۳ عامل خرابی صافی بنزین را بیاموزید

3 عامل خرابی صافی بنزین را بیاموزید

کاربرد صافی بنزین چیست؟

از سری دانستنیهای خودرو شما را با عامل خرابی صافی بنزین در کالا یدکی آشنا می کنیم.

یک موتور برای این که بتواند به درستی کار کند نیاز به سوخت و هوای کافی جهت انجام فرآیند احتراق دارد.

به همین خاطر اطمینان از اینکه هر یک از اجزای سیستم سوخت‌رسانی از جمله فیلتر بنزین به درستی کار می‌کنند بسیار مهم است.

◊یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم سوخت رسانی در خودرو، فیلتـر بنزین (فیلتر سوخت) است◊

در مدل‌های قدیمی‌تر، فیلتر سوخت بین باک و موتور قرار دارد. در این خودروها ساده‌ترین راه برای پیدا کردن آن، دنبال کردن مسیر انتقال سوخت است.

وظیفه صافی بنزین چیست؟

اغلب فیلتر سوخت به محفظه موتور در وسیله نقلیه متصل می‌شود و یا اینکه پائین پشت خودرو، نزدیک به مخزن سوخت است. خودروهای جدید معمولاً دارای فیلتر بنزین داخل مخزن سوخت هستند و جایگزینی آن سخت‌تر است.

وظیفه‌ی این فیلتر تصفیه کردن سوخت از رطوبت و آلودگی‌هایی است که ممکن است وارد سیستم سوخت‌رسانی خودرو شوند. همچنین فیلتر بنزین در این میان باعث حفاظت از سیستم پاشش سوخت (انژکتور) می‌شود.

فیلتر بنزین از زمان استارت موتور تا پایان استفاده شما از خودرو درحال فعالیت است و از این رو اهمیت بسیاری دارد.

صافی بنزین ، در مسیر عبور بنزین قرار می گیرد تا آن را از هر گونه ناخالصی و مواد زائدی پاک سازی کند. این قطعه ، جزو قطعات مصرفی هر خودرویی به شمار می رود؛ بنابراین فرقی نمی کند که خودروی شما چیست و چه مدلی دارد، در هر صورت باید حواستان به کارکرد آن باشد. در میان اصطلاحات خودرویی، قطعات مصرفی ، قطعاتی هستند که به مرور زمان فرسوده و خراب شده و کارایی اولیه شان را از دست می دهند. صافی بنزین ، از این دست قطعات است و معمولاً بعد از هر ۱۵ هزار کیلومتر کارکرد باید تعویض گردد؛ به ویژه که این قطعه در تماس مستقیم با سوخت خودرو قرار دارد. صافی سوخت و فیلتر بنزین ، نام های دیگر این قطعه است. دفترچه راهنمای خودروها توصیه های لازم را در مورد زمان تعویض فیلتر بنزین می کند.

قبل تر که خودروهای کاربراتوری تولید می شدند، فیلترهای بنزین متفاوت تری وجود داشت، ولی در حال حاضر، بیشتر این قطعات شبیه به هم هستند. داخل محفظه ی فلزی یا پلاستیکی صافی بنزین ، کاغذهایی از جنس خاص و بسیار مقاوم شبیه به پره و به صورت فشرده در کنار هم قرار می گیرند. این کاغذها خاصیت جذب ذرات معلق و آلودگی ها را به خود دارند.

علائم خرابی صافی بنزین

مهم ترین وظیفه ی صافی بنزین ، پاک سازی بنزین مصرفی خودرو است. چنانچه صافی بنزین ، خاصیت خود را از دست بدهد، بنزین با ناخالصی های خود وارد سیستم سوخت رسانی خودرو می شود و کارایی خودرو را کاهش می دهد. در چنین شرایطی، اولین قسمتی که عملکرد آن با مشکل روبه رو می شود، سوزن های انژکتور هستند. قطر سوراخ های سوزن های انژکتور، حدوداً دو دهم میلی متر است.

کوچک ترین املاح می توانند خیلی راحت جلوی این سوراخ های بسیار ریز را بگیرند و مانع پاشش سوخت به درستی شوند. در نتیجه خودرو با عملکرد ضعیف سیستم جرقه زنی مواجه می شود و موتور آن احتراق ناقصی را تجربه خواهد کرد. به عبارت دیگر، عملکرد ضعیف سیستم احتراق خودرو، یکی از اصلی ترین و مهم ترین نشانه های خرابی صافی بنزین است. منظور از تضعیف سیستم احتراق، بروز یک یا چند مورد از مشکلات زیر است:

خودرو پس از چند بار استارت زدن، روشن می شود؛

موتور خودرو برای اینکه از دور پایین به بالا برسد، نسبت به قبل، به زمان بیشتری نیاز دارد؛

قدرت موتور به ویژه هنگام استفاده از کولر یا حرکت در سربالایی ها با افت نسبی مواجه خواهد شد؛

گرفتگی انژکتورها باعث لرزش موتور می شود.

فراموش نکنید که توجه به تعویض به موقع فیلتر بنزین تأثیر زیادی در کیفیت عملکرد و میزان عمر سیستم موتور دارد.

3 عامل خرابی صافی بنزین را بیاموزید
۳ عامل خرابی صافی بنزین را بیاموزید

نکته مهم پیرامون عامل خرابی صافی بنزین

حتماً شنیده اید که تعمیرکاران توصیه می کنند پس از باز کردن سوئیچ خودرو به سرعت استارت نزنید؛ اجازه دهید صدای پمپ بنزین به گوشتان برسد، سپس استارت بزنید. در صورتی که صافی بنزین خراب شده باشد، این صدا تغییر می کند. البته نیاز به کمی دقت دارد تا متوجه این تغییر شوید.

وقتی صافی بیش از حد کثیف باشد، پمپاژ بنزین از باک به سوی موتور ، دشوارتر است. فیلتر کثیف ، مثل سدی در برابر بنزین پمپ شده به سمت موتور قرار می گیرد و ممکن است صدای همیشگی را نشنوید. به این ترتیب، شنیدن صدای غیرعادی از باک و یا نشنیدن صدا می تواند از علائم خراب شدن صافی بنزین باشد.

نکته ی مهمی که باید در اینجا یادآوری شود، این است که اگر به تعویض صافی بنزین بی توجه باشید، کار به جای باریک می کشد! یعنی در صورتی که برای بررسی صافی بنزین و تعویض آن تعلل کنید، به جای تعویض صافی بنزین ، باید به تعمیرگاه مراجعه کرده و برای موارد زیر، وقت و هزینه صرف کنید:

شستشو یا تعویض باک بنزین ؛

تعویض لوله های انتقال بنزین ؛

خراب شدن پمپ بنزین ؛

شستشوی سوزن های انژکتور ؛

دیاگ زدن موتور برای بررسی علت کاهش قدرت آن؛

و در بعضی موارد، خرابی سنسور اکسیژن و سوپاپ ها.

بهترین زمان تعویض فیلتر بنزین

برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی تر بر اثر خرابی صافی بنزین ، باید به محض اینکه متوجه کثیف یا خراب شدن آن شدید، برای تعویضش اقدام کنید. توصیه ی کارشناسان برای تعویض صافی بنزین ، سالی یک بار است.

اگر میزان کارکرد خودروی تان پایین است و فکر می کنید صافی بنزین آن بیشتر از یک سال عمر می کند، همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، باید آن را بازبینی کنید. به غیر از اینکه با مشاهده ی صافی بنزین متوجه میزان کثیفی آن می شوید، با در نظر گرفتن عوامل خرابی صافی بنزین نیز می توانید زمان تقریبی تعویض صافی بنزین خودروی تان را تخمین بزنید.

عوامل خرابی صافی بنزین

اگر منطقه ای که غالبا خودروی در آن تردد می کند، بادخیز باشد، بنزین کثیف تر خواهد شد. هوای آلوده ی شهری مثل تهران هم می تواند یکی از دلایل خرابی زودتر از موعد قطعاتی مثل فیلتر هوا و صافی بنزین خودرو باشد. سایر عواملی که باعث خراب شدن صافی بنزین می شود، به شرح زیر است:

نوع بنزین مصرفی و میزان خالص بودن آن؛

تاریخ آخرین تعویض صافی بنزین ؛

استفاده از فیلترهای نامرغوب و تقلبی.

معمولاً در دفترچه راهنمای هر خودرویی، برند خاصی را برای انواع فیلترها و روغن های مورد استفاده در آن معرفی می کنند.

آخرین باری که صافی بنزین خودروی تان را تعویض کردید، خاطرتان هست؟ اگر پاسخ مثبت است، لطفاً برای ما بنویسید خودروی شما چیست و قیمت صافی بنزین آن چقدر است؟ چنانچه تاکنون پیش آمده است که خودتان فیلتر بنزین خودروی تان را تعویض کنید، دوست عزیز حتما برای مراقبت و نگهداری خودرو به سایت کالا یدکی مراجعه کنید و همچنین از تجربه ی خود برای کالا یدکی و خوانندگانش بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید