تیوولی ، کراس اوور دو رنگی که طراحی بینابینی دارد!

d8aadb8cd988d988d984db8c d88c daa9d8b1d8a7d8b3 d8a7d988d988d8b1 d8afd988 d8b1d986daafdb8c daa9d987 d8b7d8b1d8a7d8addb8c d8a8db8cd986d8a7 5f70bd4a686d4

تیوولی همان خودروی دو رنگی است که از هر جا می گذرد، توجه افراد را به خود جلب می کند. سانگ یانگ تیوولی یکی از معدود خودروهایی است که علاوه بر ظاهر خوش آب و رنگ و مشتری پسندی که دارد، از امکانات و مشخصات قابل قبولی بهره مند است. در این مقاله ی توربومگ ، همه ی آنچه را که باید درباره این خودروی کره ای بدانید، به شما می گوییم.

 

بیش از نیم قرن از تأسیس شرکت خودروسازی سانگ یانگ SsangYong در کره جنوبی می گذرد. حدود ده سال پیش، سانگ یانگ در اختیار شرکت هندی «ماهیندرای» درآمد. در حال حاضر نیز سانگ یانگ تحت نظارت همان شرکت و در کره جنوبی اداره می شود. این شرکت که تولید خودروهای پر طرفداری چون « رکستون » و « کوراندو » در کارنامه ی آن است، در میان بزرگ ترین شرکت های خودروسازی کره جنوبی، در رده ی چهارم قرار دارد.

یکی از مهم ترین دلایل موفقیت سانگ یانگ ، همکاری مستمر آن با شرکت آلمانی « مرسدس بنز » است. مرسدس بنز، یکی از زیر مجموعه های « Daimler-Benz » است و همان طور که می دانیم یکی از پر فروش ترین خودروسازان لوکس جهان است. این شرکت آلمانی که در زمینه ی طراحی و ساخت انواع خودرو و قطعاتش فعالیت می کند، در میان خودروسازان و مردم دنیا به تولید سیستم های موتور و گیربکس پر قدرت و با کیفیت، شهره است. یکی از خودروهای سانگ یانگ که بیش از ده سال قبل به ایران آمد و با وجود ظاهر نه چندان به روزش، با استقبال خوبی روبه رو شد « موسو » است.

 

خودروی موسو

 

موسو در تیپ های مختلفی تولید شده است، اما تمامی مدل هایش مجهز به موتورهای تولیدی مرسدس بنز بوده اند. از ظاهر نه چندان جذاب موسو که بگذریم، برگ برنده ی آن، سیستم موتورش بود که کیفیت خوبی داشت و باعث شد فروش خوبی در ایران داشته باشد. نسل جدید این خودروی شرکت سانگ یانگ ، موسو ۲۰۱۹ است که به ایران نیامده است.

حالا که با شرکت سانگ یانگ و دلایل موفقیت خودروهای تولیدی آن آشنا شدید، به سراغ بررسی تخصصی کراس اوور تیوولی می رویم و دلایل بازار خرید و فروش مناسب آن را بررسی می کنیم. تیوولی سانگ یانگ به تیوولی آرمور هم شهرت دارد.

کراس اوور: نوعی کلاس بدنه ی خودرویی است، مثل سدان، وانت و شاسی بلند. کراس اوور به خودروهایی گفته می شود که ویژگی های مشترکی از دو کلاس شاسی بلند و سدان را دارند.

در ایران، تیوولی در دو تیپ اسپرت و الیت Elite عرضه می شود که تنها تفاوتشان در این است که تیپ اسپرت، سانروف ندارد و در عوض، سقف دو رنگ و بال عقب و شیشه های دودی دارد ولی تیپ الیت ، سانروف و ریل سقفی دارد.

 

برای خرید آنلاین لوازم یدکی خودرو کلیک کنید!

نمای خارجی تیوولی

 

مشخصات ظاهری سانگ یانگ تیوولی

خارجی:

از نظر کارشناسان توربومگ ، تیوولی ، رتبه ی بالایی را در اولین شاخصه ی خرید یعنی مشخصات ظاهری، کسب می کند. رنگ بدنه ی مدل اسپرت تیوولی ، اولین نقطه قوت کار طراحان سانگ یانگ است. سقف و ستون های اتاق تیوولی اسپرت ، مشکی هستند و باعث شده اند که خودرو به صورت طولی به دو رنگ تقسیم شود. تیوولی در رنگ های مختلفی تولید می شود. از نمای روبه رو و جانبی که به این کراس اوور نگاه می کنیم، در کنار جذابیت دو رنگ بودن بدنه، نوارهای نقره ای رنگی هستند که چشم نوازی می کنند. قناعت در استفاده از نوارهای نقره ای و به کارگیری آنها فقط در ضلع پایینی شیشه جلو و پنجره های جانبی، باعث شده است که تأثیرگذاری لازم را داشته باشد و مشتری خودروهای با طراحی کلاسیک را هم در صف خریداران تیوولی نگه دارد.

توجه داشته باشید که اگر خودرویی را کلاسیک اطلاق می کنیم، به این معنا نیست که طراحی آن قدیمی شده است. طراحی کلاسیک خودرو، نوعی از طراحی است که طراحان در آن از تزئینات و خط و خطوط اضافی روی بدنه ی خودرو کم می کنند و به جای طراحی سه بعدی و حجیم یا اصطلاحاً عضلانی بدنه و تجهیزات، ظاهری ساده تر و طبق همان اصول قدیمی تر را برای خودرو در نظر می گیرند.

 

مشخصات ظاهری تیوولی

 

از نمای جلویی تیوولی ، کمی دیرتر از سایر قسمت ها عبور می کنید؛ شیارها، برجستگی های متعدد و طراحی متفاوت چراغ های جلو و مه شکن ها، شما را به تماشا دعوت می کند. چراغ های جلو، چند تکه ای هستند و ال ای دی دارند، مه شکن های سه بعدی کمی مورب اند تا نمای خودرو را تهاجمی تر نشان دهند، شیار باریکی، سپر عضلانی جلو را به دو قسمت، تقسیم کرده است. جلوه ای که سپر چند بعدی جلو دارد، باعث شده است که جلوپنجره ی تیوولی برعکس بسیاری از خودروها، متناسب با نمای جلویی آن باشد. شیارهای روی کاپوت و هواکشی که میان دو چراغ جلو تعبیه شده است، از جمله دیگر ظرافت های به کار گرفته در طراحی جلوی خودرو است که شما را دل زده نمی کند.

یکی از نکات منفی ای که خریداران درباره ی طراحی جلویی تیوولی ذکر می کنند، کثیف شدن داخل شیارها و قسمت های چند بعدی است. با وجود بدنه ی محکمی که تیوولی دارد، در تصادفات سنگین، نگرانی آسیب دیدن این قسمت بیشتر از سایر قسمت ها خواهد بود و طبعاً تعمیرات آن نیز زمان و هزینه زیادی را در بر می گیرد.

 

برای خرید آنلاین انواع دیسک و صفحه خودرو کلیک کنید!

ویژگی های ظاهری سانگ یانگ تیوولی

 

در نمای جانبی تیوولی ، ما با یک کراس اوور جادار با طراحی کلاسیک مواجه هستیم. چند خط افقی روی بدنه وجود دارد که به جا استفاده شده اند و در زاویه های مختلف نور، بیشتر دیده می شوند. خط سه بعدی ای که در امتداد چراغ عقب، طراحی شده و تا روی درب سرنشینان عقب، کشیده شده است، متفاوت ترین خط نمای جانبی است. ناگفته نماند که چنانچه این قسمت آسیبی ببیند، فرآیند صافکاری و رنگ کردن آن جزو سخت ترین قسمت های بدنه تیوولی خواهد بود. رینگ ها، نوار کرومی حاشیه ی پنجره ها، باربند نقره ای و چراغ های عقب -که از نمای جانبی کاملاً مشخص هستند- نقاط برجسته ی نمای جانبی سانگ یانگ تیوولی هستند.

 

تیوولی

 

طراحان سانگ یانگ ، به همان میزانی که تلاش کرده اند تا ظاهری تهاجمی و اسپرت را برای نمای جلویی تیوولی صورت دهند، در مورد انتقال حس کلاسیک بودن خودرو از نمای جانبی هم کوتاهی نکرده اند. شیب مناسب شیشه ی جلو، کشیدگی کاپوت، درب های مربعی شکل، دستگیره های هم رنگ بدنه، گلگیرهای ساده، رکاب مشکی مستطیلی شکل و سطح بدنه ی عاری از برآمدگی ها و شیارهای محسوس، موجب می شود که ما تیوولی را در جایگاه بینابینی میان خودروهای کلاسیک و اسپرت بگنجانیم. در واقع همین ویژگی های مشترک این خودرو هم هست که باعث شده است، اقشار مختلفی به آن علاقه مند باشند. مجموعه ویژگی های ظاهری تیوولی اعم از طرح و رنگ و تجهیزات بدنه نشان دهنده ی این است که طراحان تمام تلاش خود را کرده اند تا علاوه بر طراحی خودرویی به روز و جوان پسند، قشر کلاسیک پسند را نیز راضی نگه دارند. پختگی و دقت در حاصل کار طراحان سانگ یانگ کاملاً مشهود است.

چراغ های دو رنگ با طراحی به روز، آرم های نقره ای رنگ سانگ یانگ و تیوولی و خطوطی که شیارها و برجستگی هایی که کمی از سادگی ظاهر خودرو کاسته اند، مهم ترین نقاط برجسته ی طراحی تیوولی هستند. به طور کلی نمای پشتی تیوولی ، متناسب با نمای کلی خودرو است.

 

برای خرید آنلاین سر سیلندر انواع خودروها کلیک کنید!

 

نمای داخل کابین تیوولی

 

داخلی:

در داخل کابین کراس اوور تیوولی ، فضای مناسبی در اختیار سرنشینان قرار دارد. نشیمن صندلی ها راحت است و چهار نفر به راحتی داخل آن می نشینند. برعکس بسیاری از کراس اوورها ، صندلی های ردیف عقب و جلوی کراس اوور تیوولی فاصله ی مناسبی از هم دارند. صندلی های ارگونومیک تیوولی ، قابلیت جمع شدن دارند و با این کار شما می توانید به حجم فضای صندوق عقب بیافزایید. حجم صندوق عقب تیوولی به صورت عادی، ۴۲۳ لیتر است که نسبتاً کم است. یکی از نکات منفی ای که معمولاً سرنشینان عقب تیوولی به آن اشاره دارند، دید نسبتاً کم است. اگر بار دیگری به عکس های بالا نگاه کنید و قسمت عقبی اتاق را ببینید، متوجه می شوید که دلیل اصلی این مشکل، ستون عریض خودروست. سرنشینان جلوی تیوولی ، دید مناسبی دارند.

 

مشخصات داخلی سانگ یانگ تیوولی

 

طراحی داشبورد تیوولی ، شبیه به داشبورد خودرویی اسپرت است. استفاده ی بی رویه از نوارها و دکمه های نقره ای رنگ باعث شده است که حس منتقل شده از نمای داخلی با حس و حال نمای خارجی متفاوت تر باشد. به طور کلی برعکس نمای خارجی که اسپرت-کلاسیک است، نمای داخلی تیوولی ، طراحی کاملاً مدرنی دارد. صفحه ی آمپر پشت فرمان، قابلیت تغییر رنگ دارد. رو دری ها هم همان طور که در عکس می بینید، طراحی متفاوتی دارند. شما می توانید رو دری ها و روکش های صندلی ها را با رنگ های کرمی، مشکی یا قرمز سفارش دهید.

 

حجم فضای صندوق عقب تیوولی

 

مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی

کارشناسان خودرو، مهم ترین نقطه ضعف تیوولی را در شتاب نسبتاً پایین صفر تا صد می دانند. به عقیده ی آنها با وجود موتوری با حجم ۱٫۶ لیتر می بایست این رقم کمتر از ۱۲ ثانیه باشد. البته این بدان معنا نیست که تیوولی ، سواری خوبی ندارد. سیستم موتور تیوولی ، ساخت شرکت هندی ماهیندار و سیستم گیربکس آن، ژاپنی است. مصرف سوخت مناسب این خودرو جزو نقاط قوت آن است.

 

سیستم پیشرانه تیوولی

 

مشخصات فنی تیوولی به شرح زیر است:

سیستم موتور: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه

حجم موتور: ۱۵۹۷ سی سی

حداکثر قدرت: ۱۲۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: ۱۶۰ نیوتن متر در ۴۶۰۰ دور در دقیقه

سیستم جعبه دنده: ۶ دنده تیپ ترونیک  Aisin

شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۱۲ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: ۷٫۲ لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک: ۴۷ لیتر

استاندارد آلایندگی: یورو ۶

 

مشخصات فنی تیوولی

 

امکانات جانبی سانگ یانگ تیوولی

سانگ یانگ تیوولی جزو معدود خودروهایی است که بعد از پسندیدن ظاهر آن و رفتن به سراغ بررسی امکانات و تجهیزاتش، از خرید آن منصرف نمی شوید. از ظاهر به روز این خودرو هم انتظار می رود که با خودرویی آپشنال روبه رو باشیم. امکانات جانبی سانگ یانگ تیوولی که به صورت فابریک روی آن وجود دارد به شرح زیر است:

فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع؛

فرمان برقی سه حالته؛

سیستم تهویه مطبوع دستی؛

ورود بدون کلید Smart Key؛

سنسور عقب جهت پارک خودرو؛

دی لایت چراغ های جلو و چراغ های عقب LED؛

شیشه های برقی و مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع (سمت راننده)؛

شیشه های دودی ردیف عقب؛

شیشه های جلوی ضد اشعه؛

تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو؛

مدیریت برق باطری؛

آینه جلو حساس به نور ECM؛

گرم کن صندلی های جلو؛

برف پاکن های مجهز به سنسور باران و برف؛

بال عقب؛

سیستم پخش DVD و MP3 به همراه ۶ بلندگو و ۲ آمپلی فایر.

 

امکانات رفاهی ای که در صورت علاقه مندی شما قابل سفارش است نیز به شرح زیر است:

سانروف؛

کروزکنترل؛

حسگر باران؛

دوربین دید عقب؛

تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو؛

گرمکن داخل صندلی های جلو و فرمان؛

سیستم روشن و خاموش خودکار چراغ ‌ها؛

آینه بغل ‌های جمع ‌شونده اتوماتیک؛

روشنایی LED روی رکاب.

 

تجهیزات ایمنی سانگ یانگ تیوولی

 

تجهیزات ایمنی سانگ یانگ تیوولی

تیوولی موفق به دریافت ۳ ستاره از موسسه تست ایمنی و تصادف اروپا NCAP و ۵ ستاره ی ایمنی از موسسه تست ایمنی و تصادف سازمان استاندارد کره جنوبی شده است. لازم به ذکر است که این خودرو به لحاظ استحکام بدنه در رتبه ی نسبتاً بالایی قرار دارد و دلیل عدم دریافت ۵ ستاره از موسسه تست تصادف اروپا، نبود امکاناتی مثل کروز کنترل و سیستم تشخیص موانع است. بر اساس آمار منتشر شده از موسسه NCAP ، ایمنی سرنشینان بزرگسال در تیوولی برابر با ۷۴ درصد و ایمنی سرنشینان کودک برابر با ۶۲ درصد است.

 

سانگ یانگ تیوولی

 

تجهیزات ایمنی تیوولی به شرح زیر است:

ترمز های دیسکی در محورهای عقب و جلو؛

سیستم های ترمز ABS از نوع ۴ کاناله، همراه با کنترل مستقل فشار ترمز بر هریک از چرخ‌ها EBD؛

ترمز الکترونیکی HBA؛

سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA؛

سیستم پایداری الکترونیکی ESP؛

سیستم فعال ضد واژگونی ARP؛

سیستم ضد لغزش خودرو در شتاب گیری ASR؛

سیستم ضد هرزگردی TCS؛

فعال‌کننده چراغ‌ خطرها در ترمزهای ناگهانی ESS؛

کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده؛

سیستم فعال شونده پشت سری ها در هنگام تصادف؛

قفل درب های خودرو با رسیدن به سرعت ۴۰ کیلومتر؛

ایربگ راننده و سرنشین جلو ( ۶ عدد کیسه هوا در ۱۰ نقطه مختلف ) ایربگ های پرده ای و جانبی.

 

آیا تجربه رانندگی با تیوولی را دارید؟ اگر پاسخ مثبت است، لطفاً نظرتان را راجع به تجربه رانندگی با این خودرو و امکانات آن بنویسید. به نظر شما مهم ترین نقطه ضعف تیوولی چیست؟ اگر فکر می کنید خودروهای دیگری در رنج قیمتی تیوولی هستند که ارزش خریدن آنها بیشتر از تیوولی است، لطفاً نامشان را اینجا بنویسید. به علاوه ی اینکه از دلایل انتخاب خود برای توربومگ بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید