۵ نکته در بهترین آموزش چگونگی غیرفعال کردن ایربگ خودرو

بهترین آموزش چگونگی غیرفعال کردن ایربگ خودرو

کیسه هوا ایربگ خودرو چیست؟

در این سری از دانستنیهای خودرو شما را با موضوع اساسی و مهم بهترین آموزش چگونگی غیرفعال کردن ایربگ خودرو آشنا می کنیم.

در خودروها تنها تجهیز ایمنی در سالهای نه خیلی قدیم کمربندهای ایمنی بودند ولی تجهیزات پیشرفته‌تری با توجه به اهمیت وافر ایمنی و رقابت سنگینی که بین کمپانی‌های مختلف خودروسازی وجود دارد؛ وارد بازار شد. کیسه‌های هوا، یکی از این تجهیزاتی هستند که شاید مهم‌ترین پیشرفت پس از کمربند بودند.

روش کار کیسه هوا به این صورت است که در فاصله بسیار کوتاهی بعد از تصادف، کیسه هوا پر از هوای فشرده شده و همانند بالشی بین بدن سرنشین و بدنه خودرو قرار گرفته و مانع از آسیب دیدن بدن می‌گردد. کیسه هوا مکمل کمربند ایمنی است زیرا کمربند در واقع سرنشین را در موقعیت خود نگاه داشته و کیسه هوا نیز مانعی را برای حرکات احتمالی اعضای بدن به وجود آورده و در نتیجه آسیب‌ها کمینه می‌شوند.

بهترین آموزش چگونگی غیرفعال کردن ایربگ خودرو
بهترین آموزش چگونگی غیرفعال کردن ایربگ خودرو

انواع سیستم‌های ایمنی خودرو

در یک تقسیم‌بندی عمومی سیستم‌های ایمنی خودروها در دو دسته فعال و منفعل قرار می‌گیرد. از دسته دوم می‌توانیم مواردی مانند کمربند و کیسه هوا را نام ببریم که هدف اصلی استفاده از آن‌ها کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات است، به عبارت دیگر فعال‌سازی آن‌ها در صورت بروز یک تصادف انجام می‌شود.

در سوی دیگر ماجرا سیستم‌های فعال قرار می‌گیرند که از همان شروع رانندگی فعال هستند و ماموریت آن‌ها ممانعت از بروز تصادف است. از جمله آن‌ها می‌توانیم به نمونه‌هایی مانند سیستم هشدار خروج از بین خطوط، سیستم ESP و … اشاره کنیم. بنابراین همین ابتدا متوجه می‌شوید غیرفعال کردن ایربگ از ایمنی خودرو کم می‌کند.

ایربگ خودرو ( کیسه هوا )

ایربگ جزو سیستم‌های ایمنی منفعل در ماشین‌ها به شمار می‌رود که اولین مرتبه شرکت معروف جنرال موتورز آن را در سال ۱۹۷۳ و روی خودروی شورلت ایمپالا خود نصب کرد، ولی اولین خودرویی که مجهز به چنین سیستمی به مردم معمولی فروخته شد Oldsmobile Toronado نام داشت که در همان سال وارد بازار شد.

از آن سال به بعد پیشرفت‌های متعددی در این زمینه رخ داده است و در حال حاضر تمامی خودروهای خارجی (و اکثر محصولات داخلی) در بازار مجهز به ایربگ هستند. این کیسه در زمان تصادف از گاز پر می‌شود و جلوی آسیب به مسافران را می‌گیرد.

نحوه عملکرد ایربگ خودرو

ـ در زمان بروز تصادف سرعت ماشین به شدت و به شکل ناگهانی کم می‌شود و در حقیقت خودرو شتاب منفی پیدا می‌کند.

ـ شتاب‌سنج نصب شده که به شکل یک چیپ الکترونیکی است نوسان در سرعت و میزان شتاب را می‌سنجد.

ـ در صورتی که شتاب کاهش سرعت به مقدار کافی زیاد باشد؛ شتاب‌سنج مدار کیسه هوا را تحریک می‌کند. باید توجه کنید ترمز گرفتن به صورت معمولی باعث تولید شتاب منفی کافی برای عمل کردن کیسه هوا نمی‌شود.

ـ زمانی که مدار ایربگ تحریک می‌شود، از عنصر حرارتی مدار یک جریان عبور می‌کند.

ـ نتیجه عبور این جریان تولید گرما و بنابراین ایجاد جرقه در مواد شیمیایی است.

ـ جرقه ایجاد شده مواد شیمیایی موجود را می‌سوزاند و به مقدار فراوان گاز تولید می‌کند که اکثر آن از نیتروژن و آرگون تشکیل شده است تا کیسه هوا از این گازها پر شود.

ـ هنگامی که ایربگ به سوی راننده باز می‌شود، گاز آن به تدریج از راه منافذ بسیار ریزی که روی آن قرار دارد خالی می‌شود. باید اشاره کنیم که فرآیند تخلیه ایربگ باید پیش از توقف ماشین کامل شود چون در غیر این صورت همچنین ممکن است خفگی سرنشینان را در پی داشته باشد.

تمامی مراحل بالا در مدت زمان بسیار اندکی رخ می‌دهد تا جلوی آسیب بیشتر به راننده و دیگر مسافران را بگیرد.

بهترین آموزش چگونگی غیرفعال کردن ایربگ خودرو
بهترین آموزش چگونگی غیرفعال کردن ایربگ خودرو

نحوه غیرفعال کردن ایربگ خودرو

با آن که کیسه‌های هوا مزایای زیادی دارند ولی گاهی اوقات وجود خود آن‌ها می‌تواند شدت آسیب را زیاد کند و در موارد وخیم منجر به مرگ شود. بنابراین برخی از افراد ادعا می‌کنند غیرفعال کردن ایربگ یک راه برای افزایش ایمنی سرنشینان است چون کیسه‌های هوا در زمان باز شدن به بدن سرنشینان فشار و نیروی وارد می‌کنند و در نتیجه تحمل آن برای افرادی مانند کودکان بسیار خطرآفرین است.

بنابراین حتما باید توجه کنید کودکان زیر ۱۲ سال در صندلی عقب بنشینند و حتما کمربند ایمنی را ببندند. یک راهکار دیگر نیز خاموش کردن ایربگ است.

اداره ملی ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (موسسه NHTSA) در سال ۱۹۹۷ با تصویب قانونی اعلام کرد که شرکت‌های خودروسازی اجازه دارند ایربگ‌های با قدرت ۲۰ تا ۳۵ درصد کمتر استفاده کنند و با نصب کلید ایربگ امکان غیرفعال کردن ایربگ یا فعال کردن آن را فراهم کنند. نحوه طراحی این کلیدها باید به صورتی باشد که حالت فعال و غیرفعال ایربگ را نشان دهد و به همین خاطر اکثر خودروهای مدرن چراغ ایربگ دارند.

این کلید با توجه به نوع و مدل خودرو در بخش‌های گوناگونی نصب می‌شود، اما اغلب اوقات برای خاموش کردن ایربگ شاگرد می‌توانید از یک کلید استفاده کنید که در قسمت کنار درب شاگرد و برای راننده زیر فرمان یا در کنسول کنار ترمز دستی قرار گرفته است.

این کلیدها دو حالته هستند و می‌توانید از بین دو وضعیت فعال و غیرفعال یکی را انتخاب کنید. بنابراین شاید سوال کنید برای غیرفعال کردن ایربگ در خودروهایی که چنین کلیدی را ندارند باید چکار کرد؟ مراحل کار حساس خواهد بود و باید با دقت آن‌ها را به صورت زیر طی کنید.

غیرفعال کردن کلید ایربگ خودرو

سیم قطب منفی باتری را باز کنید و تا حداقل ۱۵ دقیقه کاری انجام ندهید. چون تحریک مدار کیسه هوا به وسیله جریان الکتریکی انجام می‌شود، اگر قطب منفی را باز کنید ولی اشتباهی مرتکب شوید، احتمال تحریک و فعال کردن کیسه هوا وجود دارد. از طرفی مدت زمان ذکر شده به این علت است تا جلوی برق گرفتگی گرفته شود.

فیوز مربوط به کیسه هوا را از جعبه فیوز در آورید. اگر نمی‌دانید کدام فیوز است باید دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید.

به آهستگی کاور داشبورد را بیرون آورید.

سیم مربوط به کیسه هوا سرنشینان اغلب اوقات به رنگ زرد است ولی با وجود این بهتر است با نگاه به دفترچه راهنما سیم صحیح را قطع کنید.

انجام مراحل بالا باعث غیرفعال کردن ایربگ راننده و سرنشین کنار او می‌شود ولی باید تاکید کنیم این کار را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم چون ایربگ یکی از سیستم‌های ایمنی خودرو است و نبود آن می‌تواند صدمات قابل توجهی به همراه داشته باشد.

نظر شما در رابطه با کیسه هوا چیست؟ شما جزو کدوم دسته از افرادید؟ کیسه هوا را روشن نگه می دارید؟ یا آن را خاموش می کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را برای خوانندگان کالا یدکی بنویسید.

2 دیدگاه برای “۵ نکته در بهترین آموزش چگونگی غیرفعال کردن ایربگ خودرو

  1. تورج گفته:

    ایربگ یکی از بهترین آپشن‌ وبلکه ملزومات نجات جان سرنشینان در هنگام حادثه است علیرغم گرانی شارژ مجدد ایربگ ولی چه چیز ارزش جان شمارا دارد.لطفا هیچ وقت ایربگ را غیر فعال نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید