روغن سوزی خودرو چیست و چه علائمی دارد؟ بیان ۳ نکته مهم

روغن سوزی خودرو چیست

پدیده روغن سوزی خودرو به چه معناست؟

از سری دانستنیهای خودرو شما را با روغن سوزی خودرو چیست و چه علائمی دارد؟ در مقالات کالا یدکی آشنا می کنیم.

بر اثر جرقه ی شمع ها مخلوط سوخت و هوا، مشتعل و انفجاری در محفظه احتراق رخ می دهد. بنا بر دلایلی که در ادامه ذکر می کنیم گاهی اوقات به همراه سوخت (بنزین یا گازوئیل) ، روغن موتور هم می سوزد. هنگام سوختن روغن موتور به همراه بنزین، از اصطلاح روغن سوزی موتور خودرو استفاده می کنند.

روغن سوزی خودرو چیست

علت روغن سوزی خودرو چیست؟

در مبحث روغن سوزی خودرو چیست باید گفت شایع ترین عامل روغن سوزی خودرو عمر کارکرد سیستم موتور آن است.

خراب شدن هر یک از قطعات مربوط به موتور می تواند منجر به نشت روغن به محفظه احتراق باشد. رینگ و پیستون ها ، شاتون ها و یاتاقان ها ، کاسه نمد و سرسیلندر مهمترین قسمت هایی هستند که با به وجود آمدن هرگونه ترک یا پوسیدگی ای در ساختارشان، عملکرد آنها مختل و باعث روغن سوزی موتور خودرو می شوند.

واشر سرسیلندر و لاستیک گیت روغن هم که نقش آب بندی بین قطعات و قسمت های مختلف را بر عهده دارند، اگر دفرمه یا پوسیده شوند، کارایی لازم را از دست داده و روغن را به قسمت های دیگر انتقال می دهند.

استفاده از روغن موتوری که مناسب خودروی شما نیست احتمال روغن سوزی خودروی تان را افزایش می دهد. علاوه بر این به خاطر داشته باشید که مکمل هایی وجود دارند که برای مقاومت روغن در برابر این مشکل به کار می روند.

عدم بررسی و تعویض به موقع روغن موتور و فیلتر روغن یکی دیگر از دلایل روغن سوزی خودروهاست. با توجه به اینکه چه خودرویی دارید، می توانید به کالا یدکی  سری بزنید و مقالات مختص روغن موتور هر خودرو را بخوانید. « روغن موتور ال ۹۰ و نکاتی که باید برای تعویض آن رعایت شود! » و « چرا تعویض روغن موتور پژو ۲۰۶ نباید به تأخیر بیفتد؟! » از جمله این مقالات هستند.

روغن سوزی خودرو چیست

چگونه می توان متوجه روغن سوزی خودرو شد؟

در مورد روغن سوزی خودرو چیست باید بگوییم خروج دودی که هاله ای از رنگ آبی در آن دیده می شود به دلیل وجود روغن سوزی موتور خودرو است. دود آبی رنگ معمولاً با بالا رفتن دور موتور دیده می شود و تداوم بیشتری نسبت به دودهای سیاه رنگ دارد.

خروج دود سیاه رنگ از اگزوز به صورت مقطعی (هنگام روشن شدن اولیه خودرو یا دور موتور بالا ) نشانه دیگری از روغن سوزی است. خروج دود از اگزوز با هر رنگی که باشد دلیل مشخصی دارد که می بایست پیگیری شود. مثلاً در همین مورد، دود آبی به دلیل عدم تنظیم موتور و سوختن روغن با بنزین است. دود سیاه نیز زمانی از خودرو خارج می شود که واشر یا قطعه ی لاستیک در سیستم موتور مثل لاستیک گیت سوپاپ خراب شده باشد یا فیلتر هوا بیش از حد کثیف باشد.

چنانچه متوجه تغییر رنگ دود خروجی از اگزوز شدید، دهانه اگزوز را هم بررسی کنید. در چنین شرایطی معمولاً خروج دود همراه با روغن است که موجب چرب شدن دهانه خروجی اگزوز می شود.

روغن سوزی خودرو چیست
روغن سوزی خودرو چیست

در نظر داشته باشید که در حال حاضر برخی از اگزوزها دود حاصل از سوختن روغن را به خود جذب می کنند، به همین دلیل توصیه می شود به طور مستمر میزان روغن موتور موجود در خودروی تان را بررسی کنید.

همانطور که از عنوان این پدیده مشخص است، در چنین شرایطی روغن می سوزد. سوختن روغن باعث کاهش دائمی آن می شود.

گیج مربوط به محفظه روغن را در چند نوبت چک کنید. اگر به روغن احتیاج داشت، کمی روغن به آن اضافه کنید و بعد از گذشت چند روز مجدداً سطح روغن را انداز بگیرید.

اگر خودروی شما دچار روغن سوزی نباشد سطح روغن دیگر تغییری نکرده است.

روغن سوزی خودرو معمولاً با بوی ناخوشایندی که از سمت موتور می آید هم همراه است اما رانندگان کمتر متوجه آن می شوند.

یکی دیگر از علائم روغن سوزی خودرو ، چرب بودن سر شمع ها است. هنگامی که خودرو خاموش است این مورد را بررسی کنید.

سوختن روغن همراه با سوخت منجر به افت قدرت موتور و کاهش شتاب آن می شود؛ بنابراین اگر علاوه بر افزایش مصرف سوخت و علائم فوق، حس کردید که خودرو قدرت کافی و سابق را ندارد، احتمال روغن سوزی را بدهید.

چگونه می توان روغن سوزی خودرو را برطرف کرد؟

مشکل روغن سوزی خودرو ایرادی نیست که بتوانید خودتان آن را برطرف کنید. به ندرت اتفاق می افتد که روغن سوزی خودرو به دلیل خرابی شیر PCV باشد، معمولاً ایراداتی چون فرسوده شدن دیواره سیلندر یا از بین رفتن عایق میان اتصالات و دریچه ها عامل اصلی روغن سوزی موتور خودرو هستند؛ برطرف کردن این مشکلات نیاز به تخصص دارد. شما فقط باید توجه داشته باشید که پس از مشاهده هر گونه علائمی مبنی بر روغن سوزی موتور خودروی تان به تعمیرگاه های تخصصی مجاز مراجعه کنید.

در تعمیرگاه های تخصصی خودرو ابزار و دستگاه های لازم برای تشخیص درست وجود دارد. ابزاری که با کمک آن نقطه اصلی بروز مشکل روغن سوزی پیدا می شود، « کمپرس سنج » نام دارد.

توجه مستمر به میزان روغن موتور و تعویض به موقع آن، استفاده از روغن موتورهای مناسب و اطمینان از کارکرد صحیح قطعاتی چون ترموستات به پیشگیری از وقوع روغن سوزی موتور خودرو کمک می کنند. ترموستات یکی از قطعاتی است که خرابی آن باعث کاهش غلظت روغن موتور می شود. رقیق شدن روغن باعث می شود که نفوذ روغن به سایر قسمت ها آسان تر باشد.

اگر در حال حاضر خودرویی دارید که دچار روغن سوزی شده است، با ذکر نام خودروی تان، برای ما بنویسید هزینه تعمیر آن حدوداً چقدر است؟ اگر هم با خودرویی رانندگی می کنید که به علت روغن سوزی قبلاً تعمیر شده است، لطفاً برای کالا یدکی بنویسید آیا بعد از تعمیر، عملکرد آن بهبود یافته است؟ کالا یدکی سعی دارد با کمک تجربیات و نکاتی که شما بیان می کنید، مقالاتش را بهبود ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید