انتخاب بهترین مایع ضد یخ رادیاتور

مایع ضد یخ رادیاتور

مایع ضد یخ رادیاتور

اختراع خودرو یک از کاربردی ترین اختراعات دنیا بوده است . خودرو خیلی از کار ها را برای انسان آسان میکند. خودرو کارکرد های مختلفی دارد و با توجه به شرایط منطقه ای ( کوهستانی و…)موتور خودرو زیر فشار احتراق قرار بگیرد . برای خنک کردن موتور از یک سیستمی به نام رادیاتور استفاده کردن که باعث میشد گرمای بیش از حد موتور را خنک کند . اما یه اشکال در این سیستم وجود داشت که از اب استفاده میشود ، اب بالای ۹۰ الی ۹۵ درجه سانتیگراد به جوش می آید یعنی اگر گرمای موتور شما بالای ۹۰ درجه باشد اب داخل رادیاتور پاسخ گوی این همه گرما نمیشود به همین خاطر مایه ای به نام ضدیخ که اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده آن آب است به وجود امد . اما مایع ضد یخ رادیاتور انواع مختلفی دارد . در این مقاله به بررسی انواع ضد یخ میپردازیم ، پس باما همراه باشید.

قبل از هر توضیحی به خاطر داشته باشید که استفاده از آب به تنهایی برای رادیاتور مشکل ساز خواهد شد. درست است که مایع ضد یخ رادیاتور به صورتی که الآن وجود دارد، اولین بار در سال ۱۹۹۰ معرفی شد، اما تا پیش از آن هم به همراه آب از موادی چون اتیلن گلیکول برای داخل سیستم خنک کننده استفاده می شد. اتیلن گلیکول یا همان الکل صنعتی ، دارای خاصیت جذب دما و نگه داشتن آن در خود است. بر عکس این قضیه هم امکان پذیر نیست و مایع ضد یخ ، نمی تواند دما را بدون وجود آب تعدیل کند.

در حال حاضر، انواع متفاوتی از ماده ضد یخ وجود دارد. مهم ترین مسئله ای که باید درباره انتخاب مایع ضد یخ مناسب برای خودروی تان در نظر داشته باشید، توصیه تولیدکننده آن است. اطلاعات مربوط به نوع سیستم خنک کننده خودروی شما و مایع ضد یخی که باید برای آن انتخاب شود، همیشه در داخل دفترچه راهنمای خودرو درج شده است. به خاطر داشته باشید که دانستن نسبت آب و مایع ضد یخ رادیاتور ، یکی از مهم ترین مسائلی است که باید رعایت شود. بر اساس آنچه گفته شد، هر گونه توصیه و پیشنهاد از سوی تعمیرکاران سنتی و دوستانتان را به فراموشی بسپارید.

اگر علاقه مندید خودتان اطلاعات جامعی در این باره داشته باشید تا بتوانید مایع ضد یخ مناسب خودروی تان را تشخیص دهید، ادامه مقاله توربومگ را بخوانید؛ در ضمن در مقاله ی « رادیاتور آب ؛ علائم و عوامل خرابی آن! » می توانید اطلاعات بسیار مفیدی درباره سیستم خنک کننده خودروها به دست آورید.

مایع ضد یخ رادیاتور مناسب برای شرایط جغرافیایی مختلف

اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید، نسبت مایع ضد یخ رادیاتور به آب را بیشتر کنید. دلیل این کار کاملاً واضح است؛ شما باید از یخ زدن آب داخل رادیاتور جلوگیری کنید و نقطه انجماد را پایین آورید. یخ زدن مایع داخل رادیاتور یعنی صرف مخارج سنگین و شروع تعمیرات اساسی. با انبساط مایع داخل رادیاتور ، به رادیاتور و سیلندر فشار وارد می شود و رادیاتور ترک برمی دارد. در این مناطق اگر ۶۰ درصد از میزان مایع موجود در رادیاتور را مایع ضد یخ تشکیل دهد، مناسب خواهد بود.

مایع ضد یخ رادیاتور

در مناطق بادخیز هم باید نسبت مایع ضد یخ به آب ۶۰ به ۴۰ باشد. رانندگی در باد و کولاک باعث از دست رفتن دمای لازم برای موتور می شود و در نتیجه، امکان یخ زدن مایع داخل رادیاتور افزایش می یابد.

یادتان باشد مایع ضد یخ رادیاتور ، دو خاصیت دارد: پایین آوردن نقطه انجماد آب و بالا بردن نقطه جوش آن در رادیاتور؛ بنابراین استفاده از مایع ضد یخ در مناطق گرمسیری هم الزامی است. تصور کنید در برخی از شهرهای کشور، دمای هوا در تابستان به بالای ۵۰ درجه سانتی گراد هم می رسد. رانندگی با خودروها در چنین دمایی بدون ضد یخ امکان پذیر نیست و دمای موتور باید دائماً تعدیل شود.

مایع ضد یخ مناسب برای خودروهای متفاوت

تشخیص نوع سیستم خنک کننده خودروی شما، کار چندان سختی نیست. به صورت تقریبی، ۹۵ درصد رادیاتورهای آب خودروهای امروزی، آلومینیومی هستند. با نگاهی به داخل کاپوت جلو و مشاهده و لمس رنگ و جنس رادیاتور متوجه می شوید که جنس آن آلومینیومی است. در گذشته، سیستم خنک کننده بیشتر خودروها از جنس مس بود. یکی از دلایل جایگزین شدن آلومینیوم به جای مس، پایین آوردن وزن این سیستم و وزن خودرو بود.

در بعضی از قسمت های خودرو، قطعات از جنس برنج یا مس هستند. از آنجایی که مایع ضد یخ در تماس دائمی با برخی از این قطعات است، مایع ضد یخ انتخابی شما می بایست با این قطعات سازگار باشد. ضد یخ هایی با پایه های معدنی، مناسب قطعات برنجی و مسی و ضد یخ با پایه های آلی، مناسب قطعات آلومینیومی است و در افزایش عمر این قطعات مؤثر است. بیشتر خودروهای امروزی از ضد یخ هایی با پایه آلی استفاده می کنند.

مایع ضد یخ رادیاتور

آیا می توان انواع مختلف مایع ضد یخ را با هم ترکیب کرد؟

این سؤال برای افراد زیادی پیش می آید اما پاسخ آن منفی است. ترکیب دو نوع مایع ضد یخ ممکن است به سیستم خنک کننده خودروی شما آسیب جدی وارد کند. حتی ممکن است خاصیت و کارایی هر دو ضد یخ هم از بین برود.

به پیشنهاد کارشناسان کالایدکی ، اگر نوع یا نام مایع ضد یخ خودروی تان را فراموش کردید و مجبور به استفاده از نوع جدیدی شدید، حتماً مایع خنک کننده قبلی را به طور کامل تخلیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید