۵ نکته در خرید روغن گیربکس

5 نکته در خرید روغن گیربکس

لزوم وجود روغن گیربکس چیست؟

از سری دانستنیهای خودرو شما را با ۵ نکته در خرید روغن گیربکس آشنا می کنیم.

با کالا یدکی همراه باشید

وظیفه روغن گیربکس یا واسکازین فعالیت در بخش   یکی از روغن‌هایی که در خودرو مصرف گیربکس و دیفرانسیل است و با روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که وطیفه آن محافظت از چرخ‌دنده‌ها و متعلقات آن‌ها در برابر فشار شده است.

تعویض به‌موقع روغن گیربکس روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت‌تری کار می‌کند.

سبب می شود تا گیربکس روان تر و بهتر کار کند و همچنین افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن را به دنبال دارد..

زمان تعویض روغن گیربکس کی می باشد؟ زمان تعویض روغن گیربکس بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد و باید با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین همزمان تعویض شود. 

چرا باید روغن گیربکس را عوض کرد؟ روغن گیربکس به سرعت در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن از آن‌ها به بیرون نشت می‌کند و همچنین کارکردن طولانی‌مدت روغن در دمای بالا دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن می‌شود بنابراین هر چند وقت یکبار باید آن را تعویض نمود.

5 نکته در خرید روغن گیربکس
۵ نکته در خرید روغن گیربکس

نکات مربوط به خرید روغن گیربکس

 

راهنما خرید روغن گیربکس ؛ گرانروی استاندارد

به میزان مقاومت مایعات در برابر جاری شدن، گرانروی می گویند. در واقع غلظت مایعاتی مثل روغن یکی از پارامترهای مهم در انتخاب آنها به شمار می آید. گرانروی روغن گیربکس بر حسب شرایطی که در آن قرار می گیرد، مشخص می شود.

منظور از شرایط، نوع گیربکسی است که روغن را در آن می ریزید و نوع منطقه ای که خودرو غالبا در آن تردد می کند. برای مثال وقتی تعیین می کنند گرانروی روغن گیربکس دنا ۷۵W-80 است،

یعنی اگر روغنی با این میزان غلظت درون گیربکس دنا ریخته شود، گیربکس این خودرو در شرایطی که خودرو در جایی با بازه ی دمایی ۲۲- درجه سانتی گراد تا ۱۰۴ درجه سانتی گراد تردد کند، عملکرد مطلوبی خواهد داشت. همان طور که می دانید دما و حرارت تأثیر مستقیمی بر عملکرد روغن ها و مقاومتشان در برابر جاری شدن دارد؛

به همین دلیل چنانچه دمای هوای جایی که خودرو در آن تردد می کند، مثلاً بیش از اندازه گرم باشد، روغن، رقیق شده و سریع تر از حد معمول جابه جا می شود. شاخص گرانروی روغن ها بر حسب دما، با کمک نموداری نظیر نمودار ذیل تعیین می شوند. به گرانروی روغن ، شاخص SAE هم می گویند.

5 نکته در خرید روغن گیربکس
۵ نکته در خرید روغن گیربکس

راهنما خرید روغن گیربکس ؛ کیفیت مناسب

شاخص کیفی روغن گیربکس یا API یکی از شاخصه های مهم است که با علامت اختصاری GL مخفف کلمه ی Gear Lubricant نشان داده می شود.

کلمه API نیز مخفف عبارت انگلیسی American Petroleum Institute و معرف انجمن نفت آمریکا است. درجه ای که برای انواع روغن گیربکس در نظر گرفته می شود، عددی بین ۱ تا ۶ است که به صورت GL-6 نوشته می شود.

آنچه راهنما خرید روغن گیربکس باید بر آن تأکید کند تا شما با کیفیت ترین روغن را برای خوردوی تان بخرید، این است که هر قدر این عدد بیشتر شود، شاخص کیفی روغن شما از درجه ی بالاتری برخوردار خواهد بود.

 

راهنما خرید روغن گیربکس ؛ مقاوم در برابر فشار

جعبه دنده، سیستمی است که کارایی آن در اثر حرکت و جابه جایی قطعات و چرخ دنده هایی فلزی و درگیر شدن آنها با هم حاصل می شود. اگر روغن گیربکس مابین این قطعات قرار نگیرد، آنها با هم برخورد می کنند.

وجود روغن برای این است که مانند لایه ای غضروفی بین قطعات قرار بگیرد تا از سایش و برخورد قطعات با هم بکاهد و در مقابل فشارهای قطعات، پایدار باشد.

مقاومت روغن در برابر فشار به این معناست و باید هنگام خرید آن به این شاخصه توجه کرد. روغن گیربکس غیراستاندارد زودتر از موعد، فاسد می شود و کارایی خود را از دست می دهد.

 

راهنما خرید روغن گیربکس ؛ مقاوم در برابر دما

همان طور که در بالاتر گفته شد، دمای بالا عاملی برای فساد روغن هاست. حرکت کردن قطعات گیربکس، دمای حاصل از کارکرد موتور و دمای هوایی که در اطراف خودرو در جریان است، موجب گرم شدن سیستم گیربکس می رسد.

شاید باورتان نشود اما درجه ی دمای گیربکس ممکن است به بیش از ۱۰۰ درجه سانتی گراد هم برسد؛ پس روغن گیربکس باید تحمل بالایی در برابر این میزان حرارت داشته باشد و با جذب و انتقال گرما از سیستم محافظت کند؛

دقیقاً شبیه به کاری که آب و ضد یخ در سیستم خنک کننده ی خودرو انجام می دهند. اغلب روغن های گیربکس نقطه ی جوشی بیش از ۲۰۰ درجه ی سانتی گراد دارند.

راهنمای خرید روغن گیربکس به شما توصیه می کند که روی قوطی روغن را با دقت مطالعه کنید و چنانچه اطلاعات لازم را نیافتید، از فروشنده درباره ی آن بپرسید.

 

 

راهنما خرید روغن گیربکس ؛ مقاوم در برابر تشکیل کف

جاب جایی روغن بین قطعات و داخل جعبه دنده، باعث تشکیل حباب و یا همان کف می شود. وجود حباب ها باعث می شود که انتقال قدرت بین چرخ دنده ها کند شود؛

به علاوه انتقال حرکت از قطعات به یکدیگر با توان و انرژی لازم همراه نخواهد بود. راهنما خرید روغن گیربکس به ویژه برای خودروهای گیربکس اتوماتیک به شما توصیه می کند، روغن گیربکسی را بخرید که قابلیت ضد کف کردن داشته باشد.

نکات فوق، راهنمای خوبی برای خرید روغن گیربکس هستند؛ چنانچه شما هم اطلاعاتی در این باره دارید که می تواند حین خرید روغن گیربکس به خوانندگان کالا یدکی کمک کند، لطفاً همین جا بنویسید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید