چرا تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶ نباید به تأخیر بیفتد؟

تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶

لزوم تعویض به موقع روغن موتور

ز سری دانستنی های خودرو در این مقاله به لزوم به موقع تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶ می پردازیم.

هنگام روشن شدن موتور ، روغن در معرض اکسیداسیون و تجزیه حرارتی و آب و سوخت خام قرار می گیرد. در نتیجه روغن آلوده می شود و به تدریج کیفیت خود را از دست می دهد. از طرف دیگر مواد افزودنی آن به تدریج مصرف می شود. این مواد افزودنی شامل پاک کننده هایی با ظرفیت خاص برای جذب و نگهداری ذرات است.

به ازای هر لیتر بنزین مصرفی ، یک لیتر آب تولید می شود که مقداری از آن به صورت بخار از اگزوز خارج می شود و مابقی به روغن اضافه می شود.

در مورد خودرو پژو ۲۰۶، روغن موتور پژو ۲۰۶ باید بعد از هر ده هزار کیلومتر تعویض شود. به عقیده کارشناسان، اگر در شهرهایی با آب و هوای گرم و خشک یا هوای آلوده زندگی می کنید، زمان تعویض روغن موتور باید حتی کمتر از ده هزار تا هم باشد. در این مقاله کالا یدکی درباره عواقب تأخیر در تعویض این مایع حیاتی در خودرو صحبت می کنیم

 تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶
تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶

روغن موتور پژو ۲۰۶ و یاتاقان زدن!

نکته مهمی درباره تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶  و چک کردن روغن وجود دارد که بهتر است همین ابتدای مقاله به آن اشاره کنیم؛ بسیاری از افراد فقط با استناد بر رنگ روغن موتور خودروی شان ، به سالم یا فاسد بودن آن پی می برند. اگر شما روغن موتور پژو ۲۰۶ یا هر خودروی دیگری را به صورت متناوب بررسی کنید، خواهید دید که رنگ روغن در هر بار، تیره تر از دفعه قبل است. در چنین شرایطی جای نگرانی نیست و تیره شدن رنگ روغن موتور ، نشان دهنده سالم بودن آن و درست انجام دادن وظیفه اش است.

نقطه مقابل این مسئله زمانی است که شما این کار را در فواصل زمانی مختلف چند بار تکرار می کنید، اما تغییر محسوسی در رنگ روغن احساس نمی کنید. در این شرایط باید به فکر تعویض روغن موتور خودروی تان باشید.

یکی از مهم ترین دلایل وجود روغن موتور در سیستم موتور خودرو این است که ذرات معلق و زائد موجود در سیستم پیشرانه را به خود جذب کند تا قطعات دچار خوردگی نشوند و رسوب تشکیل نشود. حرارت موجود در پیشرانه هم طبیعتاً باعث تغییر رنگ روغن موتور پژو ۲۰۶ یا سایر خودروها می شود؛ پس اگر روغن خودروی شما تیره نشده بود، یعنی خاصیت جذب آلودگی ها و نگه داشتن آن ها در خود را از دست داده است و باید تعویض شود.

قطعات سخت و فلزی سیستم موتور پژو ۲۰۶ بدون وجود روغن موتور نمی توانند با هم ارتباط داشته باشند و به راحتی حرکت کنند. روغن موتور ، خاصیت روان کنندگی و خنک کنندگی دارد. این مایع داخل موتور ریخته می شود تا اصطکاک میان قطعات را به حداقل برساند و دمای حاصل از داغ شدن قطعات و حرارت موجود در موتور را کم کند.

حال تصور کنید که این مایع حیاتی سیستم موتور ، خاصیت و کارایی خودش را از دست بدهد. توصیه ها و نکات مهم بسیاری هست، اما قبل از هر چیز باید بگوییم که خرابی روغن موتور پژو ۲۰۶ می تواند به خسارات زیان باری منجر شود که یکی از آن ها اصطلاحاً یاتاق زدن خودرو است.

در مورد یاتاقان زدن خودرو نکات بسیار مهمی وجود دارد که در مقاله « یاتاقان زدن خودرو چه علائمی دارد؟ » به آن ها پرداخته ایم؛ اما به طور کلی، این اصطلاح مربوط به زمانی است که خودرو در شرایط سختی قرار دارد و قطعه های زیادی درگیر یا خراب شده اند. برای جلوگیری از بروز این مشکل یا هر مشکل دیگری که مربوط به روغن موتور پژو ۲۰۶ می شود، علاوه بر توجه به تاریخ انقضای روغن خودرو، باید آن را به صورت متناوب بررسی کنید.

 تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶
تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶

روغن موتور پژو ۲۰۶ و تاریخ انقضا

برای تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶ ، روی قوطی های روغن موتور پژو ۲۰۶ و هر خودروی دیگری ، تاریخ انقضای آن نوشته شده است. البته ممکن است انقضای روغن به دلیل نوع یا میزان رانندگی شما زودتر از موعد پایان یابد و خاصیت اولیه خود را از دست بدهد؛ اما در هر صورت، گذشت زمان و کارکرد طولانی، از عوامل فاسد شدن روغن موتورها است. رانندگی های مداوم و با سرعت های بالا عواملی هستند که دمای روغن را بالا می برند و آن را زودتر از موعد فاسد می کنند.

نکته مهمی که درباره تاریخ انقضای روغن موتور پژو ۲۰۶ باید در نظر داشته باشید، مربوط به زمانی است که برای خرید روغن موتور اقدام می کنید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، نگهداری از قوطی های روغن در انبارها و مغازه ها هم اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر این روغن که حاوی ترکیبات شیمیایی است در مدت زمان طولانی زیر آفتاب قرار بگیرد، بخشی از خاصیت و ویژگی هایش را از دست می دهد؛ بر این اساس خوب است به این نکته هم توجه کنید که روغن موتوری که می خرید، علاوه بر داشتن تاریخ انقضا، به درستی هم نگهداری شده باشد.

 تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶
تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶

بهترین روغن برای تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶ 

برای تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶  ،بهترین روغن موتور پژو ۲۰۶ و هر خودروی دیگری ، همان است که کارخانه سازنده در دفترچه راهنمای محصول ، توصیه کرده است. برای مثال، روغن موتور مناسب پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۶ طبق دفترچه راهنمای شان « ۱۰W-40 SL سینتتیک » است. علامت های اختصاری و اعدادی که برای هر نوع روغن موتور به کار می روند، معانی و مفهوم های خاصی دارند که در مقاله ای جداگانه به آن می پردازیم.

خودروسازان با توجه به ویژگی های سیستم پیشرانه ای که تولید می کنند و مطابق با شرایط آب و هوایی کشوری که محل عرضه خودرو است، روغن موتور مناسب را معرفی می کنند.

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که روغن موتوری را خریداری کنید و سپس با داشتن تاریخ انقضا، متوجه فاسد شدن آن شوید؟ چطور متوجه این موضوع شدید؟ آیا برای تعویض روغن به فروشگاه مربوطه مراجعه کردید؟ اگر چنین تجربه ای در مورد خرید روغن موتور پژو ۲۰۶ یا هر خودروی دیگری دارید، برای ما بنویسید.کالا یدکی از تجربه های شما در جهت بهبود مقالات خویش بهره می برد.

 تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶
تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید