۷ روش چک کردن شمع موتور

da86daa9 daa9d8b1d8afd986 d8b4d985d8b9 d985d988d8aad988d8b1 d8a8d8a7 daa9d985daa9 d8b1d986daaf d8a2d986 5f70bec56b945

شمع در موتور خودرو یک قطعه بسیار مهم و کاربردی به حساب می آید . چرا که اگر شمع  کار نکند خودرو حرکت نمکنید و نکته مهم تر اینکه اگر شمع خودرو معیوب باشد اسیب بسیار جدی به موتور خودرو وارد میکند و باید روش های چک کردن شمع موتور رو بدانیم تا از خرابی ان مطلع بشیم. در گذشته از شمع های احتراق بیرون استفاده میشد که سوخت بسیار زیادی مصرف و دود بسیار زیادی برای کار کردن موتور خارج میشد . بعد از گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی شمع های احتراق داخل با پایه های کوتاه اختراع شد و باعث شد خودرو مسافت بیشتری را نسبت به قبل طی کند و هم الایندگی کمتری را ایجاد میکرد . از سال های ۲۰۰۰ میلادی به بعد شمع های سوزنی و معمولی روانه بازار شد . تفاوت عمده شمع معمولی با شمع سوزنی در استفاده حداکثری از سوختی است که برای هر کدام از شمع ها پخش میشود . در ادامه به بررسی ۷ روش چک کردن شمع موتور میپردازیم ، پس با ما همراه باشید .

توجه داشته باشید که شمع های معمولی نهایتاً تا ۶۰ هزار کیلومتر، کارایی لازم را دارند و پس از آن باید تعویض شوند. در حال حاضر، خودروهایی تولید شده اند که عمر مفید شمع هایشان به ۱۴۰ هزار کیلومتر برسد. بی توجهی به زمان تعویض شمع ها خسارت ها و مخارج زیادی در پی خواهد داشت.

انتخاب شمع با دمای مناسب برای خودرو جزو نکات بسیار مهم است. به خاطر بسپارید که شمع هر خودرو باید با دمای کارکرد سیستم موتور همان خودرو مطابقت داشته باشد. معمولاً در دفترچه راهنمای خودروها ، توصیه هایی در مورد انتخاب شمع استاندارد و متناسب با خودرو وجود دارد.

چک کردن شمع موتور با بازبینی ظاهری

شمع ها قطعاتی هستند که روی سر سیلندرها سوار می شوند و با برق، سوخت و هوا در تماس هستند. این قطعات با دریافت برق ولتاژ بالا از یک سو و ایجاد جرقه مخلوط هوا و بنزین از سوی دیگر باعث وقوع انفجار در محفظه سیلندر و فراهم شدن نیروی لازم برای روشن شدن ماشین می شوند. تماس مستقیم شمع ها با برق و بنزین و حرارت و جرقه ها باعث می شود فعل و انفعالات شیمیایی روی آن ها رخ دهد. حال اگر با ویژگی های مربوط به ظاهر شمع ها در شرایط گوناگون آشنا باشید، تشخیص شمع سالم و خراب، کار ساده ای نیست.

اولین مرحله چک کردن شمع موتور ، خاموش کردن خودرو است. یادتان باشد به هیچ وجه نباید برق پشت آمپر باشد. حالا وایر شمع ها را جدا و شمع ها را با آچار مخصوص باز کنید. مهم ترین مرحله چک کردن شمع موتور برای زمانی است که از سیلندر جدا شده و در دستان شماست.

شمع ها از عایق چینی، الکترودهای فلزی یا سوزن های شمع تشکیل شده اند. با توجه به ظاهر شمع در همه قسمت ها و موارد زیر، شروع به چک کردن شمع موتورخودرو کنید :

دوده داشتن سر شمع

یکی از روش های چک کردن شمع موتور دوده داشتن سر شمع میباشد .هنگام چک کردن شمع موتور ، قسمت های مختلف شمع را کاملاً لمس کنید تا به وجود کمترین مواد روی آن هم پی ببرید. اگر نوک انگشتتان سیاه شد و احساس کردید شمع ، دوده گرفته است، یعنی غلظت و میزان مخلوط سوخت و هوا تنظیم نیست یا فیلتر هوا گرفتگی دارد. دوده گرفتن شمع ها و سیاه شدنشان، از جمله شایع ترین نشانه های خرابی آن هاست. عوامل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد که تشخیص آن بر عهده کارشناسان است.

ممکن است دوده داشتن سر شمع به دلیل بروز یک یا چند مورد از مشکلات فوق باشد؛ در هر حال در چنین مواقعی می بایست قطعاتی چون فیلتر هوا که عامل بروز مشکل هستند، تعویض شوند. اگر شمع ها هم آسیب زیادی دیده باشند، آن ها را باید عوض کنید. در چنین شرایطی، استفاده از شمع هایی با دمای بالاتر هم پیشنهاد خوبی است.

چک کردن شمع موتور

وجود خاکستر روی شمع

یکی دیگر از روش های چک کردن شمع موتور مشاهده وجود خاکستر در روی شمع است .دلیل جمع شدن خاکستر روی شمع، می تواند استفاده از بنزین و مکمل های دارای سرب و بی کیفیتی سوخت باشد. وجود لایه ای هر قدر نازک از خاکستر روی سر شمع ، در کارایی آن اختلال ایجاد می کند، چرا که چون عایقی روی آن قرار می گیرد و مانع از برقراری ارتباط درست شمع با مخلوط سوخت و هوا می شود. در نتیجه بروز چنین مشکلی، جرقه ناقص زده می شود و خودرو ریپ می زند.

رسوب داشتن سر شمع

رسوبات سربی که روی سر شمع تشکیل می شوند، رنگ زرد مایل به قهوه ای دارند. رانندگی های طولانی و سوخت نامناسب باعث می شوند که دمای قسمت سرامیکی بیش از حد بالا برود و با فعل و انفعالاتی که روی آن صورت می گیرد، رسوب بگیرد. در چنین مواقعی هم باید شمع ها عوض شوند. حواستان باشد اگر قرار است باز هم با همان سوخت و نوع رانندگی قبلی خودرو را برانید، باید از شمع هایی با درجه دمای بالاتر استفاده کنید.

وجود بنزین روی شمع

اگر بنزین روی شمع ها بپاشد، بوی آن خیلی زود احساس می شود. اگر هنگام چک کردن شمع موتور دقت کنید، در این شرایط، سر شمع ها زغالی رنگ شده اند. زمانی که مشکل پاشیدن بنزین روی شمع ها پیش می آید، احتمال اینکه انژکتورهای مخصوص پاشیدن سوخت خراب شده باشند، زیاد است؛ همچنین ممکن است دلیل آن، اشکال در سیستم جرقه زنی یا اصطلاحاً خفگی خودرو باشد. اگر چنین مشکلی برایتان پیش آمد، سیستم برق و انژکتورها را بررسی کنید، سپس به سراغ کنترل مخلوط سوخت و هوا بروید.

چک کردن شمع موتور

وجود روغن روی شمع

اگر روغن به محفظه احتراق نشت کند، شمع ها آغشته به روغن می شوند. سر شمع ها همیشه در تماس با حرارت و جرقه است، بنابراین ممکن است روغن موجود در این قسمت، حالت نیم سوز داشته باشد. وجود این مواد زائد روی شمع باعث داغ شدن بیش از حد این قطعه و احتراق زودرس می شود. احتراق زودرس از عوامل افت قدرت موتور و بد کار کردن آن است.

اگر شمع های خودروی تان روغنی شد، حتماً سوپاپ و پیستون ها را چک کنید. اگر این قطعات آسیبی دیده باشند، روغن به محفظه احتراق راه می یابد. فراموش نکنید در چنین شرایطی ابتدا باید اشکالات موتور و سایر قطعات را برطرف کنید و سپس به سراغ تعویض شمع ها بروید.

وجود سرب روی شمع

اگر سرب موجود در بنزین یا مکمل ها بیش از اندازه باشد، سر شمع ها به این ماده آغشته می شود. وجود سرب روی شمع ها مانع ایجاد جرقه به شکل صحیح و بد کار کردن موتور می شود. در چنین شرایطی باید بنزین مصرفی خودروی تان را تعویض و در اولین فرصت، شمع های سالم را جایگزین کنید.

خرابی قسمت چینی شمع

استفاده از شمع با بازه حرارتی نامتناسب با موتور، عدم تعویض به موقع این قطعات، وجود گرمای بیش از حد و بستن نادرست شمع روی سیلندر ، به قسمت چینی آن آسیب وارد می کند. در این موارد هم خودرو به خوبی کار نمی کند و در تمام شرایط، جرقه ناقص است.

خرابی الکترودها

دو تراشه فلزی موجود در سر شمع را الکترود می گویند. با رسیدن برق به این دو تراشه، جرقه لازم برای روشن شدن موتور زده می شود. در هر دقیقه ممکن است صدها بار جرقه توسط الکترودها زده شود؛ به همین دلیل این قسمت های فلزی در معرض تغییر شکل، جرم گرفتن، ذوب شدن یا پوسیدگی هستند. گاهی با گذشت زمان، فاصله میان این دو قطعه فلزی بیشتر هم می شود. هر یک از این اشکالات در کار الکترودها سکته ایجاد می کند.

با چک کردن شمع موتور و پی بردن به خرابی الکترودها، دلیل ریپ زدن خودرو مشخص می شود. در این شرایط هم شمع را تعویض کنید تا مشکل رفع شود.

اگر قسمت چینی شمع باز شده از سیلندر فقط کمی تیره تر از حالت اولیه خود شده باشد، یعنی سالم است.

اگر تا به حال، شمع موتور خودروی تان را خودتان چک کرده اید، از روش باز کردن شمع ها برای کالایدکی بنویسید. حدوداً چقدر زمان می برد تا شمع ها را باز و بررسی کنید و مجدداً سر جای خود ببندید؟ برای کالایدکیبنویسید که چقدر به چک کردن شمع موتور خودروی تان اهمیت می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید