چیپ ایموبلایزر چیست؟ بیان ۳ نکته اساسی

چیپ ایموبلایزر چیست؟

اهمیت چیپ ایموبلایزر چیست ؟

از سری دانستنیهای خودرو شما را با موضوع چیپ ایموبلایزر چیست ؟ در سایت کاا یدکی آشنا می کنیم.

هدف از طراحی این سیستم جلوگیری از سرقت خودرو بوده است که با پیشرفت تکنولوژی شاهد ابداع سیستم ایموبیلایزر بوده ایم. برای درک صحیح و شناخت کامل سیستم ایموبلایزر به توضیح انواع سیستم های ضد سرقت پرداخته و نیز سوال بسیاری از مخاطبین که آیا سیستم ایموبلایزر برای جلوگیری از سرقت خودرو کافی است یا خیر؟ با فروش خودرو همراه باشید تا ضمن پاسخگویی به سوالات شما در مورد سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر  اطلاعات جامعی کسب نمائید

فروش خودرو، در دنیای تکنولوژی و پیشرفت خودروها امروزی شاهد پیشرفت خودرو ها در بخش الکترونیکی و برقی آنها هستیم، یکی از مواردی که همیشه دارندگان خودروها را نگران و بیم آن را دارند سرقت خودرو بوده است، در سراسر دنیا شرکت های بیمه و یا موسسات و سازمانهای دولتی دست به کار شده و به طراحی و ساخت سیستم های ضد سرقت پرداحته اند .

چیپ ایموبلایزر چیست؟

چیپ ایموبلایزر چیست و چه می کند؟

چیپ ایموبلایزر چیست؟ چیپ ایموبلایزر یکی از قسمت های بورد الکترونیکی سوئیچ خودرو محسوب می شود و درون قسمت پلاستیکی قرار می گیرد. به چیپ ایموبلایزر ، قسمت کنترل هم گفته می شود؛ در واقع این تراشه، اطلاعات محرمانه ای دارد که به محض ورود کلید به جایگاه خود (مغزی سوئیچ)، در دایره ی مغناطیسی آنتن ترانسپوندر قرار می گیرد. در این زمان، اگر کدهایی که برای چیپ ایموبلایزر تعریف شده اند (Access code) با کدهای آنتن ترانسپوندر همخوانی داشته باشند، خودرو قابل استارت خوردن و حرکت کردن است؛ در غیر این صورت، خودرو روشن نخواهد شد.

نکته: گاهی اوقات، چیپ ایموبلایزر به جای کلید، روی کارت سوئیچ تعبیه می شود.

دو نوع چیپ ایموبلایزر داریم: ساژم و زیمنس. با وجود اینکه کارایی این دو نوع چیپ ، یکی است اما ساختار و نوع عملکردشان با هم فرق دارد. اگر سیستم ایموبلایزر خودروی شما از نوع زیمنس باشد، می بایست چیپ ایموبلایزر آن هم زیمنس باشد تا با هم سازگاری داشته باشند و به درستی عمل کنند.

چیپ ایموبلایزر چیست؟ وخرابی چیپ ایموبلایزر و اختلال در عملکرد سیستم ایموبلایزر

بعضی از افراد فکر می کنند وقتی چیپ ایموبلایزر از کار بیفتد یا ایرادی پیدا کند، می توانند دوباره کدهایی را به آن اختصاص دهند و از آن استفاده کنند؛ اما این طور نیست. چنانچه چیپ ایموبلایزر ایرادی پیدا کند، باید به صورت کامل تعویض گردد.

برای ساختن سوئیچی که به سیستم ایموبلایزر مجهز است، نیاز به کد دسترسی یا همان Access code است. بعضی از خودروسازان، این کد را به صورت محرمانه نزد خود نگه می دارند تا در چنین مواقعی، فقط خودشان به آن دسترسی داشته باشند. بعضی از دیگر خودروسازان، این کد را در اختیار صاحب خودرو (فردی که خودرو به نام اوست) هم قرار می دهند.

همان طور که بالاتر گفته شد، این کد برای خودروهای مختلف، متفاوت است و بسته به نوع خودرو به صورت های مختلفی هم تعریف می شود. با توجه به این تفاوت ها، ساخت دوباره کلید مجهز به چیپ ایموبلایزر برای هر خودرو با خودروی دیگر فرق دارد و جزو یکی از دسته های زیر است:

در بعضی از خودروها، کد دسترسی علاوه بر کلید بر روی کامپیوتر مرکزی خودرو هم ست می شود، بنابراین می توان از طریق دستگاه دیاگ، آن کد را از کامپیوتر خودرو استخراج کرد و در اختیار کارشناس ساخت کلید رمزدار قرار داد.

دسترسی به Access code بعضی از خودروها امکان پذیر نیست و برای ساخت کلید جدید باید به کارخانه ی سازنده مراجعه کرد.

کد دسترسی بعضی دیگر از خودروها در دسترس هیچ کدام از طرفین یعنی صاحب خودرو و سازنده ی خودرو نیست. در چنین مواقعی، اگر تمامی سوئیچ های خودرو مفقود یا خراب شده باشد، تنها راه حل این مشکل، ساخت سوئیچ به صورت سخت افزاری، توسط افراد متخصص است.

بعضی از خودروسازان، کد دسترسی خودروهایی که در یک سری تولید قرار می گیرند را کاملاً شبیه به هم طراحی می کنند. برای ساخت چیپ ایموبلایزر جدید برای یکی از این سری خودروها می توان از کد سایر خودروهای آن سری تولید استفاده کرد. با استعلام از کارخانه سازنده ی خودروی تان می توانید متوجه شوید که خودروی شما در کدام دسته قرار می گیرد.

چیپ ایموبلایزر چیست؟
چیپ ایموبلایزر چیست؟

عوامل خرابی چیپ ایموبلایزر

شکستن کلید یا مفقود شدن آن از شایع ترین عوامل خرابی چیپ ایموبلایزر است.

استفاده ی طولانی مدت و استفاده ی نادرست از سوئیچ رمزدار هم از دیگر عوامل آسیب دیدن آن است. منظور از استفاده ی ناصحیح، فشار آوردن به سوئیچ و چرخاندن غیراصولی و یکباره آن داخل مغزی سوئیچ است.

در بعضی از مواقع هم مشاهده شده است که پردازش کدها با اختلال مواجه شده و به دلیل ایرادات نرم افزاری، کد سوئیچ شناخته نمی شود. در چنین مواقعی، از سوی ECU ارور صادر می شود و معمولاً کد، قابل بازخوانی نیست.

اگر تاکنون برای ساخت چیپ ایموبلایزر و کلید جدید اقدام کرده اید، لطفاً از تجربه ی خود برای ما بنویسید. از کجا متوجه شدید که خودروی شما جزو کدام دسته از خودروها قرار می گیرد؟ آیا دسترسی به کد محرمانه ی آن سخت بود؟ ساخت سوئیچ و چیپ ایموبلایزر جدید چقدر هزینه داشت؟ کالا یدکی و خوانندگانش را از تجربیات خود بهره مند کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید