۴ علت بالا رفتن آمپر خودرو

4 علت بالا رفتن آمپر خودرو

علت بالا رفتن آمپر ماشین چیست؟

از سری مقالات کالا یدکی در دانستننی های خودرو به ۴ علت بالا رفتن آمپر خودرو  می پردازیم.

ابتدا باید مقداری درباره سیستم آب رادیاتور بدانید. رادیاتور در کنار موتور ماشین قرار داشته و وظیفه خنک کردن موتور ماشین را دارد. برای خنک کردن موتور ماشین، مقداری آب در رادیاتور به‌ صورت یک چرخه (سیستم) جریان دارد. آمپری که جلوی صندلی راننده قرار دارد و به “آمپر آب” معروف است، نشان‌دهنده دمای آبیست که در رادیاتور جریان دارد.

این نکته را به خاطر بسپارید که در بعضی موارد وقتی ماشین را روشن می‌کنید، آمپر آب چند درجه بالا می‌رود ولی پس از چند دقیقه به حالت معمولی برمی‌گردد و نشان می‌دهد که سیستم رادیاتور و آب داخل آن مشکلی ندارد. پس ابتدا مطمئن شوید که آمپر واقعاً بالا رفته، سپس راهکار‌های خنک‌کننده را بررسی کنید.

علت‌های بالا رفتن آمپر آب به شرح زیر است:

خراب شدن دماسنج رادیاتور (به اصطلاح “خراب شدن ترموستات”)

وجود هوا در چرخه رادیاتور (سیستم)

بسته شدن مجرا‌های عبور آب در رادیاتور

کثیف بودن شبکه رادیاتور

تنظیمات موتور ماشین

کم بودن روغن موتور ماشین یا کیفیت کم روغن ماشین

کثیفی بدنه موتور ماشین

خراب بودن فشنگی آب

انسداد خروجی یا لوله اگزوز

اشکال در فن رادیاتور، یا کثیفی بیش از حد فن رادیاتور

سفتی بیش از حد سوپاپ‌ها

معیوب بودن واتر پمپ (قطعه کوچکی که در بالای فن قرار دارد)

معیوب بودن چرخه کلی رادیاتور (اشکال در لوله‌ها یا محفظه پایین رادیاتور)

خراب بودن مدار الکترونیکی فن (البته در ماشین‌هایی مثل پیکان این مشکل به وجود نمی‌آید)

نشتی مخزن آب

کالیبر‌های ترمز که با موتور درگیر شده‌اند

گاهی پیشگیری از بالا رفتن آمپر ماشین به قدری پیش پا افتاده و آسان است که هر راننده ای از عهده حل و فصل آن بر می آید. با ما همراه باشید.

در زیر به ۴ نوع از علل بالارفتن آمپر خودرو می پردازیم.

4 علت بالا رفتن آمپر خودرو
۴ علت بالا رفتن آمپر خودرو

پیشگیری از بالا رفتن آمپر ماشین

مشکل بالا رفتن آمپر ماشین به راحتی قابل پیشگیری است، پس قبل ذکر هر نکته ای به مواردی اشاره می کنیم که در صورت رعایتشان هیچ وقت با مشکل بالا رفتن آمپر ماشین روبه رو نخواهید شد. توجه داشته باشید که بعد حرکت با خودروی تان، با وجود اطمینان از صحت عملکرد سیستم خنک کننده، نباید نسبت به آن بی توجه باشید. حین رانندگی، آمپر آب در صفحه پشت فرمان ، راهنمای مناسبی برای اطلاع از وضعیت دمای موتور ماشین است.

قبل از اینکه خودرو را روشن و حرکت کنید نیز موارد زیر را بررسی کنید

بررسی سطح آب و ضدیخ و تعویض به موقع آن را به تعویق نیاندازید. به صورت میانگین، خوب است هفته ای یک بار وضعیت مایع خنک کننده داخل رادیاتور بررسی شود. بر اساس توصیه کارشناسان، زمان تعویض ضد یخ، دو سالی یک بار است.

از صحت عملکرد فن ها اطمینان حاصل کنید؛

اتصالات و مجاری انتقال آب را چک کنید تا قبل از اینکه دیر شود، متوجه وجود نشتی در سیستم شوید؛

مطمئن شوید که درب رادیاتور ، مشکلی ندارد و به طور صحیح سر جای خود بسته شده است؛

توجه داشته باشید تمامی مراقبت های فوق در فصل گرما از اهمیت بیشتری برخوردار است. ممکن است با وجود رعایت نکات فوق و بررسی آنها مبنی بر عدم وجود مشکل، همچنان با مشکل بالا رفتن آمپر ماشین مواجه شوید. در چنین مواقعی باید مشکلاتی بررسی شوند که تشخیص بروز آنها در خودرو نیاز به بررسی تخصصی و کارشناسانه دارد و هر کسی از عهده آن بر نمی آید. در ادامه به مهمترین و اصلی ترین ایرادات تخصصی که مربوط سیستم خنک کننده است، اشاره می کنیم.

4 علت بالا رفتن آمپر خودرو
۴ علت بالا رفتن آمپر خودرو

عوامل اصلی بالا رفتن آمپر ماشین

قبل از ذکر ایراداتی  در خصوص علت بالا رفتن آمپر خودرو که باید توسط کارشناس خودرو تشخیص داده شود، ذکر یک مسئله الزامی است. متوجه باشید که هر یک از ایرادات ذیل در صورتی بروز می کند که شما در مورد مراقبت هایی که در بالا به آنها اشاره شد، کوتاهی کرده باشید. هیچ یک از مشکلات اساسی که برای خودرو به وجود می آیند، یکباره و بدون پیش زمینه قبلی رخ نمی دهند؛ به همین دلیل، پیشگیری و مراقبت در بالاترین سطح مقاله ما قرار می گیرد.

وجود هوا در دادیاتور خودرو  و علت بالا رفتن آمپر خودرو

ممکن است سیستم خنک کننده نیاز به هواگیری داشته باشد. وجود هوا در رادیاتور خودرو اجازه گردش صحیح و کافی این دو ماده خنک کننده را در این قسمت نمی دهد. دلیل بالا رفتن آمپر ماشین زودتر از موعد نیز وجود هوا در این سیستم است.

برخلاف تصور برخی، فارغ از دمای هوا و فصول، استفاده از ضدیخ به همراه آب کافی داخل رادیاتور در تمامی سال ضروری است.

وجود مواد زائد در رادیاتور و علت بالا رفتن آمپر خودرو

وجود مواد زائد در رادیاتور  و کثیف شدن نیز مانع گردش آب و مایع خنک کننده و بالا رفتن آمپر ماشین می شود. توجه داشته باشید که حین بررسی ظاهری رادیاتور، اگر چیزی بین پره های آن گیر کرده باشد، شما خیلی راحت متوجه می شوید؛ اما برای اطمینان از وجود رسوبات و مواد زائد داخل رادیاتور باید به افراد متخصص در این حوزه مراجعه کنید تا در صورت نیاز آن را از خودرو جدا و تمیز کند. فرآیند تمیزکاری رادیاتور را اصطلاحا سیخ زدن می گویند که در ابتدای متن هم به آن اشاره شد.

۴ علت بالا رفتن آمپر خودرو

قفل کردن ترموستات و علت بالا رفتن آمپر خودرو

قفل کردن ترموستات  یکی از مشکلاتی است که در صورت وجود رسوبات و ذرات معلق در سیستم خنک کننده و از دست دادن مایع خنک کننده داخل این سیستم بروز می کند. چنانچه بالا رفتن آمپر ماشین در حالی باشد که رادیاتور سرد است، ترموستات قفل کرده است و باید تعویض شود. چنانچه با تعویض ترموستات، مشکل برطرف نشد، باید به سراغ بررسی واترپمپ بروید.

با مطالعه مقاله «  واتر پمپ پراید ، علائم و عوامل خرابی آن را بشناسید » نکات مفیدی درباره این قطعه در سیستم خنک کننده خودرو به دست می آورید.

خرابی سر سیلندر و واشر سر سیلندر و علت بالا رفتن آمپر خودرو

خرابی سر سیلندر و واشر سر سیلندر  از عوامل اصلی بالا رفتن آمپر ماشین است. خروج بخار از اگزوز و ریپ زدن خودرو و بد کار کردن آن نیز نشانه هایی هستند که می توان نتیجه گرفت که عامل اصلی بالا رفتن آمپر ماشین، خرابی سر سیلندر یا واشر سر سیلندر است. به طور کلی، هر گاه موتور خودرو به هر دلیلی مثل خرابی ترموستات یا فن ها بیش از حد گرم شود، واشر سر سیلندر می سوزد.

اقدام لازم حین بالا رفتن آمپر ماشین

گاهی اوقات با بالا رفتن آمپر آب مواجه هستیم؛ در چنین مواقعی اولین کاری که باید بکنید، توقف کامل خودرو و خنک کردن آن است. گاهی اوقات هم ممکن است مشکل، پایین نیامدن آمپر ماشین باشد. یعنی با وجود اینکه خودرو را متوقف کرده اید و مدت زمانی هم از توقف شما می گذرد، همچنان آمپر بالاست. در چنین مواقعی اقدامات زیر را انجام دهید:

کاپوت را بازکنید. ممکن است داغ باشد، مراقب باشید؛

از روشن بودن فن ها مطمئن شوید، چنانچه خاموش بودند، کولر را روشن کنید تا فن ها با دور تند شروع به کار کند؛

کمی آب روی رادیاتور بریزید. حواستان باشد تا آب روی موتور نریزد؛ به دلیل حرارت بالایی که موتور خودرو در این شرایط دارد، ریختن آب بر روی آن باعث آسیب دیدن آن می شود.

آیا تاکنون با مشکل بالا رفتن آمپر ماشین مواجه شده اید؟ اولین اقدامی که انجام دادید، چه بوده است؟ اگر نکته یا تجربه ای در این خصوص دارید که بدان اشاره نشده است لطفاً برای کالا یدکی و خوانندگانش بنویسید.

1 دیدگاه برای “۴ علت بالا رفتن آمپر خودرو

  1. یوسفی گفته:

    سلامبا روشن شدن ماشین ۲۰۶ تیپ ۵ بنده چراغ چک روشن و خاموش میشود وفن با دور تند شروع بکار میکند وامپر اب بالا میرود تا خط قرمزبعد از چند ثانیه فن ادور تند به دور کند میرود وامپرپایین میاید ونرمال میشود واین کار دو باره تکرار میشود دیاک زدم علت را از سنسور اب نشان داد سنسور اب راتعویض کردم ولی نتیجه نگرفتم لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید