۴ علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید چیست؟

4 علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید چیست؟

لزوم چراغ جلوی خودرو

از سری دانستنیهای خودرو شما را ئر مقاله کالا یدکی با مقاله ” ۴ علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید چیست؟ ” آشنا می کنیم. 

اصلی ترین چراغ ، چراغ خودرو بوده که از آن برای  روشنایی در طی مسیر حرکت خودرو در هنگام تاریک بودن هوا و یا برای دادن هشدار و توجه برای خودرو جلویی در مسیر جاده ای استفاده می شود. ساختار و اشکال این چراغ ها متناسب با فرم بدنه خودرو طراحی و ساخته شده است. تعداد چراغ های بزرگ جلو دو یا چهار عددند که در دو طرف جلوی خودرو نصب می شوند. سیستم روشنایی جلوی خودرو امکان دارد همراه با مه‌شکن و چراغ بغل باشد. چراغ جلوی خودرو به شما کمک می کند تا با ایمنی بیشتر و آسوده خاطرتر رانندگی کنید.

البته چراغ جلو مطابق قوانین جدید برای روز نیز کاربرد پیدا کرده که به این حالت آن دی-لایت (daylight) می گویند. در بعضی کشورها خودروها ملزم به داشتن چراغ مخصوص روز (DRL) هستند تا امکان دیده شدن خودروهای در حال حرکت بیشتر شود.از سال ۲۰۱۱ به بعد وجود چراغ های مخصوص نور روز در تمام خودروهای جدید در اروپا الزامی است.

اداره ایمنی ترافیک ایالات متحده اعلام کرده در عین حال که کمتر از ۳۰% از سفرها طی شب انجام می شود ولی تقریبا نیمی از تمام تلفات جاده ای در همین زمان اتفاق می افتند. سایر وسایل نقلیه مثل قطار و هواپیما و حتی دوچرخه نیز هم ملزم به داشتن چراغ جلو هستند.

چراغ های بزرگ جلو از دو قسمت اصلی کاسه و بلوری (عدسی) چراغ تشکیل شده است.

کاسه ی چراغ گرد طراحی و ساخته می شود و سطح آن را به منظور انعکاس نور لامپ، جیوه اندود می کنند.

بلوری یا عدسی در روی کاسه ی چراغ قرار گرفته و با کاسه یکپارچه می شود تا از ورود گرد و خاک و آب به داخل کاسه ی چراغ جلوگیری شود. سطح عدسی دارای منشور های بلورین است و این منشور ها، برای هدایت پرتو های نور لامپ چراغ های بزرگ در روی عدسی، ایجاد می گردد. کانون کاسه ی چراغ محل نصب لامپ است که توسط فنر یا حلقه ی نگه دارنده پلاستیکی ثابت شده است.

چراغ‌ جلو خودرو طوری طراحی شده‌ که دو نوع پرتوی نور پایین و نور بالا ایجاد می کنند. نور پایین با استفاده از پخش نور بر روی سطح مسیر دید کافی برای راننده ایجاد می‌شود همچنین نور هدایت شده به سمت چشم راننده مقابل، محدود شده تا باعث خیره گی و مزاحمت در دید نشود. این نور برای مواقعی در نظر گرفته شده که جاده دوطرفه باشد و در جلوی خودرو یک خودروی دیگر وجود داشته باشد.

اما حالت نور بالا حداکثر میزان نور را فراهم می‌کند در حالت نور بالا توزیعی درخشان و مرکزی از نور ایجاد می شود و راننده هیچ کنترلی بر نور هدایت شده نداشته و ممکن است چشم راننده مقابل را بزند. به این ترتیب این نور فقط برای مواقعی مناسب است که راننده در جاده یکطرفه باشد. در قوانین بین‌المللی استفاده از نور بالا با مشخصات استاندارد آمریکا مجاز است.

 

علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید ؛ خرابی کلید چراغ

اگر کلید یا اهرم روشن کردن چراغ جلوی خودروی شما قفل کرده است (تکان نمی خورد)، شکسته و هرز شده است یا به درستی حرکت می کند؛ ولی چراغ ها روشن نمی شود، علت روشن نشدن چراغ جلوی شما، خراب شدن کلید یا اهرم روشن کردن چراغ ها است. تعویض کلید چراغ خراب ، نیاز به یک متخصص در این زمینه دارد.

توجه داشته باشید که در برخی از خودروها، کلیدی که در کنار فرمان تعبیه می شود، فقط مخصوص روشن کردن چراغ جلو نیست و به صورت ترکیبی کار می کند و علاوه بر چراغ جلو، راهنماها را هم روشن می کند. پس اگر این اهرم خراب شود، شما به جز چراغ جلو، از چراغ های راهنما هم نمی توانید استفاده کنید.

 

علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید ؛ سوختن فیوزها

فیوزها قطعاتی هستند که مانند فیش روی قسمت دیگری سوار می شوند. جعبه فیوز هر خودرویی، متشکل از ده ها فیش بوده و در واقع یکی از مهم ترین بخش های مرتبط با قسمت های برقی خودرو است. کار اصلی فیوزها سنجش میزان برقی است که به سمت سیستم مربوطه در جریان است. فیوز با کم کردن شدت و بار اضافی جریان برق باعث کم کردن نوسانات برق می شود. نوساناتی که در جریان برق وجود دارند، از جمله مهم ترین دلایلی هستند که منجر به خرابی سیستم های برقی می شوند. گاهی اوقات نوسانات روی خود فیوزها هم اثر سو می گذارند و باعث سوختن آنها می شوند. علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید نیز ممکن است سوختن فیوز مربوط به آن باشد.

اگر دقت کرده باشید، جعبه فیوز پراید نیز شبیه به بسیاری دیگر از خودروها، در داخل کابین و زیر پای راننده قرار دارد. در دفترچه ی راهنمای هر خودرو، نقشه ای مربوط به جعبه فیوز وجود دارد که فیوز مربوط به هر قسمت را مشخص می کند.

علائم فیوز سوخته ، تغییر رنگ قسمت فلزی، آب شدن نوار فلزی داخل قاب و یا ایجاد شکستگی روی آن است. چنانچه علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید شما ، سوختن فیوز مربوط به آن بود، می توانید خودتان فیوز را عوض کنید.

علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید ؛ سوختن لامپ ها

ممکن است علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید ، سوختن لامپ چراغ ها باشد. لامپ ها معمولا به یکی از دلایل زیر می سوزند:

عمر طولانی: تولیدکنندگان بعضی از خودروها با توجه به آگاهی ای که نسبت به شرایط خودروی تولیدی شان دارند، ممکن است عمر تقریبی لامپ ها را بیان کنند؛ ولی واقعیت اینجاست که لامپ خودرو ، یکی از قطعاتی است که عمر آن بستگی زیادی به استفاده از آن دارد. ممکن است چراغ خودرویی به صورت مداوم، در هر شب، چندین ساعت روشن باشد و خودرویی دیگر، به ندرت در شب استفاده شود. اگر ولتاز ورودی به لامپ بیش از حد تعیین شده باشد، لامپ زودتر از موعد می سوزد.

در نظر داشته باشید که چنانچه روشنایی لامپ خودروی تان به زیر ۳۰ درصد رسید، بهتر است آن را تعویض کنید. لامپی با این میزان روشنایی برای خودروی شما مناسب نیست، حتی اگر تا مدت زمان زیادی با همین میزان نور کار کند.

تغییر شرایط فیزیکی: منظور از تغییرات فیزیکی، مواردی مثل ضربه خوردن به چراغ ها و شکستن آنهاست. ورود آب از منافذ حباب و اتصالی سیم کشی آنها از مواردی هستند که باعث سوختن چراغ ها یم شوند.

اتصال کوتاه: اتصال کوتاه یا Short Circuit نوعی ارتباط غیر عادی و ناصحیح است که در مدار الکتریکی بروز می کند. در اثر چنین اختلالی، جریان الکتریکی ای با مقاومت بیش از حد از مسیر ناخواسته ای عبور می کند.

 

بررسی کاسه چراغ جلوی پراید را جدی بگیرید.

گاهی اوقات تلق و کاسه ی چراغ ایراد دارند و شما بی توجه به این دو مورد، در پی علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید هستید. شاید باورتان نشود؛ ولی در بسیاری از موارد مشاهده شده است که کثیفی تلق یا خرابی کاسه ی چراغ جلو باعث ایجاد تصور اشتباه در مورد صحت عملکرد لامپ چراغ خودرو شده است. خراب شدن واشر، از بین رفتن چسب و یا شکستن کاسه ی چراغ از مواردی هستند که موجب نفوذ عوامل بیرونی مثل خاک و آب به داخل چراغ جلو و کثیفی و خرابی بیشتر آن می شوند.

بررسی کاسه ی چراغ را جدی بگیرید و چنانچه مطمئن هستید کم نور یا خاموش جلوه دادن لامپ مربوط به کثیفی طلق چراغ است.

چنانچه در راستای علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید موارد فوق را بررسی کردید و مشکلی در آن قسمت نیافتید، باید به سراغ تعویض چراغ خودرو بروید. آیا تاکنون چراغ خودروی تان را تعویض کرده اید؟ توصیه ی بسیاری از کارشناسان این است که این کار را به افراد متخصص در این رابطه بسپارید؛ اگر شما تجربه ی چنین کاری را دارید، لطفا برای ما از تجربه ی خود بنویسید. کالا یدکی از نظرات شما در جهت بهبود مقالات خویش بهره می برد.

 

6 دیدگاه برای “۴ علت روشن نشدن چراغ جلوی پراید چیست؟

  1. بهزاد گفته:

    سلام ببینید چراغ های جلوی ماشین من روشن نمیشه و ماشین ۴ ساله دست خودمه اززمانی که صفر خریدم و کلا تو ۴ سال ۴۵ هزار تا کار کرده یه روز نور پایین ماشین خود به خود قطع شد شب قبل هیچ مشکلی نداشت حتی چشمک هم نزد ولی فرداش که رفتم بیرون هوا تاریک شد چراغ کوچیکم روشن شد نور بال روشن شد ولی نو پایین اصلا رفتم دو تا لامپ عوض کردم روشن نشد لامپهای خودشو با باتری تست کردم هم نور پایین و هم بالا سالم بود باطری ساز گفت کیت دسته راهنما باید تعویض شه عوض کرد ولی نشد یکی دیگه اوردیم باز هم نور پایین روشن نشد یه مارک دیگه باز هم نشد و ولش کرد چون همه جا رو چک کرد من که نمیدونم سمت باتری پشت چراغها و جعبه فیوزرو چک کرد و سهتا سیم فیوز هارو رو عوض کرد باز هم نشد من گفتم از اینه ها گفت نه سالمه سه تا باتری سازی رفتم نشد تا این که نفر اخر اون سوکت مشکی که برق رو وارد کیت دسته راهنما میکنه دو تا سیم داره با یه تیکه سیم لخت هر دو تا شو به هم وصل کرد پل زد و بعد جازد روشن شد همه چی کار کرد نور پایین نور بالا و چراغ های کوچیک ولی دو تا ایراد اول نور بالا به صورت ثابت کار نکرد فقط میشد سلام بدی و دوم راهنمای سمت راننده که میزدم دو برابر تند تر از راهنمای شاگرد میزد یا کار میکرد بعد از اون چند جای دیگه هم بردم ولی همشون اولش فحش میدادن این چیه چرا دو تا سیم و به هم پل زدن خطر ناکه در اخر اون سیم پل رو میزاشتن سر جاش خلاصه الان نور بالا ی ثابت ندارم ولی یادمه چراغهای نور پایین و روشن میکردم یه چراغ سبز تو صفحه کیلومترم روشن میشد وتو نور بالا رنگش بنفش میشد الان اون چراغ سبز اصلا خبری ازش نیست ولی وقتی بادست چراغ نور بالا رو نگه میدارم اون چراغ بنفش تو صفحه کیلومت روشن میشه تا الان بالای ۱۰ تا باتری ساز تو تهران رفتم ولی نتیجه هیچی کسی میدونه از چیه میتونه از اون جعبه فیوز سه سیم باشه ولی مشکلی نداره وظاهرا همه چی مرتبه همه باتری سازا هم سطحی نگاش کردن ولی دو روز قبل این داستان سیم وسط یا سمت شاگرده کاملا سوخت و دود کرد و بعد عوض کردم و از پس فرداش این طوری شد حتی یکی گرفتم عوض کنم اما باتری سازا گفتن برق پشت کاسه چراغ میاد که نو بالا و چراغ کوچیکت روشن مشه دیگه ولی شک من به اون میره نمیدونم یعنی ده تا باتری ساز اندازه من نمیدونن که شغلشونه من خودم کارم فنیه ولی از چیزی که سر رشته نداشته باشم فضولی نمیکنم و شخم نمیزنم یا باید کامل وارد باشم و تعمیر کنم و دست نمیزنم ولی حس شیشم من روی اون گیر پاچ کرده اگه کسی میدونه ممنون میشم راهنمایی کنه یا برای کسی پیش اومده اصلا . باتشکر و شرمنده که داستان شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید