بررسی عوامل خرابی باک CNG در ۲ مورد

بررسی عوامل خرابی باک CNG

کاربرد  CNG در خودرو چیست؟

از سری دانستنیهای خودرو در مجله کالا یدکی شما را با بررسی عوامل خرابی باک CNG در ۲ مورد آشنا می کنیم.

یک باک CNG به‌طور معمول معادل ۱۰ تا ۱۵ لیتر بنزین، گاز طبیعی را در  خود ذخیره می‌کند. بدیهی است اگر میزان مصرف خودرویتان را با واحد km/liter در این  عدد ضرب کنید، میزان مسافت تمایل پیمودن با یک باک پر از CNG به دست می آید برای مثال برای یک خودروی متوسط با حجم سیلندر ۱۳۰۰ سی‌سی این مسافت چیزی در حدود ۱۵۵ کیلومتر خواهد بود. در صورت نیاز با افزودن تعداد باک می‌توان این مسافت را افزایش داد.

آیا استفاده از گاز طبیعی فشرده در خودرو ایمن است؟

– بله، CNG به خاطر سه ویژگی مهم از سوختهای بنزین، گازوئیل و LPG ایمن‌تر است.

اول آن که وزن مخصوص CNG برابر ۵۸۷/۰ است این بدان معنا است که این گاز از هوا نیز سبک‌تر است، بنابر این در صورتی که نشت کند در جو صعود کرده و محو می‌شود. دوم این که درجه حرارت خود اشتعالی CNG برابر ۷۰۰ درجه سانتیگراد است، در حالی که درجه حرارت خود اشتعالی بنزین ۴۵۵ درجه سانتیگراد است. سومین مورد، این که باک‌های ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و با رعایت بالاترین سطوح ایمنی ساخته می‌شوند که بسیار مستحکم‌تر و ایمن‌تر از باک‌های بنزین خودروها هستند.

آیا باک ذخیره CNG در خودرو با چنین فشار بالای گاز درون آن ایمن است؟

– بله، باک‌های ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و به صورت کاملاً یکپارچه ساخته می‌شوند.

بررسی عوامل خرابی باک CNG
بررسی عوامل خرابی باک CNG

باک CNG چقدر ایمن است؟

سیستم سوختی CNG سه ویژگی دارد: بسیار سبک است و در هوا به سرعت از بین می رود؛ درجه حرارت خودسوزی آن، تقریبا دو برابر درجه حرارت خودسوزی بنزین است و دیرتر شعله ور می شود؛ مخزن نگهداری آن یعنی باک CNG از آلیاژی خاص و بسیار مقاوم تولید می شود و از باک بنزین مستحکم تر است.

افرادی که نگران ایمنی خودروهای مجهز به باک CNG هستند، خوب است بدانند که این مخزن، طبق استانداردهای معتبر بین المللی ساخته شده است. شرکت های خودروسازی قبل از اینکه باک CNG را روی خودروها قرار دهند، آنها را به دیسک های ضد انفجار مجهز کرده و آزمایش می کنند. دیسک های ضدانفجار به این صورت است که در صورت افزایش بیش از حد فشار گاز، پاره شده و گاز را از مخزن به صورت تدریجی خارج می کنند تا مخزن نترکد.

استفاده از این سیستم سوخت رسانی، هیچ گونه ضرری برای سیستم موتور خودرو ندارد، و حتی دوام قطعاتی نظیر شمع ها را هم بالا می برد. این سوخت به دلیل اینکه فاقد سرب است، به اصطلاح تمیز می سوزد و میزان آلایندگی آن به نسبت سوخت بنزینی، بسیار کمتر است. همین مسئله ی عدم تولید گازهای سمی توسط سوختن CNG موجب کاهش آلودگی هوا هم می شود.

یک باک CNG پر می تواند از ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر مسافت را طی کند و بازدید دوره ای آن بعد از هر هزار کیلومتر کارکرد موتور است.

بررسی عوامل خرابی باک CNG

علائم خرابی باک CNG

اگر در داخل یا اطراف خودرو، حس کردید بوی گاز می آید، احتمالا مخزن گاز خودروی موردنظر خراب شده است و باید بررسی شود. ممکن است مشکل به وجود آمده در باک CNG ، از نظر ظاهری هم مشخص باشد. زنگ زدگی برخی از قسمت های بدنه یا بست ها، تو رفتگی و یا دفرمه شدن بخش هایی از باک، از جمله علائمی هستند که به شما اثبات می کنند نشت بوی گاز، غیرطبیعی و احتمالا خطرناک است.  بهتر است تمامی وارسی ها توسط کارشناس انجام گردد.

عوامل خرابی باک CNG

اصابت ضربه به باک CNG در پی تصادف های سنگین،

زنگ زدگی در اثر رطوبت هواست.

این مشکل، گریبانگیر بسیاری از خودروهایی است که در مناطق شرجی کشور تردد می کنند.

آیا می دانید نصب باک CNG فقط چند ساعت زمان لازم دارد؟ اگر علاقه مند به اضافه کردن این سیستم سوخت بر روی خودروی تان هستید، بهتر است نگران صرف زمان نباشید. اگر در مورد رانندگی با خودرویی که مجهز به سیستم گازی است، تجربیاتی دارید، لطفا برای کالا یدکی و خوانندگانش بنویسید.

بررسی عوامل خرابی باک CNG
بررسی عوامل خرابی باک CNG

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید