۵ نکته در خصوص تاثیر آب و هوا بر باتری پژو پارس

5 نکته در خصوص تاثیر آب و هوا بر باتری پژو پارس

چگونگی افزایش طول عمر باتری

در ادامه دانستنیهای خودرو به ۵ نکته در خصوص تاثیر آب و هوا بر باتری پژو پارس در مجله کالا یدکی می پردازیم.

۱.بهترین راه جهت افزایش طول عمر باتری مراقبت مستمر از باتری و موتور می باشد. در آب و هوای سرد برای افزایش عمر باتری، باتری را کاملاً شارژ و موتور را گرم نگاه دارید. در آب و هوای گرم و در طول تابستان، باید سطح الکترولیت را مرتباً بررسی کرد و آب باتری را به سطح لازم برساند. این مطلب ناشی از دمای زیاد زیر کاپوت است. استفاده از محافظ گرما در باتری ها رایج تر شده و تولید کنندگان خودرو توسط آن، باتری را از دمای بالای زیر کاپوت محافظت می کنند. برخی تولید کنندگان باتری نوعی باتری مخصوص مناطق گرمسیر تولید کرده اند که مقدار الکترولیت در باتری را افزایش داده اند تا خنک سازی بهتر انجام شود و یا از فرمولاسیون خاصی برای صفحه استفاده کرده اند.

  1. آب کاهش یافته را اضافه کنید. هرگز اسید یا آب آلوده اضافه نکنید و بیش از اندازه آن را از آب پر نکنید.
  1. قبل از روشن کردن اتومبیل کلیه تجهیزات جانبی برقی و چراغ های خودرو را خاموش کنید به دلیل این که باعث کاهش بار باتری در هنگام استارت و خصوصاً در هوای سرد می شود.
  1. روشن گذاشتن کلیه چراغ ها یا تجهیزات جانبی برقی دیگر خودرو و دشارژ کامل باتری خصوصاً در باتری بدون مراقبت و نگهداری، سبب خراب شدن باتری اتومبیل می شود. بعد از شارژ کامل باتری برای تعیین خسارات وارده احتمالی باتری را تست کنید.
  1. بار پارزیتیک را به کمتر از ۱۲۰ میلی آمپر کاهش دهید.

در ادامه به تاثیر آب و هوا بر باتری پژو پارس می پردازیم.

5 نکته در خصوص تاثیر آب و هوا بر باتری  پژو پارس
۵ نکته در خصوص تاثیر آب و هوا بر باتری پژو پارس

تأثیر گرما بر باتری پژو پارس

هنگام تولید باتری پژو پارس قطعاً به مقاومت آن در برابر هوای سرد و گرم توجه شده است؛ اما وقتی دمای هوا بیش از حد گرم یا سرد شود، قطعاً بر عمر و عملکرد باتری اثر سوء می گذارد. داخل محفظه باتری خودرو، محلولی به نام الکترولیت و تعدادی صفحه سربی وجود دارد. باتری خودرو از واکنش های شیمیایی ای که روی این صفحات قرار گرفته در مایع الکترولیت صورت می گیرد، شارژ می شود.

وقتی دمای هوا بالا رفته و به درجه قابل توجهی می رسد، واکنش های شیمیایی نیز با سرعت بیشتری صورت می گیرد و در نتیجه باتری پژو پارس زودتر شارژ می شود. در چنین مواقعی اصطلاحاً ظرفیت باتری بالا می رود. دلیل روشن شدن سریع خودرو در فصل گرما نیز همین بالا رفتن ظرفیت آن است. در چنین شرایطی شاید فکر کنید بالا رفتن ظرفیت باتری بر اثر گرما اتفاق مثبتی برای باتری خودروی شماست.

مسئله ای که نباید از آن غافل شوید، خسارات جبران ناپذیری است که گرمای شدید به باتری پژو پارس وارد می کند. خوردگی قطعات داخل باتری و تبخیر مایع داخل آن از جمله مشکلاتی است که بر اثر گرم شدن بیش از حد باتری بروز می کند. به خاطر بسپارید باتری ای که ظرفیت استاندارد آن بر اثر گرما تغییر کند، زودتر از آنچه فکر کنید خراب می شود.

۵ نکته در خصوص تاثیر آب و هوا بر باتری پژو پارس

تأثیر سرما بر باتری پژو پارس

عملکرد باتری پژو پارس و دیگر خودروها در هوای سرد، کاملاً برعکس عملکردش در هوای گرم است؛ یعنی سرعت واکنش شیمیایی بر روی صفحات سربی و مایع الکترولیت کاهش یافته و ظرفیت باتری کاهش می یابد. در فصل زمستان و هوای سرد، سیستم موتور خودرو انبساط بیشتری داشته و روغن موتور موجود در آن نیز با افزایش گرانروی همراه می شود؛ در نتیجه، به وظیفه خود با تأخیر عمل می کند. به همین دلیل است که در هوای سرد، خودرو با تأخیر روشن می شود.

گرانروی: به میزان مقاومت سیالات در برابر جاری شدن، گرانروی می گویند.

استارت خودرو زمانی قدرت لازم برای روشن کردن موتور خودرو را دارد، که نیروی مورد نیاز خود را از باتری دریافت کند. در دمای پایین، قدرت باتری برای تأمین نیرو کافی نخواهد بود.

لازم به ذکر است اگر میزان کاهش دما به اندازه ای باشد که آب یخ بزند، احتمال یخ زدن مایع موجود در باتری هم وجود دارد. اگر مایع باتری یخ بزند، حجم جعبه باتری بیشتر خواهد شد و در نتیجه باتری آسیب خواهد دید.

5 نکته در خصوص تاثیر آب و هوا بر باتری  پژو پارس
۵ نکته در خصوص تاثیر آب و هوا بر باتری پژو پارس

چگونه از باتری پژو پارس در برابر سرما و گرما محافظت کنیم؟

نگه داشتن باتری پژو پارس در دمای متعادل، مهمترین اقدامی است که می توانید برای مراقبت در برابر سرما و گرما و افزایش طول عمر آن انجام دهید. البته منظور این نیست که در هوای گرم یا سرد، باتری پژو پارس را از آن جدا کنید و به مکانی با دمای مناسب تر انتقال دهید.

در سال های اخیر، نوعی محافظ برای باتری خودروها طراحی شده است. بسته به سایز باتری پژو پارس یا هر خودروی دیگری که دارید، می توانید محافظ مخصوص آن را بخرید. محافظ باتری همانطور که در تصویر زیر می بینید، از جنسی تولید می شود که عایق مناسبی در برابر سرما و گرما است.

از بررسی دوره ای باتری پژو پارس و اطمینان از صحت عملکرد آن نیز غافل نشوید. به خاطر داشته باشید چنانچه باتری پژو پارس مشکلی مثل کاهش سطح مایع داشته باشد، گرما و سرما بر روی آن اثر مخرب تری خواهد داشت.

در فصل زمستان، پارک خودرو در پارکینگ و مکانی بسته، کمک شایانی به بیشتر شدن کارایی و عمر باتری پژو پارس می کند.

۵ نکته در خصوص تاثیر آب و هوا بر باتری پژو پارس

آب و هوا روی کدام نوع باتری پژو پارس اثر مخرب تری دارد؟

در هوای بیش از اندازه گرم یا سرد، باتری اسید شارژ زودتر از باتری اتمی آسیب می بیند؛ چرا که هنگام بررسی دوره ای و نوع طراحی ای که دارد،  نفوذ جریان هوا به داخل آن بیشتر است.

بعضی از افراد از نوع اسید شارژ برای پژو پارس استفاده می کنند، اما نوع سیستم موتور و برق رسانی این خودرو به گونه ای است که باتری اتمی با آن سازگاری بیشتری دارد. باتری پژو پارس نوع اسید شارژ ، به بررسی دوره ای نیاز دارد؛ اما ساختار نوع اتمی به گونه ای است که نیاز به بررسی دوره ای ندارد.

عوامل خرابی باتری پژو پارس

موارد زیر از عمده ترین عوامل خرابی انواع باتری پژو پارس و سایر خودروها هستند:

نامرغوب بودن مواد اولیه به کار گرفته شده در تولید باتری ؛

کم و کیف رانندگی صاحب خودرو (باتری قطعه ای مصرفی است و ممکن است به دلیل استفاده زیاد یا نادرست، زودتر از موعد تمام یا خراب شود )

استفاده از امکانات جانبی مثل باندهای صوتی بدون در نظر گرفتن آمپر باتری ؛

عدم هماهنگی باتری با قطعات مرتبط مثل دینام ؛

و عدم عملکرد صحیح سیستم برق رسانی؛

اگر علاقه مند به مطالعه توضیحات بیشتری در این رابطه هستید، می توانید به مقاله « باتری دنا ، علائم و عوامل خرابی باتری در خودرو » مراجعه کنید.

برای ما بنویسید چه تدبیری برای بهبود کارایی باتری پژو پارس در فصل زمستان دارید؟ اگر به جز موارد بالا، نکته ی دیگری دارید که تجربه شخصی خودتان است، برای کالا یدکی و خوانندگانش از آن تجربه بنویسید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید