۲ روش افزایش قدرت کویل خودرو

قدرت کویل خودرو

قدرت کویل خودرو

کویل خودرو ، قطعه ای است که برق تولید شده را به موتور انتقال میدهد تا فشار لازم برای احتراق داخل موتور ایجاد شود . اگر کویل دچار خرابی شود ، قدرت کویل خودرو کم میشود و احتراق خودرو به مشکل میخورد و هنگام گاز دادن به موتور دچار خفگی میشود ، تمام سوخت انتقالی به سیلندر به خوبی اتش نمیگیرد و این کار در طولانی مدت دچار آسیب های جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد میکند . این قطعه به خاطر اینکه فشار بسیار زیادی را تحمل میکند از الومینوم ساخته میشود تا در برابر نیرویی که از طریق باتری به کویل وارد میشود ، تحمل کند . سعی کنید هر ۱۰ هزار کیلومتر یک بار تمام قطعات مربوط به موتور خودرو را چک کنید تا اگر مشکلی در سیستم جرقه زنی وجود داشته باشد برطرف شود . در ادامه بیشتر عوامل خرابی کویل خودرو را بررسی خواهیم کرد ، پس باما همراه باشید.

تقویت ولتاژ برق توسط کویل با کمک دو سیم پیچی قرار می گیرد که در ساختار آن به کار رفته است. جریان ضعیف برق ابتدا به سیم پیچ اولیه ( که دور پایین تری نسبت به سیم پیچ ثانویه دارد ) می رسد. سپس به سیم پیچ ثانویه القا شده و نهایتاً با گذر از این دو سیم پیچ چندین برابر می شود.در نتیجه به کویل خودرو ، قطعه ای است که برق تولید شده را به موتور انتقال میدهد تا فشار لازم برای احتراق داخل موتور ایجاد شود . اگر کویل دچار خرابی شود ، قدرت کویل خودرو را افزایش میدهند.

قدرت کویل خودرو

ولتاژ برق باتری چیزی حدود ۱۲ ولت است. در شرایط عادی حدوداً ۷۰۰۰ ولت برق نیاز است تا جرقه ها کامل باشند و احتراق مناسب برای روشن شدن خودرو صورت بگیرد. مقدار تقویت برق باتری گاهی به ۲۵۰۰۰ ولت هم می رسد؛ این در صورتی است که شرایط مناسب نباشد. مثلاً ممکن است شمع ها خراب و کثیف باشند یا اینکه مقدار و نوع سوخت کافی و مناسب نباشد. به همین دلیل هم کویل خودرو باید توانایی تولید این میزان برق را داشته باشد.

افراد زیادی سؤال می کند که آیا این ولتاژ برق بالا ممکن است باعث است برق گرفتگی هم شود یا خیر؟ پاسخ مثبت است. دلیل تأکید دائمی تعمیرکاران بر بررسی خودرو در زمان خاموش بودن آن هم همین است.

ناگفته نماند ممکن است افرادی برق کویل خودرو را حس کرده باشند اما مشکل جدی پیش نیامده باشد. به طور کلی به دلیل چند هزار برابر شدن برق باتری توصیه می شود که از خودتان در برابر آن مراقبت کنید؛ چرا که بعضاً منجر به برق گرفتگی هم منجر شده است.

قدرت کویل خودرو

وظیفه کویل خودرو چیست؟

برای حرکت خودروها باید مخلوط سوخت و هوا بسوزد. برای ایجاد احتراق در محفظه نیاز به جرقه داریم. تعبیه شمع ها بر روی سیلندر به دلیل ایجاد جرقه است. اما آیا هر جرقه ای می تواند باعث احتراق و روشن شدن خودرو شود؟ جواب خیر است.

برای ایجاد احتراقی صحیح و کامل می بایست شمع ها جرقه های ولتاژ بالایی را ایجاد کنند؛ این در حالی است که ولتاژ باتری خودرو حدود ۱۲ ولت است. ۱۲ ولت، ولتاژ چندان بالا و مناسبی نیست و در نتیجه آن جرقه هایی ناقص و کم توان خواهیم داشت. کما اینکه تولید این ولتاژ برق در شرایطی است که باتری شما سالم و نو باشد. در شرایطی که باتری کارکرد بالایی داشته باشد، ممکن است برق تولیدی آن کم توان تر هم باشد.

کویل خودرو قطعه ای است که در سیستم برق به کار گرفته می شود تا برق لازم برای ایجاد جرقه مناسب و در پی آن، نیروی مناسب برای احتراق کامل را تأمین کند. کویل خودرو ولتاژ باتری را چند برابر یا به اصطلاح تقویت می کند و توسط وایرها به سمت شمع ها می فرستد. قدرت کویل خودرو در برابر ولتاژی که وارد کویل میشود خیلی بالامیباشد.

کویل خودرو به کامپیوتر مرکزی خودرو ( ECU ) متصل است و با توجه به دستوراتی که از سوی آن صادر می شود؛ عملیات جرقه زنی و میزان آن را تنظیم می کند.

آیا قدرت کویل خودرو خودروهای انژکتوری با هم متفاوت است؟

کویل خودروهایی چون پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰ بهینه تر از کویل خودروهایی چون پراید هستند. البته باید خاطرنشان کرد که ساختار کویل خودرویی چون پراید و تندر ۹۰ با هم تفاوتی ندارد و تنها تفاوت در تعداد کویل خودروها است. گاهی ظاهر کویل ها با هم فرق می کند، توجه داشته باشید که کارایی تمام انواع این قطعه شبیه به هم است.

این در حالی است که در بسیاری از خودروهای انژکتوری دیگر چون پراید و برخی پژوها از یک کویل برای جرقه تمامی شمع ها استفاده می شود. خرابی کویل این خودروها علاوه بر اینکه باعث بروز اختلال در تأمین برق خودرو می شود، ممکن است به موتور خودرو هم آسیب وارد کند.

قدرت کویل خودرو

طراحی سیستم برقی در خودروهایی چون تندر ۹۰ به گونه ای است که به ازای هر شمع یک کویل وجود دارد. این نوع طراحی باعث می شود که چنانچه یکی از کویل ها خراب شد، فقط همان یکی نیاز به تعمیر داشته باشد و در عملکرد بقیه کویل ها وقفه ای ایجاد نشود. البته باید توجه داشت که سلامت مابقی کویل ها باعث دلیل بر عدم تعمیر کویل خراب نمی شود. بعد از خرابی حتی یکی از آنها شما متوجه افت کارایی خودروی تان خواهید شد.

به طور کلی سه مدل کویل خودرو در ایران وجود دارد:

کویل خودروهای کاربراتوری که ساختارشان از بقیه ساده تر بود و از یک استوانه و دلکو تشکیل می شد.

کویل خودروهای انژکتوری که بالاتر به آن اشاره شد.

کویل خودرو یکی از قطعات مربوط به سیستم برق خودرو است که خیلی کم در مورد آن بحث می شود، اما موقعیت و کارایی آن بسیار حائز اهمیت است. همانطور که بالاتر هم گفتیم خرابی کویل خودرو می تواند باعث خرابی سیستم پیشرانه خودروی شما هم شود. شما تاکنون این قطعه را در خودروی تان بررسی کرده اید؟ آیا می دانید دقیقاً در کجا قرار گرفته است؟ لطفاً هر نکته یا تجربه ای در خصوص کویل خودرو دارید با ما در میان بگذارید. کالایدکی از نظرات شما در جهت بهبود مقالات بهره می برد.

11 دیدگاه برای “۲ روش افزایش قدرت کویل خودرو

  1. یعقوب گفته:

    سلام اگه برق باتری را با یک مبدل دی سی به دی سی به بیست و چهار افزایش بدیم و به ورودی کویل به جای دوازده بیست و چهار بدیم آیا ولتاژ خروجی هم دو برابر میشود ؟

  2. فرزاد گفته:

    سلام من یه ماژول ۱۲ به ۳۸ ولت ولوم دار دی سی ۱۰ آمپر ولت متر دار دارم وبه برق ورودی کوئل زدم و با ولوم از ۱۲ به بالاتر چرخوندم ولی جرقه قوی تری ندیدم حتی تا ۳۰ ولت هم چرخوندم وایری که از بدنه فاصله داده بودم همون جرقه رو دیدم علت رو توضیح میدید؟

    • حبیب حسن زاده گفته:

      برای زدن جرقه باید برق DC را قطع ووصل کنیم یعنی بق DC با وصل یکسر نه تنها زیاد نمی‌شود بلکه باعث سوختن کوئل می‌شود موفق باشید

    • محمد گفته:

      باسلام،باافزایش ولتاژ در اولیه فقط ولتاژ در ثانویه بالاتر میره،وجرقه ای که تولید میکنه همون جرقه باولتاژ بالاتره،افزایش قدرت وقطر جرقه به قطر سیم وکیفیت اون در ثانویه داره،بخاطر همینه که شما باوجود ۳۰ولت برق، همون جرقه ی ۱۲ ولتی رو مشاهده کردین

  3. Mezoozoo گفته:

    لوازم خودرو برای ولتاژ ۱۲ تا ۱۴ ولت طراحی شده اند ، با افزایش ولتاژ در توان خروجی قطعات تاثیری نمیبینید ، فقط باعث سوختن سیم پیچ های کویل میشه .
    برای خروجی قویی تر نیاز به سیم پیچ قوی تر هستش

  4. مهران گفته:

    بچه ها کویل ماشین پراید من دوقلو هستش من چند روز قبل یکیش رو عوض کردم امشب رفتم یکی خریدم صاحب مغازه اشتباه همون کویل ک عوض کردم رو داده وسوکتش شکست میتونم سوکت سیم دورشته ک ب کویل وصل میشه رو عین اون یکی بزارم

  5. محمد گفته:

    سلام.برای افزایش میزان برق خروجی از کویل بایستی کویل را عوض کرد.چون سیم پیچ کویل برای تولید مثلاً برق ۲۵۰۰۰ولت طراحی شده است پس اگر برق ۵۰ولت دی سی هم به آن بدهیم تغییری در خروجی آن مشاهده نخواهیم کرد.تازه با افزایش برق ورودی کویل بایستی آسیب ببیند.

  6. مجید گفته:

    سلام ماشین من پراید ساژم برق ورودی از سیم‌کشی به‌کوئل ظعیف سیم‌کشیو‌ شکافتم هیچ موردی نداشت برای تقویت برق ورودی راهکاری دارین لطفا کمکم کنید،یکیداز دوستان گفت اگر کوئل ساژم‌ رو‌برداری و‌زیمنس بخورونی‌ بهش فوق العاده میشه درسته مشکلی پیش نمیاد بهتر میشه ای سیو‌ آسیب نمیبینه ممنونم از راهنمایی شما منتظر پاسختون میمونم💖💖💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید