تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای

تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای

ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای

ترمز یک قطعه ای است که از اول اختراع خودرو همراه خودرو بوده و هست. اما تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای در چیست ؟ در زمان اختراع خودرو از ترمز های هندلی استفاده میشد به طوری که شما باید با کشیدن یک سیم یا پدال دیسک ها رو یا رینک تایر درگیر میکردید تا خودرو متوقف شود اما این سیستم در مواقع بحرانی سرازیری و … جواب نمیداد ، بعد از گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی یک سیستم هیدرولیکی ساختن تا با کشیدن اهر هیدرولیک توسط پدال این سیستم مایع را بافشار بسیار زیاد به سیستم ترمز میفرستاد تا لنت با رینک با فشار بسیار زیاد روی هم ساییده شود و باعث توقف خودرو شود اما باز سیستم اشکال داشت ، همه این عوامل در یک محیط باز که هیچ گونه محفظه ای برای سیستم ترمز در نظر نگرفته بودن کارمیکرد و با هر بار باران و خیس شدن یا رفتن گل و خاک از کارمی افتاد ، این باگ توسط سیستم ترمز کاسه ای پوشانده شد و بهترین عملکرد را در هر شرایط اب و هوایی ارائه میکرد . در ادامه بیشتر به تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای میپردازیم. پس باما همراه باشید .

تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای در ساختار

در حال حاضر ترمزهای دیسکی را بیشتر از جنس سرامیک و کامپوزیت‌های کربنی می سازند تا علاوه بر بالا بردن مقاومت آنها در برابر گرما، از وزن آنها نیز بکاهند. قبل تر، ترمزهای دیسکی مثل ترمزهای کاسه ای ، از جنس چدن ساخته می شدند. ناگفته نماند قطعات و قسمت های مختلف تشکیل دهنده ی ترمزهای دیسکی ، از مواد متفاوتی مثل فلز و پلاستیک هم ساخته می شوند؛ با این حال، مهم ترین قسمت ترمزهای دیسکی که با لنت ها در تماس است و بیشتر داغ می شود، دیسک ترمز است که بیشتر در ساخت آن به جای چدن از سرامیک استفاده می شود.

ترمز دیسکی نسبت به ترمز کاسه ای ساختار پیچیده تری دارد؛ به همین علت هم وزن آن بیشتر است. از طرفی، جنس مواد اولیه ترمزهای دیسکی و نوع طراحی شان باعث گردش هوا و دیرتر گرم شدن سیستم ترمز شده و کارایی آن را افزایش می دهد. تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای در ساختار باعث می شود که تعویض نوع کاسه ای ، آسان تر و ساده تر از نوع دیسکی باشد.

تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای
تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای

تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای در عملکرد

با فشردن پدال ترمز توسط راننده، نیروی محرکی به سیستم هیدرولیک خودرو وارد می شود. با انتقال فشار از سوی سیستم هیدرولیک، کالیپرهای ترمز پر از روغن ترمز می شوند. کالیپرها مجموعه قطعات فلزی شبیه به پیچی هستند که روی سیلندر ترمز تعبیه می شوند. در کالیپر ترمز ، پیستونی وجود دارد تا فشار ایجاد شده پشت هر لنت را تقویت کرده و آنها را با تمام قوا به سمت دیسک هل بدهد. تصور همه ما این است که با فشردن پدال ترمز، سیمی چون افسار اسب کشیده می شود و خودرو از حرکت باز می ایستد؛ اما تمامی این مراحل به قدری سریع انجام می شود که شما وقفه ای را حس نمی کنید. این نوع فرآیند ترمزگیری ، مربوط به سیستم ترمز دیسکی است.

تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای
تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای

مهم ترین تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای هنگام فرآیند ترمزگیری این است که به جای فشرده شدن لنت ها به دیسک توسط کالیپر ترمز در نوع دیسکی، کفشک ها توسط فشار روغن سیلندر به کاسه نزدیک می شوند. کفشک ترمز به دو قطعه ای می گویند که با کمک دو فنر به کاسه ترمز نزدیک شده و مانع حرکت آن می شوند.

با توجه به آنچه گفته شد، کمی دشوار است که عملکرد یکی از این ترمزها را بهتر از دیگری معرفی کنیم. با وجود اینکه سالهای زیادی از طراحی سیستم ترمز کاسه ای می گذرد و فناوری به کار رفته در نوع دیسکی به روزتر از آن است، نمی توان گفت عملکرد کدام یک از دیگری بهتر است. اگر دقت داشته باشید، بسیاری از خودروهای امروزی به هر دو نوع این ترمزها مجهز هستند و کارایی لازم و مناسب را هم دارند؛ پس قطعاً به وجود هر دو نوع ترمز در خودروها نیاز است. در این خودروها معمولاً نوع کاسه ای در محور عقب استفاده می شود.

تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای
تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای

تنها نکته ای که درباره تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای در نوع عملکرد باید عنوان کرد، این است که فناوری به کار گرفته شده در طراحی ترمزهای دیسکی به گونه ای است که نسبت به نوع کاسه ای، کارایی بهتری دارند. هر قدر فشار وارده به لنت ها یا کفشک ها بیشتر باشد، نگه داشتن دیسک ترمز با قدرت بیشتر و زمان کمتری امکان پذیر خواهد بود. امکان افزایش پیستون در ترمز نوع دیسکی، باعث می شود که بتوان حساب بیشتری روی این مدل نسبت به مدل کاسه ای باز کرد. دلیل استفاده از نوع دیسکی در چرخ های جلو و نوع کاسه ای در چرخ های عقب نیز همین نوع عملکردشان است؛ محور عقبی خودرو فشار کمتری را متحمل می شود و بیشترین نقش در فرآیند ترمزگیری ، متوجه چرخ های جلویی است.

تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای در هزینه ها

به طور کلی نگهداری ترمز کاسه ای ساده تر و تعمیر آن ارزان تر از ترمز دیسکی است. همچنین اگر شما با افراد کارشناس در این حوزه صحبت کنید، متوجه می شوید که تعویض ترمز دیسکی ، وقت گیر تر از تعویض ترمز کاسه ای است. نوع ساختار این دو نوع سیستم ترمز به گونه ای است که باعث به وجود آمدن این تفاوت ها می شود.

تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای
تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای

بنا بر آنچه گفتیم، مزیت های ترمزهای دیسکی، مقاومت در برابر گرما و قدرت بالای ترمزگیری شان است. بررسی و بازبینی راحت این ترمزها جزو دیگر مزیت هایشان است. باز و بست راحت، هزینه پایین تعمیرات، قیمت ارزان و وزن پایین جزو مزیت های ترمزهای کاسه ای است.

با توجه به آنچه درباره تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای خواندید، کدام یک سیستم ترمز بهتری است؟ خودروی شما چیست و از کدام نوع ترمز بهره می برد؟ آیا از عملکرد آن رضایت دارید؟ لطفاً به این سؤال ها پاسخ دهید و برای کالایدکی بنویسید به نظر شما کدام سیستم ترمز بر دیگری ارجحیت دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید