علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور پراید چیست؟ بررسی ۳ نکته مهم

علتعلت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور

جوش آوردن آب رادیاتور

از سری دانستنیهای خودرو به علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور پراید می پردازیم.

سطح آب رادیاتور باید حداقل هفته ای یک بار بازدید شود. البته در سیستم خنک کننده خودرویی که مداربسته و تحت فشار است، باید با توجه به مندرجات کتابچه راهنمای خودرو عمل شود و در صورت نیاز به اضافه کردن آب، حداقل نیم ساعت صبر کرد تا آب رادیاتور خنک شود.

همانطور که می دانید اگر در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را می‌گیرد و باعث بالا رفتن دما می‌شود. برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستونها نکات ذکر شده در مورد سوم را رعایت کنید و پس از خنک شدن موتور باید عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل رفع شود.

علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور
علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور

معیوب بودن ترموستات (قفل کردن ترموستات)

در ادامه علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور، به معیوب بودن ترموستات می پردازیم.

وظیفه ترموستات در موتور خودرو این است که وقتی موتور سرد است مسیر جریان آب را به رادیاتور موقتی مسدود می‌کند. هر ترموستات در درجه حرارت معینی باز می شود که این عدد روی آن حک شده و در بازار در ۲ نوع ۷۴ و ۸۲ درجه موجود است. اگر این نقطه به وظیفه خود به خوبی عمل نکند باعث افزایش دمای موتور می شود که در این حالت باید ترموستات را تعویض کرد.

روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد.

شنیدن صدای قلقل از قمقمه آب رادیاتور پراید

قبل از آوردن هر توضیحی برای دلایل شنیدن این صدای غیرمتعارف، باید بپرسیم در طول هفته گذشته، چند بار این صدا را شنیده اید؟ به صورت مستمر بوده است یا مقطعی؟

در حال حاضر که در فصل تابستان قرار داریم، چنانچه به صورت مقطعی، از سمت قمقمه آب رادیاتور پراید خود صدای قل قل شنیدید، چندان جای نگرانی نیست. چنانچه شنیدن این صدای نامتعارف، طی روزهای متمادی و تکرار شونده و یا از خودرویی که در منطقه ای سردسیر تردد می کند، باشد، نگرانی شما به جا است.

قل زدن آب در قمقمه آب رادیاتور پراید ، زمانی اتفاق می افتد که دمای خودرو بیش از حد بالا رفته باشد. بالا رفتن دما و شنیده شدن صدای قل قل از قمقمه آب پراید دو علت دارد: بروز ایراد در سیستم موتور که معمولاً در چنین شرایطی متوجه آسیب دیدن سر سیلندر است و بروز ایراد در سیستم خنک کننده و اصطلاحاً جوش آوردن خودرو که یکی از عوامل آن، خرابی درب قمقمه آب رادیاتور پراید است. خرابی ترموستات، نشتی در اتصالات و شکستگی رادیاتور از جمله دیگر عوامل عدم عملکرد صحیح سیستم خنک کننده خودرو است.

بروز ایراد در سر سیلندر یکی از پر هزینه ترین مشکلات مربوط به خودرو است، بنابراین بهتر است برای اطمینان از نوع عملکرد آن به کارشناسان خودرو مراجعه کنید. در مورد مشکل دوم نیز مراجعه به تعمیرکار و متخصص، ضروری است، اما می توانید برای خنک کردن خودرو اقدام کنید.

نکته قابل توجهی که در اینجا باید متذکر شد، این است که این اتفاق ممکن است در شرایطی رخ دهد که عواملی مثل گرمای شدید تابستان و کم بودن آب رادیاتور با هم همراه شده اند. اگر بعد از مرتفع شدن این دو عامل، باز هم با مشکل فوق مواجه شدید، خودروی شما نیاز به بررسی تخصصی دارد تا علت اصلی مشکل مشخص شود

علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور

بازرسی قمقمه آب رادیاتور پراید

در علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور،توجه داشته باشید که قمقمه آب رادیاتور پراید همان منبع انبساط نیست. در برخی از خودروها این دو بخش مثل عکس فوق با هم ادغام شده اند، اما خودروی پراید از آن دسته خودروهایی است که قمقمه آب رادیاتورش به عنوان یک نگهدارنده جانبی عمل می کند.

با تعبیه قمقمه آب رادیاتور ، سیستم خنک کننده می تواند از مقدار آب موجود در خود کم و یا به آن اضافه کند. همانطور که گفته شد، قمقمه آب رادیاتور پراید نوعی نگهدارنده جانبی آب و ضد یخ به شمار می رود.

شما می توانید با بالا زدن کاپوت و نگاهی گذرا به قمقمه آب پراید ، خیلی راحت و سریع متوجه کم آبی آن شوید. بسته شدن درب قمقمه در جای خود به صورت صحیح، عدم خیس بودن اطراف آن و وجود آب و مایع خنک کننده مواردی است که باید بررسی کنید.

بی توجهی به آمپر بالای پراید ، عواقبی پردردسر و پر هزینه مثل سوختن واشر سرسیلندر را در پی دارد. هشدار گرم شدن بیش از حد موتور پراید هم مثل سایر خودروها، با بالا رفتن آمپر آب نشان داده می شود و به عهده راننده خودرو است که به این موضوع، توجه لازم را داشته باشد و برای چک کردن قمقمه آب رادیاتور پراید ، خودرو را متوقف کند.

در تمامی خودروها امکان خرابی یا آسیب دیدن هر یک از بخش ها و قطعات سیستم خنک کننده وجود دارد؛ اما مسئله اینجاست که قمقمه آب رادیاتور پراید ، یکی از بخش های سیستم خنک کننده خودرو است که در دسترس شماست. پس از امروز، نسبت به قمقمه آب رادیاتور پراید خود بی توجه نباشید.

علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور
علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور

اضافه کردن آب به قمقمه آب رادیاتور پراید

در ادامه علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور، تا وقتی خودرو کاملاً خنک نشده باشد، نباید درب قمقمه آب رادیاتور پراید را باز کرد. در چنین مواقعی، برای بالا زدن کاپوت خودروی تان هم احتیاط کنید؛ چرا که بسیار داغ است و ممکن است به دلیل فشار زیادی که درون قمقمه آب است، به درب آن فشار بیاید و پرتاب شود.

وقتی از سرد شدن سیستم موتور اطمینان حاصل شد، مایع خنک کننده و آب را که به نسبت مساوی با هم ترکیب کرده اید، داخل قمقمه آب رادیاتور پراید بریزید.

بعد از اضافه کردن آب، اگر متوجه کم شدن آب درون قمقمه شدید، احتمال نشتی وجود دارد و باید قسمت های دیگر سیستم خنک کننده را نیز بررسی کنید.

آیا تاکنون تجربه شنیدن صدای قل قل از جانب قمقمه آب رادیاتور پراید را داشته اید؟ در آن شرایط اولین اقدامی که کردید، چه بود؟ اگر در این خصوص تجربه ای دارید، لطفاً برای کالا یدکی و خوانندگانش بنویسید

17 دیدگاه برای “علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور پراید چیست؟ بررسی ۳ نکته مهم

  1. مصطفی گفته:

    سلام
    مقاله دانستنی های خودرو
    علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور پراید چیست؟ خییییلی عالی بود به من خیییلی کمک کرد

    زنده و شاد باشید

  2. اکبر زندی گفته:

    سلام
    دیروز برام این اتفاق افتاد و من سریعا مقاله دانستنی های خودرو
    علت قل قل کردن قمقمه آب رادیاتور پراید چیست؟ رو خوندم
    عالی بود

  3. کیومرث اکبری گفته:

    من امروز آب زیادی داخل رادیاتور و قمقمه ریختم طوری که بعداز روشن کردن آب از اگزوز زد بیرون و از زیر موتور مقداری آب و روغن به زمین ریخت که البته بند اومد اما از اگزوز بخار میدهد و ماشین توی دنده عقب و دنده یک کم آورده و خاموش میکند چاره چیست؟

  4. Z.m گفته:

    سلام
    صدای قل قل و نامتعارف از قمقمه میاد ولی آب آن سرد است و گاها در منبع را باز میکنیم از شلنگ متصل به آن باد خارج میشود لطفااین سوال را بررسی کنید.

  5. محسن گفته:

    سلام ترموستات عوض کردم درست نشد رادیاتور باز و شستشو داده شد و مجبور شدم دو مرتبه ضد یخ ریختم اما بازهم درست نشده و کسی متوجه اشکال نمیشه . فن اتومات میکنه و مشکلی نداره. راهنمایی کنید چه باید کرد.

  6. راحیل گفته:

    بیشتر موقعه ها علت قل قل از درب خراب رادیاتور است .شنیدن صدای از رادیاتور آقای ،z.m واشرسر سیلندر است متاسفانه. حتما به متخصص نشان بده . صفحه کالج و واتر پمپ کثیف بودن رادیاتور و همینطور فن می‌تونه مشکل جوش آوردن باشه . به آمپر اطمینان نکنید بخاری را روشن کنید و اگر متوجه بیش از حد گرما شدید که دستتان میسوزه حتما موتور درجه گرمایش بالاست و آمپر هم نشان نمیده .ترموستات هم اگر جنت باد مرد قفل کرده

  7. علیرضا گفته:

    صدای قل قل از قمقمه آب میاد و آب بیرون میریزه.دیاک زدم ماشین جوش نمیاره.سر قمقمه و سر رادیاتور هم تعویض کردم اما مشکل حل نشد.مشخصه که رادیاتور هوا میگیره،امامعلوم نیست ازکجا.مکانیک میگه احتمال سوختن واشر سرسیلندر هست اما نزدیک به یکسال هست وضعیت همونجوریه.

  8. حسن حافظی گفته:

    سلام. ببخشید مزاحم شدم. ترموستات رو عوض کردم و شماره۸۲گذاشتم. فشنگی هم عوض کردم. رادیاتور هم سالم و تمیزه. فقط آمپر آب از وسط پایین نمیاد. ضمن اینکه دستگاه زدیم، دیدیم فن موتور رو ۹۰ روشن میشه و رو۸۴ خاموش میشه،الان چرا آمپر آب پایین نمیاد، مکانیک گفته مشکل از پشت آمپر هست. ضمن اینکه آب منبع هم کم میشه. ولی جایی نشتی نداره.

  9. علی اکبر سری گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    هر روز تو هوای گرم یه لیوان آب میریزم تو ماشین باز فردا آب کم می کنه.قمقه قل قل می کنه ولی آمپر از وسط بالاتر نمیره فن زیر ۳۰ ثانیه خاموش میشه

  10. رضا گفته:

    سلام بنده یه پراید دارم خیلی وقت‌ها آمپر بالا تراز حد است واتر پمپ و ترموستات و رادیاتور هم عوض کردم اتصال بدنه پژوی انداختم ولی بازهم آمپر بالا تراز. حد لطفاً کارشناس راهنمایی کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید