بالانس چرخ خودرو و تاثیر آن در رانندگی

بالانس چرخ خودرو

اهمیت بالانس خودو چیست؟

بالانس چرخ خودرو در کیفیت رانندگی خیلی تاثیر دارد . شما فکر کنید میخواهید به مسافرت بروید راه ۱۰۰۰ کیلومتری را خواهید رفت و چرخ شما بالانس ندارد ، مشکلی که برای شما در راه می افتد لرزش بیش از حد و غیر قابل تحمل فرمان و اتاق خودرو خواهد بود . بالانس یعنی متعادل کردن تایر خودرو نسبت به جایگاهی که وجود دارد . برای این کار وزنه هایی را در رینک خودرو میچسبانند تا وزن تایر و رینک در یک نقطه جمع نشود و به مقدار مساوی بر رینک پخش شود . این عمل را قبلا به صورت دستی در کارگاه های مکانیکی انجام میدادند ولی بعد ها دستگاه تعادل سنج تایر به بازار امد و کارگاه های مکانیکی از این دستگاه برای بالانس چرخ استفاده میکنند .در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع میپردازیم ، پس باما همراه باشید.

برای بالانس چرخ ها می توانید به تعمیرگاه های مجهز به دستگاه بالانس کننده چرخ بروید. این دستگاه ها باید قادر به بالانس چرخ خودرو در دو حالت سکون و حرکت باشند و نباید قدیمی شده باشند.

لرزش در بدنه خودرو و حس کردن آن هنگامی که دستتان روی فرمان است، مهم ترین و شایع ترین نشانه بالانس نبودن چرخ خودرو است. هر قدر بالانس چرخ ها کمتر باشد، ارتعاش حین رانندگی بیشتر است. این مشکل گاهی هنگام رانندگی باعث بروز صداهایی از بدنه و کشیدن فرمان به یک سمت می شود.

برخی معتقدند فقط بالانس چرخ های محور جلو مهم است، اما باید بدانید که این باور کاملاً غلط است. بالانس نبودن چرخ های عقب نیز اهمیت زیادی دارد و به مجموعه سیستم های تعلیق، جلوبندی، فرمان و فنرها ، فشار وارد می کند. تنها فرق بالانس چرخ های عقب با جلو در این است که هنگام بالانس نبودن چرخ های عقب ، سیستم فرمان ، کمتر درگیر می شود و ارتعاش های آن چندان محسوس نیست. دلیل این مسئله هم دورتر بودن سیستم فرمان از منشأ لرزش ها و عدم تعادل است.

در ادامه به مشکلاتی که بر اثر عدم بالانس چرخ خودرو به وجود می آید، اشاره می کنیم.

عدم بالانس چرخ خودرو و کاهش کارایی خودرو

اگر چرخ ها بالانس نباشند، خودرو به خوبی شتاب نمی گیرد. ممکن است به مرور زمان، متوجه ضعیف شدن عملکرد خودروی تان شوید، اما به هر حال از جمله عوامل شتاب گیری ضعیف، عدم بالانس چرخ خودرو است. در این شرایط، نه تنها هندلینگ خودرو با افت مواجه می شود بلکه در حین رانندگی هم متوجه خواهید شد که برای شتاب بیشتر باید فشاری بیشتر از قبل به خودرو وارد کنید.

بالانس نبودن چرخ علاوه بر شتاب گیری، روی ترمزگیری هم اثر می گذارد. ناهمگن (غیر یکنواخت) بودن موضعی لاستیک ها و رینگ ها باعث می شود که نیروی وارده از سوی سیستم ترمزگیری برای نگه داشتن چرخ ها هم کافی و دقیق نباشد؛ به علاوه برای ترمزگیری هم قطعاً باید فشاری بیش از قبل به چرخ ها وارد کنید.

بالانس چرخ خودرو

عدم بالانس چرخ خودرو و عدم پایداری

بالانس نبودن چرخ خودروها موجب می شود که میزان تماس هر چرخ با سطح زمین متفاوت باشد؛ در نتیجه هنگام رانندگی در شرایط مختلف، عدم پایداری خودرو هر چند نامحسوس احساس می شود. شاید رانندگی در جاده های مسطح و با سرعت آرام، شما را متوجه مشکلی خاص و تغییراتی مشخص نکند، ولی هنگام رانندگی با سرعت بالا در سر پیچ ها، جاده های بارانی و دارای پستی و بلندی، مشکلات زیان باری گریبان گیر شما می شود.

بالانس چرخ خودرو

عدم بالانس چرخ خودرو و افزایش مصرف سوخت

بالانس چرخ خودرو ، مصرف سوخت شما را کاهش می دهد. فردی را تصور کنید که یکی از پاهایش، بلندتر از پای دیگر است. قطعاً انرژی و وقتی که این فرد برای طی کردن مسیر می گذارد، برابر با وقت و انرژی ای نیست که فردی با پاهای سالم صرف می کند. عدم بالانس چرخ خودرو ، ارتباطی مستقیم با افزایش مصرف سوخت دارد. در چنین شرایطی، سوخت خودرو انرژی لازم را تولید می کند، اما بروز اختلال در هندلینگ و ترمزگیری خودرو سبب می شود که تمام انرژی برای حرکت خودرو صرف نشود.

عدم بالانس چرخ خودرو و کاهش عمر مفید قطعات

سیستم تعلیق و جلوبندی و قطعات مرتبط با فرمان ، عمده ترین قسمت هایی هستند که در صورت بالانس نبودن چرخ خودرو آسیب می بینند. اگر در حال حاضر با خودرویی رانندگی می کنید که چرخ های آن بالانس نیست، بهتر است در اولین فرصت برای رفع این مشکل اقدام کنید. مسئله مهم این است که این مشکلات با گذشت زمان بیشتر می شود و بخش های مختلفی را درگیر می کند.

بالانس چرخ خودرو باعث می شود که سایش هر چهار لاستیک به یک اندازه باشد؛ البته معمولاً لاستیک های جلو بیشتر آسیب می بینند و اگر چرخ ها بالانس نباشند، میزان اصطکاک نیز در چرخ های هر طرف با طرف دیگر فرق می کند.

فراموش نکنید حتی اگر از بالانس بودن چرخ خودروی تان هم اطمینان دارید، باید بررسی های دوره ای را به طور منظم انجام دهید. تمام ضربه های وارده از پستی بلندی های جاده، به طور مستقیم به سیستم جلوبندی و چرخ ها آسیب می زند. پلوس ها و بلبرینگ ها، فنرها و کمک فنرها و تلسکوپی فرمان ، از جمله قطعاتی هستند که به خاطر بالانس نبودن چرخ خودرو آسیب می بینند.

بالانس چرخ خودرو

خوب است بدانید که انتخاب لاستیک های نامرغوب و تاریخ گذشته هم از دلایل خارج شدن چرخ ها از بالانس است.

همان طور که خواندید، عدم بالانس چرخ خودروها علاوه بر کاهش طول عمر مفید چرخ ها ، مشکلاتی در پی دارد که ممکن است کمتر کسی به آن توجه کند یا از آن مطلع باشد. اگر همین حالا در حال رانندگی هستید و ارتعاش هایی در بدنه و فرمان خودرو حس می کنید، با احتیاط بیشتری رانندگی کنید و این اشکال را در اولین فرصت برطرف کنید. اگر تجربه ای در مورد بالانس چرخ ها دارید، برای کالا یدکی بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید