۴ نکته درمورد اهمیت سیستم ترمز CBC

اهمیت سیستم ترمز CBC

اهمیت سیستم ترمز CBC

از سری دانستنیهای خودرو شما را با ۴ نکته درمورد اهمیت سیستم ترمز CBC در کالا یدکی آشنا می کنیم.

اگر راننده ای در پیچ ترمز کند ، به علت مساوی بودن نیروی ترمز در سمت چپ و راست خودرو و نامساوی بودن سرعت چرخ ها در سمت چپ و راست ، خودرو تعادلش را از دست می دهد و امکان دارد در صورت شدید بودن ترمز ، خودرو به یک سمت منحرف شود ، برای رفع این مشکل سیستم CBC طراحی شده که نیروی ترمز را با توجه به سرعت هر چرخ به آن وارد می کند و ترمز گرفتن در پیچ را بدون از دست رفتن کنترل خودرو ممکن می سازد.

اهمیت سیستم ترمز CBC
اهمیت سیستم ترمز CBC

سیستم ترمز ضد قفل ABS – اهمیت سیستم ترمز CBC

سیستم ترمز ضد قفل ABS که وظیفه ی جلوگیری از سر خوردن چرخ ها و توقف به موقع آنها را بر عهده دارد، یکی از معروف ترین سیستم های ترمز است که امروزه اکثر خودروها به آن تجهیز شده اند. سیستم های ترمز پایداری الکترونیکیESP، تقسیم نیرو روی چهار چرخ EBD، ضد هرزگردی TCS و سیستم ضد لغزش خودرو در شتاب گیری ASR از جمله دیگر سامانه هایی هستند که به بهبود عملکرد سیستم ترمز در خودروهای امروزی کمک می کنند. ممکن است نام همه یا بعضی از این انواع سیستم ترمز را در لیست مشخصات فنی و ایمنی خودروهای مختلف مشاهده کنید. همان طور که در ابتدا گفته شد، این نوشتار، مختص معرفی سیستم ترمز CBC است.

اهمیت سیستم ترمز CBC
اهمیت سیستم ترمز CBC

سیستم ترمز CBC چه مزیتی دارد؟

در میان مشخصات فنی خودروهایی مثل «GENESIS» و «آلفا رومئو میتو» به سیستم ترمز CBC بر می خورید. CBC مخفف عبارت Cornering brake control است. سیستم ترمز CBC یکی از جدیدترین سیستم های کمکی ترمز است که به نوعی تکمیل کننده ی سیستم پایداری الکترونیکی یا همان ESP است.

در شرایطی که راننده، کنترل خودرو را از دست داده است،ESP با کنترل فرمان و ترمزها و کاهش نیروی موتور، موجب پایداری خودرو می شود. در واقع چنانچه سنسورهای ESP هشدار منحرف شدن خودرو را به هر دلیلی مثل لیز خوردن صادر کنند، این سیستم برای کنترل و پایداری چرخ ها وارد عمل می شود.

وقتی می گوییم سیستم ترمز CBC به عنوان مکملی برای سیستم ESP به شمار می آید، به این دلیل است که وضعیت پایداری خودرو را به صورت دائمی بررسی می کند و در مواقع ضروری، به ویژه هنگام دور زدن، به وظیفه ی خود عمل می کند. سیستم ترمز CBC ، نیروی ترمز را بین چرخ های جلو به صورت متناسب و نه به صورت موازی، تقسیم می کند. حتماً می پرسید چرا از کلمه ی موازی برای توزیع نیروی ترمز در سیستم ترمز CBC استفاده نکردیم. قبل از ذکر دلیل آن، می بایست اطلاعاتی را راجع به مسئله ی اختلاف مسافت چرخ ها کسب کنید.

اختلاف مسافت چرخ ها

اگر درباره ی تفاوت مسافتی که چرخ ها حین  زدن می پیمایند، بیشتر بدانید، بهتر با عملکرد و مزیت سیستم ترمز CBC آشنا می شوید. برای اینکه بهتر متوجه شوید، مثالی می زنم:

خودرویی را تصور کنید که به پیچ تندی وارد شده است. به عبارت دیگر، قرار است راهی شبیه به یک دایره بپیماید. با توجه به عرض خودروها که مثلاً در خودروهای سدان، حدود ۱۵۰ سانتی متر است، هنگام پیچیدن خودرو، مسیری که چرخ ها طی می کنند، با هم متفاوت است یا بهتر است بگوییم دایره ای که چرخ های داخلی (چرخ های سمت چپ) می پیمایند، کوچکتر از دایره ای است که چرخ های خارجی (چرخ های سمت راست) می پیمایند. اگر به عکس زیر نگاه کنید، کاملاً متوجه می شوید.

نکته ی مهمی که باید بدانید، تأثیری است که اختلاف مسیر هر چرخ بر میزان سرعت آن می گذارد. در واقع هر قدر پیچ جاده، تندتر باشد، اختلاف سرعت چرخ های داخلی و خارجی هم بیشتر می شود؛ سرعت چرخ های سمت راست بیشتر از سرعت چرخ های سمت چپ است. حال که با مسئله ی اختلاف مسافت چرخ ها آشنا شدید، می توانیم درباره ی سیستم ترمز CBC راحت تر صحبت کنیم.

اهمیت سیستم ترمز CBC
اهمیت سیستم ترمز CBC

عملکرد سیستم ترمز CBC در اهمیت سیستم ترمز CBC

در خودروهایی که مجهز به سیستم ترمز پیشرفته هستند، سنسورهایی برای سنجش وزن چرخ ها وجود دارد تا بر اساس آن نیروی لازم به سمت چرخ ها فرستاده شود. تفاوت سیستم ترمز CBC در این است که سنسورهای آن با سنجش تعداد دورهای هر چرخ، دستور اعمال میزان نیروی بازدارنده را صادر می کند. با توجه به اینکه هر کدام از این سیستم ها در جهت افزایش ایمنی و ترمزگیری بهینه طراحی شده اند، استفاده از آنها در کنار هم باعث می شود که نتیجه ی مطمئن تر و ایمن تری حاصل شود.

در عملکرد سیستم ترمز CBC ، سرعت چرخ ها با هم متفاوت است، اگر نیروی وارده از سمت ترمز، به صورت یکسانی بین چرخ ها تقسیم شود، تعادل خودرو به هم می خورد. به همین دلیل، سیستم ترمز CBC طوری طراحی شده است که نیروی ترمز را با توجه به سرعت هر چرخ، سمت آن می فرستد. چرخ های سمت راست یا همان چرخ های خارجی به دلیل سرعت بیشتری که دارند، برای اینکه متوقف شوند، به نیروی بازدارنده ی بیشتری هم نیاز دارند؛ بنابراین سیستم ترمز CBC نیروی بیشتری را سمت این چرخ ها می فرستد. زمانی که خودرو در مسیری مستقیم و بدون پیچ و خم حرکت می کند، سیستم ترمز CBC نیروی ترمز را به صورت موازی بین چرخ های هر دو طرف تقسیم می کند.

لازم به ذکر است، وقتی خودرویی مجهز به این سیستم است، راننده متوجه عملکرد آن نمی شود. در واقع بهتر است این طور بگوییم اگر هنگام رانندگی با خودروی تان و ترمزگیری در سر پیچ ها مشکلی با سیستم ترمز آن ندارید و در پر پیچ و خم ترین جاده ها هم بدون اینکه تعادل خودروی تان به هم بخورد، ترمز می کنید، باید از طراحان سیستم ترمز CBC تشکر کنید.

کسانی که خودروی شان مجهز به این سیستم نیست، حتماً برایشان پیش آمده است که هنگام ترمزگیری در سر پیچ ها، خودروی شان به سمت چرخ های داخلی، منحرف شود.

آیا خودروی شما مجهز به سیستم ترمز CBC است؟ به نظر شما کدام یک از سیستم های ترمز بهترین و بیشترین بازدهی را دارد؟

کالا یدکی از  نظرات و تجربیات شما در جهت بهبود مقالات خویش بهره می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید