۴ روش برطرف کردن ارور های ماشین

ارور های ماشین

ارور های ماشین

خطا یا ارور های خودرو را نمیتوانید به چشم ببینید و حتما باید از یک دستگاه کامپیوتری استفاده کنید. فواید این ارور ها برای خودرو این است که شما بدون انکه از قسمت های مختلف ماشین بازدید کنید ، اشکالات کلی خودرو را به شما نمایش میدهد.

برای رفع کردن این خطا ها باید توسط یک دستگاه دیاگ شناسایی و بعد ان قطعه معیوب را تعویض کنید تا خطای دستگاه شما رفع شود.

هر یک از نشانه های پشت امپر یا دستگاه کامپیوتر سفری خودرو شما بیانگر این موضوع میباشد . مثلا اگر چراغ خطای باتری روشن باشد به این معناست که در باتری یا سیستم برق رسانی خودرو اشکالاتی به وجود امده است و باید سریعا اقدام به درست کردن قطعه معیوب کنید . در ادامه راهکار های مختلفی را برای تشخیص این موضوع ارائه خواهیم داد . پس باما همراه باشید .

ارور های ماشین
ارور های ماشین

شناسایی ارورهای ماشین با دیاگ

دیاگ دستگاهی است که به کامپیوتر یا همان ECU ماشین وصل می شود و اطلاعات موجود بر روی آن را به کامپیوتر یا تلفن همراه موردنظر ما می فرستد. اطلاعات موجود در کامپیوتر ماشین از سمت سنسورهایی فرستاده شده است که در سیستم های مختلف تعبیه شده اند سنسورهایی مثل سنسور دور موتور ، سنسور دمای هوا و سنسور دریچه گاز . این سنسورها اطلاعات لازم از وضعیت قسمت مربوطه ی خود را به ECU ماشین می فرستند.

اطلاعات ورودی به ECU در کسری از ثانیه پردازش و دستورات مناسب شرایط ماشین صادر می گردد. چنانچه هر یک از قسمت ها به وظایف خود به درستی عمل نکند، ارور صادر می شود. قطعا ترجمه ارورهای ماشین نیازمند این است که شما در مورد آنها بیشتر بدانید.

ارور های ماشین
ارور های ماشین

نحوه خواندن ارور های ماشین

ارور های ماشین ، ترکیبی از چند حرف و عدد هستند که در کنار هم قرار می گیرند و هر کدام نشان دهنده یک ایراد هستند.

نوعی از ارورهای ماشین که در میان متخصصان این صنعت، به کدها یا ارورهای عمومی شهرت دارند، در تمامی ماشین ها مشترک هستند و ایرادهای به وجود آمده در سیستم آلایندگی ماشین را اعلام می کنند. شاخصه ی این کدها این است که همیشه رقم دومشان، عدد صفر است.

منظور از سیستم آلایندگی ماشین تمامی قسمت هایی مثل سیستم جرقه زنی، سیستم خروج دود و سیستم کنترل بخار بنزین و روغن است که به نوعی در ایجاد احتراق و تولید آلایندگی نقش دارند.

نوع دیگر ارور های ماشین ، کدهایی هستند که مختص هر ماشین و تولیدکننده ی آن به کار می روند. این ارورها علاوه بر سیستم آلایندگی ، بروز ایراد در سایر قسمت ها و سیستم های ماشین را نیز اعلام می کنند. شاخصه ی بارز این ارورها، عدد یک در رقم دومشان است.

ارور های ماشین
ارور های ماشین

در دنیای امروز با وجود فناوری به کار گرفته در ساخت ماشین، تعداد ارور های ماشینمحدودیت خاصی ندارد و ماشین ها هر اندازه پیشرفته تر باشند، کامپیوترها و سنسورهای بیشتری داشته و در نتیجه هنگام بروز ایراد، ارورهای بیشتری نیز دارند. برخی از ماشین ها نزدیک به ۵۰ ارور دارند.

توجه داشته باشید تا زمانی که مشکلات ماشین برطرف نشوند، ارورهای ماشین باقی می مانند. اگر شما این ارورها را بدون رفع مشکل، پاک کنید، دوباره ظاهر می شوند.

04 4

انواع ارورهای ماشین

بالاتر گفتیم ارورهای ماشین که توسط دستگاه دیاگ رؤیت می شوند، کدهایی متشکل از حروف انگلیسی و اعداد هستند. معمولاً توسط شرکت های تولیدکننده و کارشناسانشان، لیستی از ارورهای ماشین تولیدی در آن شرکت تهیه شده و در اختیار نمایندگی ها قرار می گیرد تا در صورت بروز خطا، راحت تر کدخوانی کنند.

کدهای عمومی هم که قبلتر توسط انجمن مهندسان خودرو تهیه شده است. در تصویر زیر، تعدادی از ارورهای یکی از خودروهای بی ام دبلیو را می بینید.

ارور های ماشین
ارور های ماشین

ارورهای ماشین به چهار دسته تقسیم می شود:

ارورهای مربوط به سیستم انتقال قدرت که با حرف P مخفف کلمه Powertrain نشان داده می شوند. ارورهایی که با حرف P همراه می شوند، در یکی از سیستم های موتور، گیربکس و سیستم آلایندگی دچار مشکل شده اند؛

ارورهایی که مربوط به سیستم تهویه ، روشنایی و ایربگ ‌ها باشند با حرف B مخفف کلمه Body همراه می شوند؛

چنانچه ارورهایی ماشین مربوط به سیستم ترمز ضد قفل ، سیستم تعلیق و یا فرمان الکتریکی که مربوط به شاسی ماشین است، همراه باشند، حرف مورداستفاده، C است که از کلمه Chassis به معنای شاسی ماشین وام گرفته شده است؛

و در آخر، برای خطاهای مربوط به اتصالات و واحدهاب الکترونیکی نیز از حرف U استفاده می شود.

در ادامه با خواند تعدادی از این کدها بیشتر متوجه مفهوم مطلب فوق می شوید:

P0349 : نوسان در مدار سنسور موقعیت میل سوپاپ ( میل بادامک )

P0084 : کارکرد نادرست شیر برقی سوپاپ خروجی گاز

P0093  : نشتی بزرگ در سوخت رسانی

P0495 : کارکرد نادرست موتور فن رادیاتور (دور بالا)

P0168 P0168  : درجه حرارت بیش از حد سوخت

تاکنون چند بار از دستگاه دیاگ برای عیب یابی و بررسی ارورهای ماشین شما استفاده شده است؟ آیا علت مراجعه شما به تعمیرگاه و استفاده از دستگاه دیاگ، روشن شدن چراغ چک بود؟ بعد از رفع ایراد، چراغ چک خاموش شد؟ لطفاً اگر تجربه ای در این رابطه دارید، برای کالایدکی و خوانندگانش بنویسید.

3 دیدگاه برای “۴ روش برطرف کردن ارور های ماشین

  1. علی زین الدین گفته:

    سلام
    مطلب گذاشته شده در مورد روش برطرف کردن ارور های ماشین ، بسیار آموزنده بود
    ممنون از سایت خوبتون

  2. محمود اژه ای گفته:

    وقت بخیر
    در مورد مقاله ۴ روش برطرف کردن ارور های ماشین، آیا مطالب دیگری می شود در سایت قرار دهید ؟
    خیلی لذت بردم.
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید