۴ نکته مهم در مورد تسمه کولر خودرو

تسمه کولر خودرو

تسمه کولر خودرو در عملکرد کولر خودرو تاثیر بسیاری دارد. در فصل گرما کولر خودرو بیشترین کارکرد را در بین قطعات خودرو به ثبت میرساند . اما باید لوازم استحلاکی این فطعه را هر ساله چک کنید تا مشکلی در مکانی نامناسب برای شما و مسافران خودرو شما به بار نیاورد . کمپرسور کولر با استفاده از تسمه تعبیه شده برای حرکت دادن این مکانیم ، شروع به خنک کردن موتور داخلی و در نتیجه ایجاد باد برای کابین خودرو میباشد . اما اگر این تسمه به مشکل بخورد کل این مکانیزم از کار می افتد پس تسمه کولر خودرو از اهمیت فراوانی برخودار میباشد . حتما در انتخاب این تسمه وسواس بسیاری به کار ببرید تا در جایی نا مناسب پاره نشود . در ادامه بیشتر در مورد تسمه و نکات مهمی که درباره این قطعه رعایت کنید توضیح خواهیم داد . پس باما همراه باشید.

 

تسمه کولر خودرو
تسمه کولر خودرو

نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که تسمه کولر با روشن شدن خودرو، شروع به حرکت می کند؛ اما زمانی که شما کمپرسور را برای استفاده از کولر روشن می کنید، قطعاً درگیری تسمه بیشتر از مواقع خاموشی کمپرسور است. دلیل تأکید بر بازدید از این قطعه در فصل گرما نیز همین است. عمر مفید تسمه کولر بین ۴۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر است و بستگی به میزان استفاده شما از خودرو و کولر آن دارد.

جنس تسمه کولر خودرو

تسمه ها معمولاً از ترکیب پلاستیک و نوعی نخ و الیاف تولید می شوند. این نوع قطعات به مرور زمان به دلیل نوع جنسی که دارند، دچار پوسیدگی و خوردگی می شوند؛ به همین دلیل هم بررسی دوره ای آنها جزو مهم ترین کارهایی است که رانندگان باید به خاطر بسپارند.

نحوه طراحی و مراحل تولید تسمه کولر باید بسیار مقاوم باشد تا در برابر کشش های مداوم، اصطکاک و گرما خاصیت خود را از دست ندهد. البته، ناگزیر بعد از زمان مشخصی، کیفیت و کارایی تسمه کولر افول می کند؛ اما انتخاب نوع مرغوب این قطعه نیز اهمیت زیادی دارد.

تسمه کولر خودرو
تسمه کولر خودرو

علائم خرابی تسمه کولر خودرو

شایع ترین و مهمترین نشانه خرابی تسمه کولر خودرو ، شنیدن صدا از داخل کاپوت جلو است. مدتی که از عمر این قطعه می گذرد، کار کردن آن با صدایی شبیه به جیر جیر همراه می شود. برای بازدید از تسمه کولر ، داخل کاپوت جلو، زیر کمپرسور کولر را نگاه کنید.

لازم به ذکر است در حال حاضر، بسیاری از خودروها به دلیل نوع طراحی سیستم موتورشان، تسمه کولر ندارند. در واقع در این خودروها، تسمه دینام جایگزینی برای سایر تسمه ها است. خودروهایی مثل پراید یا پژو ۲۰۰۰ هم هستند که همچنان چند تسمه زیر کاپوت آنها تعبیه می شود و علاوه بر تسمه دینام ، به تسمه کولر نیز مجهز هستند. دلیل استفاده از تسمه کولر جداگانه برای این خودرو به طراحی نوع موتور آن بازمی گردد.

 

کمپرسور کولر
کمپرسور کولر

انواع تسمه کولر

افراد زیادی سؤال می کنند که کدام نوع تسمه کولر برای خودرو بهتر است. مثلاً اگر شما از فروشنده لوازم یدکی، برای خودروی پراید تسمه کولر بخواهید، از شما می پرسد، دنده ای یا ساده؟

منظور از تسمه دندانه دار، مدلی از تسمه است که روی سطح آن آج هایی وجود دارد. بنا بر گفته برخی از کارشناسان، تسمه های دندانه دار به دلایل زیر بیشتر عمر می کنند:

گردش هوا بیشتر است؛ پس زودتر خنک می شوند؛

هنگام کارکردن، اصطکاک کمتر است؛ بنابراین دیرتر خراب می شوند؛

حالت ارتجاعی شان بیشتر است؛ بنابراین ترک نمی خورند.

لازم به ذکر است افراد زیادی هستند که از تسمه ساده در خودرویشان استفاده می کنند و از کیفیت و عملکرد آن نیز رضایت دارند. همانطور که در بالاتر گفته شد، بهتر است که هنگام خرید بیش از هر چیز بر مرغوبیت مواد اولیه و جنس تأکید داشته باشید.

تسمه کولر خودرو
تسمه کولر خودرو

تعویض تسمه کولر

تعویض تسمه کولر کار غیر قابل انجامی نیست، اما توصیه می شود به افراد متخصص سپرده شود. گاهی اوقات صحیح نبستن تسمه باعث خرابی زودتر از موعد آن می شود. توجه داشته باشید که تسمه نباید بیش از اندازه شل یا سفت بسته شود؛ چرا که اگر نادرست در جای خود قرار بگیرد، عملکرد کمپرسور و دینام را هم تضعیف می کند.

خودروی شما جزو خودروهایی است که فقط تسمه دینام دارد یا تسمه کولر هم در آن تعبیه شده است؟ آیا شما تا به حال تسمه آن را تعویض کرده اید؟ اگر نکته ای در رابطه با تعویض این قطعه دارید، لطفاً برای کالایدکی و خوانندگانش بنویسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید