مزایای گیربکس AMT

مزایای گیربکس AMT

AMT مخفف عبارت Automated Manual Transmission است. یکی از بهترین نوع گیربکس ها در سطح جهان برای ماشین های اقتصادی میباشد. گیربکس AMT لذت رانندگی هم در شهر و هم در جاده را بسیار زیاد میکند . یکی از مزایای گیربکس AMT در پشت چراغ های قرمز مشخص میشود ، این گیربکس با گیربکس های اتوماتیک تفاوت بسیاری دارد که مهم ترین انها حذف داغ شدن گیربکس های AMT  پشت چراغ قرمز و ترافیک های طولانی میباشد . برای رانندگی در کل ماشین های اتوماتیک یه سری روش هایی هست که باید رعایت کنید تا گیربکس فرسوده و خراب نشود . یکی ازمهم ترین این مواردخلاص کردن گیربکس پشت ترافیک یا ایست های بالای ۱۰ ثانیه است ، به دلیل اینکه روغن با حرکت خودرو داخل توربین به حرکت در می اید و وقتی که شما ایست کامل کرده اید توربین گیربکس خودرو تحت فشار بسیاری قرار میگیرد ، در ادامه بیشتر به بررسی این نوع گیربکس میپردازیم ، پس باما همراه باشید .

سیستم ساختاری این جعبه دنده بسیار ساده طراحی شده است و پیچیدگی کارکرد و تعداد قطعات سایر سیستم های اتوماتیک را ندارد. دلیل کم بودن مخارج تعمیر و نگهداری آن نیز همین است.

گیربکس AMT از قسمت های اصلی زیر تشکیل شده است:

مغز کامپیوتری به نام TCU

دریچه گاز برقی ( مبدل دریچه گاز برقی )

موتورهای الکتریکی دنده ها و کلاچ

نحوه عملکرد گیربکس AMT به این صورت است که با استفاده از مغز کامپیوتری خود، عوامل مؤثر در نوع حرکت خودرو مثل میزان فشار وارده بر پدال گاز و دور موتور را می سنجد. پس از بررسی شرایط، دستور رهاسازی کلاچ و تعویض دنده صادر می شود. موتورهای الکتریکی، عمل رهاسازی کلاچ و جا به جایی دنده ها را بر عهده دارند.

سرعت بررسی شرایط توسط TCU به قدری بالاست که راننده متوجه هیچ مکثی نمی شود. مغز کامپیوتری TCU بر سرعت گرفتن یا رها کردن کلاچ و تعویض دنده ها هم نظارت دارد؛ همچنین در گیربکس AMT ، دریچه گاز کاملاً برقی می شود تا دور موتور در حین تعویض دنده ، کنترل شده و از گاز خوردن بی مورد جلوگیری شود.

مزایای گیربکس AMT

چنین ویژگی هایی سبب می شود کارشناسان، این جعبه دنده را برای رانندگی در شهر و ترافیک مناسب بدانند، چرا که با کمک این سیستم ، حرکت های کم سرعت و پیوسته، امکان پذیر و راحت است.

ناگفته نماند که داشتن این ویژگی به معنای آن نیست که خودرو در شتاب گیری ضعیف است. همان طور که پیش تر هم گفته شد، گیربکس AMT سیستمی هوشمند است و از طریق موقعیت دریچه گاز ( که بر اثر میزان فشار وارده بر پدال گاز تغییر می کند )، دور سرعت موتور و مدل رانندگی کردن راننده، تشخیص می دهد که باید برای چه نوعی از رانندگی آماده باشد. حرکتی کند و پیوسته در ترافیکی سنگین یا حرکتی تهاجمی و پر سرعت در اتوبانی خلوت؟

در سیستم گیربکس AMT راننده به صورت دستی هم می تواند دنده را تعویض کند. این عمل توسط موتورهای برقی موجود در این گیربکس ممکن می شود و کمک می کند که راننده بر حسب سلیقه و علاقه، نوع تعویض دنده را انتخاب کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید افراد زیادی هستند که به تعویض دنده به صورت دستی علاقه دارند، چرا که معتقدند حس رانندگی و هیجان بیشتری را به آن ها القا می کند.

چگونه با خودروی مجهز به گیربکس AMT برانیم؟

اگر در داخل کابین خودرو به کنسول گیربکس نگاه کنید، متوجه می شوید که همه چیز شبیه سایر گیربکس های اتوماتیک طراحی شده است. قرار گرفتن دسته دنده در نقطه R برای دنده عقب رفتن، در نقطه N برای خلاص کردن و در نقطه D برای حرکت خودرو به سمت جلو است.

اگر راننده بخواهد خودش دنده ها را عوض کند، باید دسته دنده را در نقطه M بگذارد. با قرار دادن دسته دنده در این محل، فرمان های لازم از واحد کامپیوتر به واحدهای الکتریکی یعنی موتورهای تعویض دنده و رهاسازی کلاچ داده می شود تا در اختیار راننده قرار بگیرند. در این حالت، با حرکت دنده به سمت علامت مثبت، دنده زیاد و با حرکت آن به سمت علامت منفی، دنده کم می شود.

مزایای گیربکس amt چیست؟

طی سال های اخیر، گیربکس AMT به دلیل ویژگی هایی چون ساختار ساده و ابعاد کوچک تر نسبت به سایر گیربکس ها ، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و حتی زمزمه جایگزین شدن آن با گیربکس های دستی توسط بسیاری از شرکت های تولید خودرو نیز شنیده می شود. در حال حاضر، کمپانی « فراری » یکی از علاقه مندان به این سیستم است و در برخی از خودروهای خود از آن بهره می برد.

مزایای گیربکس AMT

سایر مزایای گیربکس amt به شرح زیر است:

– انتقال بی وقفه و بدون اتلاف وقت نیرو از موتور به جعبه دنده به دلیل وجود کلاچ برقی

– سبک تر شدن وزن خودرو به دلیل ابعاد کوچک تر این گیربکس نسبت به سایر گیربکس ها

– قیمت پایین تر از سایر گیربکس ها به دلیل پیچیدگی کمتر ساختار فنی

– قیمت پایین تر تعمیر و نگهداری به دلیل ساده تر بودن سیستم آن

– افزایش کیفیت و عمر قطعاتی چون کلاچ به دلیل کنترل شدن از طریق برق و برنامه نرم افزاری به جای کنترل مکانیکی توسط انسان

– امکان افزایش تعداد دنده های گیربکس و در نتیجه، شتاب گیری بیشتر به دلیل نوع ساختار و عملکرد آن

– کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به دلیل وجود دریچه گاز برقی که دور موتور را کنترل و از گاز خوردن بی مورد جلوگیری می کند.

مزایای گیربکس AMT

آیا تا کنون مطلبی درباره گیربکس AMT خوانده بودید؟ اگر سؤال یا نکته ای در مورد این سیستم هوشمند دارید، اینجا بنویسید تا کارشناسان کالایدکی به شما پاسخ دهند. لطفاً نام چند خودرو را که به گیربکس AMT مجهز هستند، اینجا بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید