هر چیزی که باید در مورد سنسور دنده عقب بدانید!

سنسور دنده عقب

سنسور دنده عقب برای اولین بار روی ماشین های سنگین پیاده سازی شد. به خاطر استقبال از این سیستم خودرو سازان به دنبال استفاده از این سیستم در خودرو های سواری بودند. در اوایل سنسور دنده عقب روی خودرو های لوکس به کار برده میشد.اما الان برای هر نوع ماشینی گذاشته میشود. این سیتم انواع مختلفی دارد و فقط به سپر عقب ختم نمیشود در زیر اینه ها ، در های خودرو و… جایگذاری میشود تا راننده از تمام نقات کور در رانندگی با خبر باشد. سنسور رانندگی در شهر های شلوغ را بسیار اسان میکند و شما میتوانید به راحتی در جای مختلف پارک کنید . در ادامه به بررسی بیشتر این نوع سیستم در خودرو های سواری میپردازیم . پس باما همراه باشید .

سنسور دنده عقب
سنسور دنده عقب

وظیفه سنسور پارک ، بررسی موقعیت مکانی خودرو و ارسال اطلاعات و هشدارهای لازم مثل میزان فاصله باقی مانده تا اجسام، به راننده است. پیام ارسالی از سوی سنسورهای پارک ، معمولاً به صورت هشدار صوتی است که در داخل کابین پخش می شود. اگر خودرو مجهز به مانیتور باشد، تصویر هم قابل رؤیت است، در غیر اینصورت، راننده با هشدارهای شنیداری اطلاعات لازم را کسب می کند.

سنسور دنده عقب
سنسور دنده عقب

سنسور دنده عقب چگونه کار می کند؟

به محض اینکه خودرو در حالت دنده عقب قرار می گیرد، حسگرهای پارک عقب فعال می شوند. با شروع حرکت به سمت عقب نیز هر سنسور تا شعاع چند متری خود را اسکن می کند. برخی از این سنسورها، علاوه بر اعلام موقعیت مکانی خودروی مربوطه و میزان فاصله اش با اجسام بیرونی، جهت و سرعت حرکت تمامی اجسام یا افرادی که در اطراف خودرو و در حال نزدیک شدن به آن هستند را نیز محاسبه می کنند. خاطرتان باشد که سنسور پارک سپر جلو زمانی فعال می شود که دنده ی شما در موقعیت حرکت رو به جلو قرار بگیرد.

سنسور دنده عقب
سنسور دنده عقب

همانطور که بالاتر گفته شد، عملکرد و میزان حساسیت این سنسورها بستگی زیادی به خودروی موردنظر دارد. با کمتر شدن فاصله بدنه خودرو با جسم خارجی، فاصله ارسال هشدارها کمتر و تعدادشان بیشتر می شود. توجه داشته باشید که بوق ممتد، نشانه این است که فاصله خودروی شما با جسم خارجی به کمتر از ۵۰ سانتی متر رسیده است.

نکته مهم: این سنسور در سرعت های بالا فایده ای برای شما ندارد، برای اینکه سنسورهای پارک فعال شوند باید سرعت شما حدوداً ۵ کیلومتر بر ساعت باشد.

نکته دیگری که نباید از آن غافل شد احتیاط کردن با وجود سنسور دنده عقب است. در موارد زیادی مشاهده شده است که راننده بی توجه به اطراف خود و با تکیه بر سیستم سنسور پارک با حیوان یا جسم متحرکی که یکباره حرکت کرده، برخورد کرده است.

سنسور دنده عقب
سنسور دنده عقب

انواع سنسور دنده عقب

سنسورهای دنده عقب دو نوع دارند: اولتراسونیک و الکترومغناطیسی. در اکثر خودروها از نوع اول استفاده می شود. طرز کار سنسور دنده عقب اولتراسونیک یا فراصوتی به این صورت است که فرکانس صوتی را از سوی خود به اطراف ماشین انتشار می دهد. بازتاب صدایی که از سوی اجسام به سمت گیرنده های صوتی سنسورها باز می گردد، اطلاعات لازم مثل فاصله شان با خودرو را در اختیار آنها می گذارد. سنسورهای اولتراسونیک به محض دریافت اطلاعات، پردازش آنها را شروع می کنند و فرمان لازم را به سیستم هشداردهنده داخل کابین خودرو ارسال می کنند.

سنسور دنده عقب
سنسور دنده عقب

سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی به گونه ای طراحی می شود که با ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف بدنه خودرو، اطلاعات لازم را به دست می آورد. به این ترتیب، با قرار گرفتن هر جسم یا فردی در میدان مغناطیسی سنسورهای الکترومغناطیسی ، اطلاعاتی به سمت پردازنده مرکزی سیستم سنسورها فرستاده می شود. بعد پردازش اطلاعات اگر نیاز باشد فرمان اعلام خطر صوتی یا تصویری صادر می شود؛ این فرآیند در کسری از ثانیه اتفاق می افتد.

بیشتر کارشناسان معتقدند سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی ، عملکرد بهتری نسبت به نوع اول آن یعنی اولتراسونیک دارد و البته گران تر هم هست. شرکت های خودروسازی متعددی مثل فیات و آئودی برای خودروهایشان از نوع الکترومغناطیسی استفاده می کنند.

سنسور دنده عقب
سنسور دنده عقب

آیا علاقه مند به نصب سنسور دنده عقب روی خودروی تان هستید؟

سنسور پارک یکی از امکانات جانبی ای است که امکان نصب آن بر روی هر خودرویی وجود دارد. در حال حاضر انواع مختلفی از این سنسورها در بازار وجود دارد که بسته به بودجه و سلیقه خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. تعداد سنسورهایی که روی سپر تعبیه می شوند، به انتخاب شما بستگی دارد. بسته های موجود از دو سنسور تا شش سنسور دارند. طبیعی است تعداد سنسورها که بیشتر باشد، وسعت محدوده تحت کنترل هم بیشتر می شود.

سنسور دنده عقب
سنسور دنده عقب

بهتر است نصب این سنسورها را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. به خاطر داشته باشید سنسوری که انتخاب می کنید، استاندارد بوده و برند شناخته شده ای داشته باشد.

سنسور دنده عقب
سنسور دنده عقب

چند نکته مهم درباره سنسور دنده عقب

سؤالات متداولی درباره این حسگر و کاربرد آن پرسیده می شود که ما در این قسمت به آن پاسخ می دهیم. قبل از هر چیز به نگرانی افرادی اشاره می کنیم که خودروی شان به صورت فابریک مجهز به سنسور دنده عقب نیست و این آپشن را به صورت دستی به آن اضافه کرده اند. بسیاری از آنها نگران شستشوی خودروی شان در کارواش هستند. اگر چنین افرادی را می شناسید، به آنها بگویید که می توانند خودروی شان را با خیال راحت به کارواش ببرند. سنسورهایی که روی سپر عقب نصب می شوند، در برابر تمامی عوامل خارجی مثل آب و خاک و تغییرات دمایی، مقاوم هستند.

سنسور دنده عقب
سنسور دنده عقب

برخی از افراد نگران زشت شدن ظاهر خودروی شان هستند. با وجود اینکه در اغلب فروشگاه های لوازم خودرو، دو رنگ سفید و مشکی سنسورها موجود است، ولی سنسور دنده عقب با رنگ های دیگر هست. فقط کمی بیشتر جستجو کنید.

اگر خودروی تان را تازه از شرکت تولیدکننده اش تحویل گرفته اید و نگران هستید که در صورت نصب سنسور بر روی آن از خدمات گارانتی منع شوید، می توانید از نمایندگی آن سؤال کنید؛ اما با توجه به این که اضافه شدن این حسگر، اختلالی را در عملکرد سیستم های مختلف خودروی شما وارد نمی کند، قاعدتاً نصب آن مانعی ندارد.

سنسور دنده عقب
سنسور دنده عقب

حالا که به عدم بروز اختلال در سیستم های مختلف خودرو پس از نصب سنسور دنده عقب اشاره کردیم، خوب است بدانید که اضافه شدن این آپشن برای باتری خودروی تان هم ضرری ندارد. برخلاف باندهای صوتی و لامپ های پر مصرفی که با اضافه شدنشان به خودرو، برق زیادی را از باتری دریافت می کنند و باعث بروز اختلال در سیستم برق رسانی می شوند، با نصب حسگر دنده عقب، مشکلی ایجاد نمی شود.

خودروی شما مجهز به سنسور دنده عقب است؟ اگر بله، بنویسید که تا به حال متوجه بروز اختلال در کارکرد این حسگر شده اید یا خیر؟ اگر تجربه یا نکته ای در مورد موضوع مورد بحث این مقاله دارید، لطفاً برای کالایدکی و خوانندگانش بنویسید.

1 دیدگاه برای “هر چیزی که باید در مورد سنسور دنده عقب بدانید!

  1. محمد گفته:

    سلام
    ماشین کوییک s صفر دارم متاسفانه سنسور عقبش کار نمیکنه بردم نمایندگی چند روز کار می‌کنه و قطع میشه لطفاً راهنمایی ام کنید. سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید