۴ علت هواگیری خودرو و نکاتی مهم برای جلوگیری از بروز آن چیست؟

علت هواگیری خودرو چیست؟

علت هواگیری خودرو چیست؟

از سری مجموعه دانستنیهای خودرو شما را با علت هواگیری خودرو در مقالات کالا یدکی آشنا می کنیم.

علت هواگیری رادیاتور ماشین چیست؟ همانطور که می دانید وظیفه آب در سیستم خنک کننده خودرو و رادیاتور انتقال گرما از موتور خودرو به محیط است، آب کار انتقال گرما را به واسطه ماهیتش خیلی خوب انجام می دهد ولی هر گاه هوایی در داخل این سیستم و لوه های خنک کننده قرار گیرد این عمل با اختلال مواجه شده و از آن جایی که هوا خیلی انتقال دهنده خوب حرارت نیست در جریال انتقال از نواحی مختلف گرمای بسیار بالای موتور را جذب کرده و تقریبا همان حرارت را به بخش های مختلف سیستم سرمایشی منتقل می کند که سبب سوختگی و ایجاد مشکلات مختلف و آسیب به قسمت های مختلف سیستم خنک کننده می شود و از طرف دیگر هم کار انتقال گرما و حرارت با اخلال مواجه شده که دمای موتور را بالا و بالاتر میبرد. پس همانطور که می بینید گاهی ممکن است، قرار گیری هوا در رادیاتور خودرو خسارت های جدی به بار بیاورد و باید هواگیری رادیاتور ماشین انجام گیرد.

علت هواگیری خودرو چیست؟

آیا تمامی خودروها نیاز به هواگیری دارند؟

بی ام و، بنز و ولوو جزو خودروسازانی هستند که برخی از خودروهایشان، هیچ وقت نیاز به هواگیری ندارند؛ یعنی این خودروها اصلاً هوا نمی گیرند. سیستم خنک کننده برخی از خودروهای پیشرفته امروزی، طوری طراحی شده است که می تواند هوا را دفع کند. زمانی که به این خودروها آب اضافه می شود، مجراهای سیستم خنک کننده آب را به انتهایی ترین و بالایی ترین سطح خود انتقال می دهند و منافذ خالی را از آن پر می کنند تا جای خالی برای ورود هوا باقی نماند. سیستم خنک کننده ی این خودروها طوری طراحی شده است که اگر در ترکیبات آب هم مقداری هوا وجود داشته باشد، قابلیت جذب هوا را ندارد.

خودروهایی که نیاز به هواگیری دارند، پیچ خروجی هوا دارند. این خودروها در صورت هوا گرفتن ، باید به روش تخصصی هواگیری شوند.

نکته ی مهمی که معمولاً به آن بی توجه هستیم، اضافه کردن آب به خودرو در زمان سرد بودن خودرو است. زمانی که به خودرو، آب را اضافه می کنید، کمی منتظر بمانید تا آب فروکش کرده و سطح واقعی آن را ببینید. پر شدن همه ی مجاری از آب، کمی زمان می برد. در چنین مواقعی خواهید دید باید مقدار دیگری آب اضافه شود تا مخزن، پر شود.

علت هواگیری خودرو چیست؟

چه عواملی باعث هوا گرفتن خودرو می شود؟

هر یک از قسمت های مربوط به سیستم خنک کننده خراب شود، خودرو به هواگیری نیاز پیدا می کند. برای مثال اگر فن به درستی کار نکند، دما و آمپر آب بالا می رود. بالا رفتن بیش از حد دمای آب باعث می شود که آب به نقطه ی جوش رسیده و بخار شود. تبدیل آب رادیاتور به بخار، یکی از عواملی هوا گرفتن این سیستم است.

بالا رفتن دمای آب رادیاتور

در بعضی از مواقع هم، بالا رفتن دمای آب رادیاتور با نشت آن از قسمت هایی مثل درب رادیاتور همراه می شود. اگر چنین شود، پس از خنک شدن سیستم و کاهش سطح آب، بخشی از فضای داخل مجاری انتقال آب خالی است. این قسمت زمینه ای برای ورود هواست. اگر حواستان به این موضوع باشد، باید پس از سرد شدن کامل خودرو، محلول آب و ضد یخ را اضافه کنید.

وجود نشتی

وجود نشتی در هر یک از قسمت های رادیاتور و مجاری آن باعث ورود هوا به داخل سیستم می شود.

باز کردن درب رادیاتور حین افزایش دمای خودرو

تا زمانی که دمای خودرو، کاملاً کاهش نیافته است، نباید درب رادیاتور را باز کنید. باز کردن درب رادیاتور در دمای بالا باعث هوا گرفتن سیستم و در نتیجه نیاز به هواگیری است.

پارگی لوله ها و شل بودن درب رادیاتور

پارگی لوله ها و شل بودن درب رادیاتور از دیگر عواملی هوا گرفتن رادیاتور هستند که ممکن است کمتر جدی گرفته شوند.

برای اینکه اطمینان حاصل کنید ایراد به وجود آمده مربوط به کدام قسمت است، می توانید مجاری انتقال آب، رادیاتور و درب آن، اتصالات و فن را بررسی کنید.

علت هواگیری خودرو چیست؟

آیا هواگیری خودرو علائمی دارد؟

به صورت پیش فرض، خودرویی که جوش آورده و آب و ضد یخ از آن خارج شده است، نیاز به هواگیری دارد. این تصور که با اضافه کردن آب، مشکل هوا داشتن سیستم خنک کننده رفع می شود، اشتباه است و اگر هواگیری صورت نگیرد، خودرو مجدداً جوش می آورد. وجود نشانه های زیر هم دال بر این است که خودرو هوا گرفته است و نیاز به هواگیری دارد:

داغ شدن بیش از حد موتور و بالا رفتن آمپر ؛

نشت آب از درب رادیاتور ؛

چکیدن آب از قسمت زیرین خودرو

چگونه هواگیری کنیم؟

اگر موتور خودرو داغ است، صبر کنید تا خنک شود.

ابتدا باید پیچ خروجی هوا را بیابید. محل قرارگیری این پیچ در خودروهای مختلف، متفاوت است. برای پیدا کردن آن، به مسیر انتقال آب از رادیاتور به موتور دقت کنید.

حال، خودرو را روشن کنید و قبل از اینکه موتور دوباره به دمای بالایی برسد، با احتیاط، پیچ خروجی هوا را باز کنید.

درب رادیاتور را باز کنید و محلول مایع خنک کننده را داخل آن بریزید تا مخزن، پر شود. هنگام ریختن آب به داخل رادیاتور، به خروجی هوا دقت کنید. تا زمانی که خروج آب از آن ناحیه به آرامی و بدون وجود هوا نیست، به اضافه کردن آب ادامه دهید. چنانچه هوا وجود داشته باشد، آب به صورت مقطع و همراه با صدا خارج می شود.

بعد از اینکه احساس کردید نوع خروج آب از خروجی هوا متفاوت شده است و با هوا همراه نیست، ابتدا پیچ هواگیری سپس درب رادیاتور را سر جای خود ببندید. هواگیری خودروی شما تمام شده است.

آیا تا به حال خودروی تان را هواگیری کرده اید؟ در خودروی شما معمولاً چند وقت یک بار نیاز به این کار وجود دارد؟ اگر در این مورد، نکته ای دارید، لطفاً برای خوانندگان ;کالا یدکی بنویسید.

2 دیدگاه برای “۴ علت هواگیری خودرو و نکاتی مهم برای جلوگیری از بروز آن چیست؟

  1. مهدی احمدی گفته:

    ماشین من سمنده ..امپر اب بالا میاد حین حرکت گاهی پایین میاد گاهی هم به نقطه جوش میرسه..پشت رادیاتور سرد میمونه ولی دما بالاست ..ترموستات عوض کردم ولی درست نمیشه علت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید