نکات مهم در شستشوی موتور خودرو

شستشوی موتور خودرو

شستشوی موتور خودرو یک کار کاملا تخصصی میباشد. اول از همه چیز باید دقت کافی برای این کار را داشته باشید، دوم اینکه با صبر و حوصله کافی این کار را انجام بدید. برای خیلی از افراد پیش امده است که بدون دانش و مهارت و مطالعه در باره شستشوی موتور خودرو اقدام به این کار کردند و صدمات جبران ناپذیری را به خودرو وارد کرده اند. زیر کاپوت ماشین ۵۰ % از اجزای ماشین قرار گرفته است ، از موتور خودرو گرفته تا باتری ، رادیات و گیربکس خودرو اگر عمل شستشو به خوبی انجام نشود به این قطعات اسیب وارد میشود. با مطالعه نوشتار ذیل، پاسخ سؤال های زیادی را درباره شستشوی موتور می گیرید.

شستشوی موتور خودرو
شستشوی موتور خودرو

چرا باید شستشوی موتور خودرو انجام شود؟

افراد زیادی هستند که با شستشوی موتور خودرو مخالف اند و آن را کاری بیهوده می دانند. نمی توان دلایل آنها مبنی بر خیس شدن برخی از قطعات حساس و الکترونیکی و تشکیل رسوبات در آنها را نادیده گرفت، اما اگر کارشناس خودروی تان از شما بخواهد برای بازبینی دقیق تر و تعمیر موتور، این کار را انجام دهید، آیا باز هم ممانعت می کنید؟ این آلودگی ها باعث پنهان شدن ترک یا خوردگی های احتمالی می شود. گاهی اوقات این مواد زائد باعث پر شدن منافذ مخرب می شوند؛ با شستشوی موتور ، شما خیلی راحت تر متوجه وجود قسمتی که محل بروز نشتی است، می شوید.

یکی از دلایل توصیه به شستشوی موتور خودرو ، تأثیر مثبتی است که این کار بر روی تعدیل دمای سیستم موتور می گذارد. چنان که می دانیم، قسمتهای روغنی موتور خودرو به مرور زمان، گرد و غبار می گیرد. تجمع دوده، گرد و غبار و روغن، باعث افزایش دمای موتور در بازه ی زمانی کوتاه تر و نیز دیرتر سرد شدن آن نسبت به هنگامی که موتور، تمیز و عاری از آلودگی است، می شود.

از این روست که تعمیرکاران توصیه می کنند که هر از گاهی به شستشوی خودرو مبادرت ورزید.

در روزهای بارانی موتور خودروی تان را نشویید!

انتخاب زمان و مکان مناسب برای شستشوی موتور را از یاد نبرید. برای مثال، روزی بارانی که رطوبت هوا به درجه ی قابل توجهی هم رسیده است، زمان مناسبی برای شستشوی موتور نیست. بهتر است به دلیل تماس آب با اتصالات و سیستم برقی خودرو حین شستشوی موتور، این کار را به زمان دیگری موکول کنید تا قسمت های مختلف موتور، زودتر خشک شوند. البته در حال حاضر، دستگاه هایی مثل پمپ باد وجود دارد؛ اما شستشو در روز آفتابی، کار عاقلانه تری است. همین طور، زمانی که موتور خودرو داغ است، دست نگه دارید تا کاملاً خنک شود. تغییر دمای ناگهانی، به قطعات آسیب می رسانند.

شستشوی موتور خودرو
شستشوی موتور خودرو

مراحل شستشوی موتور

اگر از رعایت تمامی نکات فوق، اطمینان دارید، می توانید برای شستشوی موتور خودروی تان اقدام کنید. قبل از شروع، در نظر داشته باشید که در حال حاضر مواد چربی زدا و اسپری های مخصوصی وجود دارد که می توان به جای آب و مواد شوینده از آنها استفاده کرد. اسپری ها به اندازه ی کافی قوی هستند که نیازی به آب نباشد؛ فقط باید حواستان باشد که مخصوص همین کار باشد تا باعث خوردگی و پاک شدن بدنه و رنگ قسمت های مختلف نشود. همچنین اسپری نباید چرب باشد تا ذرات معلق در هوا و دوده ها را به خود جذب نکند. شستشوی موتور با دستگاه بخار شوی نیز امکان پذیر است.

شستشوی موتور خودرو
شستشوی موتور خودرو

چنانچه خودتان برای شستشو اقدام می کنید، نکات زیر را رعایت کنید:

قسمت هایی که خودتان به عنوان محافظ و روکش اضافه کرده اید را جدا کنید، مثل محافظ باتری و کاور موتور؛

بهتر است باتری کاملاً از خودرو خارج شود؛ اما اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، اتصالات آن را جدا کنید؛

تا جای ممکن، سنسورها، سوکت ها و سایر قسمت های الکترونیکی را با نایلون، روکش کنید تا خیس نشوند. بهتر است مجراهای ورودی هوای موتور هم پوشیده شوند؛

شستشوی موتور خودرو
شستشوی موتور خودرو

با اسپری مخصوص شستشوی موتور ، قسمت هایی را که چربی و گرد و غبار دارند، تمیز کنید تا نیاز کمتری به استفاده از آب و کف باشد؛

کف سابی کنید و بعد از اینکه از تمیز شدن همه قسمت ها مطمئن شدید، از مرحله ی آبکشی به سرعت عبور کنید. برخی از قسمت های خودرو مثل بلبرینگ ها نیاز به گریس کاری دارند. استفاده ی طولانی مدت از مواد شوینده و آب برای این قسمت ها که نباید چربی خود را از دست بدهند، زیان آور است؛

شستشوی موتور خودرو
شستشوی موتور خودرو

به خاطر بسپارید که شستشوی موتور از قسمت پشتی شروع شود؛

خشک کردن با پمپ باد بهتر از خشک کردن با دستمال است؛ باعث می شود تمامی قسمت های داخلی هم کاملاً خشک شوند.

شستشوی موتور خودرو
شستشوی موتور خودرو

اگر تا به حال با کمک روش های دیگری موتور خودروی تان را شسته اید، از تجربه خود برای ما بنویسید. تاکنون از اسپری مخصوص شستشوی موتور استفاده کرده اید؟ چنانچه از عملکرد آن رضایت دارید، نام و برندش را اینجا بنویسید تا خوانندگان کالایدکی  نیز از توصیه ی شما بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید