تفاوت بنزین سوپر و معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

بنزین برای خودرو مثل آب برای انسان است . تفاوت بنزین سوپر و معمولی در یک وجه خلاصه میشه اما تفاوت عملی بسیار زیادی را میتوانید روی خودرو ببینید . بنزین چون یک ماده ای اشتعال پذیر است که خیلی زود عمل احتراق در این ماده اتفاق میافتد ، برای خودرو سازی هم جذاب و هم خطر اور بود . زیرا اگر این بنزین ورودی قبل از عمل برگشت میلنگ و سوپاپ انجام شود باعث از کار افتادن خودرو میشود ولی یک راه حل بسیار ساده برای این عمل خطر اور پیشنهاد شده بود .( بنزین سوپر )  بنزین سوپر به خاطر اکتان بالا (۹۵ به بالا ) عمل احتراق تا زمانی که عمل جرقه زنی انجام نشود بنزین سوپر داخل سیلندر باقی میماند . به خاطر همین متخصصان بنزین سوپر بسیار سبک میدانند . در ادامه بیشتر در مورد تفاوت بنزین سوپر و معمولی توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید .

تفاوت بنزین سوپر و معمولی
تفاوت بنزین سوپر و معمولی

به خاطر داشته باشید که سوختن آرام و پیوسته ی بنزین است که موجب گرم شدن محفظه احتراق به صورت استاندارد می شود. انفجارهای ناگهانی و بی دلیل که به انفجار ناقص یا مخرب معروف هستند، باعث می شود خودروی شما، به مرور زمان، بد کار کند و با افزایش مصرف سوخت مواجه شود.

با توجه به توضیحات فوق، حتماً متوجه شدید که تفاوت بنزین سوپر و معمولی در میزان اکتان به معنای چگونگی سوختن هر یک از این بنزین ها در محفظه احتراق به دلیل نوع ترکیباتشان است.

در دفترچه راهنمای خودروها، با توجه سیستم سوخت رسانی و پاشش سوختشان، بنزین با اکتان مناسب آنها مشخص می شود. هر موتوری به بنزین با اکتان متناسب با خود نیاز دارد. آگاهی از تفاوت بنزین سوپر و معمولی و استفاده از بنزین با اکتان مناسب، باعث افزایش کارایی و عمر خودروی تان می شود.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی
تفاوت بنزین سوپر و معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی ؛ رنگ سوخت

درست است که در جایگاه های سوخت، پمپ بنزین سوپر و معمولی مجزا و قابل تشخیص است، اما ممکن است برایتان پیش بیاید که نیاز به تشخیص این دو بنزین از یکدیگر داشته باشید. برخی از افراد با کمک حس بویایی می توانند تفاوت بنزین سوپر و معمولی را از هم تشخیص دهند. با توجه به اینکه بو کردن بنزین، کار اصولی ای نیست، پیشنهاد می کنیم، به رنگ آن توجه کنید. بنزین سوپر به رنگ سبز روشن و بنزین معمولی به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است.

راه دیگر تشخیص تفاوت بنزین سوپر و معمولی ، بررسی دهانه باک خودروست. زمانی که بنزین سوپر داخل باک باشد، گازی که از داخل آن خارج می شود، خشک است. هنگام استفاده کردن خودرو از بنزین معمولی، گاز خروجی از باک، چرب است.

بنزین سوپر یا بنزین معمولی ؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به توصیه ی تعمیرکار، بنزین سوپر به خودروی تان زده باشید. باید متوجه باشید که این توصیه در صورتی قابل انجام است که شما به صورت عادی و مداوم از سوخت مناسب خودروی تان استفاده کنید؛ به عبارت دیگر، استفاده از بنزین سوپر به صورت مداوم برای خودرویی که نوع بنزین پایه آن معمولی است، کار نادرستی است. در فرض اخیر، حدوداً از هر بیست باری که بنزین می زنید، خوب است یک بار از بنزین سوپر استفاده کنید. بنزین سوپر ، به دلیل ترکیبات قوی تری که نسبت به بنزین معمولی دارد، رسوبات و مواد زائد موجود در باک و سوزن های انژکتور را از بین می برد.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی
تفاوت بنزین سوپر و معمولی

به تفاوت بنزین سوپر و معمولی بی توجه نباشید

با وجود هشدارهای لازم در دفترچه راهنمای خودروها و آنچه در مورد استفاده از بنزین سوپر در خودروهای معمولی گفته می شود، افراد زیادی هستند که همچنان از بنزین سوپر به صورت معمول استفاده می کنند. استفاده از بنزین سوپر در خودرویی که سوخت مناسب آن، بنزین معمولی است می تواند باعث کاهش کارایی خودروی تان در درازمدت می شود. توجه داشته باشید که استفاده از بنزین معمولی در خودرویی که به بنزین سوپر احتیاج دارد، می تواند باعث بروز مشکلاتی شود؛ هر چند که این دسته از خودروها معمولا به تجهیزاتی نظیر سنسور ضربه مجهز هستند.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی
تفاوت بنزین سوپر و معمولی

اگر به خودرویی که سوخت متعارف آن بنزین سوپر است، بنزین معمولی بزنید، با هر بار استارت زدن خودرو، پدیده ی اشتعال زودرس اتفاق می افتد. اولین تأثیر منفی اشتعال زودرس بر روی پیستون ها است. برای متراکم شدن مخلوط سوخت، پیستون ها به سمت سقف سیلندر حرکت می کنند. اشتعال زودرس، موجب می شود پیستون قبل از اینکه به بالاترین نقطه برسد، به سمت پایین رانده شود. هنگام وقوع این اتفاق، فشار وارده به پیستون ، صدمه زیادی را به سیستم موتور وارد می کند. شاتون ، سوپاپ ها و میل لنگ از قطعات آسیب پذیر در پدیده اشتعال زودرس هستند. در چنین مواقعی معمولاً کار کردن موتور با صداهای اضافی همراه است. سنسور ضد ضربه در خودروهای …

با توجه به آنچه گفته شد، این باور غلط که بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی است را به فراموشی بسپارید. استفاده از بنزین معمولی در خودرویی که به بنزین سوپر نیاز دارد و بالعکس، مضراتی دارد که به مرور زمان متوجه آن می شوید.

بنزین مناسب خودروی شما چیست؟ آیا تا به حال، برخلاف استاندارد خودروی تان، بنزین زده اید؟ تغییرات محسوسی در عملکرد خودروی تان مشاهده کردید؟ اگر تجربه ای درباره تشخیص تفاوت بنزین سوپر و معمولی دارید، لطفاً با کالایدکی و خوانندگانش در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید