دیاگ زدن خودرو چیست؟ همراه با ۳ نکته مهم

دیاگ زدن خودرو چیست؟

کارکرد دیاگ خودرو

از سری دانستنیهای خودرو در کالا یدکی به مقاله دیاگ زدن خودرو چیست؟ می پردازیم

دستگاه‌های دیاگ برای یافتن مشکلات خودرو باید به درگاهی به نام او بی دی متصل شوند که این درگاه‌ها در جاهای مختلفی مانند زیر کاپوت و زیر داشبورد قرار دارند. او بی دی ها در سال‌های قبل از ۱۹۹۶ پورت مخصوص خود را داشتند و تنها با استفاده از پورت مخصوص خود قابل اتصال بود اما با گذشت زمان بیشتر خودروها به نسخه ۲ او بی دی ها مجهز شدند که به هر دستگاهی قابل اتصال بود. دستگاه‌های دیاگ پس از اتصال به پورت او بی دی شروع به خواندن کدهای کامپیوتر خودرو می‌کنند و اطلاعات را با استفاده از وای فای یا بلوتوث به کامپیوتر یا موبایل می فرستند برای اینکه بتوان کد‌ها را قابل خواندن کرد باید نرم افزارهای مخصوص به آن را روی گوشی موبایل و یا کامپیوتر نصب کرد با استفاده از این نرم افزار‌ها کد‌های دریافتی از خودرو قابل خواندن و شناسایی است.

دیاگ زدن خودرو چیست؟

آیا استفاده از دیاگ برای هر خودرویی ممکن است؟

استفاده از دستگاه دیاگ فقط برای خودروهایی امکان پذیر است که مجهز به کامپیوتر مرکزی هوشمندی به نام ECU باشند؛ در حال حاضر نیز بیشتر خودروها، کامپیوتر مرکزی دارند. وجود این واحد در خودرو به قدری مهم و کاربردی است که برخی از سازندگان خودرو از چند  ECU در خودرویشان بهره می برند.

ECU تراشه ای است که برای بررسی و کنترل وضعیت مستمر خودرو در آن تعبیه می شود. این واحد کنترل، برای اینکه بتواند مشکلات خودرو را دریافت و ثبت کند، به سنسورهایی در قسمت های مختلف خودرو نیاز دارد تا اطلاعات لازم را به صورت کد و الکترونیکی به آن ارسال کنند. به این ترتیب سنسورهایی مثل سنسور دور موتور یا RPM ، سنسور دمای هوا ATS و سنسور دریچه گاز یا TPS اطلاعات لازم از وضعیت قسمت مربوط به خود را به ECU خودرو می فرستند.

دیاگ زدن خودرو چیست؟
دیاگ زدن خودرو چیست؟

برای خرید آنلاین دیسک و صفحه خودرو کلیک کنید!

در ادامه موضوع دیاگ زدن خودرو چیست؟ فرقی نمی کند که مشکل در کدام یکی از قسمت های مکانیکی و الکترونیکی خودرو بروز کرده باشد، در هر حال ECU یا کامپیوتر به عنوان واحد کنترل الکترونیک خودرو از آن مشکل مطلع است و می تواند اطلاعات درست و دقیقی را از ایراد و خطای به وجود آمده در اختیار تعمیرکاران بگذارد. کسب اطلاعات از این واحد با دستگاه دیاگ امکان پذیر است. دیاگ در واقع دستگاهی است که کدهای ECU را ترجمه و مدیریت می کند.

دیاگ زدن خودرو چیست؟

دیاگ زدن خودرو چیست؟ و آموزش دیاگ زدن خودرو

دستگاه های دیاگ انواع مختلفی دارند. در بیشتر تعمیرگاه های کشور ما از نوع ساده تر آن یا به اصطلاح مولتی برند استفاده می شود. فقط برخی از نمایندگی ها یا تعمیرگاه ها مجهز به مدل پیشرفته این دستگاه هستند که به « اسکنر » معروف است. جالب است بدانید که برخی از شرکت های خودروسازی مطرح دنیا برای خودروهای تولیدی خود، دستگاه های دیاگ مخصوصی را طراحی و عرضه می کنند. برخی از این دستگاه ها امکان پشتیبانی سایر خودروها را هم دارند، اما معمولاً در اختیار نمایندگی های مخصوص آن برند مشخص قرار می گیرند.

آموزش دیاگ زدن با هیچ یک از مدل ها کار پیچیده و سختی نیست، فقط باید با کدهای آن آشنا شوید. در واقع دستگاه ها، کیفیت ها و امکانات متفاوتی دارند و نوع نمایش اطلاعات و میزان دقتشان با هم فرق دارد.

ابتدا برنامه نرم افزاری مخصوص به دیاگ را روی موبایل یا لپ تاب نصب می کنید؛

سپس دستگاه را با کمک کابل و فیش مخصوص هر خودرو به ECU وصل می کنید؛

بعد سوئیچ خودرو را باز می کنید؛

به محض برقراری ارتباط ECU  و دستگاه دیاگ از طریق سوکتی به نام OBD اطلاعات به صورت کدهایی از طریق بلوتوث یا اینترنت برای موبایل یا لپ تاب شما ارسال می شود؛ OBD نوعی پورت مخصوص و رابط میان کامپیوتر خودرو و دیاگ است که امروزه اکثر خودروها به آن تجهیز شده اند.

در این مرحله، گزینه هایی روی برنامه نرم افزاری نمایش داده می شود و شما گزینه های مرتبط با خودروی تان را مثل نوع خودرو و ECU آن، تیک می زنید؛

پس از انجام مراحل فوق، کدهایی برای شما ارسال می شود که اطلاعات موردنیاز شما هستند. بخش کدخوانی مهمترین و سخت ترین بخش آموزش دیاگ زدن است. در این مرحله از دیاگ زدن خودرو، با کدهایی مشابه و ترکیبی مواجه می شوید. تحلیل این اطلاعات، نیازمند وجود کارشناسی حرفه ای در کنار شماست.

توجه داشته باشید که گزارش ها در واحد ECU خودرو باقی می ماند تا وقتی که تصمیم به پاک کردن آنها بگیرید. به خاطر داشته باشید اگر خطایی مربوط به تعویض قطعه ای باشد و شما بدون اینکه رفع عیب و تعویض قطعه کنید پیغام را پاک کنید، بعد از گذشت مدتی، دوباره خطا از قسمت مربوطه به ECU ارسال می شود. هیچ وقت شناسایی خطاها و بررسی کارشناسی شان را نادیده نگیرید.

دیاگ زدن خودرو چیست؟

پارامترهای دیاگ چیست؟ آموزش دیاگ زدن خودرو

تعداد پارامترهای دیاگ بستگی به نوع خودرو و دستگاه که از آن استفاده می کنید، دارد. بالاتر گفتیم که بعضی از سازندگان به تعبیه یک ECU در خودرو اکتفا نمی کنند. هر قدر خودرو پیشرفته تر و مجهز به کامپیوترهای بیشتری باشد، اطلاعات جامع تر و دقیق تری را به دیاگ نشان می دهد. پارامترهایی که در دیاگ زدن خودرویی چون سمند نمایش داده می شود، بی شک با پارامترهای دیاگ بی ام دبلیو i8 تفاوت دارد. در زیر تصویری را از گزارش کدهای یک خودروی بی ام دبلیو می بینیم.

از مهمترین پارامترهای دیاگ که بین بیشتر خودروها مشترک است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دور موتور

سرعت فن موتور

استپر موتور

گشتاور موتور

دمای آب رادیاتور

ولتاژ و زاویه دریچه گاز

ولتاژ باطری

ولتاژ سنسور اکسیژن

درصد شیر برقی کنیستر

زمان شارژ کویل ها

وضعیت جعبه دنده

وضعیت سیستم تهویه

وضعیت سیستم کنترل آلودگی هوا

زمان و وضعیت پاشش سوخت از انژکتورها

فشار و دمای هوای ورود به منیفولد

وضعیت ترموستات ورودی کولر

سرعت خودرو

آیا تا به حال به فکر خریدن دستگاه دیاگ افتاده اید؟ فکر می کنید می توانید خودروی تان را به راحتی عیب یابی کنید؟ اگر پاسختان مثبت است، لطفاً برای ما بنویسید چرا این طور فکر می کنید؟ چنانچه تجربه ای در خصوص دیاگ زدن خودرو دارید، با کالا یدکی و خوانندگانش در میان بگذارید

6 دیدگاه برای “دیاگ زدن خودرو چیست؟ همراه با ۳ نکته مهم

  1. gorbyvnj گفته:

    У нас в семье сложилась непростая ситуация, сначала все кредиты (а у меня их было ۳) платились вовремя, а в январе ۲۰۱۹г. моему мужу сообщили о болезни, после которой он не мог продолжать работать, а именно его заработком мы и оплачивали кредиты. Единственным доходом нашей семьи оставалась моя з/п (а это минималка), большая часть денег начала уходить на лекарства и нам пришлось задуматься о процедуре банкротства! Компания “Femida” дала нам прекрасную консультацию и вселила в нас надежду, что в нашем случае меня признают банкротом и мы будем свободны от долгов! Нас устроила цена процедуры и мы начали сбор документов. По результату в мае ۲۰۱۹ г. меня признали банкротом и сразу же перестали поступать звонки с банков, что очень облегчило нашу жизнь! Я очень переживала и на заседании, но компания “Femida” очень поддерживала и была всегда рада ответить на мои возникающие вопросы. В итоге в октябре ۲۰۱۹ г. были списаны с меня все долги!!! Я очень довольна работой компании “Femida”! Хочу выразить огромную благодарность и сказать Большое спасибо всему коллективу!!!
    @=redk=*

  2. gorbyvnj گفته:

    Могу сказать только огромное спасибо за помощь, за консультации и поддержку. Дело №А۴۱-۱۰۷۴۷/۲۰۱۹. Весь процесс отвечали спокойно на вопросы, помогали со звонками, поддерживали в стрессовой ситуации и просто сделали все то, что и обещали. Никакой воды,никаких лишних затрат,все четко по договору. Прям огромное,человеческое спасибо вам!
    ограничения связанные с гражданской службой

    @=۴۳۲۴۵sa

  3. gorbyvnj گفته:

    п»ї
    Получать плату за посещение сайтов — это утопия? Нет, если речь о CryptoTab — первом в мире браузере со встроенными функциями майнинга. Никаких вложений и затрат. Попробуйте сами! http://bit.ly/2TPy2dj

    https://cryptotabbrowser.com/landing/39/5703690

    https://clck.ru/QAzyA

    =Crypto=

  4. gorbyvnj گفته:

    Нашел качественную услугу по продвижению: размещение ваших статей на сайтах Вордпресс.
    Вы получаете на сайт статьи и тексты с ссылками, которые точно передадут вес с донора на ваш сайт.
    Таким образом легко можно поднимать НЧ, а также подтаскивать вверх СЧ и ВЧ запросы. Кроме этого возможен рост ИКСа.
    Статейное продвижение абсолютно безопасно и идеально подойдет, как для молодых сайтов, так и для остальных, и придадут траст вашему сайту.

    https://maxwell1y72vne8.blogars.com/profile – Успешное продвижение в интернете

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید