۳ نکته در مورد بهترین روغن گیربکس برلیانس

بهترین روغن گیربکس برلیانس

روغن گیربکس و کاربرد آن

در این سری از مجموعه دانستنیهای خودرو شما را با بهترین روغن گیربکس برلیانس آشنا می کنیم.

در گیربکس های دستی معمولا روغن کیفیت خود را از دست نمی دهد بلکه دچار آلودگی می شود. این آلودگی ناشی از مستهلک شدن دنده ها و برینگ ها است در نتیجه ذرات کوچک فلزی وارد روغن گیربکس می شوند. همانطور که می دانید ذرات میکروسکوپی فلزی درون روغن باعث می شوند که روغن کاری دچار اختلال شود و روغن نتواند کار خود را به درستی انجام دهد. بنابراین اگر روغن گیربکس را تعویض نکنید باعث کاهش شدید عمر گیربکس دستی شما خواهد شد.

در گیربکس های اتوماتیک به دلیل حرارت بالاتری که وجود دارد روغن کیفیت خود را نیز از دست می دهد و خراب می شود. همچنین مانند گیربکس های دستی، روغن گیربکس های خودکار نیز آلوده می شود. کثیف شدن روغن گیربکس اتوماتیک می تواند باعث آسیب دیدن قطعات داخلی گیربکس است.

اگر روغن گیربکس را تعویض نکنیم چه می شود؟

در صورت تعویض نکردن به موقع روغن گیربکس، روغن کثیف و خراب می تواند شروع به آسیب زدن به قطعات داخلی گیربکس کند. این مساله روی طول عمر گیربکس تاثیر بسیار بدی دارد و معمولا از نظر مالی بسیار گران تمام می شود. بنابراین باید بدانید که تعویض به موقع روغن گیربکس در حقیقت نوعی سرمایه گذاری مطمئن روی خودرو است.

مقاله ی امروز کالا یدکی ، نکات مهمی را درباره انتخاب روغن گیربکس مناسب برلیانس در اختیار شما می گذارد.

بهترین روغن گیربکس برلیانس
بهترین روغن گیربکس برلیانس

چرا باید برای انتخاب روغن گیربکس برلیانس ، به نوع گیربکس توجه کنیم؟

استفاده از روغن گیربکسی که هماهنگی لازم با جعبه دنده را ندارد، در حکم نریختن روغن گیربکس داخل جعبه دنده است. شاید روزهای اولی که خودروی تان را با روغن غیراستاندارد به حرکت در می آورید، متوجه تغییر محسوسی نشوید؛ ولی طولی نخواهد کشید که صداهای غیر طبیعی ای که از سمت گیربکس به گوش می رسد، توجهتان را به خود جلب خواهد کرد

عملکرد اصلی جعبه دنده برای همه ی ما روشن است؛ با این حال جعبه دنده های خودروهای مختلف واجد تفاوتهایی در فرآیند تعویض دنده است که در نوع دستی توسط راننده و در نوع اتوماتیک توسط خود سیستم گیربکس صورت می گیرد؛ عملکرد این دو سیستم به گونه ای است که شما نمی توانید برای هر دو نوع از روغن گیربکس یکسانی استفاده کنید.

به روغن گیربکس دستی، MTF مخفف کلمه Manual Transmission Fluid و به روغن گیربکس اتوماتیک ، ATF مخفف کلمه Automatic Transmission Fluid نیز گفته می شود. در ادامه به تفاوت عملکرد این دو دسته گیربکس و دلایل استفاده از روغن های متفاوت در آنها می پردازیم.

گرانروی روغن گیربکس برلیانس در انتخاب بهترین روغن گیربکس برلیانس

دستی: دنده ها و چرخ دنده ها، قطعات فلزی ای هستند که گردششان به دور خود و یکدیگر باعث تعویض دنده می شود. روغن گیربکس برلیانس دستی ، باید از ساییدگی این قطعات فلزی به هم کم کند و باعث جابه جایی هر چه روان تر آنها شود. مهم ترین ویژگی روغن گیربکس برلیانس که این دو نتیجه را حاصل می کند، غلظت بالای آن است. غلظت یا همان گرانروی روغن گیربکس باید به اندازه ای باشد که مانع برخورد ضربه ای قطعات به هم شود و اصطکاک به وجود آمده میان دنده ها را به حداقل برساند.

نکته ای که در مورد این روغن نباید فراموش کرد، مقاومت آن در برابر فشارهای وارده از طرف دنده هاست. به بیان دیگر، اگر غلظت روغن گیربکس برلیانس دستی، مناسب نباشد، نمی تواند فاصله ی لازم در بین دنده ها را ایجاد کند. شنیدن صداهای غیرطبیعی و تعویض دشوار دنده ها هنگام فساد یا کم شدن روغن گیربکس ها نیز به همین دلیل است.

اتوماتیک: روغن گیربکس برلیانس اتوماتیک برعکس نوع دستی، نیازی به گرانروی بالا ندارد. عملکرد این جعبه دنده به گونه ای است که به غوطه ور شدن قطعات خود در روغن نیاز دارد؛ بنابراین روغن گیربکس باید رقیق تر باشد تا به راحتی جابه جا شود. به طور کلی می توان مهم ترین ویژگی روغن گیربکس برلیانس اتوماتیک را عدم مقاومت در برابر جابه جایی معرفی کرد.

نکته: عدم مقاومت در برابر جابه جایی به این معنا نیست که این روغن کاملاً رقیق است؛ در واقع نسبت به نوع دستی، غلظت پایین تری دارد.

روغن گیربکس چیست؟وزمان تعویض روغن گیربکس
بهترین روغن گیربکس برلیانس

بهترین روغن گیربکس برلیانس و مقاومت در برابر دمای روغن گیربکس برلیانس

دستی: سیستم جعبه دنده ی دستی از دو میله و مجموعه ای از دنده های کوچک و بزرگ تشکیل می شود. جابه جایی و به اصطلاح درگیر شدن این قطعات با هم و اصطکاک حاصل از تعویض دنده و افزایش یا کاهش سرعت، باعث تولید گرمای زیادی می شود. دلیل این که در تولید روغن گیربکس برلیانس و سایر خودروها به نقطه جوش آن اهمیت زیادی می دهند نیز همین است. داغ شدن بیش از حد سطح دنده ها صدمات جدی را به بار می آورد؛ به همین دلیل، روغن گیربکس برلیانس ، وظیفه ی دریافت حرارت از دنده ها و نگه داری آن را در خود نیز دارد.

اتوماتیک: نقطه جوش روغن گیربکس برلیانس اتوماتیک نسبت به روغن گیربکس نوع دستی پایین تر است. به گفته کارشناسان، عملکرد روغن گیربکس اتوماتیک ، شبیه به ضد یخ است. به بیان دیگر، به همان میزان که این مایع باید خاصیت روان کنندگی داشته باشد، می بایست خاصیت خنک کنندگی هم داشته باشد.

ویژگی دیگری که مخصوص روغن گیربکس های اتوماتیک است، مقاومت در برابر تشکیل کف و حباب است. کف کردن روغن گیربکس و وجود هوا در آن موجب کاهش قدرت لازم برای انتقال قدرت به دنده ها و در نتیجه ضعف عملکرد این سیستم می شود.

امیدواریم بعد از مطالعه ی نوشتار فوق، برای خرید روغن گیربکس برلیانس توجه ویژه ای به گرانروی و مقاومت آن در برابر دما داشته باشید و روغنی مناسب سیستم گیربکس خودروی تان برگزینید. با توجه به آنچه که گفتیم و توصیه دفترچه راهنمای این خودرو، روغن گیربکس مناسب آن به شرح زیر است:

روغن گیربکس برلیانس دستی: SAE 75W-90

روغن گیربکس برلیانس اتوماتیک: ATF SP III

مجموعه ی اعداد و حروفی که برای نام روغن گیربکس در کنار هم قرار می گیرند، نشان دهنده ی میزان مقاومت روغن مربوطه در برابر دما و شرایط مختلف آب و هوایی و درجه غلظت آن است.

توجه داشته باشید که بهتر است برای تعویض روغن گیربکس برلیانس دستی بعد از ۳۰۰۰ کیلومتر کارکرد موتور و برای تعویض روغن گیربکس برلیانس اتوماتیک بعد از ۴۰۰۰ کیلومتر کارکرد موتور، اقدام کنید.

آیا تا به حال صدای غیرعادی از سمت گیربکس خودروی تان شنیده اید؟ عکس العمل شما چه بوده است؟ اگر برلیانس دارید، لطفا بنویسید روغن گیربکس برلیانس شما چیست؟ اگر در مورد خرید آن نکاتی دارید که به دارندگان این خودرو کمک می کند، لطفاً همین جا بنویسید تا به مقاله اضافه شود. ;کالا یدکی از نظرات و تجربیات شما در جهت بهبود مقالات خویش بهره می برد.

بهترین روغن گیربکس برلیانس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید