۵ عامل خرابی روغن گیربکس دنا پلاس

5 عامل خرابی روغن گیربکس دنا پلاس

روغن گیربکس چیست؟

از سری دانستیهای خودرو شما را با ۵ عامل خرابی روغن گیربکس دنا پلاس در کالا یدکی آشنا می کنیم.

در گیربکس های دستی معمولا روغن کیفیت خود را از دست نمی دهد بلکه دچار آلودگی می شود. این آلودگی ناشی از مستهلک شدن دنده ها و برینگ ها است در نتیجه ذرات کوچک فلزی وارد روغن گیربکس می شوند. همانطور که می دانید ذرات میکروسکوپی فلزی درون روغن باعث می شوند که روغن کاری دچار اختلال شود و روغن نتواند کار خود را به درستی انجام دهد. بنابراین اگر روغن گیربکس را تعویض نکنید باعث کاهش شدید عمر گیربکس دستی شما خواهد شد.

در گیربکس های اتوماتیک به دلیل حرارت بالاتری که وجود دارد روغن کیفیت خود را نیز از دست می دهد و خراب می شود. همچنین مانند گیربکس های دستی، روغن گیربکس های خودکار نیز آلوده می شود. کثیف شدن روغن گیربکس اتوماتیک می تواند باعث آسیب دیدن قطعات داخلی گیربکس است.

اگر روغن گیربکس را تعویض نکنیم چه می شود؟

در صورت تعویض نکردن به موقع روغن گیربکس، روغن کثیف و خراب می تواند شروع به آسیب زدن به قطعات داخلی گیربکس کند. این مساله روی طول عمر گیربکس تاثیر بسیار بدی دارد و معمولا از نظر مالی بسیار گران تمام می شود. بنابراین باید بدانید که تعویض به موقع روغن گیربکس در حقیقت نوعی سرمایه گذاری مطمئن روی خودرو است.

انتخاب روغن گیربکس دنا پلاس کار سختی نیست ؛ فقط باید به پارامترهایی که بر عمر و کیفیت این روان کننده در خودرو اثر می گذارد، توجه داشت:

۵ عامل خرابی روغن گیربکس دنا پلاس

.

وظیفه روغن گیربکس دنا پلاس و عامل خرابی روغن گیربکس دنا پلاس

وظیفه روغن گیربکس ، روانکاری سیستم گیربکس خودروست. سیستم جعبه دنده دستی به این صورت است که تعدادی چرخ دنده دور یک میله تعبیه شده اند. چرخ دنده ها برای قرارگیری در جای مناسب و عمل به وظیفه شان نیاز به روغن دارند. روغن گیربکس دنا پلاس باعث می شود، چرخ دنده ها، روان و بدون درگیری جابه جا شده و حرکت کنند. به روغن گیربکس مورداستفاده در گیربکس های دستی، واسکازین هم گفته می شود

تغییر دنده در گیربکس های اتوماتیک با کمک فشار وارده از سوی روغن گیربکس صورت می گیرد. در واقع در این سیستم گیربکس ، انتقال قدرت از موتور به چرخ ها بر عهده روغن گیربکس است. به همین دلیل هم خودروهای اتوماتیک، دو تا سه برابر خودروهای گیربکس دستی به روغن نیاز دارند. برای تعویض روغن گیربکس دنا پلاس هم به ۶ لیتر روغن نیاز است؛ در حالی که دنا پلاس دستی فقط به نهایتاً دو لیتر روغن گیربکس نیاز دارد.

علائم خرابی روغن گیربکس دنا پلاس

روغن گیربکس دنا پلاس، مهم ترین عامل کارکرد یا عدم کارکرد صحیح سیستم گیربکس دنا پلاس است؛ بنابراین بروز ایراد در آن نیز تأثیر مستقیم بر روی سیستم جعبه دنده ی خودرو دارد. هنگام خرابی یا کم شدن روغن گیربکس ، علائم زیر بروز می کند:

شنیدن صداهای نامتعارف از گیربکس هنگام تعویض دنده؛

تعویض دنده با سختی و یا تأخیر در تعویض دنده؛

از جا پریدن دنده ها.

۵ عامل خرابی روغن گیربکس دنا پلاس

عوامل خرابی روغن گیربکس دنا پلاس

از مهمترین عامل خرابی روغن گیربکس دنا پلاس می توان به موارد زیر اشاره کرد

ورود گرد و غبار به داخل محفظه روغن

بیش از حد گرم بودن منطقه ای که خودرو در آن تردد می کند

نیز تأثیر زیادی در خرابی زودتر از موعد روغن دارد؛ به همین دلیل هم باید روغنی را انتخاب کنید که شاخص گرانروی آن متناسب با خودرو و مقاوم در برابر دمای هوای منطقه شما باشد. سایر عواملی که باعث فساد روغن گیربکس دنا پلاس می شود، به شرح زیر است:

گذشتن از موعد تعویض روغن گیربکس دنا؛

استفاده از روغن گیربکس نامناسب خودروی مربوطه؛

استفاده از روغن گیربکسی که استانداردهای لازم را ندارد.

درباره تعویض روغن گیربکس دنا پلاس ، نکته قابل توجهی وجود دارد که خوب است از آن مطلع باشید. برخلاف تصور بسیاری از افراد که برای تعویض انواع روغن در خودرو زمان مشخصی را معین می کنند، باید بدانید که فساد هر مایع روان کننده ای در خودرو، قبل از هر چیز به نوع رانندگی شما با خودروی مربوطه بستگی دارد. همیشه حواستان به مسافت و شرایطی که در آن با خودروی تان تردد می کنید، باشد. برای مثال، رانندگی روزمره در خیابان های خلوت با رانندگی طولانی مدت در جاده یا خیابان های شلوغ و پر ترافیک، متفاوت است و در بیشتر شدن اصطکاک و خرابی قطعات، تأثیر مستقیم دارد.

۵ عامل خرابی روغن گیربکس دنا پلاس

بهترین روغن گیربکس دنا پلاس

بر اساس دفترچه راهنمای خودروی دنا پلاس ، روغن گیربکس مناسب این خودرو، روغنی با مشخصات ۷۵W-80 GL5 است. مجموعه ی اعداد و حروفی که برای نام روغن گیربکس دنا پلاس در کنار هم قرار می گیرند، میزان مقاومت روغن مربوطه در برابر دما و شرایط مختلف آب و هوایی و درجه غلظت آن را نشان می دهند.

به خاطر داشته باشید که روغن گیربکس دنا پلاس ، برای گیربکس دنای معمولی هم مناسب است.

اگر خودروی شما دنا پلاس یا دنا است برای ما بنویسید آخرین باری که روغن آن را تعویض کردید، چه زمانی بود؟ هزینه ی آن چقدر شد؟ چنانچه هنگام خرابی روغن گیربکس ، با نشانه ای جز مواردی که در بالا ذکر شد، مواجه شدید لطفاً آن را بنویسید. کالا یدکی و خوانندگانش علاقه مند به شنیدن نظرات و تجربیات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید