۵ عامل خرابی ECU خودرو

خرابی ECU خودرو

خرابی ECU خودرو

ECU خودرو یک قطعه بسیار مهم در خودرو است که وظیفه انتقال دستور به اجزای مختلف خودرو را دارد. خرابی ECU خودرو به صورت نادر رخ میدهد اما خرابی این قطعه را باید خیلی جدی بگیرید . ECU خودرو از دو حافظه ( پنهان و موقت ) استفاده میکند . حافظه موقت در باره اشکالات اخیر خودرو اطلاعات جمع اوری میکند و در صفحه کیلومتر که در اختیار راننده گذاشته شده نشان داده میشود اما حافظه پنهان یا دائمی ، یک سری از اطلاعات نرم افزاری را در خود جای داده است ، مثلا در دور ۵۰۰۰ موتور ۰٫۶ لیتر بنزین به شمع ها پایش شود و خیلی از اطلاعات دیگه پس سعی کنید هنگام روشن شدن چراغ چک موتور سریعا ان را به یک مکانیک نشان داده تا اگر مشکلی در ECU خودرو وجود داشته باشد سریعا رفع شود . در ادامه بیشتر در مورد خرابی ECU خودرو توضیح خواهیم داد پس باما همراه باشید .

لازم به ذکر است، اطلاعات موجود بر روی حافظه دائم، وقتی پاک می شود که این حافظه، آسیب ببیند.

همانطور که می دانید، شناسایی مشکلات به وجود آمده در خودرو با اتصال دستگاهی به نام دیاگ به ECU خودرو، به راحتی امکان پذیر است. برای تشخیص به موقع خرابی ECU خودرو و جلوگیری از مشکلات پیش رو نیز نشانه هایی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

علائم خرابی ECU خودرو

خرابی ECU خودرو به دو صورت بروز می کند: گاهی اوقات یکی از قطعات داخلی کامپیوتر خودرو، نیم سوز شده است؛ در این صورت پردازش بخش های مختلف خودرو با نقاط ضعفی همراه شده و طبعاً صدور فرمان از سوی ECU  هم با اختلال همراه خواهد بود. هنگامی که مشکلی شبیه به خراب شدن یکی از قطعات داخلی در ECU  خودرو بروز کند، خودروی شما به سختی روشن می شود، روان کار نمی کند و به طورکلی با کاهش قدرت و توان همراه است.

نوع دیگر خرابی ECU خودرو به آسیب های جدی تر این قسمت بر می گردد؛ وقتی کامپیوتر خودروی شما آسیب جدی تری مثل شکستگی ببیند، اگر خودرو در حال حرکت باشد از حرکت باز می ایستد و چنانچه خاموش باشد، روشن نمی شود.

ریپ زدن خودرو، بد کار کردن سیستم موتور و روشن نشدن آن از جمله نشانه های خرابی ECU خودرو هستند. در برخی از مواقع، وقتی ECU دچار مشکل می شود، چراغ چک روشن می شود.

خرابی ECU خودرو

عوامل خرابی ECU خودرو

محل تعبیه ECU ، در هر خودرویی متفاوت است؛ مثلاً در برخی از خودروها زیر کاپوت جلو و در مجاورت سیستم موتور و در برخی دیگر داخل کابین و زیر پای راننده است. به طور کلی به دلیل محفوظ بودن و غیرقابل دسترس بودن جایگاهی که معمولاً شرکت های تولید کننده خودرو برای ECU خودرو در نظر می گیرند، کمتر پیش می آید که این قطعه، آسیب فیزیکی ببیند. در صورتی که خودرو تصادف شدیدی کند یا به کامپیوتر آن، ضربه مستقیمی وارد شود، ممکن است ECU آسیب ببیند.

شایع ترین عامل خرابی ECU خودرو ، نوسانات برقی و یا وارد شدن شوک به این تراشه است. انجام هر یک از کارهای غیراصولی زیر، باعث وارد شدن شوک الکتریکی و بروز اختلال در ECU خودرو می شود:

دستکاری و جدا کردن کابل باتری حین روشن بودن خودرو؛

اطمینان از وجود برق در سر باتری به روش غیر اصولی؛

خیس شدن ECU ؛

دستکاری بدنه و پین های ECU ؛

باتری به باتری کردن خودرو

خرابی ECU خودرو

با ECU خودرو و عملکرد آن بیشتر آشنا شوید

ECU مخفف عبارت Electronic Control Unit به معنای واحد کنترل الکترونیک است. میزان اهمیت و کارایی این تراشه در خودرو به اندازه ای خطیر است که بعضی از خودروهای امروزی به بیش از یک واحد کنترل الکترونیک مجهز می شوند. در نظر گرفتن چند ECU برای خودرو، به سازندگان برای طراحی و به کارگیری انواع تجهیزات و امکانات در خودرو انعطاف بیشتری می دهد و همچنین مجال بهتری برای تشخیص مشکلات فنی در آینده فراهم می سازد.

وظیفه ECU خودرو ، بررسی و کنترل وضعیت مستمر خودرو است. سنسورهایی چون سنسور دور موتور یا RPM ، سنسور دمای هوا ATS و سنسور دریچه گاز یا TPS که در قسمت های مختلف خودرو تعبیه شده اند، اطلاعات لازم از وضعیت قسمت مربوط به خود را به ECU خودرو می فرستند. اطلاعات ورودی به ECU در کسری از ثانیه پردازش و دستورات مناسب شرایط خودرو صادر می گردد.

به این نکته جالب توجه داشته باشید؛ اطلاعاتی که توسط ECU خودرو دریافت و دستوراتی که به سنسورها فرستاده می شود، الکترونیکی است، اما وقتی به مرحله اجرا می رسد، مکانیکی می شود.

داده های ورودی به ECU خودرو، اطلاعاتی مثل میزان سوخت و هوای ورودی برای مخلوط شدن با هم، وضعیت مصرف سوخت، کنترل آلایندگی های اگزوز و حرارت آب رادیاتور را در اختیار این واحد پردازش قرار می دهند. کامپیوتر خودرو با دریافت این اطلاعات و بررسی شرایط کلی، مقدار، نوع و میزان هر یک از این عوامل را تعیین کرده و دستور رفتن به مرحله بعدی را صادر می کند. سیستم های مختلف با دریافت پیام ECU خودرو به وظایف خود عمل می کنند. مثلاً میزان پاشش سوخت و هوا توسط سیستم سوخت رسانی و انژکتور به دستور صادره از کامپیوتر خودرو بستگی دارد. ECU خودرو در تمامی این مراحل، نظارت مستقیمی بر سیستم ها و نوع عملکردشان دارد.

خرابی ECU خودرو

آیا تا به حال برای خودروی شما اتفاق افتاده است که به دلیل خرابی ECU روشن نشود یا ناگهان خاموش شود؟ لطفاً از اقداماتی که در آن شرایط انجام داده اید، برای ما بنویسید. چنانچه هنگام خرابی این قطعه، علائم دیگری را مشاهده کرده اید، برای کالایدکی و خوانندگانش بنویسید. راستی برای تعمیر یا تعویض کامپیوتر خودروی تان چقدر هزینه کردید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید