ویژگی روغن گیربکس پژو ۲۰۶ و بیان ۳ نکته

ویژگی روغن گیربکس پژو ۲۰۶

کار روغن گیربکس خودرو در چیست؟

در مجله کالا یدکی که از سری دانستنیهای خودرو است به ویژگی روغن گیربکس پژو ۲۰۶ و بیان ۳ نکته می پردازیم.

مهمترین تفاوت روغن گیربکس پژو ۲۰۶ دستی و اتوماتیک در گرانروی شان است. به میزان غلظت مایعات و مقاومتشان در برابر جاری شدن، گرانروی می گویند. روغن گیربکس پژو ۲۰۶ دستی گرانروی بالاتری نسبت به روغن گیربکس پژو ۲۰۶ اتوماتیک دارد. به طور کلی به دلیل تفاوت هایی که این دو سیستم گیربکس با هم دارند، ساختار و نوع روغنی که باید در آنها وجود داشته باشد نیز متفاوت است. گرانروی و دمای روغن با علامتی چون ۷۵W-80 مشخص می شود؛ بنابراین شما باید هنگام خرید به آن دقت داشته باشید. گرانروی روغن گیربکس پژو ۲۰۶ دستی برابر با ۷۵W-80 GL5 و برای نوع اتوماتیک این خودرو برابر با ATF 4HP20 است. ATF مخفف عبارت Automatic Transmission Fluid است.

نکته: توجه داشته باشید که برای تعویض روغن در نوع دستی به حدوداً دو لیتر و در نوع اتوماتیک به حدود شش لیتر روغن احتیاج دارید.

نکته: به دلیل متفاوت بودن نوع گیربکس اتوماتیک ممکن است عباراتی دیگری نیز روی برچسب قوطی روغن باشد؛ مثلاً برخی از خودروها از گیربکس CVT استفاده می کنند، روی قوطی شان علاوه بر کلمه ATF کلمه CVT هم درج شده است.

نکته: توجه داشته باشید که هرگز از روغن گیربکس خودرویی با جعبه دنده دستی برای خودرویی با جعبه دنده اتوماتیک و بالعکس استفاده نکنید. روغن گیربکس هر یک از این خودروها، ویژگی هایی مخصوص سیستم مربوط به خود دارند که ممکن است در سیستم گیربکس دیگر تأثیر منفی داشته باشد.

API روغن گیربگس پژو ۲۰۶

در ادامه ویژگی روغن گیربکس پژو ۲۰۶ :

حتماً کلمه API را روی قوطی های انواع روغن خودرو مشاهده کرده اید. این کلمه سه حرفی، مخفف عبارت انگلیسی American Petroleum Institute و معرف انجمن نفت آمریکا است. GL-1 تا GL-6 درجات مختلف شاخص API روغن هستند و نوشتن هر درجه، نشان دهنده ی سطح کیفی روغن از منظر انجمن نفت آمریکاست. سطح کیفی روغن گیربکس پژو ۲۰۶ باید GL-5 باشد.

با توجه به فناوری به کار رفته در ساخت خودروها و طراحی متفاوتی که هر کارخانه برای هر سری از خودروهایش دارد، تعمیر و نگهداری خودروها نیز در بسیاری از موارد با هم فرق دارد. قطعات مصرفی در خودرو مثل فیلتر و روغن جزو مواردی هستند که باید حتماً متناسب با سیستم مربوطه در خودرو استفاده شوند. به همین دلیل هم استانداردهای متعددی برای این نوع قطعات تعیین می‌شود که یکی از آنها API است.

شرکت سازنده روغن گیربکس ۲۰۶

بهتر است در میان موضوع ویژگی روغن گیربکس پژو ۲۰۶ به شرکت سازنده آن نیز اشاره کنیم.

برخی از خودروسازان، لوازم مصرفی خودروهایشان را خودشان تولید می کنند. چنانچه خودروی شما جزو محصولات این خودروسازان باشد، بهتر است روغن گیربکس پیشنهادی تولیدکننده را انتخاب کنید؛ در غیر این صورت به نکاتی که درباره انتخاب روغن گیربکس گفتیم، توجه داشته باشید. در ضمن، برخی از شرکت ها هم هستند که تأییدیه بسیاری از شرکت های خودروسازی را برای استفاده از محصولات خود دریافت کرده اند.

نکات لازم درباره انتخاب روغن گیربکس پژو ۲۰۶ را جدی بگیرید و روغن مناسب آن را بخرید. فراموش نکنید که استفاده از روغن گیربکس نامناسب، خیلی زود گیربکس خودروی شما را مستهلک و خراب می کند. انتخاب روغن گیربکس به روش غیراصولی و استفاده از آن در خودرو، یکی از مهم ترین دلایل خرابی سیستم گیربکس در خودروهاست. درست است که در دفترچه راهنمای همه خودروها اطلاعات لازم درباره انتخاب روغن گیربکسشان آورده شده است، اما شما در کالا یدکی هم می توانید مقالاتی را مربوط به روغن گیربکس مطالعه کنید و نکات کاربردی و مفیدی را به دست آورید. همچنین کالا یدکی  از نظرات شما در جهت بهبود مقالات خویش بهره می برد. نظرات خود را با در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید