روش انتخاب لاستیک جدید خودرو چگونه است ؟ بیان ۴ نکته اساسی

روش انتخاب لاستیک جدید خودرو چگونه است ؟

مزیت انتخاب صحیح لاستیک جدید خودرو

از سری دانستنیهای خودرو شماا را در کالا یدکی با روش انتخاب لاستیک جدید خودرو چگونه است؟ آشنا می کنیم..

همه‌ی ما خریدارانی را دیده‌ایم که بدلیل کمبود اطلاعات خود، روی صداقت فروشنده حساب باز کرده و از او برای خرید تایر مناسب خودروی خود کمک می‌گیرند؛

اما با توجه به ضرب‌المثل اینکه هیچ ماست‌فروشی به ترش بودن ماست خود اعتراف نمی‌کند اکثرا در این مواقع فروشندگان با توجه به اجناس موجود در مغازه خود مشتری را راهنمایی می‌کنند و نفع خود را در نظر می‌گیرند بر این اساس ممکن که خریدار بصورت ناآگاهانه مجبور به خرید لاستیکی گران‌قیمت شود یا فروشنده تایری را به او بفروشد که تاریخ مصرف آن گذشته باشد.

هرچند در بازار تایر کیفیت با قیمت رابطه‌ی مستقیم دارد اما برای اینکه بوسیله فروشندگان مورد سوءاستفاده قرار نگیرید از تایر مناسب خودروی خود مطلع باشید.

تایرها فارغ از برندی که دارند دارای شاخص‌های دیگری مانند مقاومت در برابر ساییدگی و فشار و اندازه‌ی آن‌ها هستند که می­توان به آن­ها اشاره کرد. همچنین بر روی خود تایرهم اطلاعاتی درج شده که آگاهی از آن‌ها شما را یاری خواهد کرد.

روش انتخاب لاستیک جدید خودرو چگونه است ؟
روش انتخاب لاستیک جدید خودرو چگونه است ؟

آج لاستیک جدید – روش انتخاب لاستیک جدید خودرو

پستی و بلندی هایی که نقش روی سطح خارجی لاستیک را تشکیل می دهند، آج نامیده می شوند. معمولاً بسیاری از افراد با توجه به سلیقه ی شان، طرحی را که زیباتر است انتخاب می کنند،

اما لازم است بدانیم که آج لاستیک انواع مختلفی دارد: متقارن، نامتقارن، جهت‌ دار و جهت‌ دار نامتقارن. در واقع، طراحی و نوع قرار گرفتن دندانه ها و فراز و فرودها به گونه ای است که باعث می شود، نوع عملکرد هر یک از تایرها هم با هم فرق داشته باشد.

مثلا لاستیکی با آج های نامتقارن همان طور که از نامش پیداست، شیارها و دندانه های منظمی ندارد و به همین دلیل برای رانندگی در جاده های خشک کویر و یا جاده های باران زده و خیس مناسب است.

مسئله ی دیگر در مورد آج لاستیک ، عمر آن است. عمر آج با عنوان سایش آج (Treadwear) روی دیواره ی لاستیک ها حک می شود. بنابراین هنگام خرید لاستیک جدید به عمر آج ها توجه کنید. عدد سایش آج معمولاً عددی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ دارد. هر قدر عدد، بزرگتر باشد، عمر آج، بیشتر و کیفیت لاستیک، بالاتر است. البته جالب است بدانید در سال های اخیر، تایرهایی با عمر آج بیشتر از ۵۰۰ هم تولید می شود.

مقاومت حرارتی لاستیک جدید- روش انتخاب لاستیک جدید خودرو

اصطکاک لاستیک با سطح جاده، حرارت بسیار زیادی را تولید می کنند. اگر بنا بر این باشد که مواد اولیه و نوع ساخت لاستیک ها نامرغوب باشد، قطعاً حرارت به وجود آمده روی عمر و مقاومت لاستیک تأثیر به سزایی خواهد گذاشت به ویژه اگر تردد خودرو در آب و هوای گرم و خشک و کویری باشد.

درجه ی مقاومت لاستیک ها در برابر گرما با حروف انگلیسی A-B-C می شود. هنگام خرید لاستیک جدید برای خودروی تان، به مقاومت حرارتی آن توجه ویژه ای داشته باشید.

اگر قرار باشد لاستیک علاوه بر گرمای تولید شده بر اثر اصطکاک، هوای گرم مناطق کویری را نیز متحمل شود، امکان ترک برداشتن و باز شدن بافت داخلی آن از هم وجود دارد. برای مثال کسانی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند، باید برای خودروی شان از لاستیک های با بالاترین مقاومت حرارتی استفاده کنند تا ترددهای امن تری داشته باشند.

چسبندگی لاستیک جدید-روش انتخاب لاستیک جدید خودرو

یکی از ویژگی های لاستیک ها که در کارایی آن تاثیر بسیار زیادی می گذارد، ویژگی چسبندگی (Traction) آن است. سطح خارجی لاستیک به دلیل جنس خود و نوع طراحی اش، حالت ارتجاعی دارد.

زمانی که خودرو روی سطحی حرکت می کند، هر قدر سطح خارجی لاستیک-آج ها و شیارهایی که نقش روی سطح خارجی لاستیک را تشکیل می دهند- بیشتر با جاده در تماس باشند و اصطلاحاً به جاده چنگ بزنند، لاستیک خودروی شما از استاندارد بالاتری برخوردار است.

پس حین انتخاب لاستیک جدید، به درجه ی چسبندگی آن دقت کنید تا پایداری خودروی تان حین حرکت در شرایط جاده ای غیر استاندارد و آب و هوای نامساعد هم تضمین شده باشد.

میزان چسبندگی لاستیک به سطح زمین با یکی از حروف AA، A، B و C مشخص می شود؛ به این ترتیب که حک شدن AA یعنی لاستیک جدید خودروی شما دارای بالاترین درجه و حک شدن C یعنی دارای پایین ترین درجه از چسبندگی به سطح زمین است.

روش انتخاب لاستیک جدید خودرو چگونه است ؟
روش انتخاب لاستیک جدید خودرو چگونه است ؟

ابعاد لاستیک جدید- روش انتخاب لاستیک جدید خودرو

روی دیواره ی لاستیک اطلاعات دیگری هم درج شده است که قطر، ضخامت، عرض و ساختار لاستیک و در واقع سایز لاستیک را نشان می دهد.

ابعاد، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، شاخص بار و شاخص سرعت، پارامترهای دیگری هستند که حین خرید لاستیک جدید باید به آنها توجه کنیم.

برای پی بردن به این قسمت از اطلاعات توضیحاتت مفصل تری لازم است که در مقاله ای با نام « سایز لاستیک و راه انتخاب لاستیک مناسب هر خودرو! » به آن پرداخته شده است.

شما با کمک این نوشتار می توانید سایر اطلاعات درج شده روی لاستیک را با دانستن مفهومشان به دست آورید.

آیا تا به حال حین خرید لاستیک جدید به بررسی این نکات دقت کرده اید؟

اگر فکر می کنید نکته ی دیگری وجود دارد که باید حین خرید لاستیک جدید به آن توجه کرد، لطفاً همین جا بنویسید تا به ادامه ی نوشتار اضافه گردد.

کالا یدکی از نظرات شما در جهت بهبود مقالات خویش بهره می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید