۳ نکته طلایی در تمیز کردن چراغ خودرو

تمیز کردن چراغ خودرو

تمیز کردن چراغ خودرو

چراغ یک خودرو با توجه به کاربردی که در خودرو دارد ، بیشتر در معرض تغییرات فیزیکی و شیمیایی قرار دارد. چراغ خودرو به خاطر اینکه مدت زمان زیادی در طول شب روشن باقی میماند لامپ داخل چراغ داغ میشود و باعث ایجاد بخار در مدت زمان طولانی در داخل لامپ میشود .

گاهی مواقع بخار چراغ باعث میشود نور به خوبی به سطح جاده نتابد و راننده را به مشکل بیندازد . همچنین اگر چراغ مدت طولانی استفاده حداکثری ازش بکنید دچار خراش و کثیفی های بسیاری در رویه چراغ اتفاق می افتد. برای جلوگیری از این مسائل باید تمیزی چراغ ها را در اولویت قرار بدید و قبل از هر کاری به تمیز بودن چراغ خودرو بپردازید . در ادامه بیشتر در مورد این موضوع میپردازم و آموزش رفع تیرگی و کثیفی بیش از حد را هم خواهیم داد، پس باما همراه باشید .

این مشکلات در خودروهایی که چراغ هایشان به جای شیشه از جنس « پلی کربنات » ساخته می شود، به مراتب بیشتر است. پلی کربنات نوعی پلاستیک فشرده و شفاف است که یکی از مناسب ترین جایگزین ها برای شیشه به شمار می رود. پلی کربنات نسبت به شیشه، سبک تر است، زودتر و راحت تر فرم می گیرد و دیرتر می شکند؛ دلیل استفاده از آن به جای شیشه هم همین مزایاست.

تمیز کردن چراغ خودرو

حال که با ساختار چراغ غالب خودروهای موجود در بازار آشنا شدید، سراغ موضوع اصلی مقاله، یعنی تمیز کردن چراغ خودرو برویم.

مهمترین نکات در تمیز کردن چراغ خودرو

قطعاً همه شما می دانید که برای شستشوی اولیه، نیاز به آب، مقداری مایع یا اسپری شوینده است. پس بهتر است به جای اینکه لیستی از مواد لازم را برای شما بنویسیم، نکاتی را درباره به کارگیری آنها بگوییم.

نکته ی مهمی که در این مورد باید خاطرنشان کرد، جلوگیری از آسیب دیدن رنگ خودرو و بافت شیشه یا تلق چراغ در حین شستشو است. شوینده ی مورد استفاده شما، نباید آنقدر اسیدی و قوی باشد که باعث آسیب رساندن به رنگ خودرو شود، درهرحال، برای اطمینان بیشتر، اطراف چراغ را با چسب نواری یا پلاستیک بپوشانید؛ به طوری که فقط صفحه شیشه ای چراغ قابل رؤیت شود.

بعضی ها پیشنهاد می کنند چراغ را به صورت کامل از خودرو جدا و سپس آن را تمیز کنید. نکته مهم بعدی، هشدار در رابطه با این پیشنهاد است؛ در نظر داشته باشید که باز و بست کردن چراغ خودروها به ویژه خودروهای امروزی، مهارت خاص خود را می طلبد. پس احتمال اینکه بعد از تمیز کردن چراغ خودرو نتوانید آن را به درستی در جای خود فیکس کنید، وجود دارد. گذشته از این مسئله، ممکن است حین کار، بدون اینکه متوجه شده باشید، باعث آسیب دیدن یا قطعی اتصالات چراغ شده باشید. پس بنا بر آنچه گفته شد، تمیز کردن چراغ خودرو را بدون باز کردن آن از جای خود انجام دهید تا مجبور به مراجعه به تعمیرگاه یا صرف هزینه نشوید.

مرحله اول تمیز کردن چراغ خودرو ؛ سنباده زنی

سنباده ها، انواع متفاوتی دارند. شما باید بدانید برای تمیز کردن چراغ خودرو ، از دو نوع سخت و نرم آن با چه روشی استفاده کنید تا بعد از شستشو، خط و خشی روی صفحه تلقی چراغ باقی نماند. روی سنباده ها عددی نوشته می شود که مقدار آن هر قدر بیشتر باشد، سطح سنباده، نرم تر خواهد بود.

تمیز کردن چراغ خودرو

برای تمیز کردن چراغ خودرو باید از دو نوع سنباده استفاده کرد: سنباده نرم و سنباده سخت. برای این کار، اگر عدد نوع سخت برابر با ۴۰۰ و عدد نوع نرم برابر با ۲۰۰۰ باشد، مناسب است.

بعد از پاک کردن آلودگی های اولیه از سطح چراغ با کمک یک دستمال نرم، ابتدا سنباده زبرتر (۴۰۰) را به سطح چراغ بکشید. توجه داشته باشید سنباده ها را فقط هنگامی که سطح چراغ آغشته به آب است، روی آن بکشید. سنباده هر اندازه نرم باشد، اگر روی سطح خشک کشیده شود، ممکن است باعث ایجاد خش روی آن سطح موردنظر شود.

بعد از طی این مرحله با سنباده ۴۰۰، شیارهای ظریف و متعددی روی سطح صاف چراغ شما به وجود می آید. عمل سنباده زنی در این مرحله از تمیز کردن چراغ خودرو، باید تا جایی ادامه یابد که تمامی سطح چراغ به صورت یکدست، مات شده باشد.

بعد از استفاده از سنباده زبرتر، نوبت به استفاده از سنباده نرم (۲۰۰۰) می رسد. حین استفاده از این سنباده هم باید حواستان باشد که سطح چراغ خشک نباشد. در این مرحله، شفافیت چراغ کمی بیشتر می شود؛ چرا که سطح بخشی از شیارهای ایجاد شده، صاف شده و از بین می روند.

تمیز کردن چراغ خودرو

مرحله دوم تمیز کردن چراغ خودرو ؛ پولیش زنی

از میان همه مواد شیمیایی مختلف ایرانی و خارجی، بیشتر افراد از پولیش خودرو برای این مرحله استفاده می کنند. مقداری از پولیش را روی چراغ بمالید و با کمک پنبه، به صورت دورانی روی سطح چراغ پخش کنید. این عمل را آنقدر تکرار کنید تا مطمئن شوید تمامی شیارهای ظریف ایجاد شده در مرحله سنباده زنی، آغشته به پولیش شده اند.

تمیز کردن چراغ خودرو
تمیز کردن چراغ خودرو

ممکن است کمی که از حرکت دستتان روی چراغ گذشت، احساس کنید مقدار پولیش روی آن کم شده است. این مرحله را از ابتدا تکرار کنید. حین کار، خودتان متوجه شفافیت تدریجی چراغ و رفع شیارها می شوید. ممکن است مرحله پولیش زنی یک ساعت هم طول بکشد. صبور باشید تا نتیجه کار، رضایت بخش باشد.

تأکید می کنم، مواد متعدد با نام های مختلفی هست که در این مرحله از تمیز کردن چراغ خودرو استفاده می شود، پس شما می توانید هر کدام از آنها را جایگزین پولیش کنید. برخی افراد برای این کار از خمیردندان استفاده می کنند. مهم این است که نتیجه نهایی، دقیقاً شبیه به تصویر زیر باشد.

تمیز کردن چراغ خودرو
تمیز کردن چراغ خودرو

آیا شما تاکنون برای تمیز کردن چراغ خودرو اقدام کرده اید؟ اگر نکته یا تجربه ای در این خصوص دارید که در نوشتار فوق، به آن اشاره ای نشده است، لطفاً بنویسید تا در اسرع وقت به آن اضافه گردد. کالایدکی از تجربیات شما در جهت بهبود مقالات خویش بهره می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید