۳ علامت خرابی روغن گیربکس ال ۹۰

3 علامت خرابی روغن گیربکس ال ۹۰

انواع روغن گیربکس ال ۹۰

از سری دانستنیهای خودرو در زمینه علامت خرابی روغن گیربکس ال ۹۰ با کالا یدکی در این مقاله همراه باشید.

همان طور که می دانیم خودروی ایرانی_فرانسوی ال ۹۰ ، در تیپ های مختلفی تولید و عرضه شده است. تیپ فول آپشن این خودرو از گیربکس اتوماتیک بهره می برد؛ بنابراین برای این خودرو هم دو نوع روغن گیربکس ال ۹۰ در بازار وجود دارد: روغن گیربکس دستی و اتوماتیک ال ۹۰

باید متوجه باشیم به دلیل تفاوت هایی که دو سیستم گیربکس دستی و اتوماتیک ال ۹۰ با هم دارند، روغن گیربکس ال ۹۰ دنده دستی با ال ۹۰ دنده اتوماتیک نیز با هم متفاوت است. گرانروی یا میزان غلظت و مقاومتی که هر یک از این روغن ها باید داشته باشند تا سیستم گیربکس مربوطه به طرز صحیح کار کند، مهم ترین تفاوت شان با هم است.

روغن گیربکس ال ۹۰ با جعبه دنده دستی، با کلمه MTF شناخته می شود و اگر دقت کنید این کلمه روی قوطی روغن گیربکس چاپ شده است تا خرید آن برای شما آسان تر باشد. MTF مخفف عبارت Manual Transmission Fluid است. روغن گیربکس ال ۹۰ با جعبه دنده اتوماتیک نیز با کلمه ATF مخفف عبارت Automatic Transmission Fluid شناخته می شود.

مشخصات روغن گیربکس ال ۹۰ در علامت خرابی روغن گیربکس ال ۹۰

تعداد افرادی که به نوع روغن گیربکس خودروی شان اهمیت می دهند و می دانند نباید از هر نوع روغنی برای هر مدل خودرویی استفاده کرد، زیاد نیست. در دفترچه راهنمای بیشتر خودروها توضیحاتی درباره روغن مصرفی شان نوشته شده است. بر اساس دفترچه راهنمای این خودرو و پیشنهاد کارشناسان، نوع ۷۵W-80 GL5 برای روغن گیربکس ال ۹۰ دستی و نوع ATF DEXRON III برای روغن گیربکس ال ۹۰ اتوماتیک بهترین انتخاب است.

مجموعه ی اعداد و حروفی که برای نام روغن گیربکس در کنار هم قرار می گیرند، نشان دهنده ی میزان مقاومت روغن مربوطه در برابر دما و شرایط مختلف آب و هوایی و درجه غلظت آن است.

شرایط تحویل خودروهای رنو + جدول | رسانه خبری اینتیتر رسانه خبری اینتیتر
۳ علامت خرابی روغن گیربکس ال ۹۰

زمان تعویض روغن گیربکس ال ۹۰ در علامت خرابی روغن گیربکس ال ۹۰

خودروسازان و کارشناسان معمولاً به جای ارائه توصیه هایی در مورد زمان مناسب برای تعویض روغن، به بررسی دوره ای آن در زمان مشخص تأکید دارند. با توجه به شرایط مختلفی که برای هر خودرو وجود دارد، تأکید بر بررسی دوره ای خودرو کاملاً منطقی است.

منظور از شرایط مختلف برای هر خودرو، پارامترهایی مثل نوع و میزان رانندگی با خودرو و نوع آب و هوای منطقه ای است که خودرو غالباً در آن تردد می کند. برای مثال، عبور و مرور در منطقه ای غبارآلود با منطقه ای معتدل بر میزان کثیفی روغن و عمر آن موثر است. همچنین فساد روغن گیربکس خودرویی که دائماً در حال کلاچ گیری و ترمز گرفتن های مکرر در ترافیک های شهری است، قطعاً بیشتر از روغن گیربکس خودرویی است که در شرایط بهتری مثلا کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر در سال تردد می کند.

با هر بار مراجعه برای سرویس دوره ای، تاریخ مراجعه بعدی شما مشخص خواهد شد؛ اما اگر به دانستن کیلومتر مخصوص برای تعویض روغن گیربکس ال ۹۰ اصرار دارید، باید بگوییم که معمولاً روغن گیربکس به صورت متغیر و با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد، بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مفید دارد.

چنانچه حس کردید دنده ی خودروی تان سفت شده است و تعویض آن راحت نیست، به تعمیرگاهی مراجعه کنید؛ شاید روغن آن کم شده است یا نیاز به تعویض دارد. بررسی روغن گیربکس مثل روغن موتور کار چندان آسانی نیست، چرا که گیج ندارد و برای اندازه گیری آن به ابزار مخصوص نیاز است.

استفاده از روغن گیربکس ال ۹۰ غیراستاندارد چه پیامدهایی دارد؟

لرزش گیربکس و شنیدن صداهای غیرمتعارف از آن علائمی هستند که در صورت استفاده ی روغن گیربکس نامناسب در خودرو بروز می کنند. وظیفه روغن گیربکس در هر خودرویی، روانکاری قطعات موجود در گیربکس، جعبه فرمان و دیفرانسیل آن است. استفاده از روغن هایی با برندهای ناشناخته و فیلترهایی که از مواد اولیه نامرغوب ساخته شده اند، قطعاً خیلی زود شما را با مشکلاتی در این قسمت مواجه خواهد کرد. موارد زیر اصلی ترین علامت خرابی روغن گیربگس ال ۹۰ هستند.

شایع ترین علائم خرابی روغن گیربکس ال ۹۰ :

۱- تعویض دنده با سختی

۲- تعویض دنده همراه با صداهای نامتعارف

۳- بیرون پریدن دنده ها به صورت ناگهانی

اگر جزو کسانی هستید که مطالعه دفترچه راهنمای خودروی تان را به تعویق می اندازید و برای مطالعه مقالات اینترنتی تمایل بیشتری دارید، می توانید مقالات خواندنی و کاربردی را در در کالا یدکی در مورد انواع روغن و قطعات مصرفی خودرو بخوانید. چنانچه به تازگی روغن گیربکس ال ۹۰ خود را تعویض کرده اید، لطفاً بگویید هزینه آن چقدر شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید