با ۲ تفاوت خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو آشنا شوید

مهمترین تفاوت خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو

تشخیص خرابی دیفرانسیل

از سری دانستنیهای خودرو شما را با ۲ تفاوت خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو  در کالا یدکی آشنا می کنیم.

یکی از نشانه‌های خرابی دیفرانسیل صدای زوزه در خودرو است این مساله می تواند دلایل زیادی داشته باشد از جملع دلایل آن می‌تواند ناشی از لق بودن کرانویل و پینیون یا خرابی بلبرینگ‌ها باشد. این اتفاق زمانی می‌‌افتد که روانکاری نامناسب انجام گرفته باشد یا فشار زیای یه دیفرانسیل وارد شده باشد.

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی آن گرم کردن دیفرانسیل است.  می‌تواند یکی از دلایل گرم کردن آن گیر کردن گل و لای و وجود آلودگی در دیفرانسیل باشد.علت ضربه زدن دیفرانسیل می‌تواند به دلیل ساییده شدن قطعات درونی یا خرابی بلبرینگ باشد که باید تعویض یا تعمیر شود. به خاطر داشته باشید هنگامی که  فشار فراوانی به پلوس وارد شود این امر می‌تواند سبب بریدگی دیفرانسیل گردد چراکه پلوس به طور مستقیم با دیفرانسیل در ارتباط است. اگر با فشار به پلوس دیفرانسیل دچار بریدگی شود خودرو حرکت نخواهد کرد

مهمترین تفاوت خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو
مهمترین تفاوت خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو

وظایف دیفرانسیل در خودرو دیفرانسیل عقب

با توجه به توضیحاتی که در مقدمه گفته شد تا حدود زیادی یک تصویر کلی از وظیفه دیفرانسیل برای ما شکل گرفت اما برای آشنایی بیشتر با این بخش پر اهمیت در خودرو وظایف آن را عنوان خواهیم کرد.

انتقال قدرت پیشرانه به چرخ ها

شاید بتوان گفت که این مهم‌ترین وظیفه دیفرانسیل است. دیفرانسیل همان‌طور که گفته شد قدرت تولید شده موتور را به چرخ‌ها می‌فرستد.

کاهش دهنده دنده در اتومبیل

از وظایف دیگر دیفرانسیل این است که به عنوان آخرین مرحله در کاهش دنده اتومبیل عمل کند.

 انتقال قدرت در سرعت های متفاوت

نام دیفرانسل را از این وظیفه که انجام می‌دهد گرفته شده است. از وظایف مهم دیفرانسیل انتقال قدرت به چرخ‌ها است در حالی که آن‌ها با سرعت متفاوتی در حال گردش هستند.

تفاوت خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو

در مقدمه گفته شد که اگر انرژی تولیدی توسط موتور به چرخ‌های عقب برود خودرو دیفرانسیل عقب و در صورتی که به چرخ‌های جلو برسد به آن دیفرانسیل جلو می‌گوییم.

تفاوت ساختاری در خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو

در صورتی که مجموعه محرک به همراه پیشرانه، همچنین چرخ‌های محرک و جعبه دنده در بخش جلویی قرار بگیرند خودرو را دیفرانسیل جلو می‌گویند. اما خوب در صورتی که ساختار اتومبیل به شکلی دیگر باشد و قدرت تولیدی موتور توسط میل گاردان به چرخ‌های عقب متقل شود خودرو دیفرانسیل عقب نامیده می‌شود.

تفاوت مکانیکی در خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو

به طور عموم خودروهای دیفرانسیل جلو در بازار جهانی جایگاه به مراتب بهتری دارند. هرچند که خودروهای دیفرانسل عقب از هندلینگ و شتاب بالاتری برخوردار هستند اما معایبی مانند مصرف سوخت بالاتر همچنین استفاده از میل گاردان برای انتقال نیروی موتور به دیفرانسیل عقب باعث کاهش فضا در خودرو می‌شود. اما با همه این‌ها برای ساخت خودروهای باری به علت این‌که وزن بار بر روی چرخ‌های عقب است استفاده از ماشین دیفرانسیل عقب بهتر است.

به چه علت از دیفرانسیل استفاده می‌کنند؟

استفاده از دیفرانسل دلایل و مزایای خود را دارد که خودروسازان برای محصولات تولیدی خود دیفرانسیل مورد نیاز را طراحی و استفاده می‌کنند. در ادامه به بیان دلایل استفاده دیفرانسیل می‌پردازیم.

کاهش دور گشتاور

برای بالا بردن همچنین کم کردن گشتاور خروجی گیربکس از دیفرانسیل استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود بتوانیم به سرعت و نیروی محرکی که برای اتومبیل نیاز است دست پیدا کنیم.

تغییر زاویه صفحه دوران

خیلی از شرکت‌های خودرو سازی موتور اتومبیل را در طول آن نصب می‌کنند که دیفرانسیل می‌تواند تغییر زاویه ۹۰ درجه‌ای را در صفحه دوران آن ایجاد کند.

پایداری مناسب در هنگام پیچیدن خودرو

یکی از مسائل مهم، پایداری خودرو در هنگام پیچیدن است. دیفرانسیل با ایجاد یک اختلاف دور مناسب بین دو چرخ جلویی منجر به پایداری مناسب اتومبیل می‌شود که حرکت متعادل و مطلوب اتومبیل را در پی دارد.

ایجاد دور مناسب بین چرخ های جلو و عقب

برخی از خودروها چهار محرک هستند که به یک دور مناسب بین چرخ‌های جلو و عقب نیاز دارند. دیفرانسیل سوم یا وسط توانایی ایجاد این دور مناسب را دارد.

مزایای خودرو دیفرانسیل عقب

بدون شک خودرو دیفرانسیل عقب مزایایی دارد که می‌تواند موجب برتری آن نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو شود.

تقسیم وزن مناسب در خودرو دیفرانسیل عقب

یکی از مزیت‌های بارز در خودرو دیفرانسیل عقب تقسیم شدن مناسب قطعات خودرو در بخش جلویی و عقب آن است که این امر منجر به تقسیم مناسب وزن هم می‌شود. حال با تقسیم مناسب‌تر وزن چسبندگی چرخ‌ها بیشتر شده و شتاب‌گیری خودرو بهتر خواهد بود. اما خوب است بدانیم نتیجه این تقسیم وزن مناسب فقط هندلینگ و شتاب خوب نیست.

با قرار گرفتن بخش از وزن در عقب خودرو وزنی که بر روی چرخ‌های عقب قرار می‌گیرد بالاتر می‌رود و از قفل شدن زود هنگام ترمزهای آن جلوگیری می‌شود. این مزیت باعث می‌شود که در صورت وجود داشتن یک سیستم ترمز خوب و کارآمد اتومبیل در هنگام ترمز کردن زودتر توقف کند.

این موضوع خود را در ماشین‌های باری به مراتب بهتر نشان می‌دهد. در اتومبیل‌های باری به علت وجود وزن زیاد در خودرو، موضوع کنترل آن از اهمیت بالایی برخوردار است. خودروهای دیفرانسیل عقب به علت تقسیم وزن مناسب قابیلت کنترل بالایی را از خود نشان می‌دهند.

بهره‌گیری بهتر از موتور اتومبیل در خودرو دیفرانسیل عقب

خودروهای دیفرانسیل عقب به مراتب بهره‌گیری بهتری از قدرت تولیدی موتور دارند دلیل این امر هم قرار گرفتن قطعات کمتری در جلوب خودرو است که باعث سبک شدن این بخش می‌شود. در این نوع خودروها اطلاعات دقیق‌تری از سطح مسیر حرکت به راننده می‌رسد. همچنین در خودروهای دیفرانسیل عقب به علت کمتر بودن قطعات در جلوی اتومبیل استحلاک جلوبندی کاهش یافته است.

فرمان پذیری بهتر در خودرو دیفرانسیل عقب

همان‌طور که گفته شد خودروهای دیفرانسیل عقب در بخش جلویی خود دارای پیچیدگی کمتری هستند همین امر می‌تواند فرمان پذیری این خودروها را افزایش دهد. فرمان پذیری بالا می‌تواند قابیلت دور زدن در فضاهای کوچکتر را به این خودروها بدهد. همچنین در خودروهای حمل بار که سنگین هستند این موضوع می‌تواند کنترل آن‌ها را به میزان بالایی افزایش دهد.

معایب خودروهای دیفرانسیل عقب

با وجود مزایایی که برای خودرو دیفرانسیل عقب گفته شد باید بدانیم این نوع از اتومبیل‌ها دارای معایبی هم هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیش فرمانی در خودرو دیفرانسیل عقب

همان‌طور که گفته شد در خودروهای دیفرانسیل عقب وزن قطعات به طور مساوی در بخش جلویی و عقب اتومبیل تقسیم شده است. با این شرایط وزن کمتری بر روی محور محرک قرار می‌گیرد و منجر به بکسوات و بیش‌فرمانی در اتومبیل می‌شود. به زبان ساده‌تر یعنی بخش عقب خودرو در هنگام پیچیدن به سمت بیرون میل می‌کند البته در چرخیدن‌های سریع این بیشتر به چشم می‌خورد. باید دقت داشته باشید که این شرایط می‌تواند در جاده‌های لغزنده و اتومبیل‌های باری به شکل بیشتری خود را نشان دهد.

کاهش فضای داخلی اتومبیل درخودرو دیفرانسیل عقب

در خودروهای محور عقب، قدرت پیشرانه توسط میل گاردان به دیفرانسیل عقب منتقل می‌شود. برای قرار دادن این میل باید یک تونل از جلو به عقب در زیر خودرو ساخته شود. همین موضوع باعث می‌شود که فضای داخلی اتاق کاهش یابد.

وزن بالاتر درخودرو دیفرانسیل عقب

در خودروهای دیفرانسیل عقب به دلیل وجود قطعات اضافه‌تر مانند میل گاردان وزن اتومبیل بیشتر می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا مصرف سوخت اتومبیل افزایش یابد اما این تنها مشکل پیش آمده نیست. با بالا رفتن وزن خودرو و وجود قطعاتی مانند میل گاردان با ایجاد لرزش در اتومبیل به مرور زمان صدا در خودرو ایجاد شده و به علاوه آن خرابی در بخش‌های دیگری همچون دیفرانسیل هم را به دنبال دارد.

مهمترین تفاوت خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو
مهمترین تفاوت خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو

خودروهای داخلی دیفرانسیل عقب هستند یا دیفرانسیل جلو؟

برای آشنایی بیشتر با خودروها جدول زیر را آماده کردیم تا با نوع دیفرانسیل خودروهای داخل ایران مثل پراید، پژو ، سمند و… آشنا شوید.

پراید        دیفرانسیل جلو

پژو ۲۰۶ دیفرانسیل جلو

زانتیا        دیفرانسیل جلو

تندر ال ۹۰              دیفرانسیل جلو

تیبا           دیفرانسیل جلو

پژو ۴۰۵ دیفرانسیل جلو

رانا          دیفرانسیل جلو

دنا            دیفرانسیل جلو

سورن      دیفرانسیل جلو

سمند        دیفرانسیل جلو

پژو ۲۰۷ دیفرانسیل جلو

کوییک     دیفرانسیل جلو

برلیانس H330         دیفرانسیل جلو

سخن آخر در خودرو دیفرانسیل عقب

با خودرو دیفرانسیل عقب تا حدودی آشنا شدیم و دانستیم که مزایا و معایب آن چیست. اما همانطور که در جدول قبل هم دیدیم متجه شدیم که خودروهای تولید داخل ایران و یا حتی خودروهای لوکس در بازاهای جهانی بیشتر به صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید