انتخاب بهترین باتری خودرو با بیان ۹ نکته اساسی

انتخاب بهترین باتری خودرو

باتری مناسب با خودرو از نظر آمپر، ابعاد و نوع

از سری دانستنیهای خودرو به انتخاب بهترین باتری خودرو  در کالا یدکی می پردازیم.

باتری مناسب ، باتری ای است که آمپر آن با آمپر دینام خودروی شما همخوانی داشته باشد. شما در خودرویی که دینام آن ۷۰ آمپری است، نمی توانید از باطری ۷۴ آمپری استفاده کنید. وظیفه دینام، شارژ باتری است؛ پس اگر توان دینام پایین تر از توان باطری باشد، طبعا شارژ باتری به صورت ناقص انجام شده و سیستم برق رسانی با مشکلی جدی مواجه خواهد شد.

ابعاد باتری خریداری شده باید با ابعاد جایگاهش در زیر کاپوت، هماهنگ باشد تا به درستی در جای خود قرار بگیرد. برای مثال حداکثر فضایی که برای جعبه باتری سمند زیر کاپوت جلوی آن تعبیه می شود، ۱۹*۱۸*۲۸ سانتی متر است. اگر خودروی شما سمند است، می توانید مقاله « باتری سمند و نکاتی طلایی در مورد انتخاب آن! » را مطالعه کنید و اطلاعات مفیدی در این باره به دست آورید.

منظور از نوع باطری ، ساختار آن است. ساختار بعضی از باطری ها به گونه ای است که نیاز به بررسی دوره ای دارند؛ به این نوع، باطری های اسید شارژ گفته می شود. این باطری ها فساد خود را به مرور زمان بروز می دهد. نوع دیگر، باطری سیلدی یا اتمی است که در طول استفاده از آن، نیاز به بررسی نیست و برخلاف باتری های اسید شارژ یکباره تمام می شوند و خودرو از حرکت باز می ایستد.

شرکت های خودروسازی، باطری مناسب خودروهایشان را روی آن قرار می دهند و معمولاً در دفترچه راهنمای آن هم به تمامی موارد فوق اشاره دارند تا بعد از اتمام باطری فابریک، باطری مناسب آن خودرو انتخاب شود. نکته ای که به هیچ وجه نباید از آن غافل شد، توجه به استانداردها و اصولی برای خریدن باتری است که معمولاً به تجربه افراد و راهنمایی کارشناسان بازمی گردد و در دفترچه راهنما نیامده است. در ادامه به این استانداردها اشاره می کنیم.

انتخاب بهترین باتری خودرو
انتخاب بهترین باتری خودرو

مشخصات ظاهری باتری در انتخاب بهترین باتری خودرو

قبل از خرید باتری باید ظاهر آن را چک کنید. هرگونه ترک، تو رفتگی یا برجستگی روی بدنه آن مشاهده کردید، باطری را نخرید. باید بدنه باطری کاملاً سالم و سر باتری ها، بدون زائده و صیقلی باشند. اگر انتخاب شما باطری اسید شارژ است، سر باتری ها را هم باز و بررسی کنید. میزان مایع ( الکترولیت ) موجود در باتری اسید شارژ همانطور که بالاتر هم گفته شد، بسیار اهمیت دارد. کم شدن سطح مایع داخل آن به معنی نشت آن به بیرون یا گذشتن از تاریخ مصرفش است.

تاریخ مصرف باتری در انتخاب بهترین باتری خودرو

به خاطر بسپارید، فاصله تاریخ تولید تا تاریخ نصب این قطعه هر قدر کمتر باشد، بهتر است. باطری ای که بیشتر از یک سال از تاریخ تولید آن گذشته باشد، باطری مناسبی برای خودروی شما نیست؛ بنابراین با وجود اصرارها و تأکیدهای فروشنده مبنی بر سلامت و کیفیت این قطعه مصرفی، از خرید آن منصرف شوید. فراموش نکنید شما به دنبال خرید قطعه ای هستید که ساختار شیمیایی دارد و ممکن است بر اثر تغییر دما و فعل و انفعالات شیمیایی، با کاهش کیفیت همراه شده و به طبع افت عملکرد داشته باشد.

کشور تولیدکننده باتری

قیمت باتری تولید شده در کشورهای مختلف، متفاوت است؛ چنانچه فروشنده توضیحاتی درباره باتری داد، می توانید برای اطمینان از صحت و سقم آنها، بدنه باطری را چک کنید. تاریخ تولید، انقضا و نام کشور تولید کننده، سه ویژگی حک شده روی بدنه یا قسمت دیگری از باتری هستند. به خاطر داشته باشید که این اطلاعات باید حتماً به صورت مستقیم روی باتری، حک شده باشند و وجود برچسب و اتیکت فاقد اعتبار است.

انتخاب بهترین باتری خودرو
انتخاب بهترین باتری خودرو

تست کیفیت استاندارد باتری و انتخاب بهترین باتری خودرو

حین خرید باتری از فروشنده، کارتی با عنوان « برگ سبز باتری » یا کارت ضمانت نامه درخواست کنید. آنها موظف هستند این برگه را در اختیار شما بگذارند. در صورت امتناع از ارائه این برگه، باتری موردنظر معتبر نیست؛ چرا که هر قطعه ای برای ورود به بازار نیاز به مجوز دارد.

« تست کیفیت استاندارد ایران » نشانی است که توسط « شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران » تحت آزمایشات مختلفی به کالاهای استاندارد اعطا می شود. اگر باطری ای که انتخاب می کنید دارای این نشان نباشد، به این معناست که مورد تائید این شرکت نیست؛ پس استاندارد، قانونی و با کیفیت بودن این محصول هم معلوم نیست و بنابراین خدمات پس از فروشی هم در کار نخواهد بود.

اگر باتری ای که انتخاب می کنید، شرایط فوق را داشته باشد، نگرانی هایی مثل نامرغوب بودن مواد اولیه تا حد زیادی مرتفع می شود و باطری خودروی شما شرایط لازم را برای کارکرد مناسب دارد.

بحث بعدی، عملکرد باتری در خودرو است که نیمی از آن به باتری و نیمی دیگر به شرایط خودروی شما بستگی دارد. در ادامه، به ویژگی هایی در خودرو که روی عملکرد باطری تأثیر مستقیم دارند، اشاره می کنیم.

انتخاب بهترین باتری خودرو

عدم هماهنگی باتری با سایر قطعات خودرو

عدم هماهنگی این قطعه با قسمت های دیگر سیستم برق رسانی مثل دینام و تسمه دینام، باعث افت عملکرد و خرابی زودرس آن می شود. مهم ترین نکته ای که باید در این مورد رعایت شود تا شاهد عملکرد مناسبی از باطری باشیم، هماهنگی آمپر آن با آمپر دینام خودرو است.

منظور از سیستم برق رسانی خودرو، بست ها، فیوزها، اتصالات، سیم کشی ها، دینام، تسمه دینام، استارتر و شمع ها است.

استفاده از امکانات جانبی در خودرو

در حال حاضر بیشتر خودروها به امکانات جانبی مختلفی مجهز هستند. وقتی امکانات به صورت فابریک و در کارخانه روی خودروها نصب می شوند، بررسی عملکرد سیستم برق رسانی بر عهده شرکت است و باید متناسب با امکانات برقی خودرو، از منابع تأمین برق مناسب استفاده کند. چنانچه شما بر حسب سلیقه شخصی تان تصمیم بگیرید امکانات جدیدی به خودروی تان اضافه کنید، خودتان هم باید مراقب عملکرد باتری و هماهنگی آن با سایر قسمت ها باشید.

اضافه کردن امکاناتی چون لامپ های پر نور و چشمک زن و باندهایی که قابلیت های صوتی را چند برابر می کنند و برای کار کردن نیاز به برق دارند، مستلزم وجود باتری با آمپر مناسب است.

انتخاب بهترین باتری خودرو
انتخاب بهترین باتری خودرو

شرایط آب و هوایی و انتخاب بهترین باتری خودرو

گرمای بیش از حد، یکی از عوامل اصلی خرابی باطری ها است. باطری خودروهایی که در مناطق گرمسیر تردد می کنند، به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی که در ساختارشان رخ می دهد، زودتر از موعد شارژ شده و زودتر از موعد خراب می شوند. روشن بودن دائمی کولر هم این قطعه را مستهلک تر می کند.

از تأثیر مخرب هوای خیلی سرد بر عملکرد باطری نیز نباید غافل شد. در روزهایی که درجه دمای هوا پایین است، سرعت واکنش های شیمیایی داخل باطری به شدت کاهش می یابد؛ به همین دلیل هم در فصل زمستان خودرو دیرتر روشن می شود. خودروهایی که در مناطق سردسیر تردد می کنند، معمولاً زودتر از موعد خالی یا خراب می شوند.

میزان رانندگی

در طول ۲۴ ساعت ممکن است شما خودروی تان را استارت هم نزنید، در مقابل فرد دیگری باشد که در همین زمان، با خودرویش بیش از ده ساعت رانندگی کند. باطری قطعه ای مصرفی است؛ بنابراین هر چقدر بیشتر استفاده شود، زودتر تمام می شود. به طور کلی، در بهترین شرایط، عمر باطری سه سال است.

نگهداری باتری خودرو

حین به کارگیری این قطعه در خودرو باید به فکر مراقبت های دوره ای از آن نیز باشید. در ادامه نکاتی را بیان می کنیم که موجب افزایش کارایی و عمر این قطعه می شوند:

استفاده از محافظ هایی که عایق خوبی در برابر سرما، گرما و گرد و غبار هستند؛

مراقبت های دوره ای و چک کردن سطح مایع داخل باطری های اسید شارژ تا در صورت نیاز، به آن مایع اضافه گردد؛

بررسی اتصالات و بست ها تا در صورت وجود نارسایی و قطعی، مشکل برطرف شود؛

اطمینان از صحت عملکرد تسمه دینام؛ چرا که در صورت شل یا سفت بودن تسمه، باطری فشار مضاعفی را متحمل می شود؛

تمیزکاری باطری و برطرف کردن مواد زائدی که در اطراف سر باطری ها جمع می شوند؛

در مقاله «  فوت و فن تمیزکاری سولفاته سر باتری ماشین چیست؟ » در مورد تمیزکاری باطری مفصلاً توضیح داده ایم.

هر سؤالی در مورد انتخاب باطری مناسب خودروی تان دارید، از ما بپرسید.

کارشناسان کالا یدکی آماده ی پاسخگویی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید