زمان تعویض لاستیک خودرو چه هنگامی است؟

d8b2d985d8a7d986 d8aad8b9d988db8cd8b6 d984d8a7d8b3d8aadb8cdaa9 d8aed988d8afd8b1d988 da86d987 d987d986daafd8a7d985db8c d8a7d8b3d8aad89f 5f70bbbd73b26

یکی از بخش‌های اصلی خودرو چرخ‌های آن است که از دو قسمت به نام رینگ و لاستیک تشکیل شده است. لاستیک خودرو یکی از قطعات مصرفی به شمار می‌رود که پس از مدتی استفاده فرسوده شده و باید تعویض شود. اما موضوعی که اهمیت دارد این است که بتوانیم زمان تعویض لاستیک خودرو را تشخیص دهیم. در صورتی که عمر مفید لاستیک خودرو به پایان برسد و آن را تعویض نکنیم ممکن است لاستیک خودرو دچار ترکیدگی شود و این اتفاق در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است. چنین اتفاقی عواقب خطرناکی مانند خارج شدن از کنترل یا واژگونی اتومبیل را می‌تواند در پی داشته باشد. با این مقاله از توربومگ همراه شوید.

5de79efe5fafa w0h0q70

عمر مفید لاستیک

عوامل زیادی هستند که می‌توان از روی آن‌ها متوجه شد که عمر لاستیک به پایان رسده است. از جمله این عوامل می‌توان به تاریخ درج شده بر روی لاستیک، عاج لاستیک، نشانگر تعویض در بین عاج‌ها و … اشاره کرد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

خواندن تاریخ انقضا از روی لاستیک

همان‌طور که گفته شده لاستیک خودرو یکی از بخش‌های مصرفی آن است به همین دلیل پس از به پایان رسیدن تاریخ انقضا لاستیک باید آن را تعویض کرد. البته همه لاستیک‌ها دارای تاریخ مصرف نیستند و برخی از شرکت‌های لاستیک سازی مانند میشلن، هانکوک، گلدستون، کویر، روداستون و … تاریخ ساخت لاستیک ماشین را بر روی آن ثبت می‌کنند.

اکثر لاستیک‌های عنوان شده یا حتی شرکت‌های دیگر که برای لاستیک‌های تولیدی خود تاریخ انتقضا در نظر می‌گیرند طول عمری معادل ۵ تا ۶ سال دارند. شرکت تولیدی بر روی این لاستیک‌ها چهار عدد را می‌نویسند که نشان‌دهنده تاریخ تولید آن است. دو عدد اول نشان‌دهنده هفته تولید و دو عدد دوم نشان‌دهنده سال تولید است.

برای مثال در تصویر زیر چهار عدد ۰۹۰۷ دیده می‌شود که عدد ۰۹ نمایانگر این است که در هفته نهم تولید شده است. همچنین دو عدد ۰۷ هم نشان‌دهنده سال تولید آن یعنی ۲۰۰۷ است.

 

برای خرید انواع سر سیلندر خودرو کلیک کنید!

5de79f77dc17e w0h0q70

به نشانگر تعویض لاستیک دقت کنید

نشان‌گر تعویض لاستیک یکی از راه‌هایی است که می‌توانید از طریق آن زمان از تعویض لاستیک را تشخیص دهید. به طور تقریبی می‌توان گفت که همه لاستیک‌ها دارای این نشانگر هستند. نشانگر تعویض لاستیک یک زائده است که بین عاج‌های لاستیک قرار می‌گیرد و زمانی که سطح عاج بر اثر ساییدگی به نشانگر برسد یعنی زمان آن رسید است که باید لاستیک را تعویض کنید.

یا این‌که میزان عاج باقی مانده را اندازه‌گیری کنید و اگر مقدار عاج کمتر از ۱٫۶۶ میلی‌متر بود باید آن را تعویض کنید.

5de79fd99fd8e w0h0q70

استفاده از عمق سنج

یکی از راه‌های ساده برای تشخیص زمان تعویض لاستیک استفاده از وسیله‌ای به نام عمق سنج است که می‌تواند عمق عاج را اندازه‌گیری کند و زمان تعویض را به شما نشان دهد. این قطعه را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم یدکی تهیه کنید.

ساییده شدن لاستیک

یکی از نکاتی که باید به آن خوب دقت کنیم ساییده شدن لاستیک است. زمان تعویض لاستیک را به سادگی می‌توان از روی ساییده شدن لاستیک مشخص کرد. در صورتی که آثار ساییدگی بر روی لاستیک خودرو شما است برای تعویض آن اقدام کنید.

 

5de7a125c56e9 w0h0q70

البته تعیین زمان برای این موضوع کار ساده‌ای نیست و ساییده شدن لاستیک ماشین به عواملی مانند کیفیت ساخت و همچنین میزان کارکرد لاستیک هم دارد. به طور میانگین در صورتی که با لاستیک‌های خود ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر رانندگی کردید بهتر است برای بررسی عاج‌ها و میزان ساییدگی آن اقدام کنید.

البته ساییدگی لاستیک‌ها به جز میزان کارکرد به عوامل دیگری مانند آب‌وهوا و کیفیت جاده‌ها و نحوه رانندگی هم مربوط می‌شود.

برآمدگی و متورم شدن لاستیک

گاهی اوقات بر اثر ساییدگی، آسیب یا پارگی لاستیک ممکن است بخش از آن متورم شده یا دچار بالا آمدگی شود. در این هنگام باید به‌خوبی شرایط پیش آمده را بررسی کنید و در صورتی که زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است آن را تعویض کنید. در صورت اقدام نکردن به تعویض لاستیک ماشین ممکن است این برآمدگی که حاصل ضعیف شدن لاستیک است منجر به ترکیدگی در لاستیک خودرو شما شود.

 

برای خرید آنلاین دیسک و صفحه کلیک کنید!

5de7a1785b6b2 w0h0q70

لرزش فرمان در زمان رانندگی

یکی از نشانه‌هایی که می‌توانید متوجه شوید لاستیک شما دچار مشکل شده است لرزش فرمان در هنگام رانندگی است. زمانی که این نکته را متوجه شدید باید خودرو خود را در سرعت ۶۰ کیلومتر آزمایش کنید. در صورتی که لرزش داشت بالانس چرخ‌های شما مناسب نیست و باید اقدام به بالانش آن کنید. در ادامه اگر در در سرعت ۶۰ کیلومتر مشکلی نداشت باید آن را در ۸۰ کیلومتر امتحان کنید و در صورت لرزش بازهم بالانس چرخ‌ها دچار عیب است و باید درست شود.

پس از انجام این دو مرحله و مشاهده نکردن مشکل باید اتومبیل را در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت امتحان کنید اگر بازهم لرزش را متوجه شدید باید بدانید که بالانس چرخ‌های شما کمی دچار عیب شده و باید برای رفع مشکل اقدام کنید. توجه داشته باشید که بالانس چرخ‌ها فقط خاص لاستیک‌های نو نیست و این کار را باید برای لاستیک‌های کهنه هم انجام دهید.

در صورتی که بالانس چرخ‌ها صحیح بود و همچنان فرمان خودرو لرزش داشت باید بدانید مشکل از ساییدگی یا آسیب دیدگی لاستیک‌ها است.

5de7a22276e0e w0h0q70

لاستیک را در زمان مناسب تعویض کنید!

در صورتی که تایر خودرو شما دچار پوسیدگی شده است حتما آن را جدی بگیرید زیرا لاستیک در حال تجزیه شدن است و در زمان کار ممکن است دچار ترکیدگی شود. همچنین برخی از لاستیک‌های کهنه ممکن است در شرایط عادی مشکلی برای شما ایجاد نکنند اما در آب‌وهوای بارانی که زمین‌ها خیس می‌شوند خطر آفرین شوند. کهنگی و از بین رفتن عاج لاستیک موجب می‌شود که خودرو در جاده‌های خیس دچار لغزش شود و لیز بخورد.

در آخر

وضعیت لاستیک‌ها را به‌طور منظم بررسی کنید تا با مشکلی مواجه نشوید. این موضوع را باید جدی بگیرید زیرا به ایمنی شما و دیگر سرنشینان خودرو مربوط می‌شود. البته این بدانید که گاهی اوقات نمی‌توان از روی ظاهر لاستیک متوجه معیوب بودن آن شد. در چنین حالتی لاستیک در حال فاسد شدن است و شما باید از مدت زمان تولید شدن آن عمر لاستیک را متوجه شوید. به این موضوع دقت داشته باشید که لاستیک‌ها در هوای گرم زودتر دچار فرسودگی می‌شوند همچنین یک برنامه منظم و دوره‌ای برای عوض کردن جای چرخ‌ها با یکدیگر ترتیب بدهید.

لطفا از تجربیات خود برای خوانندگان توربومگ بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید