نکات مهمی که باید درباره سرویس دوره ای خودرو بدانید!

سرویس دوره ای خودرو

سرویس دوره ‌ای خوردرو را خیلی از رانندگان وسایل نقلیه بی اهمیت میدانند. سرویس دوره‌ای برای هر خودرو لازم است. خیلی از قطعات خودرو استحلاک بالایی دارند، مثل لنت خودرو و یا بلبرینگ تایر ها و …. باید یک راننده در یک بازه زمانی مثلا ۵۰۰۰ کیلومتر یا ۱۰۰۰۰ هزار کیلومتر خودرو خود را برای سرویس دوره‌ای به نمایندگی یا یک متخصص در این زمینه مراجعه کند. سرویس خودرو اگر مرتب انجام شود دیگر نیاز به انجام هزینه های بسیار زیاد برای خرابی های ناشی از فرسودگی قطعه ها برای رانندگان به بار نخواهد امد. حتما خودرو باید در یک بازه زمانی قطعات مصرفی ان چک شود تا مشکلی برای راننده و شرنشینان به بار نیاورد. در ادامه به بررسی کلی سرویس دوره ‌ای میپردازیم . پس باما همراه باشید.

سرویس دوره ای خودرو ؛ روغن ترمز و لنت

خودروها معمولا بعد از هر ۵-۱۰ هزار کیلومتر کارکرد، نیاز به تعویض روغن ترمز در سرویس دوره ای دارند. ممکن است این میزان کارکرد در بعضی از خودروها بیشتر هم باشد، فقط به این نکته دقت کنید که عوامل مختلفی مثل آب و هوایی که در آن تردد می کنید، بر کیفیت و کارایی روغن گیربکس شما تاثیر می گذارد. به این ترتیب، در سریس دوره ای خودروی تان، به نوع رانندگی خودتان، شرایط آب و هوایی منطقه ای که در آن تردد می کنید و شهری که در آن رفت و آمد می کنید (پر ترافیک و کم ترافیک) توجه داشته باشید.

سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

روشن شدن چراغ چک خودروی شما ممکن است به دلیل تمام شدن لنت ها باشد. نکته ای که باید به آن توجه کنید، سالم بودن لنت ها پس از بررسی در سرویس دوره ای خودرو است. ممکن است مدت زمان قابل توجهی از استفاده ی لنت ها در خودروی تان گذشته باشد، اما لنت ها هیچ تغییری نکرده باشند. این مسئله یکی از دلایل تصادف های سهمگین است و نشان دهنده ی این است که هنگام عملیات ترمزگیری، لنت ها با دیسک یا کاسه چرخ درگیر نمی شوند.

سرویس دوره ای خودرو ؛ روغن موتور و فیلتر آن

قلب هر خودرویی، سیستم موتور آن است. فرقی نمی کند خودروی شما چیست. بنز داشته باشید یا پراید، باید به سرویس دوره ای روغن موتور آن اهمیت ویژه ای دهید. کم بودن و زیاد بودن مقدار روغن موتور موجود در مخزن، کارکرد بالا یا عدم کارکرد (ماندن روغن موتور در داخل سیستم موتور) و استفاده از روغن موتور مغایر با نوع مخصوص موتور خودرو از جمله عوامل خرابی سیستم موتور خودروست. به خاطر داشته باشید که روغن موتورها، تاریخ انقضا دارند. شاخص کیفی، گرانروی و نوع پایه ی روغن موتور، مهمترین مشخصاتی است که هنگام تعویض روغن در سرویس دوره ای باید به آن توجه کنید.

سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

در مورد فیلتر روغن هم دو نکته را به خاطر بسپارید:

نکته اول، بهتر است با هر بار تعویض روغن موتور (یا نهایتا هر دو بار تعویض) فیلتر روغن را هم تعویض کنید تا آلودگی ها و ذرات چسبیده به فیلتر، وارد روغن نشوند و آن را زودتر از موعد، کثیف نکنند.

نکته دوم، فیلتر روغن موتور مخصص خودروی تان را انتخاب کنید و گول قیمت مناسب فیلترهای متفرقه را نخورید. فیلتر روغن نامرغوب، باعث خراب شدن زودتر روغن می شود.

سرویس دوره ای خودرو ؛ روغن هیدرولیک فرمان

روغن هیدرولیک فرمان، یکی از مقاوم ترین روغن ها در خودروست؛ اما نباید از چک کردن آن هنگام سرویس خودرو غافل شوید. یکی از مهم ترین علائمی که باعث تعویض روغن هیدرولیک فرمان هنگام سرویس دوره ای خودرو می شود، شنیدن صدای غیرعادی از سمت خودروست. معمولا تعمیرکاران و افراد متخصص در این حوزه، با تغییرات ظاهری روغن، اطمینان بیشتری حاصل می کنند و برای تعویض آن اقدام می کنند. برای اطلاعات بیشتر می توانید نوشتار «روغن هیدرولیک فرمان ، علائم و عوامل فاسد شدن آن» را مطالعه کنید.

سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

سرویس دوره ای خودرو ؛ فیلتر بنزین

سرویس دوره ای فیلتر یا صافی بنزین، بعد از هر ۱۵ هزار کیلومتر کارکرد توصیه شده است. معمولا در دفترچه راهنمای خودروها درباره میزان کارایی فیلتر بنزین صحبت می شود؛ اما اگر فکر می کنید خودروی مدرن و پیشرفته ی شما نیازی به تعویض فیلتر بنزین در سرویس دوره ای خودرو ندارد، در اشتباه هستید. فراموش نکنید بنزین مصرفی خودروی شما با چه شرایطی و چطور منتقل می شود. اگر به کیفیت بنزین، رسوبات ته نشین شده در مخزن خودروهای انتقال سوخت، آلودگی های موجود در شیلنگ های نازل بنزین و ذرات معلقی مثل گرد و خاک که از مبدأ تا مقصد وارد بنزین ها می شوند، کمی فکر کنید، قطعاً متوجه اهمیت استفاده از صافی بنزین مناسب و تعویض به موقع آن می شوید.

سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

سرویس دوره ای خودرو ؛ فیلتر هوا

بررسی فیلتر هوا یکی از اقداماتی است که معمولا هنگام سرویس خودرو کم اهمیت به نظر می رسد. برای اینکه از این پس به این قطعه ی مصرفی توجه بیشتری داشته باشید، باید بدانید که کاهش شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت، افزایش دود و آلایندگی های اگزوز و عملکرد نادرست پیستون ها از جمله مشکلاتی هستند که در صورت بی توجهی به کارکرد فیلتر هوا، بروز می کنند.

سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

 سرویس دوره ای خودرو ؛ تسمه تایم

اگر به تعمیرگاه ها مراجعه کنید و راجع به علت تعویض تسمه تایم بپرسید، به شما خواهند گفت که درصد زیادی از خودروهایی که برای تعویض تسمه تایم مراجعه می کنند، به علت پارگی این قطعه است. یکی از مهمترین عوامل پاره شدن تسمه تایم، کارکرد بالای آن و بی توجهی به بررسی موعد تعویض آن در سرویس دوره ای خودروها است. برای اینکه صدمات جبران ناپذیری به موتور خودروی تان وارد نشود، به دفترچه راهنمای خودروی تان مراجعه کرده و تاریخ تعویض تسمه تایم آن را به خاطر بسپارید. چنانچه موعد تعویض آن نزدیک است هم بهتر است آن را به تعویق نیاندازید.

سرویس دوره ای خودرو ؛ شمع ها

ریپ زدن خودرو، لرزش موتور، افزایش مصرف سوخت، جرقه های ناقص، بد استارت خوردن و شتاب پایین خودرو از علائم خرابی شمع ها هستند. چنانچه متوجه یک یا چند مورد از این مشکلات در خودروی تان شده اید، حین سرویس خودروی تان، تعمیرکار را در جریان بگذارید. انتخاب شمع با دمای مناسب برای خودرو، جزو نکات بسیار مهمی است که باید فرد متخصص به آن توجه کند؛ چرا که شمع هر خودرو بایستی با دمای کارکرد سیستم موتور همان خودرو مطابقت داشته باشد. معمولاً در دفترچه راهنمای خودروها ، توصیه هایی در مورد انتخاب شمع استاندارد و متناسب با خودرو وجود دارد.

سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

سرویس دوره ای خودرو ؛ باتری

باتری ها عمر مشخص دارند؛ اما ممکن است عواملی مثل استفاده از لامپ های پر نور و تردد در شهرهای سردسیر و یخ زدن باتری باعث کاهش عمر و کارایی آن شده باشد. در هر حال، اگر نیاز به تعویض باتری خودروی تان بود، به سه عامل توجه داشته باشید: ابعاد، آمپر و نوع باتری. هر یک از این سه ویژگی متناسب با استانداردهای خودروی شما نباشد، باتری شما بلا استفاده خواهد بود. اگر هم مورد استفاده قرار بگیرد، خیلی زود کارایی خود را از دست می دهد و باید دوباره آن را تعویض کنید.

سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

سرویس دوره ای خودرو ؛ ضد یخ

ضد یخ، جزو مواد مصرفی در خودروست که ممکن است همیشه توسط خود شما چک شود. چنانچه حین سرویس دوره ای خودروی تان از افراد متخصص درخواست کردید تا ضد یخ خودروی شما را هم بررسی کند و در صورت نیاز به آن بیافزاید باید به یک نکته ی مهم توجه کنید. آن نکته ی مهم هم این است که نباید دو نوع ضد یخ با هم وراد سیستم خنک کننده ی خودروی شما شود. ترکیب دو نوع ضد یخ با هم علاوه بر اینکه ممکن است موجب از دست دادن کارایی هر دو مایع خنک کننده شود، می تواند به سیستم خنک کاری خودروی شما هم آسیب برساند.

سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

سرویس دوره ای خودرو ؛ چرخ و لاستیک

اگر اطلاع دقیقی از تاریخ تولید و انقضای لاستیک خودروی تان ندارید، لازم است است که حین سرویس دوره ای خودرو از فرد متخصصی بخواهید آنها را بررسی کند. بررسی لاستیک ها به صورت تجربی برای این افراد کار آسانی است و به شما می گویند که باید تعویض شوند یا خیر. به علاوه اعداد و عبارات روی دیواره ی لاستیک ها حک می شود که اطلاعاتی درباره ی حداکثر میزان تحمل بار، حداکثر تحمل سرعت، تاریخ تولید و انقضا، ترکیبات به کار رفته در ساخت و حداکثر تحمل فشار باد لاستیک ها را به شما می دهد.

سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

اگر سوالی درباره ی سرویس دوره ای خودرو دارید، همینجا بنویسید تا کارشناسان کالایدکی پاسخگوی شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید