علائم خرابی کویل خودرو

خرابی کویل خودرو

کویل خودرو ، قطعه ای است که برق تولید شده را به موتور انتقال میدهد تا فشار لازم برای احتراق داخل موتور ایجاد شود . اگر کویل دچار خرابی شود احتراق خودرو به مشکل میخورد و هنگام گاز دادن به موتور دچار خفگی میشود ، تمام سوخت انتقالی به سیلندر به خوبی اتش نمیگیرد و این کار در طولانی مدت دچار آسیب های جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد میکند . این قطعه به خاطر اینکه فشار بسیار زیادی را تحمل میکند از الومینوم ساخته میشود تا در برابر نیرویی که از طریق باتری به کویل وارد میشود ، تحمل کند . سعی کنید هر ۱۰ هزار کیلومتر یک بار تمام قطعات مربوط به موتور خودرو را چک کنید تا اگر مشکلی در سیستم جرقه زنی وجود داشته باشد برطرف شود . در ادامه بیشتر عوامل خرابی کویل خودرو را بررسی خواهیم کرد ، پس باما همراه باشید.

کویل خودرو از یک هسته مرکزی، دو سیم پیچ اولیه و ثانویه و بدنه اصلی تشکیل شده است. بین دو سیم پیچ کویل هم عایقی وجود دارد تا گرمای به وجود آمده در آنها را به خود جذب کند و مانع از خرابی سیم پیچ ها شود. با وجود این، خرابی این قطعه مسئله ای طبیعی است، فقط با توجه به حساسیت عملکرد آن باید مراقب بود تا خسارات جبران ناپذیری به سایر قسمت وارد نکند. در ادامه با نشانه های خرابی کویل خودرو آشنا می شوید.

علائم خرابی کویل خودرو

وظیفه کویل خودرو ، تقویت چند هزار برابری ولتاژ برق گرفته شده از باتری است که با کمک دو سیم پیچ اولیه و ثانویه به وظیفه خود عمل می کند. جریان برق ۱۲ ولتی قادر به ایجاد جرقه در شمع ها و تولید نیروی لازم برای احتراق داخل سیلندر نیست به همین دلیل بر اساس طراحی سیستم برقی خودرو و طبق دستورات کامپیوتر مرکزی به کویل فرستاده می شود.

خرابی کویل خودرو

برق ۱۲ ولتی ابتدا به سیم پیچ اولیه که دور پایین تری نسبت به سیم پیچ ثانویه دارد القا می شود و پس از کمی شارژ به سیم پیچ دومی انتقال می یابد. عبور جریان برق ضعیف باتری از این پروسه باعث می شود که اختلاف ولتاژ آن از ۱۲ ولت به نزدیک یا بیش از ۲۰٫۰۰۰ ولت برسد و نیروی لازم به شمع ها را برای عملیات جرقه زنی وارد کند.

جرقه های قوی و مناسب منجر به بهتر سوختن مخلوط سوخت و هوا و در نتیجه انفجار مناسب می شوند. به این ترتیب شرایط یک استارت قدرتمند فراهم است. حال تصور کنید که جرقه ها ناقص باشند. چه اتفاقی رخ می دهد؟

جرقه نزدن شمع ها و یا ناقص جرقه زدن شان اجازه اشتعال مخلوط سوخت و هوا را نمی دهد. پس یکی از دلایل روشن نشدن خودرو و یا بد استارت خوردن آن خرابی کویل خودرو است.

افزایش مصرف سوخت نشانه دیگر خرابی کویل است. با هر بار جرقه زدن مقداری سوخت مکش می شود که به دلیل عدم احتراق به هدر می رود. اگر به مرور زمان حس کردید که مصرف سوخت شما بیشتر از قبل شده است، حتما از عدم خرابی کویل خودروی تان اطمینان حاصل کنید.

خرابی کویل خودرو ممکن است منجر به بروز لرزش هایی در خودرو و کوبش هایی در موتور شود. ممکن است با گاز خوردن خودرو و حرکت کردن آن این دو نشانه تا حدود زیادی مرتفع شوند. توجه داشته باشید این دو نشانه را حتما زمانی که خودرو در حالت توقف کامل قرار دارد بررسی کنید.

روشن شدن چراغ چک خودرو ممکن است به دلیل خرابی کویل خودرو باشد.

نداشتن جرقه در یک یا دو سیلندر و هم زمان نبودن شارژ کویل ها هم از علائم خرابی این قطعه است. در چنین مواقعی اگر به تعمیرگاه مراجعه کنید خواهید دید که دستگاه دیاگ خطای شارژ نامناسب و عیرهمزمان مویل ها را می دهد.

خرابی کویل خودرو منجر به ریپ زدن خودرو کارکرد نامنظم آن نیز می شود. توجه داشته باشید که ممکن است بخش های دیگری از سیستم برقی خودروی تان خراب شده باشد که خودروی تان ریپ می زند، بنابراین در این شرایط حتما به تعمیرگاه های مجاز و کارشناسان مربوطه مراجعه کنید.

خرابی کویل خودرو

عوامل خرابی کویل خودرو

برخی از رانندگان بر حسب عادتی که در مورد خودروهای کاربراتوری داشتند، برای اطمینان از عدم خرابی سیستم جرقه زنی، با یک پیچ گوشتی سر وایرها را به بدنه خودرو متصل می کردند. در حال حاضر کارشناسان توصیه می کنند که این کار را برای خودروهای انژکتوری انجام ندهید.

در خودروهای انژکتوری این کار موجب آسیب دیدن کامپیوتر مرکزی خودرو می شود. به طور کلی هنگام خرابی کویل خودرو بهتر است که به تعمیرگاه و افراد متخصص مراجعه کنید، زیرا آنها وسایل و دستگاه های مخصوص بررسی این مشکل را دارند. تعمیرکاران می توانند با کمک دستگاه دیاگ به راحتی منشا خرابی کویل را بیابند و یکباره به سراغ تعمیر همان قطعه یا محل نیز بروند.

خرابی کویل خودرو

از جمله عوامل خرابی کویل ، سوختن این قطعه است. با وجود عایق حرارتی و آلیاژ به کار رفته در این قطعه که از جنس آلومینیوم است، در هر حال ممکن است گرما و فشار جریان برق در اثر گذشت زمان منجر به خرابی یا سوختن آن شود.

کارکرد طولانی هم منجر به خرابی کویل خودرو می شود.

استفاده از کویل هایی که نامرغوب هستند و از همان ابتدا عملکرد خوبی ندارند.

عملکرد نادرست باتری یا اتصالات که منجر به ناکام ماندن عملیات تقویت برق توسط کویل می شود.

کویل دچار برق دزدی و یا قطعه در برخی از اتصالات خود شده است.

برای کالایدکی بنویسید خودروی شما چیست؟ آیا تاکنون کویل آن خراب شده است؟ اگر نکته یا تجربه ای در خصوص خرابی کویل خودروی تان داردی، لطفا برای کالایدکی بنویسید تا به ادامه مقاله اضافه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید