دلیل اصلی خاموش شدن ناگهانی خودرو

خاموش شدن ناگهانی خودرو

خاموش شدن ناگهانی خودرو بد ترین اتفاقی است که میتواند برای خودرو پیش بیاید اما با دانستن چند نکته ساده میتوانید مشکل را خیلی سریع حل کنید . اول از همه چیز باید اتفاقی که قبل از خاموش شدن خودرو است را به یاد داشته باشید . به فرض مثال اگر خودرو قبل از خاموش شدن ، موتور خودرو یک حالت ریپ و تقه ای به خودش گرفته باشد شاید مشکل از سیستم سوخت رسانی  خودرو شما باشد ، در کل باید مشاهداتی که قبل از خاموش شدن خودرو را به یاد بیاورید .

موتور خودرو برای حرکت به سه عامل سوخت،هوا،جرقه یا اتش نیاز دارد. در اولین مرحله و اساسی ترین مرحله چک کردن قطعاتی که به این سه عامل بستگی دارند . اگر مشکل سطحی باشد با مشاهدات شما و پیدا کردن قطعه معیوب به سادگی حل خواهد شد . در ادامه دلایل اصلی این مشکل را بیشتر بررسی خواهیم کرد . پس باما همراه باشید .

خاموش شدن ناگهانی خودرو به علت سیستم سوخت رسانی معیوب

نکته بسیار مهم این است که تمام شدن بنزین با نرسیدن بنزین به پیشرانه کاملاً متفاوت است. تمام شدن بنزین، یکی از دلایلی است که هنگام خاموش شدن ناگهانی خودرو، کمتر شما را نگران می کند، البته به شرطی که دسترسی به پمپ بنزین، سخت و غیر ممکن نباشد!

خاموش شدن ناگهانی خودرو
خاموش شدن ناگهانی خودرو

اگر پمپ بنزین خودروی شما سوخته باشد، بنزین به پیشرانه نمی رسد. به محل قرارگیری پمپ بنزین خودروی تان کمی گوش بدهید. صدای کار کردن پمپ بنزین های برقی، قابل شنیدن است. راه های دیگری هم برای تشخیص سوخت رسانی وجود دارد که آن ها را به شما پیشنهاد نمی کنیم؛ بعضاً دیده می شود که بعضی تعمیرکاران پیشنهاد می کنند که شیلنگ ورودی بنزین را چک کنید تا نشتی نداشته باشد یا راهکارهایی از این دست. به خاطر بسپارید که بنزین و بخار آن، قابلیت اشتعال زایی بسیار زیادی دارد و به هیچ وجه نباید توسط افراد غیر متخصص و در هر مکانی چک شود.

سوختن فیوز و رله دوبل خودرو نیز مانع کارکرد صحیح پمپ بنزین می شود. این موارد جزو خرابی هایی است که باید متخصص و دستگاه های مخصوص، آن را تشخیص دهند.

خاموش شدن ناگهانی خودرو به علت خرابی دینام

قبل از هر چیز باید بدانید که خراب شدن دینام، تأثیری مستقیم روی باتری می گذارد. اگر فعالیت دینام دچار مشکل شود، خودرو مستقیماً به سراغ برق ذخیره شده در باتری می رود و به این ترتیب، باتری هم خالی می شود؛ بنابراین بعد از رفع اشکال دینام، باتری را هم شارژ کنید. چک کردن باتری خودرو، شما را از سلامت دینام مطمئن می کند. سولفاته شدن سر باتری مثبت از جمله علائم خرابی دینام است.

خاموش شدن ناگهانی خودرو
خاموش شدن ناگهانی خودرو

مستهلک شدن هر یک از قطعات تشکیل دهنده دینام یا بروز هر مشکل دیگری در آن، منجر به اختلال در عملکرد این قطعه خواهد شد. در صفحه کیلومتر خودرو، چراغی تعبیه شده که روشن شدن آن، نشانه بروز مشکل در دینام و اختلال در عملکرد آن است. تمام قطعات خودرو برای کار کردن، نیاز به برق دارند، بنابراین از زمانی که موتور خودرو استارت می خورد، فعالیت این قطعه هم آغاز می شود. آلترناتور یا دینام همان قطعه ای است که نیروی مکانیکی خودرو را به نیروی الکتریکی تبدیل و برق لازم برای خودرو را تولید می کند.

خاموش شدن ناگهانی خودرو به علت خرابی ECU

هر گونه اشکالی که در سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو یا سوکت های آن به وجود آید، فقط توسط افراد متخصص و دستگاه مخصوص، قابل تشخیص است. شما به هیچ وجه نمی توانید خرابی ECU را به صورت بررسی چشمی تشخیص دهید؛ در ضمن ممکن است مشکل به وجود آمده، سخت افزاری یا نرم افزاری باشد که باز هم شخص راننده نمی تواند آن را تشخیص دهد. گاهی اوقات این قطعه فقط با فرمت کردن و برنامه ریزی مجدد، شروع به کار می کند. در مواقعی هم آسیب وارده به کامپیوتر خودرو به اندازه ای است که باید تعویض گردد.

 

خاموش شدن ناگهانی خودرو
خاموش شدن ناگهانی خودرو

خاموش شدن ناگهانی خودرو به علت نارسایی برق

خاموش شدن خودرو به علت بروز اشکال در سیستم برق رسانی بسیار شایع است، اما تشخیص این مشکل، کار معمولی نیست؛ بنابراین هر وقت به شما توصیه شد که با نزدیک کردن وایر به بدنه خودرو در حین استارت زدن، از صحت کارکرد سیستم برق رسانی مطمئن شوید، به هیچ وجه زیر بار نروید.

توصیه می کنیم که در هر شرایطی، بررسی عملکرد قطعات و اتصالاتی را که مربوط به سیستم برق رسانی خودرو است، به افراد متخصص و باتجربه بسپارید. آیا می دانید ولتاژ ورودی به وایرها می تواند تا ۲۵۰۰۰ هزار ولت باشد؟

 

خاموش شدن ناگهانی خودرو
خاموش شدن ناگهانی خودرو

خاموش شدن ناگهانی خودرو به علت پارگی تسمه تایم

اگر به تازگی، خودروی کارکرده ای خریده اید، برای تشخیص میزان باقی مانده از عمر تسمه تایم آن به تعمیرگاه مراجعه کنید. مدت زمان کارکرد هر تسمه تایم و تاریخ تعویض آن بر اساس مدل و نوع عملکردش متفاوت است. گاهی نیز ممکن است خودروی شما بر حسب شرایط و میزان کارکرد، زودتر یا دیرتر تسمه تایم پاره کند، اما به طور کلی، شرکت سازنده قطعه، میزان کارکرد آن را اعلام می کند.

خاموش شدن ناگهانی خودرو
خاموش شدن ناگهانی خودرو

افرادی که در این حوزه تخصص دارند، با نگاهی به این قطعه، فوراً متوجه باقی مانده عمر آن می شوند و شما را برای زمان تعویض آن راهنمایی می کنند. پاره شدن تسمه تایم یا به اصطلاح، بریدن آن یکی از بدترین اتفاق هایی است که ممکن است در حین رانندگی رخ دهد. در چنین مواقعی، وسعت مشکل به وجود آمده، بستگی به طراحی سیستم خودروی شما دارد. فقط امیدوارم شانس با شما یار باشد و به سوپاپ، سر سیلندر و سایر قطعات آسیبی نزند.

نکته: از جمله دلایل دیگر خاموش شدن ناگهانی خودرو، خرابی یا پاره شدن سایر تسمه های خودرو مثل تسمه دینام است.

به خاطر داشته باشید که اگر خودروی تان به صورت ناگهانی خاموش شد، سعی کنید که کاملاً خونسرد باشید. حتی اگر در شرایط بدی باشید، استرس و انجام کارهای بدون فکر را کنار بگذارید. مطالعه فوری چند نکته مهم در همان شرایط، بسیار به شما کمک می کند. با کالایدکی همراه باشید و اگر می خواهید چنین مقالاتی بیشتر نوشته شود، برای کالایدکی بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید