باتری دنا ، علائم و عوامل خرابی باتری در خودرو

d8a8d8a7d8aad8b1db8c d8afd986d8a7 d88c d8b9d984d8a7d8a6d985 d988 d8b9d988d8a7d985d984 d8aed8b1d8a7d8a8db8c d8a8d8a7d8aad8b1db8c d8afd8b1 5f70be5e7c90f

باتری دنا ممکن است بر اساس خرابی تسمه دینام ، یکی از فیوزها و یا هر مشکل جزئی و کلی دیگری به درستی عمل نکند. نکته قابل توجه این است که خرابی باتری و خالی کردن باتری ، دو مقوله کاملاً جدا هستند. در این مقاله توربومگ علائم مربوط به خرابی باتری دنا را به شما خواهیم گفت تا به محض بروز ایراد، بتوانید خیلی سریع خودروی تان را عیب یابی کنید.

قبل از ذکر هر نکته ای، به خاطر بسپارید که خرابی باتری با خالی شدن آن متفاوت است. باتری ای که اصطلاحاً خالی می کند، قابلیت شارژ و استفاده مجدد دارد. بر این اساس، قبل از اینکه برای خرید باتری نو بروید، اطمینان حاصل کنید که باتری خودرو خراب شده است.

خراب یا فاسد شدن باتری با یک یا چند مورد از علائم زیر بروز می کند؛ پس اگر نشانه های زیر در خودروی تان مشاهده شد، باتری شما خراب شده و دیگر قابل استفاده نیست. علائم خرابی باتری دنا به شرح زیر است:

نشانه اول خرابی باتری دنا ، ضعیف شدن عملکرد استارت

مهمترین وظیفه باتری دنا و یا باتری هر خودروی دیگری، تأمین برق مورد نیاز استارت خودرو است. پس اگر خودروی شما بد استارت می خورد یا اصلاً استارت نمی خورد، ممکن است باتری آن خراب شده باشد. منظور از بد استارت خوردن می تواند تأخیر در روشن شدن خودرو و کاهش سرعت چرخیدن موتور یا روشن شدن خودرو پس از چندین بار استارت خوردن باشد. توجه داشته باشید که در صورت خرابی باتری دنا و سایر خودروها، ممکن است برق صفحه پشت فرمان، کم نور شود.

گاهی اوقات هم ممکن است عملکرد صحیح خودروی شما به صورت مقطعی باشد، مثلاً در طول یک هفته فقط یک یا دو بار اتفاق بیفتد که خودرو، به درستی استارت نخورد. در این شرایط هم باید مشکل را در باتری جستجو کرد.

نشانه دوم خرابی باتری دنا ، تغییر رنگ نشانگر آن

در خودروی دنا هر دو نوع باتری سیلد و اسید شارژ قابل نصب است. در باتری هایی که از نوع سیلد هستند و اتمی نامیده می شوند، نشانگری روی سطح خارجی تعبیه شده است. این چشمی، نشان دهنده سطح اسید داخل باتری است. نشانگر تا زمان فاسد شدن باتری، به رنگ سبز است؛ چنانچه به رنگی متمایل به زرد و یا قرمز تغییر یابد، باتری دنا فاسد شده و باید تعویض گردد. ناگفته نماند به دلیل طراحی سیستم موتور و برق رسانی این خودرو، باتری های اتمی برای آن مناسب ترند.

لازم به ذکر است که در برخی از خودروها چون پراید از باتری های اسید شارژ استفاده می شود. اسید شارژ ، یکی از انواع باتری است که قابلیت شارژ سطح اسیدی آن وجود دارد. در این نوع باتری ها، به جای نشانگر، شش درب روی سطح خارجی باتری وجود دارد. راننده می تواند با باز کردن درب ها، متوجه کاهش سطح اسید شده و به آن آب مقطر بیفزاید.

برای خرید آنلاین لوازم یدکی خودرو کلیک کنید!

نشانه سوم خرابی باتری دنا ، تغییر شکل ظاهری آن

هر عاملی مثل گرمای بیش از حد یا ضربه خوردن به سطح باتری دنا می تواند موجب خرابی این قطعه شود. باد کردن قسمتی از باتری، سولفاته شدن برخی از سر باتری ها و یا تغییر شکل جعبه باتری جزو علائم ظاهری ای هستند که با مشاهده شان باید آماده خرید باتری جدیدی شوید.

نشانه چهارم خرابی باتری دنا ، رسیدن تاریخ انقضاء

باتری دنا یا هر خودروی دیگری به صورت میانگین یک تا سه سال عمر می کند. از آنجایی که باتری، قطعه ای مصرفی به شمار می رود، باید حواستان باشد که تا قبل از منقضی شدن، آن را تعویض کنید. بنابراین اگر موارد بالا در مورد عدم عملکرد باتری صدق نکرد؛ به تاریخ انقضای باتری دنا توجه کنید. شاید باتری شما تمام شده است.

عوامل خرابی باتری دنا

یکی از عوامل خرابی زودتر از موعد باتری دنا ، نامرغوب بودن مواد اولیه ای است که در ساخت آن به کار رفته است. برای همین است که باید از فروشگاه های مجاز، باتری بخرید تا از اصل و با کیفیت بودن آن مطمئن باشید.

ممکن است در مواقعی باتری خودروی شما از بهترین مواد اولیه تولید شده باشد، اما همچنان باتری زودتر از تاریخ انقضا خود فاسد شده است. در این مواقع باید به شرایطی که باتری در آن کار می کرده و نیز نوع رانندگی خودتان توجه کنید. می دانید که باتری دنا جزو قطعات مصرفی است. ممکن است فردی به دلیل رانندگی طولانی مدت، سالی یک بار، باتری خودرویش را تعویض کند و فردی دیگر با همان نوع خودرو و همان مدل باتری تا بیش از دو سال هم نیاز به تعویض باتری نداشته باشد.

برای خرید آنلاین دیسک و صفحه کلاچ کلیک کنید!

همچنین ممکن است بعضی از رانندگان علاقه مند به استفاده از امکانات جانبی برقی مثل باند صوتی و چراغ های پر نور به خودروی شان باشند. در چنین شرایطی قطعاً عمر باتری زودتر به پایان می رسد. شرایط آب و هوایی هم دلیل دیگر خرابی باتری دنا است. خودرویی که در مناطق گرمسیر تردد می کند، علاوه بر مقاومت در برابر دمای بالای هوا می بایست فشارهای مضاعفی را به سبب روشن بودن دائمی کولر خودرو تحمل کنند. استفاده از کولر، مصرف برق باتری را بالاتر می برد و آن را مستهلک تر می کند.

عدم هماهنگی باتری دنا با قطعات مرتبط با خود از عوامل اصلی خرابی آن است؛ عملکرد قطعاتی مثل دینام و تسمه دینام، باعث افزایش یا کاهش طول عمر باتری دنا می شوند؛ به ویژه اگر آمپر باتری شما هماهنگ با آمپر دینام نباشد. به طور کلی کیفیت عملکرد و طول عمر باتری دنا وابستگی زیادی به کارکرد مجموعه سیستم برق رسانی خودرو دارد.

کم یا دیر شارژ شدن باتری دنا از جمله اختلالاتی است که در اثر عدم عملکرد صحیح قطعات سیستم برقی خودرو اتفاق می افتد. منظور از سیستم برق رسانی، بست ها، فیوزها، اتصالات، سیم کشی ها، دینام، تسمه دینام، استارتر و شمع ها هستند. وجود هرگونه قطعی، پوسیدگی، پارگی و یا رسوب در این قسمت ها می تواند منجر به برق رسانی ناقص و یا به طور کلی، عدم برق رسانی شود.

برای خرید آنلاین لوازم یدکی دنا کلیک کنید!

به خاطر داشته باشید که برای هر خودرو باید باتری مخصوص آن را انتخاب کنید. اگر هنگام خرید باتری دنا به مشخصات باتری، هماهنگی آن با سیستم برق رسانی و نوعی از آن که با خودرو هماهنگ است توجه داشته باشید، حتماً طول عمر و کیفیت عملکرد باتری را ارتقا داده اید.

همان طور که بالاتر گفتیم عدم انتخاب باتری استاندارد و دارای آمپر هماهنگ با آمپر دینام از عوامل خرابی این قطعه است. باتری دنای شما اتمی است یا اسید شارژ؟ آیا از عملکرد آن رضایت دارید؟ چنانچه در خصوص خرید باتری دنا و آمپر مناسب آن تجربه ای دارید، لطفاً با توربومگ و خوانندگانش به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید