راهنمای جامع انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو!

انتخاب لاستیک مناسب

انتخاب لاستیک مناسب

انتخاب لاستیک برای خودرو های مختلف متفاوت است به طوری که لاستیک مورد استفاده برای پیکان با لاستیک مورد استفاده برای پراید متفاوت میباشد و هر کدام از خودرو ها وزن متفاوت و سرعت متفاوتی دارند در نتیجه باید لاستیک های این دو نوع خودرو هم متفاوت باشد .

این موضوع در مورد همه خودرو ها صدق میکند و لاستیک هیچ خودرویی از نظر ساختاری شبیه به هم نیست . در خرید لاستیک باید به نکاتی توجه کنید ؛

به فرض مثال برای انتخاب لاستیک مناسب باید به تاریخ ساخت تایر باید دقت کنید و حداکثر تاریخ انقضای یک لاستیک سه سال میباشد و باید دقت کنید لاستیک تاریخ گذشته نباشد و خیلی مسائل دیگر که در این مقاله بررسی خواهیم کرد ، پس باما همراه باشید .

انتخاب لاستیک مناسب
انتخاب لاستیک مناسب

انتخاب لاستیک مناسب که با خودروی شما سازگار باشد، علاوه بر تأثیر مثبتی که بر هندلینگ و شتاب خودرو دارد، مصرف سوخت آن را نیز کاهش می دهد. فروشندگان زیادی هستند که برای فروختن جنس و منفعت خودشان، هر نوع لاستیکی را به شما پیشنهاد می دهند؛

اما شما باید به شرایط خودرو و سایزبندی لاستیک مخصوص آن توجه داشته باشید. در ادامه نکاتی را بیان می کنیم که با در نظر داشتن آنها می توانید لاستیک مناسب خودروی تان را انتخاب و خریداری کنید.

انتخاب لاستیک مناسب
انتخاب لاستیک مناسب

چطور به سایز لاستیک پی ببریم؟

روی دیواره ی لاستیک اعدادی نوشته می شود که قطر، ضخامت، عرض و ساختار لاستیک و در واقع سایز لاستیک را نشان می دهد.

این پارامترها، شناسنامه ی لاستیک خودرو هستند که با در دست داشتنشان علاوه بر سایز لاستیک، می توان اطلاعاتی درباره حداکثر میزان تحمل بار، حداکثر تحمل سرعت، تاریخ تولید و انقضا، ترکیبات به کار رفته در ساخت و حداکثر تحمل فشار باد را نیز به دست آورد.

به عنوان نمونه مشخصات مندرج روی لاستیک پراید را به صورت مبسوط توضیح می دهیم:

۱۶۵: پهنای لاستیک را برحسب میلیمتر به شما نشان می دهد.

۶۵: نسبت ارتفاع دیواره به پهنای لاستیک را برحسب درصد نشان می دهد که به آن نسبت منظر یا فاق تایر نیز گفته می شود. برای مثال اندازه ی دیواره ی لاستیک پراید ۶۵ درصد اندازه ی پهنای آن است.

R: نوع ساختار لاستیک را نشان می دهد که در ادامه بیشتر راجع به آن می خوانید. R به معنای رادیال بودن ساختار این لاستیک است.

۱۳: نشان دهنده سایز رینگ لاستیک است که در واقع قطر آن را نشان می دهد. سایز رینگ لاستیک انتخابی باید متناسب با قسمت فلزی روی خودرو که لاستیک دور آن قرار می گیرد، باشد. سایز رینگ را به اینچ می سنجند.

انتخاب لاستیک مناسب
انتخاب لاستیک مناسب

روی بعضی از تایرها، حرفی انگلیسی در ابتدای مشخصات آمده است مثلاً P185/65R14. این حرف که قبل از سایز لاستیک نوشته می شود، نشان دهنده نوع خودرویی است که لاستیک مربوطه برای آن طراحی و تولید شده است.

حرف یادشده از ابتدای عبارات انگلیسی ای برداشته شده اند که بیانگر کلاس های خودرویی است. حروف انگلیسی ای که روی تایرهای مختلف مشاهده می کنید ( P، LT، ST و T ) مخفف عبارات ذیل می باشند:

Passenger Car: خودروی سواری

Light Truck: کامیون سبک

Special Trailer: تریلر ویژه (تریلرهایی که روی خودروهای بزرگ سبک هستند)

Temporary: موقت (لاستیک یدک)

انتخاب لاستیک مناسب
انتخاب لاستیک مناسب

در فاصله ی کمی از عبارتی که اطلاعات فوق را بیان می کند، اعداد و حروف دیگری هم روی لاستیک دیده می شود که مفهوم آنها به شرح زیر است:

شاخص بار: عددی است که حداکثر میزان تحمل بار توسط لاستیک بر اساس استانداردهای جهانی تولیدکنندگان لاستیک را نشان می دهد.

شاخص سرعت: شاخص سرعت بیانگر حداکثر تحمل سرعت لاستیک است و معمولاً با حروف انگلیسی مشخص می شود. به این حرف انگلیسی که بعد از شاخص بار حک می شود توجه ویژه داشته باشید؛ چرا که با کمک آن متوجه می شوید بیشترین سرعت مجازی که می توانید با خودروی مجهز به این لاستیک ها داشته باشید، چقدر است.

به خاطر بسپارید چنانچه میزان سرعتی که با آن رانندگی می کنید بیشتر از شاخص سرعت تایر شما باشد، ممکن است لاستیک بترکد. در شکل فوق که مشخصات تایر درج شده است، شاخص سرعت با حرف V نشان داده شده است. ممکن است در تایر دیگر برای نشان دادن این پارامتر از حرف دیگری استفاده شود.

تعدادی از حروف هستند که به صورت قراردادی تعیین شده که هر یک معادل چند کیلومتر بر ساعت است. طبق همین قرارداد، حرف V معادل ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت است.

علاوه بر سایز لاستیک، نام تجاری شرکت و کشور تولیدکننده لاستیک هم جزو اطلاعاتی است که روی دیواره آن نوشته می شود. در برخی از خودروها این دو شاخص با کدهایی که توسط آن شرکت تعریف شده اند، مشخص می شود.

انتخاب لاستیک مناسب
انتخاب لاستیک مناسب

ساختار انتخاب لاستیک مناسب را بشناسید

لاستیک ها به لحاظ ساختار دو نوع دارند: بایاس و رادیال. حرفی که در میان اعداد سایز لاستیک قرار می گیرد، نشان دهنده ی نوع ساختار هر لاستیک است. برای مثال در عکس فوق، حرف R نشان دهنده ی نوع رادیال است.

لاستیک های بایاس نسبت به نوع رادیال قدیمی تر هستند و در تولید آنها از نوعی الیاف و نخ استفاده می شود. در طراحی و تولید لاستیک های رادیال از فناوری جدیدتری استفاده شده است.

این نوع لاستیک ها با رشته های سیمی ساخته می شوند. وجود رشته هایی از جنس فلز در ساختار لاستیک رادیال کمک می کند تا مقاومت بیشتری در برابر وزن خودرو و میزان سرعت آن داشته باشد. بالا بردن مقاومت این لاستیک هم کمک می کند تا آج آن به سرعت آج لاستیک بایاس تغییر شکل ندهد.

عدم تغییر شکل آج ها و حفظ ساختارشان باعث می شود که کارایی خود را از دست ندهند.

اگر کد یا عبارت خاصی روی لاستیک شما نوشته است که مفهوم آن را نمی دانید، برای ما بنویسید. چنانچه تجربه یا نکته ای در مورد انتخاب لاستیک مناسب دارید نیز لطفاً برای کالایدکی و خوانندگانش بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید