علائم فاسد شدن روغن هیدرولیک فرمان

روغن هیدرولیک فرمان

روغن هیدرولیک فرمان خیلی دیر فاسد میشود. به ندرت برای یک راننده پیش می آید که روغن هیدرولیک فرمانش فاسد شده باشد مگر اینکه کیفیت یا نقص فنی در سیستم فرمان هیدرولیک وجود داشته باشد. وظیفه روغن در هیدرولیک فرمان ، جلوگیری از سایش قطعات و چرخ دنده ها است تا بخوبی و روان سیستم کارکند. هنگامی که شما ماشین رو روشن میکنید تسمه هیدرولیک همراه با موتور کار میکند و با چرخیدن فرمان  روغن با فشار زیاد بین چرخ دنده ها پخش میشود و باعث میشود تا شما به راحتی فرمان را به گردش دربیارید. اگر مشکلی در تسمه به وجود بیایید کل سیستم هیدرولیک از کار می افتد و فرمان به شدت سفت خواهد شد.

سیستم فرمان هیدرولیک خودرو از دو بخش تشکیل می شود:

چرخ دنده و پنیون: این دو قطعه به چرخ های جلو متصل می شوند.

پنیون و پیستون: پیستون توسط روغن هیدرولیک فرمان ، حرکت می کند و باعث چرخیدن غربیلک فرمان می شود.

روغن هیدرولیک فرمان
روغن هیدرولیک فرمان

چک کردن روغن هیدرولیک فرمان پراید

چک کردن روغن هیدرولیک فرمان ، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که در صورت کاهش سطح روغن هیدورلیک و عدم اهمیت به آن، قطعات خشک شده و با بیشتری میزان سایش با هم درگیر می شوند. در نتیجه ی اصطکاک قطعات داخلی سیستم فرمان ، در قطعات شکستگی یا خوردگی ایجاد می شود. در چنین شرایطی حتی اگر به مخزن هیدرولیک ، روغن اضافه کنید هم فایده ای ندارد؛ چون روغن سالم را در سیستمی دارای تراشه و ذرات معلق ریخته اید.

روغن هیدرولیک فرمان
روغن هیدرولیک فرمان

چک کردن روغن هیدرولیک فرمان با روغن موتور فرق دارد. اگر سری مقالات مربوط به روغن موتور را در کالایدکی خوانده باشید، می دانید که باید هنگامی که خودرو هنوز روشن نشده است، سطح روغن موتور آن بررسی شود. در مورد روغن هیدرولیک ، این طور نیست. چک کردن روغن هیدرولیک فرمان پراید یا هر خودروی دیگری باید زمانی اندازه گیری شود که از کار کردن درجای موتور ، مدت زمانی گذشته است.

نکته: حواستان باشد که با چرخاندن فرمان به سمت چپ و راست در حالت ایستا می توانید اندازه گیری دقیق تری داشته باشید.

در بعضی از خودروها اصلاً نیازی به استارت زدن و چرخاندن فرمان نیست. روی مخزن درجه بندی ای وجود دارد که به شما نشان می دهد سطح روغن هیدرولیک در زمان سرد یا گرم بودن خودرو باید چقدر باشد. درجه ی گرم یا Hot نشان دهنده ی درجه ی مناسبی است که روغن هیدرولیک خودروی شما باید در زمان گرم بودن موتور داشته باشد و درجه ی سرد یا Cold نشان دهنده ی مناسب ترین سطح روغن در زمان سرد بودن موتور است.

روغن هیدرولیک فرمان
روغن هیدرولیک فرمان

علائم فاسد شدن روغن هیدرولیک فرمان پراید

برخلاف بسیاری از منابع و مقاله ها که تنها نشانه ی خرابی یا فاسد شدن روغن هیدرولیک فرمان پراید را تغییرات ظاهری روغن می دانند، نشانه های دیگری هم وجود دارد که شما را از فساد روغن هیدرولیک مطلع می کند. یکی از راه های تشخیص خرابی روغن هیدرولیک فرمان ، توجه به صدای خودرو هنگام چرخاندن فرمان است. اگر دقیقاً هنگام چرخیدن فرمان، از سمت آن صدای غیر معمول بشنوید، روغن هیدرولیک خودروی تان فاسد شده است و کارایی لازم را ندارد. توجه داشته باشید که ممکن است شنیدن صدایی مثل غژ غژ به علت کاهش سطح روغن هیدرولیک پراید یا هر خودروی دیگری باشد و با اضافه کردن روغن ، دیگر صدایی نشنوید.

روغن هیدرولیک فرمان
روغن هیدرولیک فرمان

اگر فرمان سفت شود، روغن هیدرولیک آن فاسد شده است. در چنین مواقعی، ممکن است تمام تلاشتان را بکنید تا فرمان را بچرخانید؛ ولی خوب است بدانید بر اثر سخت حرکت کردن فرمان ، قطعاتی نظیر چرخ دنده و پمپ هیدرولیک آسیب می بینند.

منظور از تغییرات ظاهری تغییر رنگ، بو و گرانروی روغن است. زمانی که روغن هیدرولیک فرمان پراید ، خاصیت اولیه ی خود را از دست داده باشد، بوی روغن سوخته می دهد، رنگ آن تیره و گرانروی آن کم می شود. کف کردن این روغن هم از نشانه های خرابی آن است. گرانروی به میزان غلظت مایعات در برابر جاری شدن می گویند. کم شدن گرانروی روغن به معنای رقیق شدن بیش از حد استاندارد آن است. روغن هیدرولیک فرمان سالم، شفاف و روشن است.

روغن هیدرولیک فرمان
روغن هیدرولیک فرمان

عوامل فاسد شدن روغن هیدرولیک فرمان پراید

تشکیل دهنده ی اصلی روغن هیدرولیک فرمان پراید و سایر خودروها ، روغن پایه است. همچنین، روغن هیدرولیک دارای افزودنی های چندمنظوره ای است که معمولاً در مقابل عواملی چون گرما و ذرات معلق ، به راحتی واکنش نشان نمی دهد و مقاومت بالایی دارد. به این ترتیب، روغن هیدرولیک فرمان کاربردهای متفاوت و متعددی دارد و به عنوان یکی از پر کاربردترین روغن های صنعتی شناخته می شود. با این همه، ممکن است این روغن مخصوص سیستم فرمان ، تحت شرایط مختلفی مثل شرایط جوی و کارکرد بسیار بالا قرار بگیرد و فاسد شود. دمای بالای موتور و تماس و واکنش شیمیایی با قطعات داخلی سیستم فرمان از جمله دیگر عوامل فاسد شدن روغن هیدرولیک فرمان پراید یا هر خودروی دیگری هستند.

آیا شما تا به حال صدایی را از سمت سیستم فرمان خود شنیده اید؟ علت را جستجو کردید؟ چگونه مشکل برطرف شد؟ لطفاً از تجربه های خودتان درباره ی تعمیر و نگه داری خودرو برای کالایدکی و خوانندگانش بنویسید. کالایدکی سعی می کند از نکات شما در جهت بهبود مقالات خویش بهره برده و آن را در اختیار خوانندگانش قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید