست در فرمولاسیون آن از موادی استفاده شود که پس از خشک شدن درخشندگی بسیار بالایی را پدیدار نماید. در این صورت نبود کیلر تا حد ممکن جبران می‌شود.

در این مورد نیز اکثر تولید کنندگان و وارد کنندگان قلم خش گیر به علت نداشتن این فرمول ویژه ،  محصول دیگری را به نام کیلر در کنار رنگ خود به فروش می‌رسانند. این کار برای این گروه درامد ساز و برای مشتریان کاری بی فایده می‌باشد. از طرفی معمولا هیچ یک فیلمی آموزشی، برای نحوه استفاده و به کارگیری این قلم‌ها در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند.

حالت الاستیکی رنگ:

رنگ خودرو از جهت نحوه‌ی استفاده در بازار فروش (رنگ های تعمیری) تنها برای اجرا به وسیله‌ی پاشش پیستوله‌ای فرموله می‌شود و اگر همان رنگ برروی بدنه خودرو توسط قلم ویا غلتک اجرا شود سطح ناهمواری را پدید می‌آورد که رده پایی از موهای برس استفاده شده یا هر وسیله ای که توسط آن رنگ اجرا شده است را بجا می‌گذارد.

در فرمولاسیون رنگ قلم خش گیر باید از موادی استفاده شود تا خواص چسبندگی و پیوستگی رنگ را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. تا پس از ترمیم رنگ توسط قلم ، رنگ کاملا به بدنه خودرو چسبیده و حالت چکیدن (شرّه کردن) به خود نگیرد. از طرفی با نزدیک شدن ملکول‌های رنگ به یکدیگر همچون ملکول های آب، سطحی صاف و یکدست و عاری از ردپای برس را پدید اورد.

 

برای خرید آنلاین قلم خشگیر ایران خودروان کلیک کنید!

خط و خش

آیا همه‌ی خط وخش‌ها شبیه به یکدیگر هستند؟

بهتر است بدانیم در یک خط و خش چه قسمت‌هایی از بین رفته است تا آن‌ها را ترمیم کنیم. همانطور که در تصاویر مشاهده خواهید کرد خط و خش ها با استفاده از قلم خشگیر بسته به عمق و شدت خراشیدگی با یدیگر متفاوت هستند. ولی در کل :اکثر خط و خش ها توسط یک قلم خشگیر ایران خودروان تا بیش از ۹۰% قابل ترمیم است.

توجه داشته باشید ترمیم ۱۰۰% یک خط کمی نیاز به مهارت فردی دارد که در فیلم های آموزشی قابل رؤیت است.

ترمیم رنگ

خط و خش‌ و تاثیر آن بر ظاهر خودرو

رنگ خودرو از با کیفیت‌ ترین رنگ‌های مورد استفاده در صنعت می باشد. از درخشندگی و جلای فوق العاده‌ای برخوردار می باشد. از این رو است که ما معمولا در رنگ های تیره (کمتر از رنگ های روشن ) به راحتی میتوانیم حتی صورت خود را در آن مشاهده کنیم. یا تصاویر اطراف خودرو را با توجه به زاویه ی انعکاس در رنگ خودرو ببینیم که جلوه ای بسیار زیبا به رنگ خودرو می بخشد.

حال تصور کنید در این انعکاس نوری که از رنگ خودرو به سمت چشمان شما می تابد توسط این خط و خش‌ها قطع شوند. دقیقا مانند آینه ای که  وسط آن را با ماژیک خطی کشیده باشید و سعی کنید در هنگام نگاه کردن خودتان در آینه متوجه خط وسط آینه نشوید.

صافکاری و نقاشی

چگونه خط و خش را ترمیم کنیم؟

همانطور که از ادبیات سوال پیداست با استفاده از قلم خشگیر ما نمی‌توانیم خط و خش را از بین ببریم. بلکه تنها می‌توانیم جای آن را ترمیم کنیم. حال این ترمیم میتواند از نمره ی ۱ تا ۱۰ بهترین بازده  را داشته باشد.این بازدهی مواردی را میطلبد تا نمره ی بهتری را بدست آورد.

نکاتی که باید به هنگام ترمیم رنگ به آن توجه کنیم

رنگ خودرو:

رنگ های سالید سفید با مهارت فردی تا ۹۵% قابل ترمیم هستند. دیگر رنگ های سالید ۹۰% . رنگ های متالیک نقره ای و نوک مدادی از جمله رنگ‌های سخت برای قلم گیری‌ می باشند و تا ۸۰% قابل ترمیم هستند.رنگ های صدفی سخت ترین شکل ترمیم را دارند و در نهایت بجز سپرها ، نهایتا تا ۵۰% قابل ترمیم می باشند.

محل خط و خش :

با توجه به توضیح انعکاس نور در رنگ خودرو پس از ترمیم بستگی دارد که محل خط و خش در کجا باشد و چقدر در چشم باشد و از چه زوایایی قابل دید باشد.

– بهترین نقاط برای قلم گیری: ۱٫ لبه ی در ها  ۲ .گوشه ی سپر ها  ۳٫رکاب  ۴٫ قسمتهای قوس دار بدنه ۵٫ روی سقف خودرو

– بدترین نقاط برای قلم‌گیری : ۱٫وسط  کاپوت ۲٫وسط درب‌ها ۳٫ستون‌ها

آستر

آموزش نحوه‌ی خشگیری و قلم‌گیری

ابتدا محل خط و خش را کاملا تمیز کنید. از انجایی که رنگ و روغن (چربی موجود در دوده) دشمن یکدیگر می‌باشند ، پس سعی کنید با مواد شوینده چربی محل خراش را پاک کنید. سپس محل را کاملا خشک و عاری از رطوبت کنید. سعی کنید در محلی قلم گیری کنید که دمای بدنه‌ی خودرو و محیط حدودا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد. حتما از قلم خش گیری استفاده کنید که تمام خواص لازم برای ترمیم رنگ را داشته باشد نه اینکه تنها خاصیت همرنگی.

با توجه به محل خط  بر روی بدنه خودرویتان به گونه ای بایستید تا کنترل کامل در هنگام پر کردن خراش را توسط قلم خش گیر داشته باشید. سپس با ظرافت کامل و حوصله خراش را از رنگ داخل قلم پر کنید .

پیش از خشک شدن کامل اقدام به اجرای دوباره‌ی رنگ نکنید زیرا باعث خراب شدن ساختار رنگ در حال خشک شدن می شوید . رنگ موجود در قلم خشگیر ایران خودروان ساختار ملکولی اش به صورتی طراحی شده که در اتمام خشک شدن همانند سطح آب ، سطحی صاف و یکدست را پدید می اورد با دوباره برگشتن ر روی رنگ خیس مانع از انجام این خاصیت نشوید.

پس از خشک شدن بعد از ۵ دقیقه (در دمای بالای ۲۵ درجه سانتی گراد) می‌توانید نواقص کار خودرا ترمیم کنید و سپس دوباره منتظر خشک شدن رنگ بمانید. بعد از اتمام کار ترجیحا ۲۴ ساعت صبر کنید تا مغز رنگ کاملا خشک شود سپس با استفاده از پولیش مخصوص تفوتهای جزئی را بر طرف نمایید. پولیش را به وسیله ی تکه ای پنبه آنقدر بر روی محل ترمیم بکشید تا سطحی براق و یکدست نسبت به رنگ بدنه را بدست اورید. (برامدگی های حاصل از قلم گیری توسط پولیش از بین میرود)

رنگ بدنه

لایه های رنگ خودرو را بهتر بشناسید!

– لایه ی فلزی بدنه خودرو 

اولین لایه همان سطح فلزی خودرو می باشد که به عنوان لایه پایه یا لایه بیس شناخته میشود.

– لایه ی آستر یا پرایمر

این لایه واسط بین رنگ اصلی و بدنه خودرو می باشد که چند کارایی از جمله چسبیدن خوب رنگ به بدنه، خشک شدن سریع، عدم شره کردن رنگ قبل از خشک شدن ، پرکرده نواقص سطح فلزی، مقاومت در برابر رطوبت و اشعه UV خورشید و …. را دارد این لایه حدودا ۵۰ میکرون ضخامت دارد

رنگ اصلی خودرو

رنگ اصلی خودرو بر روی آستر پاشیده میشود و شامل رنگ دانه ها رنگ اصلی این لایه حدودا ۲۰ تا ۳۰ میکرون ضخامت دارد .

کیلر

در رنگ های متالیک لایه ی چهارمی نیز وجود دارد که آن را به نام کیلر که یک لایه ی شفاف و ضخیم می‌باشد . آخرین قسمت از لایه های رنگ خودرو بوده و وظیفه ی محافظت از رنگ اصلی را دارد به علاوه اینکه ایجاد شفافیت و درخشندگی بیشتری را میکند این لایه حدودا ۴۰ تا ۵۰ میکرون ضخامت دارد.

زمانی که خراشی روی بدنه خودرو به وجود می آید به نسبت شدت و عمق می تواند به هر یک از لایه ها آسیب وارد  نماید و در صورتی که عمق خراش از لایه ی کیلر عبور کند آسیب به رنگ برسد مرحله ترمیم از حالت پولیش کاری به قلم  گیری می‌رسد. رنگ خراشیده شده و از بین رفته می باید توسط قلم خش گیر مناسب و همرنگ پر شود و سپس توسط پولیش کاری سطحی براق را بر روی قسمت قلم گیری شده به وجود آورد.

کیلر رنگ

کد رنگ خودرو را از کجا پیدا کنیم ؟

با مشاهده تصویر زیر می توانید محلی که کد رنگ خودروی شما نوشته شده است را پیدا کنید.

5da2fb2fe77ce w0h0q70

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید