تفاوت شمع سوزنی با معمولی در کارکرد موتور خودرو

تفاوت شمع سوزنی با معمولی

تفاوت شمع سوزنی با معمولی

شمع در موتور خودرو یک قطعه بسیار مهم و کاربردی به حساب می آید . چرا که اگر شمع  کار نکند خودرو حرکت نمکنید و نکته مهم تر اینکه اگر شمع خودرو معیوب باشد اسیب بسیار جدی به موتور خودرو وارد میکند . در گذشته از شمع های احتراق بیرون استفاده میشد که سوخت بسیار زیادی مصرف و دود بسیار زیادی برای کار کردن موتور خارج میشد . بعد از گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی شمع های احتراق داخل با پایه های کوتاه اختراع شد و باعث شد خودرو مسافت بیشتری را نسبت به قبل طی کند و هم الایندگی کمتری را ایجاد میکرد . از سال های ۲۰۰۰ میلادی به بعد شمع های سوزنی و معمولی روانه بازار شد . تفاوت عمده شمع معمولی با شمع سوزنی در استفاده حداکثری از سوختی است که برای هر کدام از شمع ها پخش میشود . در ادامه به بررسی تفاوت ها این دو شمع میپردازیم ، پس با ما همراه باشید .

باورهای غلطی در مورد شمع سوزنی و معمولی و به طور کلی شمع ها وجود دارد. برای مثال، خیلی ها تصور می کنند که اگر از شمع سوزنی یا چند الکترود استفاده کنند، شتاب خودروی شان افزایش می یابد.

باید به این افراد متذکر شویم که شمع ها بر اساس نوع سیستم موتور هر خودرو انتخاب می شوند و به همین دلیل، مدل های مختلفی از آن ها در بازار موجود است؛ به علاوه شمع ها هر تعداد الکترود هم که داشته باشند، تنها یک جرقه در سر شمع رخ می دهد و همان یکی برای ایجاد انفجار مخلوط سوخت و هوا کافی است. ادامه مقاله را بخوانید تا تفاوت شمع سوزنی با معمولی را بیشتر متوجه شوید.

در مقاله « چک کردن شمع موتور با کمک رنگ آن! » به شما می گوییم که چگونه مشکلات خودرو را از ظاهر شمع ها تشخیص دهیم.

تفاوت شمع سوزنی با معمولی در میزان تحمل دما

شمع های معمولی از جنس نیکل ساخته می شوند. آلیاژ نیکل می تواند دمایی تا حدود ۴۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. شمع های سوزنی از جنس دو فلز پلاتینیوم و ایریدیوم ساخته می شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده، شمع های پلاتینیومی تا حدود ۹۰۰ درجه سانتی گراد و شمع های ایریدیومی تا حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد، توان مقاومت در برابر حرارت و دمای بالا را دارند.

تفاوت شمع سوزنی با معمولی

هر چه میزان تحمل دما در شمع ها بیشتر باشد، قطعاً عمر آن ها بیشتر خواهد بود. وظیفه شمع ، ایجاد جرقه است و به همین دلیل در تماس مستقیم با بنزین و برق است. قرار گرفتن شمع در برابر گرمای حاصل از جرقه های پی در پی و در برابر حرارتی که بر اثر وقوع انفجار داخل محفظه احتراق ایجاد می شود، تغییرات زیادی در ساختار آن ایجاد می کند. بر همین اساس، هر قدر توان حرارتی شمع ها بالاتر باشد، دیرتر تغییر شکل می دهند، ترک برمی دارند و کارایی خودشان را از دست می دهند. لازم به ذکر است که شمع ها در عرض یک دقیقه ممکن است نزدیک به صد جرقه بزنند.

تفاوت شمع سوزنی با معمولی در میزان عمر

علاوه بر حرارت بالایی که از محفظه احتراق و جرقه های پی در پی به شمع ها منتقل می شود، این قطعات در معرض مستقیم نوسانات برق، تکان های شدید (در اثر به هم خوردن الکترودها، جرقه های مداوم و انفجار)، رسوبات تشکیل شده به دلیل وجود آب و سرب و روغن، ماده شیمیایی بنزین و سرب موجود در آن هستند. همه این ها عاملان واکنش های شیمیایی و فیزیکی هستند که اثری مخرب بر روی شمع ها می گذارند.

به عکس زیر توجه کنید. تفاوت شمع سوزنی با معمولی در میزان عمر کاملاَ مشخص است. سمت راست، شمع سوزنی و سمت چپ، شمع معمولی را نشان می دهد.

تفاوت شمع سوزنی با معمولی

هر چه جنس مواد اولیه به کار رفته در شمع مقاوم تر باشد، طول عمر آن هم بیشتر خواهد شد. تفاوت شمع سوزنی با معمولی در این است که نهایت عمر شمع های معمولی ، ۳۵ هزار کیلومتر است، اما شمع های سوزنی پلاتینیوم و ایریدیوم ، به ترتیب تا ۴۰ و ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر می کنند.

تفاوت شمع سوزنی با معمولی در عملکرد

ساختار شمع های معمولی به گونه ای است که الکترود مرکزی آن ها به صورت تخت و کم ارتفاع است و سطحی صاف دارد. جرقه از برخورد الکترود مثبت و منفی ایجاد می شود. این مدل الکترود مرکزی شمع معمولی موجب می شود که برقراری ارتباط بین دو الکترود بر اثر گذشت زمان، سخت تر شود. در چنین مواقعی، الکترودها باید چندین بار تلاش کنند تا جرقه مناسب اشتعال زده شود. جرقه های ناقص باعث می شود که مصرف سوخت و استهلاک ماشین افزایش یابد و در مواردی، پدیده خام سوزی اتفاق بیفتد.

این مشکلات در شمع های سوزنی به دلیل نوع ساختارشان ، خیلی کمتر و دیرتر اتفاق می افتد. الکترود مرکزی در ساختار شمع های سوزنی شبیه به سوزن است. نوک تیز و سوزن مانند این الکترود باعث می شود درصد موفقیت الکترودها در برخورد با هم بیشتر شود و جرقه ها سریع تر و قوی تر ایجاد شوند.

به طور کلی، هر قدر جرقه ها پر قدرت تر باشند، انفجار حاصل از آن بزرگ تر و قوی تر خواهد بود، بنزین بهتر می سوزد و خام سوزی نخواهیم داشت، شتاب و توان سیستم موتور هم برای هندلینگ خودرو چند برابر خواهد شد. در نتیجه این فرآیند، هندلینگ مناسب و درست صورت می گیرد.

تفاوت شمع سوزنی با معمولی

باور غلط درباره انتخاب شمع ها در خودرو

شمع همان قطعه ای است که از طرفی، جریان برق را دریافت می کند و از طرف دیگر با ایجاد جرقه باعث انفجار داخل محفظه احتراق و روشن شدن خودرو می شود. در همه دفترچه های راهنمایی که به صاحبان خودروها داده می شود، اطلاعات و توصیه هایی در مورد انتخاب شمع وجود دارد. پس نباید بنا بر تصور اشتباه و توصیه های غلط به سراغ قطعاتی برویم که نه تنها تأثیری در عملکرد خودروی مان ندارند، بلکه باعث افت کارایی و خراب شدن سایر قسمت ها هم می شوند.

این نکته را به خاطر بسپارید که شمع ها بر روی سیلندر بسته می شوند و اگر با سیستم موتور خودروی تان هماهنگ نباشند، زودتر از موعد خراب می شوند یا ممکن است به سایر قطعات آسیب بزنند.

اگر از تفاوت شمع سوزنی با معمولی ، نکته دیگری می دانید برای کالایدکی بنویسید. جنس و مدل شمع خودروی شما چیست؟ آیا تاکنون خودتان تفاوت شمع سوزنی با معمولی را در میزان شتاب خودرو حس کرده اید؟ لطفاً از تجربه خود برای کالایدکی بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید